Yamaha Virago XV1100

Op buizen Buell's zie je het wel eens als aftermarket toevoeging. Wordt dan een Sidewinder genoemd.
Op Harley's zie het ook, dan heet het vaak een Heavy Breather. Daar hen je ook rain socks voor.
 
Buell heeft dat toch ook dat luchtfilter er haaks op?Bekijk bijlage 1959913

Op buizen Buell's zie je het wel eens als aftermarket toevoeging. Wordt dan een Sidewinder genoemd.
Op Harley's zie het ook, dan heet het vaak een Heavy Breather. Daar hen je ook rain socks voor.
Ik weet dat een S&S carburateur een speciaal ventiel heeft, die extra brandstof gaat toevoegen als je snelheid maakt (ram air).

Hoe het bij de Virago gaat uitpakken durf ik echt nog niet te zeggen… nu scheelt het dat ik zelden echt hard rij met het ding (100+ begint al best oncomfortabel te worden 😂)

Eerst maar eens beter weer afwachten, en dan kijken hoe de huidige opstelling zich gedraagt…

Daarnaast staan er nog en paar leuke modificaties op de planning, maar daar volgt later ongetwijfeld meer over 😜
 
Vanochtend de mogelijkheid gehad om een eerste proefrit te maken... Echter werkte de voorste cylinder niet mee. Geen goede vonk. Uiteindelijk de voorste en achterste bougie verwisseld, en toen liep die redelijk op twee cylinders (wel af toe een missende slag). Maar de eerste indruk is positief! Ondanks dat ie nog niet perfect loopt, merk ik nu al dat ik flink wat meer power heb onderin. Nu eerst maar eens afwachten wanneer ik mijn bestelde bougies binnen krijg (nr1 motor doet wel erg lang over leveren zeg, volgende keer maar gewoon op amazon bestellen).

Verder heb ik een set verse bobines besteld, wat volgens mij ook geen overbodige luxe is. De bestaande bobines zijn ook al ruim 30 jaar oud, dus een set verse kan geen kwaad lijkt me...

En geen praatje is echt compleet zonder een plaatje... Dus hier nog twee plaatjes:

ABLVV84YVM0NTfmfyDKBaBH6erbMfC71vz8Tnyu1bxijzJjiVvvVZWN-Tl2KNA7V1YPCBLbe1TfVrwyqqXeOXMg5zr5e5kZyd54sn3NInaSeeXefceV_Tlov45x7NeuwXbibpqH0roV8ZxmCztKWQdAj9Z6klg=w2018-h1514-s-no


Proost:
ABLVV87cFDeRCIVd4yIr8VYU_ZZl9xr-_22OKXsa0P0ko3B4LP5C4hEmxvQiJWnVa0eKq5viUuuW6aDSnYBc81D9UPmH_pg2NLzGFTxCFc9jrLSTwubsjRUisrcjCuwL-eluEg6t2N0kIeWsgPDoT2EkcWSYPQ=w2018-h1514-s-no
 
Op buizen Buell's zie je het wel eens als aftermarket toevoeging. Wordt dan een Sidewinder genoemd.
Op Harley's zie het ook, dan heet het vaak een Heavy Breather. Daar hen je ook rain socks voor.
:)

Dit is een voorbeeld van een hoesje.
Screenshot_20240106_173536_Chrome.jpg
 
Vanochtend de mogelijkheid gehad om een eerste proefrit te maken... Echter werkte de voorste cylinder niet mee. Geen goede vonk. Uiteindelijk de voorste en achterste bougie verwisseld, en toen liep die redelijk op twee cylinders (wel af toe een missende slag). Maar de eerste indruk is positief! Ondanks dat ie nog niet perfect loopt, merk ik nu al dat ik flink wat meer power heb onderin. Nu eerst maar eens afwachten wanneer ik mijn bestelde bougies binnen krijg (nr1 motor doet wel erg lang over leveren zeg, volgende keer maar gewoon op amazon bestellen).

Verder heb ik een set verse bobines besteld, wat volgens mij ook geen overbodige luxe is. De bestaande bobines zijn ook al ruim 30 jaar oud, dus een set verse kan geen kwaad lijkt me...

En geen praatje is echt compleet zonder een plaatje... Dus hier nog twee plaatjes:

ABLVV84YVM0NTfmfyDKBaBH6erbMfC71vz8Tnyu1bxijzJjiVvvVZWN-Tl2KNA7V1YPCBLbe1TfVrwyqqXeOXMg5zr5e5kZyd54sn3NInaSeeXefceV_Tlov45x7NeuwXbibpqH0roV8ZxmCztKWQdAj9Z6klg=w2018-h1514-s-no


Proost:
ABLVV87cFDeRCIVd4yIr8VYU_ZZl9xr-_22OKXsa0P0ko3B4LP5C4hEmxvQiJWnVa0eKq5viUuuW6aDSnYBc81D9UPmH_pg2NLzGFTxCFc9jrLSTwubsjRUisrcjCuwL-eluEg6t2N0kIeWsgPDoT2EkcWSYPQ=w2018-h1514-s-no


Single malt?
 
Afgelopen weekend weer wat puntjes op de ï gezet met de Virago...

Het was namelijk hoog tijd om het ontstekingsgedeelte te gaan vernieuwen. Dus nieuwe bobines, nieuwe bougiekabel en verse bougies er op gesleuteld! Dit was geen overbodige luxe, want de oude bougiekabels warren al lekker aan het corroderen, en deze waren helaas niet vervangbaar. Gelukkig waren de kabels van de nieuwe bobines wel vervangbaar, want ik had nog een stuk nieuwe degelijke kabel liggen, die er in mijn beperkte visie een stuk degelijker uitzagen... Helaas niet echt plaatjes van. Waar ik wel een beetje van baal, is dat ik de nieuwe bobines op de kop heb moeten monteren (omdat de aansluitingen precies verkeerd om zitten), waardoor het beschermkapje niet meer er overheen past. Ik denk dat ik daar nog wel wat slims voor moet gaan verzinnen, gezien de locatie (vol in de rijwind, achter he voorwiel).

Dan nog even een filmpje van de koude start na het vervangen van de ontsteking:

 
Vrouwlief heeft wat schrik, zoonlief kijkt niet op of om *D .
En die arme jongen heeft z'n mooie speelkleed moeten afstaan aan papa ?
 
Vrouwlief heeft wat schrik, zoonlief kijkt niet op of om *D .
En die arme jongen heeft z'n mooie speelkleed moeten afstaan aan papa ?
Zoonlief is inmiddels wat gewend... Het speelkleed had hij al jaren niet meer mee gespeeld, wilden ze weggooien... Leek me wel tof om die in de garage neer te leggen...
 
Zeker ! Ergens in mijn huis en 3 garages bevinden zich ook nog een paar van die speelkleden. Zal eens gaan praten met mijn zonen van 19, 21 en 23. Misschien willen ze er wel afstand van doen :+ .
 
Vandaag weer even aan het knutselen geweest aan de Virago....

Ik was het qua styling niet meer eens met de koffers en de sissybar. Daarnaast was de linker koffer beschadigt tijdens de galarit van vorig jaar (staat hier wel ergens in dit topic). De jongen die achterop zat, had mijn koffer al opstapje gebruikt, en de ophanging was uitgescheurd.

Dus maar begonnen met demonteren
ABLVV87Sn9o_aGQYKlMcK0QoDusQfWGFdPwkQyTPAOdQmIx9j2k9ViiC-lgYpTNMJ1xPggFwZMph_eHfLR_VCZXXcy76t_-t9WlWue9hZBw59G_yUxyeEPTn8AUSiqYkIV65tSF1jwoIjsFFlfD4ecROlGXNqg=w852-h1514-s-no


Toen bedacht ik me opeens, dat mijn spanningsregelaar bevestigd zat aan een van de ophangbeugels van mijn koffers, dus daar moest ik dus wat anders en creatiefs voor verzinnen.

Beugeltje gemaakt...
ABLVV85D8j6krsralgmCwn7Q1vp8gl2zQabIDA-btoPACZbWJQO_p5IcDMkyHIZbD7ghoKApGLOXjPATxLhe7SevCyRx_0exIw5qwfhS3AQ3nXckwvGpbl5bNKZ40K49KoeboF6x0fk2xQIj9yfUm3nlAmU0JQ=w1136-h1514-s-no


... om hem op een mooi plekje te kunnen monteren
ABLVV8485_5uuCSpwEpM85TUJ9OlNnFdJEKrOhTDOIl3QWlrpuqIHbu0vLG9dgVl7B2-tikhQfNPFl4tu63D9WbReJ4HEdtu0UrQ9NAPIt3No_ysdmTiorqHnCdnul5J4yYGruKfxVQTC-x-l17tAwx1gGj0Ng=w2018-h1514-s-no


Daarna het zadel weer er op gezet.
ABLVV870u7nbDxx9nh8PfLqesKR2PKRm6Kfxp8nTTINr0dm4o5Q2GP3KUCIgEukpfX1KqLhzY7hMdQZ4q6aXHuqCBQiwN_eG3IrhV67NMkzUfcvRT_PwMt2_eXrYxKKIvDllpKYsV2jmVTwMOV9icZ5M8J3FVA=w2018-h1514-s-no


ABLVV872QXWKPSCFouk46TxrII2y5KGJkuVYoi1AkJhEdBSvEqWExCUvG0asI5SuOKor2tNPy2pbac7jkUMu_wuJubJf0fejK7lL8tjac5Kf7kKMics9ilmnLrIxzvLiNnxa-jHS82o7yV04XuH9qp-nynvbsQ=w2018-h1514-s-no


ABLVV87P1BkXqacH_eytDhyqqGuj_QnKmcUviHu0iJ_Gbt_JsikM_nrzBM63U5z7VFrgNA8grQWT9MM70UXPE0hUtS-r6UJdqP9Td8Sv6kYQsl_rOiSX5UKeKulbsTWNx65g33vwRN2hgQIsNAjadXOiNtm0YQ=w2018-h1514-s-no


Het word er kwa looks wel een andere motor van:
ABLVV86ndqeXjrtLJekwelm3lvVBDr2O0sIEtjWCwXkOs06E3fqzal9tEolII4D-AudtDa7nJe4jY75V5-EZ3wmLJR2Sdg1u0QaoUrSb5BTFNtDmcV6DKqK7kXU98IvJgx96xdVc2E5mMd4Nu4Fou99lwOcdPA=w2018-h1514-s-no


Even naar buiten gereden voor de foto's
ABLVV87BjSZO-1Eu60zsvnfcsB43hpzdzUbch_Lx3z1-u3v2vnsqDY8WVn9yWnNnwFGJSvEWX52ifWY3bivwpGEtQvo6k0r65G2-MGBAewF_Futh-0VugRXQalw7Ls4IEydHokDCW4mavpmCMqo5SnDsbumxbA=w2018-h1514-s-no


ABLVV86_OZgSa6QDd530Dnrc6E7lOQBoGTaj741cBEVZrb5Lk_wac4oUT6OgGHYaw177Y9lBNBOC-axK2scHoUPZsiQsZWO8Mvub_eeEW8SmpjEhNRLblebsvzW7BAFkNwWFE0CI-imklzwzoTc_FKk0UTt0_w=w2018-h1514-s-no


En nog even wat bewegend beeld om het plaatje compleet te maken:
 
nog een klein bonusje vandaag... De luchtinlaatbuis tussen het filter en de carb lag voor me klaar... Dit is versie 2 al, de eerste versie was iets te krap gemaakt. Ik heb het laten printen in PETG

ABLVV86ogYUYjbWFl_vNumjQvlmlOeljTL0AbJx6yE_7zBeny1QOm0owl7GjxIv6JKgzz79ApQ27lt-vzYfLtY4hOceXVILfVRlKOM9_mrj_4GqHHYgyRBofpO80Vx2i37_RrboWPKY3-_YCuMAARa3owvyWhQ=w2018-h1514-s-no


ABLVV87rsF4KL5_kayAFgSCs14l9-3-CtNiS_az1TpN2YZzcZkW9IErHkbNSboL6HI1BY1KsFdfSFPmpPziU2Jy8AeCeK4E6erSLBaNphksnJnwbWWrPTNseTcyCeyRP-Ie6axJ68LQrJbG4TYooF30wyiXNJQ=w2018-h1514-s-no
 
Ik snap niet zo goed dat je zomaar van twee carbs naar één (dezelfde) carb kan gaan met wat sproeiers aanpassen?
Je krijgt toch een veel kleinere luchtdoorlaat?
 
Ik snap niet zo goed dat je zomaar van twee carbs naar één (dezelfde) carb kan gaan met wat sproeiers aanpassen?
Je krijgt toch een veel kleinere luchtdoorlaat?
Het is eigenlijk best simpel...

- De carb hoeft maar 1 cylinder tegelijkertijd van een brandstof / lucht mengsel te voorzien, dus hij doet twee keer zoveel werken (kwantitatief)
- De cylinder zuigt dezelfde hoeveelheid lucht aan, maar dan door een 'nauwer' gat > dus gaat de lucht sneller / venturi effect word groter
 
Het is eigenlijk best simpel...

- De carb hoeft maar 1 cylinder tegelijkertijd van een brandstof / lucht mengsel te voorzien, dus hij doet twee keer zoveel werken (kwantitatief)
- De cylinder zuigt dezelfde hoeveelheid lucht aan, maar dan door een 'nauwer' gat > dus gaat de lucht sneller / venturi effect word groter
Duidelijk 8-)
 
Het is eigenlijk best simpel...

- De carb hoeft maar 1 cylinder tegelijkertijd van een brandstof / lucht mengsel te voorzien, dus hij doet twee keer zoveel werken (kwantitatief)
- De cylinder zuigt dezelfde hoeveelheid lucht aan, maar dan door een 'nauwer' gat > dus gaat de lucht sneller / venturi effect word groter
Je hebt er iig genoeg verstand van, omdat je het zo uit kan leggen dat ik het zelfs snap. Heb zelf één carb die niet helemaal 100% is. Heb nog wel een setje van 2 liggen als reserve dus of het echt nodig is weet ik niet. Dat moet ik aan mijn chef monteur vragen. @zantzakkie, wat vind jij?
 
Je hebt er iig genoeg verstand van, omdat je het zo uit kan leggen dat ik het zelfs snap. Heb zelf één carb die niet helemaal 100% is. Heb nog wel een setje van 2 liggen als reserve dus of het echt nodig is weet ik niet. Dat moet ik aan mijn chef monteur vragen. @zantzakkie, wat vind jij?
Ik vind het een interessante modificatie.

Je hebt 4 carbs.
Eigenlijk zou je met een lektest 2 beste moeten gebruiken.

Wat ik me ook afvraag is of je met een v2 met 180 graden krukas geen overlap hebt tussen het sluiten van de ene inlaatklep, en het openen van de andere.


Ook vraag ik me af wat de originele reden was om voor een dubbele carburateur te kiezen.
 
Als je echt overlap hebt met de inlaatkleppen, dan zal je waarschijnlijk naar een flink grotere sproeier moeten, al lijkt het me verre van ideaal eerlijk gezegd.

Van 4 naar 2 carbs zie ik weinig voordeel in, behalve wat meer koppel…(en een beter mengsel omdat je inlaat traject wat langer is)
 
Je hebt er iig genoeg verstand van, omdat je het zo uit kan leggen dat ik het zelfs snap. Heb zelf één carb die niet helemaal 100% is. Heb nog wel een setje van 2 liggen als reserve dus of het echt nodig is weet ik niet. Dat moet ik aan mijn chef monteur vragen. @zantzakkie, wat vind jij?
Ik heb het afgelopen kerstvakantie vooral geleerd door het gewoon te gaan doen, gecombineerd met YouTube en gezond verstand. Mijn voornaamste doel qua kennis, was de werking van een carburateur uit te kunnen leggen aan mijn zoontje van 8 (en dat is gelukt 💪)
 
Naar aanleiding van een wat uitgebreidere testrit, heb ik nog wel wat werk aan de winkel met de Virago.

Afgelopen vrijdag een testrit gemaakt, maar liep niet helemaal lekker (meer). Dit leek aan de vervroeger te liggen, die ik (per ongeluk) op de kop had geplaatst. Schijnbaar blijft er dan iets open staan, waardoor ik, of valse lucht krijg, of de vervroeging niet op orde had. Dit resulteerde in pingelen en backfires op lage toeren (tot ongeveer kwart gas).

Zondag maar eens een poging gewaagd om de vervroeger op een goede manier te monteren (wat gelukt is), en om de carb nog wat beter af te stellen (met name de mengselschroef). Ook dat ging gepaard met af en toe een backfire.

Helaas heeft dat er voor gezorgd, dat mijn 'professioneel' zelfgemaakte pakking, er tussenuit is geblazen. Mijn 'briljante' idee om een fietsband als pakking te gebruiken is dus geen succes.

ABLVV86FZ4kk3ZDCzWStp2tz0DQPHqv0M5R64jTcusRDNCH3fPe8LZ8rabCS2hw3cBANHGGMDynHSbgfUkDRZDhU5cxFavPmTzRtBODTBpfiIdhUgjsLoXAhitdPmZxVyogX-wMl0RtQ8FeTMCo8ywhCYhDl-w=w712-h949-s-no


Helaas zit ik nog wel met de uitdaging, dat het inlaatspruitstuk niet perfect aansluit op de voorste cilinder. Mijn volgende (hopelijk deze keer wel goede) idee, is om met hittebestendige vloeibare pakking te gaan werken.

Ik houd jullie verder op de hoogte
 
Vandaag het inlaattraject voorzien van vloeibare (hitte en vloeistofbestendige) pakking.
Ik hoop dat dit mijn lucht lekkages definitief gaat verhelpen. De pakking ga ik nu eerst goed laten uitharden (24uur), en dan morgen maar eens kijken hoe het er voor staat!

Daarnaast gaat er (zoals het nu lijkt), nog een andere leuke modificatie op de Virago komen! Wanneer dit definitief is, zal ik dat uiteraard hier weer posten...
 
Gisteren, na uitharding van 24 uur van de vloeibare pakking, maar weer eens een poging gedaan om de Virago te starten...

Het lijkt er op dat er geen valse lucht meer aangezogen word, en dat hij nu tamelijk rijk loopt (in de eerste 25% gaspositie). Dat rijk lopen is natuurlijk te verklaren, omdat ik aan het afstellen ben geweest terwijl er valse lucht werd aangezogen
 
Terug
Bovenaan Onderaan