Is die Ribelle dan stiller dan z'n voorgangers? Ik vond het geluid van die van m'n naamgenoot best aanwezig. Bij het vanaf een tankstation de snelweg oprijden overstemde hij mijn ZRX (waar de db-killer overigens gewoon in zit).
Toen hij hier in het dorp een keer naast me kwam rijden terwijl ik op de fiets zat kon ik hem ook goed horen.
Geen lawaai maar toch heel duidelijk hoorbaar.
Dat laatste lijkt me overigens vrij logisch daar je BMW waarschijnlijk nog een paar seconden stond te ploffen voor je afstapte terwijl je Energica stil is als ie niet in beweging is.
De Ribelle is wel wat stiller.. Terwijl ik typ komt
@EsBeKa al met de verklaring maar het is niet veel inderdaad.
Bedankt voor de reacties, vind deze meningen niet geheel de werkelijkheid weergeven.
Laat ik als voorbeeld noemen de metingen bij 50 km per uur, volgas 3e versnelling.
Ik kom van een S1000XR af, als je daar met 50 in zijn 3 rijd maak je 3000, mischien 3500 toeren (max is 11000). dan volgas meten tjaa, krijg je dan een beeld van de werkelijkheid. Bij hogere snelheden gaat de Energica niet meer geluid maken, de XR zeker wel.
Vind er dus best wat op aan te merken, in ieder geval gezien mijn recente eigen ervaringen ervaar ik de praktijk anders, en ik weet ook uit ervaring dat fietsers je niet meer horen aankomen, en mijn vriendin pas ziet als ik thuis ben als ik in de hal sta.
Voorheen hoorde ze altijd al veel eerder dat ik thuis was.
De metingen zijn uiteraard wel correct, het hele rapport is op te vragen bij de Zwitserse: Touring Club Schweiz in Emmen.
En dat gaat dan natuurlijk over geluidsdruk en dat wordt over het hele spectrum gemeten.
De geluidsbeleving van een mens is natuurlijk wel verschillend in het toonspectrum.
En in dat rapport is de EVA niet de stilste er zijn echt een aantal benzine motoren die soms stiller zijn.
Afhankelijk van de snelheid en strroom/gas toevoer.
En hij maakt ook best wel een aardige fluittoon, de CEO Livia Cevolini heeft ook aangegeven dat dat een bewuste keuze was. Filmpje staat ergens in dit topic. Persoonlijk vind ik het ook wel wat hebben hoor. De 2 tandwielen in de gearbox zijn recht geslepen ipv schuine vertanding, dat laatste zou hem een stuk stiller maken.
De geluidsbeleving is natuurlijk flink anders dan de benzine motor. Het geluid is ook veel hoger in toon, dat voorkomt het zware dreunen van de benzine motor wat veel verder doordringt in huizen en veel langer draagt.
Ik rij nu wat meer dan een jaar op de Ribelle en heb de volgende ervaringen:
In dorpen rijden wordt ik goed gehoord, ik zie vooral veel verbaasde blikken van voetgangers en fietsers. Het geluid is onbekend dat zie je.
Dus ze horen me wel degelijk. Ook nog geen last gehad met fietsers enz, niet anders dan daarvoor de niet oplettende apper.
Op de snelweg zo boven de 100 raak je het geluid kwijt, de wind overheerst dan heel anders inderdaad dan benzine.
Thuiskomen is ook de zelfde ervaring, mijn vrouw hoort het ook niet meer. (even appen van te voren anders is de buurman niet op tijd weg
)
Dat zijn inderdaad de zware tonen die er niet meer zijn.
Maar ook ik heb in de berm een EVA volgas zien en horen optrekken die op een anderhalve meter langs mij kwam. Dat is echt behoorlijk hard en irritant aan je oren. Maar zodra hij een eindje weg is, is het geluid ook weg.
Een beetje sportmotor hoor je nog in het volgende dorp.
Kortom maakt geluid, maar anders en geeft veel minder overlast.
De Zero is wel een stuk stiller.
Na een jaar nog uitermate happy met de Ribelle, helaas een stuk minder gereden door Corona dus wel minder kunnen genieten.