Advies gevraagd oplichting marktplaats bij kopen motorpak

Als ik via de ING een overboeking doe, en naam en rekeningnummer komen niet overeen,krijg ik daar een melding van, dus of je hebt een melding genegeerd, of het rekeningnummer hoort wel bij die persoon


Dat werkt alleen bij een overboeking van ING naar ING.

Doe je in deze situatie een overboeking met een fake naam dan krijg je achteraf wel de juiste naam van de rekeninghouder op je afschrift vermeld.

Alle ander banken doen dit niet!

Bron: Consumentenbond.
 
Eigenlijk is het een kut situatie.

( Even van uitgaande dat het een 1 getal verschil fout is )

Verkoper geeft verkeerde nummer door.
Per ongeluk een verkeerd nummer opgeven kan niet meer, in het IBAN-nummer zit een controlegetal verwerkt. Als je één cijfer verkeerd invult komt het simpelweg niet meer door de controle heen. Een "verkeerd" nummer kan alleen bewust doorgegeven worden.
 
Per ongeluk een verkeerd nummer opgeven kan niet meer, in het IBAN-nummer zit een controlegetal verwerkt. Als je één cijfer verkeerd invult komt het simpelweg niet meer door de controle heen. Een "verkeerd" nummer kan alleen bewust doorgegeven worden.
11 proef
 
bij de politie kan je rekeningnummers controleren op of er een melding van oplichting bij dat nummer bekend is!

Politie.nl

Dan wordt alleen nog de eerste opgelicht natuurlijk ;-) maar is wel beter dan een oplichter eerst een geruime tijd zijn gang kan gaan..
 
Oude postbank nr's niet, hoewel dat nu ook ing nummers zijn.
Oorspronkelijke ing en andere banken wel.

Dát dus!!

Als het een oud "bank" nummer is dan moet 't IBAN nummer nog steeds voldoen aan de "11 Proef" en daar kom je (wiskundig) met geen mogelijkheid doorheen als er één getal in het 10 cijferige banknummer per-ongeluk verkeerd ingevoerd is.

De oude banknummers zijn allemaal vertaald naar IBAN waarbij de 9 Cijferige varianten er een "0" voorgezet hebben gekregen en inmiddels dus ook op 10 cijfers zitten.

Voorbeeld: NL RABOxx 0 1234 56 789 werd 't nieuwe IBAN voor 1234 56 789 waarbij NL voor het land staat (dôh), RABOxx voor een Rabobank rekening in regio "xx" en de 0 als extra vóór 't 9 cijferige oude rekeningnummer is gekomen. Betreffende voorbeeld voldoet overigens NIET aan de "elfproef" :P
 
Laatst bewerkt:
Laten het omdraaien. JIj vind dat de koper de dupe moet worden omdat de verkoper een foutief maar wel kloppend rekeningnummer heeft opgegeven? Ik denk dat geen rechter zou oordelen dat de koper hier een verwijt gemaakt kan worden en dat dit dus de verkoper toe te rekenen is. En dat die dus gewoon mag leveren. En afwachten op de vorderingen omtrent de verkeerde overboeking.

Vraag me af hoe het 'misverstand' is ontstaan? Wiens rekeningnummer was het? Ik ken mn eigen rekeningnummer uit mn hoofd, die van anderen niet. En even twee cijfers omwisselen levert een ongeldige overboeking op. Dat kan het dus niet zijn. Blijft voor mij een voorzichtig vermoeden van oplichting over.

Zag al dat meerdere mensen dit spoor volgen, één cijfertje verander (laat staan meerdere!!) en poef computer say’s no.

Vind het maar vreemd, meestal als ik mijn bank nummertje moet doorgeven maak ik een copy past van het nummer uit de ap, of ik schiet een (deels afgedekte) foto van mijn pasje en ap/mail/postduif dat door. Als je het dan verkeerd in tiept kan je altijd op iets terug grijpen dat jij niet verkeerd hebt doorgegeven.

Ooit eens iets vergelijkbaars gehad, ging toen alleen om een gps locatie vs. een adres doorgeven, iemand wilde iets op halen (gratis) bij mij thuis, direct het adres aan de man doorgegeven en ja, ik ken mijn eigen adres opzich best wel goed ;)) toen hij eenmaal een keer in de buurt was, hem nog een geo-tag gestuurd van waar ik woonde, zodat hij kon zien dat hij sneller even de voetbrug kon oversteken dan met de auto helemaal de fly-over nemen, om de wijk heen rijden etc. Echter, de geo tag had als adres een nummertje van een andere woning in het straatje meegekregen… gaat die klaphark af op die geo tag (die overigens midden in een plantsoen stond)… hij heeft het nooit meer opgehaald, de lampjes in kwestie sieren nu de schuurmuur :P

Hoop dat de TS een goede oplossing vind voor zijn probleem...
 
Ik verkoop ook regelmatig dingen via Marktplaats en bij dingen die verzonden kunnen worden (kleine dingen, geen dingen die gepast moeten worden) doe ik enkel aan verzenden.
Waarom? Omdat de huidige mentaliteit is van kopers dat ze allemaal ECHT langskomen maar dat je 2 dagen later nog steeds aan het wachten bent omdat ze geen zin hadden, vergeten waren, iets anders gevonden hebben enz enz en het teveel moeite was om even de verkoper in te lichten. Tevens krijg je soms echt ongure figuren over de vloer die meteen ff je huis inspecteren.

Na dit meerdere malen mee gemaakt te hebben ben ik gestopt met verkoop aan huis. Als je zekerheid wil mag je met Paypal betalen. Voor mij als verkoper bij grotere bedragen ook veiliger want het zal niet de eerste keer dat er met vals geld betaalt wordt. Dus niet alle verkopers zijn oplichters, kopers zijn net zo goed niet altijd te vertrouwen.

Iemand die vraagt om een kopie IDkaart kan helemaal een dikke vinger krijgen, als je het IQ van een visstick hebt geef je aan een wildvreemde een kopie van je IDkaart. Google daar maar eens op wat ze daarmee kunnen.

Je mag van mij mijn telefoonnummer hebben, mijn gegevens mondeling opvragen, maar aan huis verkoop ik niet meer.

Gewoon alle betalingen via Paypall laten gaan, aankoopbescherming is ideaal. Enkel bij grote dingen of dingen zoals motorpak bied ik aan dat ze kunnen passen.

Aangifte doen in dit geval van het motorpak is het enige wat je kunt doen al doen ze hier helemaal niets mee tenzij het nummer straks ineens meerdere malen gaat opduiken.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeer klote als ik het zo lees. je kunt aangifte doen maar verder is het dan aan de politie. als ze hem kunnen achterhalen is het nog maar de vraag of hij op het bureau gaat verschijnen /de politie stuurt meestal enkel een uitnodigings brief en komen ze niet opdagen dan laten ze het er gewoon bij.
 
Bedankt voor de reacties weer. Inderdaad dom van mij dat ik niet beter onderzoek heb gedaan. Altijd achteraf. Ook ik handel al jaren via MP zonder problemen. Maat pak wist ik al, is niet mijn eerste :) Heb zelf mijn oude pak ook verkocht via marktplaats en verzonden zonder problemen.

Marktplaats had ik inderdaad ingelicht. Deze kunnen niets meer doen dan een melding bij zijn account te zetten.

Ik hoop eerlijk dat de verkoper een echt een fout heeft gemaakt en is geschrokken van het feit dat ik hem aansprakelijk stel en daarom niks meer laat horen.

Over 3 weken ben ik zeer benieuwd wat de contact gegevens zijn van de persoon waar het geld heen is overgemaakt als ik deze van ING krijg. En wat de volgende stappen zijn in het terug halen van mijn geld.

Ondertussen op zoek naar een ander pak.

Als ik meer weet zal ik me weer melden.
 
Je kan het nog een weekje online plempen op de website wwww.opgeletopinternet.nl Per 1 juli stoppen ze ermee. Het verhaal op die site kan ook een pressiemiddel zijn en bovendien komen zn gegevens in Google terecht.

Keerzijde: zou zomaar kunnen dat je het rekeningnummer van een derde te goeder trouw te grabbel gooit, als blijkt dus dat jouw oplichter jouw op laat draaien voor de betaling van zijn aankoop. Ook dat is namelijk een optie :/
 
Tegenwoordig wel, na de invoering van de IBAN. En sinds die tijd is er geen check meer op naam bij het invoeren van een oud-Postbanknummer in INGapp of Internetbankieren.
De check op nr+naam zou toch terugkomen oid?

Enige tijd terug is daar nieuws over geweest. Weet de inhoud niet meer...
 
Een misverstand.

Oplichting is naar mijn mening iemand opzettelijk benadelen.

Wat verwacht je dan van de verkoper?
Dat hij het product alsnog opstuurt en maar af gaat wachten of de koper dan nog gaat betalen?
Bedenk wel dat het voor de verkoper niet te achterhalen is of de koper wel of niet zijn geld terug heeft gekregen.

Of 3 weken afwachten of betalen lijkt mij het beste.

Je moet al heel wat cijfers verkeerd hebben ingegeven om geld over te schrijven naar een ander nummer. Die rekeningnummers zijn logaritmisch opgesteld voor verwarring te voorkomen.

Ts is opgelicht.
 
Wie zegt uberhaubt dat het een verkeerd nr was? Die kerel zegt dat gewoon terwijl hij het geld al heeft ontvangen
 
Las toevallig dit, ze gaan dus wel iets meer zekerheid inbouwen:

Cookies op pzc.nl | pzc.nl

Tijd geleden was er ook al bericht dat alle banken volgens mij de naam gaan controleren van het rekeningnummer waar je naar overmaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan