Advies gevraagd oplichting marktplaats bij kopen motorpak

Wie zegt dat TS niet een verkeerd numer heeft ingetikt?

Toen de verkoper na 2 dagen zogenaamd geen geld had ontvangen, heb ik hem een foto gestuurd als bewijs dat ik het had overgemaakt en de vraag naar hem om te controleren of alle cijfers goed waren.

Zijn reactie was en ik quote:

Sander.
Idd je heb gelijk.
Nummers kloppen niet.
Dit is wat ik je doorgaf NL..SNSB....5.....
En moet zijn;
NL..SNSB....4.....
Kijk even of je je geld kunt terugboeken.
Zeer vervelend.
 
Toen de verkoper na 2 dagen zogenaamd geen geld had ontvangen, heb ik hem een foto gestuurd als bewijs dat ik het had overgemaakt en de vraag naar hem om te controleren of alle cijfers goed waren.

Zijn reactie was en ik quote:

Sander.
Idd je heb gelijk.
Nummers kloppen niet.
Dit is wat ik je doorgaf NL..SNSB....5.....
En moet zijn;
NL..SNSB....4.....
Kijk even of je je geld kunt terugboeken.
Zeer vervelend.
Duidelijk. Hij liegt dat ie barst.
 
Heb je zijn nummer (NL..SNSB....5.....) al in de politie site (zie bovenstaande post) ingetikt..
Wat kwam daar uit (stond de rekening al geregistreerd!) ?

Ben wel benieuwd of die politie check een beetje werkt!)
 
Je moet al heel wat cijfers verkeerd hebben ingegeven om geld over te schrijven naar een ander nummer. Die rekeningnummers zijn logaritmisch opgesteld voor verwarring te voorkomen.

Ts is opgelicht.

Gewoon 11proef:

Bij de elfproef worden de afzonderlijke cijfers "gewogen" bij elkaar opgeteld, dat wil zeggen afhankelijk van de positie van het cijfer wordt het met een afgesproken getal (gewicht) vermenigvuldigd. Voor geldige rekeningnummers moet de som van de resultaten een veelvoud van 11 zijn.

Voor rekeningnummers zijn de gewichten de getallen 1, 2, 3, ... Het laatste cijfer van het rekeningnummer wordt met 1 vermenigvuldigd, het voorlaatste met 2, het op twee na laatste met 3, enzovoorts. De producten worden bij elkaar opgeteld en vervolgens wordt de som gedeeld door 11. Het resultaat van deze deling moet voor een geldig rekeningnummer een geheel getal groter dan nul zijn. Door te eisen dat het resultaat groter dan 0 moet zijn, wordt voorkomen dat een nummer dat uit alleen nullen bestaat, als geldig beschouwd wordt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je zijn nummer (NL..SNSB....5.....) al in de politie site (zie bovenstaande post) ingetikt..
Wat kwam daar uit (stond de rekening al geregistreerd!) ?

Ben wel benieuwd of die politie check een beetje werkt!)

Heb het zojuist geprobeerd en er komt dan te staan dat er geen meldingen over deze verkoper bekend zijn.


Van marktplaats had ik een link gekregen om aangifte internet oplichting te doen.
Wat ik op dit moment zo lastig vind is of ik nou wel of niet aangifte moet doen voor internet oplichting omdat ik niet weet of hij het nummer daadwerkelijk verkeerd heeft gegeven of het geld wel op zijn rekening heeft staan en ontkent dat hij het heeft. Als hij echt een fout heeft gemaakt, is het dan wel oplichting ?
 
Heb het zojuist geprobeerd en er komt dan te staan dat er geen meldingen over deze verkoper bekend zijn.


Van marktplaats had ik een link gekregen om aangifte internet oplichting te doen.
Wat ik op dit moment zo lastig vind is of ik nou wel of niet aangifte moet doen voor internet oplichting omdat ik niet weet of hij het nummer daadwerkelijk verkeerd heeft gegeven of het geld wel op zijn rekening heeft staan en ontkent dat hij het heeft. Als hij echt een fout heeft gemaakt, is het dan wel oplichting ?
Gewoon aangifte doen laat hij maar bewijzen of uitlechen hoe en wat.
 
Als hijeen fout gemaakt heeft in het doorgeven van zijn rekening nummer, pech voor hem en zorgen dat het pak bij jou terecht komt.

Is mij ook wel eens overkomen, kan hooguit de koper vragen eerlijk te zijn om te proberen zijn geld terug gestort te krijgen en als nog te betalen.
Wat, inmijn geval niet gebeurt is.
 
Haal het laatste IBAN nummer wat hij gegeven heeft eens door deze site:
IBAN Checker: International Bank Account Number validation

Kan niet anders dan dat het IBAN ongeldig is, als er alleen 1 cijfer veranderd is t.o.v. het eerdere nummer.

Die tip wilde ik ook gaan geven: bereken eens een IBAN aan de hand van het opgegeven rekeningnummer. En doe hetzelfde met het rekeningnummer waar je zogenaamd naartoe over had moeten maken.

Degene waar jij nu succesvol naar overgeboekt hebt, daar zal ie een IBAN bij berekenen en moeten weergeven, want anders had je je overboeking niet kunnen maken en had deze autmoatisch geblokkeerd geweest.


Ik zou het verhaal op www.opgeletopinternet.nl zetten en aangifte doen van internetoplichting online. Dat eerste kan nog een paar daagjes, maar dat is net genoeg om 'm in Google te krijgen :) Bovendien een uitstekend drukmiddel! En het tweede zou ik doen als blijkt dat de test hierboven -iban berekenen- aangeeft dat het zgn. wel juiste rekeningnummer aantoonbaar onjuist is.

Degene waar jij naar overgemaakt zou moeten hebben zogenaamd, die zal een foutmelding geven.

Klopt dat dus niet, dan ben je genaaid met 100% zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Toen de verkoper na 2 dagen zogenaamd geen geld had ontvangen, heb ik hem een foto gestuurd als bewijs dat ik het had overgemaakt en de vraag naar hem om te controleren of alle cijfers goed waren.

Zijn reactie was en ik quote:

Sander.
Idd je heb gelijk.
Nummers kloppen niet.
Dit is wat ik je doorgaf NL..SNSB....5.....
En moet zijn;
NL..SNSB....4.....
Kijk even of je je geld kunt terugboeken.
Zeer vervelend.


Maak eens een euro naar zijn "juiste" rekening over en zeg hem dat je geld naar zijn rekening hebt gestort.
Dan hoor je vanzelf wel van hem dat je maar 1 euro hebt overgemaakt.

De kans dat beide rek.nummers van hem zijn lijkt mij wel heel klein.
 
Jup ik ben 100% genaaid door die kerel.

Dus ik kan het net zo goed hier wel neer zetten dan:

Sander.
Idd je heb gelijk.
Nummers kloppen niet.
Dit is wat ik je doorgaf NL63SNSB0852512139
En moet zijn;
NL63SNSB0852412139.
Kijk even of je je geld kunt terugboeken.
Zeer vervelend.

De eerste rekening klopt via die iban checker en de 2e bestaat niet.

Zijn naam is Jayden Polaan.

Tevens onderstaand nog een link van de verwijderde advertentie:

https://www.marktplaats.nl/a/motore...saging&utm_medium=email&utm_source=systemmail

Dus mensen niks kopen van deze gast !
 
Jup ik ben 100% genaaid door die kerel.

Dus ik kan het net zo goed hier wel neer zetten dan:

Sander.
Idd je heb gelijk.
Nummers kloppen niet.
Dit is wat ik je doorgaf NL63SNSB0852512139
En moet zijn;
NL63SNSB0852412139.
Kijk even of je je geld kunt terugboeken.
Zeer vervelend.

De eerste rekening klopt via die iban checker en de 2e bestaat niet.

Zijn naam is Jayden Polaan.

Tevens onderstaand nog een link van de verwijderde advertentie:

https://www.marktplaats.nl/a/motore...saging&utm_medium=email&utm_source=systemmail

Dus mensen niks kopen van deze gast !


Misschien moet je alle feiten die kunnen leiden tot het achterhalen van de identiteit van deze verkoper eens op een rijtje zetten.

Locatie: Eindhoven
Motorpak maat 50 (welke persoon-lengte hoort daarbij?)
Schoenmaat 41 (idem welk persoon-lengte hoort daarbij?)
Rekening nummer (misschien heeft één van ons wel een motor gerelateerde spullen van hem gekocht)
Duidelijke foto van het motorpak. (misschien wordt de print van het pak herkend)
Zijn er Eindhoven gerelateerde topic's op MF (hier navraag gaan doen)
Geeft de MP foto nog andere kenmerken prijs? (dure racefiets op achtergrond of interieurkenmerken of type huis)
Enzovoort

Zou toch fijn zijn als deze verkoper echt bekend wordt en jij hem "real life" kunt ontmoeten.
 
Ik zou die gast een linkje sturen van dit topic.
Het is vast geen fijn gevoel als je zo gezocht bent...
 
Ik zou die gast een linkje sturen van dit topic.
Het is vast geen fijn gevoel als je zo gezocht bent...
Is een oplichter. Zn gebruikte naam is niet zn echte naam helaas. De achternaam bestaat niet in Nederland. Rekening kan van een geldezel zijn. Kan ook zn eigen zijn. Kunnen we alleen maar over speculeren.

Helaas is het nu afwachten op de gegevens van de bank en dan kan er ochtend actie ondernomen worden. Op de politie hoef je hier echt niet te rekenen. Aangifte doe je alleen om de statistiek eigenlijk en met een klein sprankje hoop dat er toch eT gebeurt. En om naar de bank te sturen zodat die wellicht de rekening blokkeren en r niet nog meer mensen gedupeerd worden.
 
Mijn zusje heeft onlangs hetzelfde meegemaakt. Verkeerd rekening nummer doordat er volgens degene 2 cijfers waren omgedraaid. De schuld lag bij de verkoper maar deze vertikte het om alsnog het product te versturen. De bank heeft contact opgenomen met de rekeninghouder met het verzoek om de €40 terug te storten of mijn zusje zou na 2 weken de adres gegevens krijgen. Haar geld had ze dus binnen 2 weken terug.

Ook hier had de verkoper snel de overige advertenties verwijderd en de naam en woonplaats veranderd na dat mijn zusje het geld had overgemaakt. Lijkt me niet dat je dit doet als eerlijke verkoper..
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips weer !

Vandaag nog contact gehad met mijn bank. Ik vroeg mij af of ze mij de persoonsgegevens wellicht eerder konden toesturen omdat ik nu wel 100% weet dat ik ben opgelicht. Dan kan ik die meteen toevoegen aan de aangifte.

Helaas hebben ze zich te houden aan een wet die zegt dat ze pas na 3 weken deze gegevens mogen geven.
Ze moeten deze persoon zo lang de tijd geven om het geld terug te kunnen storten.

Dat zou betekenen dat ik 14 juli zijn volledige naam en adres krijg.

Dan kan er verdere actie ondernomen worden.

De tip van de SNS bellen en vragen over dat fraude is een goede. Dat ga ik morgen doen.
 
Voor wie het interessant vind om te weten. Mijn bank heeft woord gehouden en de volledige gegevens van de persoon gegeven waar het geld heen is overgemaakt.

Het is nu voor de volle 100% dat ik ben opgelicht en hij het geld wel heeft ontvangen maar doet alsof hij niks heeft ontvangen.

Wat heeft die persoon nou gedaan: Hij heeft voor het overschrijven van het geld zijn achternaam iets veranderd. Het is eigenlijk Polanen-petel. Het geld heb ik over gemaakt naar Polaan.

Adres gegevens heb ik nu ook en heb via google een bijpassend telefoonnummer gevonden. Zit nog te twijfelen wat ik er daar mee ga doen.

Heb de aangifte nu aangevuld met de juiste gegevens.

Ook heb ik alles aan mijn rechtsbijstandverzekering doorgegeven.

Kijk in ieder geval uit dat je niks koopt van ene J Polanen-petel of onder de naam polaan wonend in Deurne want dit is dus een oplichter.
 
Wellicht dat dit al genoemd is (heb niet het hele topic gelezen).

Toevallig het verkeerde rekening nummer lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Tegenwoordig moet je namelijk de IBAN hebben en de twee cijfers na NL zijn namelijk controlecijfers die gebaseerd zijn over de rest van het nummer. D.w.z. dat als je een typfout maakt, de kans zeer groot is dat de IBAN foutief is en dan laat de bank je geen geld overmaken. Kortom: hij claimt dus dat hij je per ongeluk een verkeerd (maar wel geldig!) IBAN heeft gegeven. Me 2 cents.
 
Voor wie het interessant vind om te weten. Mijn bank heeft woord gehouden en de volledige gegevens van de persoon gegeven waar het geld heen is overgemaakt.

Het is nu voor de volle 100% dat ik ben opgelicht en hij het geld wel heeft ontvangen maar doet alsof hij niks heeft ontvangen.

Wat heeft die persoon nou gedaan: Hij heeft voor het overschrijven van het geld zijn achternaam iets veranderd. Het is eigenlijk Polanen-petel. Het geld heb ik over gemaakt naar Polaan.

Adres gegevens heb ik nu ook en heb via google een bijpassend telefoonnummer gevonden. Zit nog te twijfelen wat ik er daar mee ga doen.

Heb de aangifte nu aangevuld met de juiste gegevens.

Ook heb ik alles aan mijn rechtsbijstandverzekering doorgegeven.

Kijk in ieder geval uit dat je niks koopt van ene J Polanen-petel of onder de naam polaan wonend in Deurne want dit is dus een oplichter.
Mf-knokploeg inschakelen!!!

Geen idee of hij jouw adresgegevens heeft maar die gozer zou zich terecht zorgen moeten gaan maken. :Y
 
Voor wie het interessant vind om te weten. Mijn bank heeft woord gehouden en de volledige gegevens van de persoon gegeven waar het geld heen is overgemaakt.

Het is nu voor de volle 100% dat ik ben opgelicht en hij het geld wel heeft ontvangen maar doet alsof hij niks heeft ontvangen.

Wat heeft die persoon nou gedaan: Hij heeft voor het overschrijven van het geld zijn achternaam iets veranderd. Het is eigenlijk Polanen-petel. Het geld heb ik over gemaakt naar Polaan.

Adres gegevens heb ik nu ook en heb via google een bijpassend telefoonnummer gevonden. Zit nog te twijfelen wat ik er daar mee ga doen.

Heb de aangifte nu aangevuld met de juiste gegevens.

Ook heb ik alles aan mijn rechtsbijstandverzekering doorgegeven.

Kijk in ieder geval uit dat je niks koopt van ene J Polanen-petel of onder de naam polaan wonend in Deurne want dit is dus een oplichter.


Ik denk dat ik er zelf even achteraan zou bellen, maar wel na eerst de buren te hebben gevraagd naar de juiste voornaam. Die 'Jayden' zal ook wel niet kloppen.
 
Adres gegevens heb ik nu ook en heb via google een bijpassend telefoonnummer gevonden. Zit nog te twijfelen wat ik er daar mee ga doen.

Met de motor en intimiderend motorpak aan even langs rijden natuurlijk! En dan kijken wie er open doet, is dat één of ander triest ventje ter plekke je pak of geld eisen. Doet er een soort coke snuivende Schwarzenegger open dan gooi je het er snel op dat je collecteert voor het wereld natuurfonds of zoiets :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan