Als je eenmaal je rijbewijs hebt...

ik haalde auto en motor op een voormiddag maar moest twee keer theorie doen,na oefenbewijs en twee lessen op de raceplee.
bijzondere verrichtingen? nooit van gehoord. 1967 :Y
 
We kennen ze, de rijtjes motorrijders, ganzepas, achter elkaar, geheid van of naar een parkeerplaats onderweg om byzondere verrichtingen te gaan doen, blijkt uit de stapel pilonnejes die de instructeur op zijn Versys 1000 of BMW-GS met opengeklapte systeemhelm voor aan het rijtje achterop zijn motor gebonden heeft.

Dan heb je dat rijbewijs en je eerste motor, die je na een topic daarover op M.-F. geopend te hebben toch niet gekocht hebt maar een die je al langer op het oog had.
Hoe ga je dan rijden. Schrik je je eigen niet te barsten in dat verkeer? Het is ineens geen les meer, geen auto achter je met examinator.

Hou je die rijstijl aan? Vertel eens wat je anders bent gaan doen? Aanleiding voor deze vraag was dat ik bijvoorbeeld wegrijden bij het verkeerslicht dat rare draaien met die helm nergens op vind slaan.

Merk wel dat ik meer kijk dan voorheen met de auto maar zal ook komen doordat ik vorig jaar ook C + E gehaald heb en dus 3 rijbewijzen in 1 jaar.
Met de brommer heb ik geloof ik in de 2e dag al 200 gereden ofzo 🙈
 
Mijn motorrijden begon met een les L die we gezamenlijk gebruikten..... een rijbewijs? Dat komt later wel, eerst maar eens even leren rijden! Dus lekker op die tweetakt RD 350 met Bant expansie uitlaten door NL gaan rijden. Zo zonder rijbewijs vond ik het buitenland toch net wat te uitdagend........

Later wel het rijbewijs gaan halen natuurlijk, en meteen maar een VRO er achteraan; daaruit bleek dat ik me toch handelingen had eigen gemaakt die wellicht beter (achterwege gelaten) konden worden. Zoals? De rotonde 1/4de rond als je nou toch linksaf moest, via het fietspad inhalen, (veel) te hard rijden, zonder rijbewijs rijden, liegen tegen de politie (waar mijn les L is? Oh, ik denk....verloren terwijl je kameraad met jouw les L ergens lekker aan het raggen is...), van dat soort dingen dus.
 
Misschien he... omdat jullie hebben "leren" rijden toen er nog maar 15 auto's 100 paard en wagens en 700 fietsen waren? In plaats van de 9 milioen auto's (link) die er nu zijn. Hierdoor moet ik in 1 keer leren om 100 auto's in de gaten te houden bij elke kruispunt. Iets wat je niet direct in 2 maanden lessen tot je neemt, maar langzaam aan moet wennen. We leren dus een basis waarmee we "er klaar voor zijn" om de rest te leren.

Jullie oudjes, hebben dit gedurende de groei van de gemotoriseerde voertuigen geleerd, en konden dus met een mindere basis af.
Dat zou je misschien denken maar het wegennet van destijds stond ook vol, zo niet overvol.
 
Ik heb mijn rijbewijs pas sinds een jaar.
Ik merk wel dat je anders gaat rijden dan tijdens het lessen.
Ik rij al sinds mijn 17e op brommers in alle soorten en maten, dus het kijken en alles zat er al wel in.
Voor beroep ben ik chauffeur, dus ook het verkeer met al zijn plussen en minnen ken ik ook wel.

Na mijn examen heb ik wat gezeik gehad met het cbr, waardoor ik mijn behaalde rijbewijs nog niet mocht ophalen.
Dus maar ff een L op mijn GSX600f geknoopt en tijdens rijlessen (ik ken de instructeur) meegereden op mijn eigen motor.
Kon ik vast wennen.

Toen ik het rijbewijs eindelijk mocht ophalen, reed het alsnog totaal anders...
Geen gelul meer in je oor en nu zelf allles moeten/mogen beslissen.

Ik rij altijd iets harder dan de toegestane snelheid...zo blijf ik meer opletten dan wanneer ik met de meute meerij.

Kijken doe ik continu...
Zodoende weet ik wat er om mij heen gebeurt en weet ik wat ik kan verwachten.

Ik heb in al mijn jaren op de weg ook nog nooit (afkloppen*D) zelf een ongeluk veroorzaakt.

Ik rij in drukte ook meestal met het idee dat een ander mij niet ziet...

Ik hou verder lekker mijn eigen lijn aan en let minder op hoe het officieel is aangeleerd tijdens lessen.
 
Ik heb mijn rijbewijs pas sinds een jaar.
Ik merk wel dat je anders gaat rijden dan tijdens het lessen.
Ik rij al sinds mijn 17e op brommers in alle soorten en maten, dus het kijken en alles zat er al wel in.
Voor beroep ben ik chauffeur, dus ook het verkeer met al zijn plussen en minnen ken ik ook wel.

Na mijn examen heb ik wat gezeik gehad met het cbr, waardoor ik mijn behaalde rijbewijs nog niet mocht ophalen.
Dus maar ff een L op mijn GSX600f geknoopt en tijdens rijlessen (ik ken de instructeur) meegereden op mijn eigen motor.
Kon ik vast wennen.

Toen ik het rijbewijs eindelijk mocht ophalen, reed het alsnog totaal anders...
Geen gelul meer in je oor en nu zelf allles moeten/mogen beslissen.

Ik rij altijd iets harder dan de toegestane snelheid...zo blijf ik meer opletten dan wanneer ik met de meute meerij.

Kijken doe ik continu...
Zodoende weet ik wat er om mij heen gebeurt en weet ik wat ik kan verwachten.

Ik heb in al mijn jaren op de weg ook nog nooit (afkloppen*D) zelf een ongeluk veroorzaakt.

Ik rij in drukte ook meestal met het idee dat een ander mij niet ziet...

Ik hou verder lekker mijn eigen lijn aan en let minder op hoe het officieel is aangeleerd tijdens lessen.

Je eigen lijn rijden, inderdaad. Dat is iets wat ik eigenlijk ook doe. Ik rij waar ik het beste zicht heb en of het beste kan uitwijken.
 
Oefenvergunning, er was geeneens motorrijles.
:t

Dat is in ieder geval van ver voor mijn tijd, toen ik mijn rijbewijs haalde was de 25 kW regeling al lang van toepassing (gelukkig was ik al een stuk ouder en hoefde dus geen rekening te houden met het motorvermogen bij de zoektocht naar mijn eerste motor)

EDIT: eigenlijk dus wél een autodidact, je hebt zelf leren motorrijden met een oefenvergunning :P
 
Mijn instructrice kwam dikwijls op de european pan voorbij op t achterwiel..

Denk niet dat t bij de lesstof hoorde en heb het mezelf maar niet aangeleerd:+
Haha zo’n instructeur had ik ook...wheely’s in overvloed.
Als ik al dacht vlot een krappe bocht door te gaan, kwam hij nog eens harder binnendoor....
Op de snelweg met 130 staand op de motor om even te laten zien dat je er niet zomaar vanaf waait...
Je doet het niet na, maar zet je wel aan het denken over de mogelijkheden van een motor.
 
Dat was bij mij ook zo, gelest op een afgetrapte Honda CM400T. Terwijl ik met m'n proefvergunning aankwam bij de rijschool met een Suzuki T500, die ik wat opgevoerd had. 6 lesjes en ik had het A'tje. Ik kreeg echter wel les van een echte motorrijder, die door weer en wind gewoon ook zelf op de motor zat. Die man was een begrip destijds in Spijkenisse, rijschool Ras. Zei helemaal niks toen ik met die T500 op kwam dagen, want eigenlijk mocht dat niet. Ik woonde in Hellevoetsluis destijds, dus Spijkenisse mocht ik helemaal niet komen. ;) :]
 
ik heb sinds 3 weken mn eerste motor en ik ben vrijwel direct

minder heftig gaan spiegelen in landelijk gebied.
langzamer gaan rijden.
meer ontspannen door verwarmde zetel en handvaten.

tevens ben ik ook een 650scooter gaan rijden dus vanzelfsprekend ben ik ook niet meer actief met een versnelling pakken voor een situatie.
 
ik heb sinds 3 weken mn eerste motor en ik ben vrijwel direct

minder heftig gaan spiegelen in landelijk gebied.
langzamer gaan rijden.
meer ontspannen door verwarmde zetel en handvaten.

tevens ben ik ook een 650scooter gaan rijden dus vanzelfsprekend ben ik ook niet meer actief met een versnelling pakken voor een situatie.
Dat spiegelen zou ik maar weer snel aanleren.
 
Dat spiegelen zou ik maar weer snel aanleren.

En niet alleen voor je veiligheid, maar ook vooral om je rijbewijs te behouden...
Het is nergens zo verlokkelijk om in landelijke gebieden even het gas open te draaien, en er zonder dat je het in de gaten hebt een politie achter je zit...
Leer van al die BODW filmpjes, meeste staandehoudingen zijn door NIET spiegelen, of dat nu in de auto of op de motor is...
Kijk bij acceleratie direct of er een auto met je meekomt..ga er niet van uit dat ze een wedstrijdje willen , maar dat het politie is
 
En niet alleen voor je veiligheid, maar ook vooral om je rijbewijs te behouden...
Het is nergens zo verlokkelijk om in landelijke gebieden even het gas open te draaien, en er zonder dat je het in de gaten hebt een politie achter je zit...
Leer van al die BODW filmpjes, meeste staandehoudingen zijn door NIET spiegelen, of dat nu in de auto of op de motor is...
Kijk bij acceleratie direct of er een auto met je meekomt..ga er niet van uit dat ze een wedstrijdje willen , maar dat het politie is
Klopt ooit aan de kant gezet met 120 waar ik 50 mocht rijden Oom agent zei toen ook kijk wat vaker in je spiegel scheelt je een hoop ellende En ja mocht me rijbewijs houden en geen bekeuring was de mooiste dag van dat jaar :} .Moet er wel bij zeggen dat dit 15 jaar geleden is of je er nu ook zonder ellende mee wegkomt ik denk het niet tijden veranderen helaas soms
 
ik heb sinds 3 weken mn eerste motor en ik ben vrijwel direct

minder heftig gaan spiegelen in landelijk gebied.
langzamer gaan rijden.
meer ontspannen door verwarmde zetel en handvaten.

tevens ben ik ook een 650scooter gaan rijden dus vanzelfsprekend ben ik ook niet meer actief met een versnelling pakken voor een situatie.
Ik ben juist als een gek gaan spiegelen sinds m'n pasje is ingenomen, bij elk voertuig wat ik niet vertrouw ga ik van het gas af.
Daarvoor spiegelde ik trouwens ook al veel, zat al te kijken waar ik kon parkeren toen ik zag dat er een donkerblauwe Golf op me afstevende. :')
 
Je hebt weinig aan spiegelen als ze met een laser staan...

Ik heb een keer mijn rijbewijs 10 dagen mogen inleveren, gelukkig gepakt met 132km/h terwijl ik vlak daar voor ruim 180 had gereden (80km/h weg), en een andere keer hadden ze me ruim 20km verder te pakken, dat was 160 op de snelweg, beide keer laser, beide keren niets gezien.
 
Je hebt weinig aan spiegelen als ze met een laser staan...

Ik heb een keer mijn rijbewijs 10 dagen mogen inleveren, gelukkig gepakt met 132km/h terwijl ik vlak daar voor ruim 180 had gereden (80km/h weg), en een andere keer hadden ze me ruim 20km verder te pakken, dat was 160 op de snelweg, beide keer laser, beide keren niets gezien.
Klopt :Y

Ze hadden mij ook gelaserd en hebben toen vlug de auto aangetrapt en zijn mij achterna gegaan. 'T is dat ik werd opgehouden door overig verkeer anders was ik wel weg geweest (m'n route was onlogisch en vlak bij huis). Nadat ik m'n pasje weer had ben ik er nog vaker langs gereden maar heb ze er nog nooit gespot, maar volgens m'n buren stonden ze er wel vaker...
 
Je hebt weinig aan spiegelen als ze met een laser staan...

Ik heb een keer mijn rijbewijs 10 dagen mogen inleveren, gelukkig gepakt met 132km/h terwijl ik vlak daar voor ruim 180 had gereden (80km/h weg), en een andere keer hadden ze me ruim 20km verder te pakken, dat was 160 op de snelweg, beide keer laser, beide keren niets gezien.

en is dat dan een reden om het maar niet te doen...
Ook als het donker is en je rijdt lekker door, dan haal je zo de politie er direct uit, maar van mij mogen jullie de spiegels er af halen hoor
 
En niet alleen voor je veiligheid, maar ook vooral om je rijbewijs te behouden...
Het is nergens zo verlokkelijk om in landelijke gebieden even het gas open te draaien, en er zonder dat je het in de gaten hebt een politie achter je zit...
Leer van al die BODW filmpjes, meeste staandehoudingen zijn door NIET spiegelen, of dat nu in de auto of op de motor is...
Kijk bij acceleratie direct of er een auto met je meekomt..ga er niet van uit dat ze een wedstrijdje willen , maar dat het politie is

Dat geldt toch niet voor motorscooters? Dat zijn eigenlijk de 45kmh auto's onder de motoren.
 
en is dat dan een reden om het maar niet te doen...
Ook als het donker is en je rijdt lekker door, dan haal je zo de politie er direct uit, maar van mij mogen jullie de spiegels er af halen hoor

Savonds komt de lazer minder ver, lijkt me?

Ik reed vorige week woensdag op een weg 190 (met de auto) waar je 80 mocht (deed een diagnose van de tuning) en ik remde erna gelijk af, zie ik tot mijn gigantische schrik een politiebus met lazerende agent erin. Na die 190 had ik de CC op 75 echte KMs gezet dus ik mocht er langs, maar al kwam de lazer net wat verder.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan