Als je eenmaal je rijbewijs hebt...

Rijbewijs in 5 weken gehaald, november 2018 gestart, en december 2018 alles afgerond.

Mijn eerste motor was een Bandit 650, ofwel; de allemans vriend.
Mijn eerste rit was dus ook met mijn vrouw achter me aan in de auto, een rit van 120 + km om die motor naar huis te brengen.
Schrikken? Nee...



Ik ben daarna net zoals met auto, mijn eigen rijstijl gaan ontwikkelen, en heb begin februari mijn shiver 750 gekocht, twee cilinder.
Ik denk dat ik nog lang niet uitgeleerd ben, en heb in sommige situaties ook echt wel geluk gehad... Onhandig, maar ook gewoon onoplettendheid had me misschien wel meer kunnen kosten dan alleen materiele schade.... (afstappen en denken dat je standaard uitstaat, en hem net op het dode punt nog kunnen opvangen etc, tot aan; 2 maten die oversteken op een N weg, en ik die daarop "aanneemt" dat het veilig is, een mercedes met een gangetje van 120+ van links, die een bruggetje zowat overspringt, die gelukkig kan uitwijken op rechts, omdat hij mij opeens op zijn weg vond...)

Dus; ik heb een goeie instructeur gehad, en heb mijn eigen fouten mogen overleven, en wijzer geworden...

(De eerste keer door de file heen, was wel briljant overigens, en ook vooraan de stoplichten etc.)

Ik ben me veel meer bewust van mijn kwetsbaarheid, maar vind het randje opzoeken ook leuk, die balans, moet er altijd zijn...

Als die balans er niet is dan is motor rijden gewoon saai.
Idem met weggedrag 😁.

Professioneel ben ik de keurigste chauffeur van Nederland, privé mag het allemaal wel een tandje harder, zonder nu gelijk een hooligan te zijn, die tijd is wel voorbij.
 
Filefilteren heeft niets met eigen veiligheid te maken, als het dan ook nog eens nergens fatsoenlijk beschreven staat, waarom zou het dan gegeven moeten worden?
Afgezien van het feit dat filerijden op een motor nog veel frustrerender en lastiger is dan met een auto, ben je in een file -zeker aan het einde- als motorrijder erg kwetsbaar. Een simpele kop-staartbotsing kan op de motor heel slecht voor je aflopen. Vandaar dat zelfs wordt aangeraden om te filteren.
 
Afgezien van het feit dat filerijden op een motor nog veel frustrerender en lastiger is dan met een auto, ben je in een file -zeker aan het einde- als motorrijder erg kwetsbaar. Een simpele kop-staartbotsing kan op de motor heel slecht voor je aflopen. Vandaar dat zelfs wordt aangeraden om te filteren.

Filteren in de auto is dan weer op z'n beurt aanzienlijk lastiger, en daar wordt door zowel oom agent als menig medeweggebruiker boos op neergekeken, heeft ervaring mij geleerd. "Ja maar m'n aygootje paste daar makkelijk tussendoor, agent!" is helaas niet overtuigend genoeg.

Anyway, faalangst en de zelf-opgelegde prestatiedruk maakte me tijdens het lessen een stuk gespannener dan nu. Daardoor ging m'n handelen veel meer "omdat het moet", en niet "omdat het verstandig is". Ik kijk nu omdat ik wil weten wat er te zien is, niet omdat ik anders m'n instructeur in m'n oor hoor tetteren "Spiegel, schouder, dan pas verplaatsen". Al merk ik nu wel dat ik automatisch eigenlijk exact hetzelfde doe; spiegeltje, ff kijken of er écht niks vlak naast me zit, en gaan.

Ik ben ook wellicht iets speelser/slordiger gaan rijden; af en toe volledig onnodig ietsje harder een rotonde of bochtige oprit naar de snelweg over, een zigzagje hier en daar. Niks onveiligs, maar het moet wel leuk blijven. Als de instructeur me nu zou zijn rijden, weet ik niet of 'ie trots zou zijn of juist teleurgesteld. 😋 Maarja, zolang ik me niet te erg misdraag en het gewoon veilig blijft, zal 't wel best wezen.
 
Persoonlijk vind ik dat ze inderdaad wel wat meer met filerijden mogen doen tijdens rijlessen. Ook al is het niet bij het examen inbegrepen, is het wel iets waar je in de praktijk mee te maken krijgt. De eerste paar keren vond ik het toch best spannend om te doen en zeker lastig te bepalen in welke situaties het wel of niet te doen is (snelheid e.d.). Na menig keren voelt het wel vertrouwd, maar m'n zintuigen staan toch altijd weer extra op scherp dan dat ze al zijn op de motor. Je moet maar net zo'n idioot hebben die óf niet zit op te letten óf je het niet gunt om door de file te rijden te hebben.
Ook al rij ik zelf ook zeker niet altijd zo onwijs netjes, hou ik het er maar gewoon op dat er alleen maar idioten op de weg rijden die me niet zien, zodra ik op de motor stap. Je hebt het zo door of iemand je niet gezien heeft.
 
Goh, ik vond het verschrikkelijk om m’n motor op te gaan halen. Vond het ineens ‘eng’. Nu had ik ook wel gelijk een supersport waar ik sowieso geen ervaring op had (1x erop proefgereden) dus nam ik een vriendin mee die al een supersport reed. En daarna reden we even samen. Hielp erg! En nu is het prima. Ik rijd wel vrij agressief op wegen, maar aan de andere kant rijd ik ook met geweten. Ik kijk zó ontzettend veel, zeker nog veel meer dan toen ik aan het lessen was. En ik schrik niet meer zo snel.
 
Persoonlijk vind ik dat ze inderdaad wel wat meer met filerijden mogen doen tijdens rijlessen. Ook al is het niet bij het examen inbegrepen, is het wel iets waar je in de praktijk mee te maken krijgt. De eerste paar keren vond ik het toch best spannend om te doen en zeker lastig te bepalen in welke situaties het wel of niet te doen is (snelheid e.d.). Na menig keren voelt het wel vertrouwd, maar m'n zintuigen staan toch altijd weer extra op scherp dan dat ze al zijn op de motor. Je moet maar net zo'n idioot hebben die óf niet zit op te letten óf je het niet gunt om door de file te rijden te hebben.
Ook al rij ik zelf ook zeker niet altijd zo onwijs netjes, hou ik het er maar gewoon op dat er alleen maar idioten op de weg rijden die me niet zien, zodra ik op de motor stap. Je hebt het zo door of iemand je niet gezien heeft.

Ik snap je punt, maar je moet maar net de kans krijgen om file te rijden..
 
Persoonlijk vind ik dat ze inderdaad wel wat meer met filerijden mogen doen tijdens rijlessen.

Er zijn nog wel zaken die wat meer aan bod mogen komen, maar met amper 9-12u doe je niet zoveel als iemand van 0 moet starten en nog nooit een meter heeft gereden....

Net daarom vind ik het niet eens zo'n slecht idee om na het behalen van het rijbewijs jezelf nog wat "bij te scholen".
Je kiest dan zelf waar je je aandacht op wil vestigen.
 
Mijn rijinstructeur was er eentje die er wel pap van lustte, en die had door heel nijmegen wat vrouwtjes zitten waar hij meer interesse in had dan de leerlingen..
Dus had hij altijd een copietje van een examenformulier bij zich, en dan liet hij je naar de volgende dame rijden, gaf zijn formulier en zei ga maar rijden, als je aangehouden wordt geef je aan dat je examen moet doen vandaag, en dan "wipte "hij naar binnen, en dan kon je je uitleven op een BMW 600 cc...
Examen was :
examinator gaf een paar straten op en reed achter je aan..
Rijd hier weg, naar de tunnel, keizer karelplein rond, en weer terug onder de tunnel..
Rijdt weg, hij moet stoppen voor een stoplicht, en ik reed door..
Toen ik onder de tunnel uitkwam reed hij er net in..
Daarna kwam hij bij me, zei nou je bent goed rondgekomen, dus rijd maar terug..

Dus nooit (echt) les gehad, examen van een kwartier, en dus nooit kunnen refereren aan wat ik "geleerd " zou moeten hebben..

Leef wel in "geleende" tijd zeg ik altijd...op mijn 19e met 160 van de motor gereden, 3 mnd ziekenhuis jaar revalidatie, maar had al weer een motor voor ik uit het ziekenhuis was
 
@K@W@ Je verhaal doet me aan een oud-collega denken, toen we allebei zo rond de 20 waren... Hij was een erg fanatiek Kawasaki rijder (model stofzuigerslang noemde ik het altijd door de 2 grijze slangen boven de tank, geen idee meer waarvoor die eigenlijk waren) en hardrockfan. Die combinatie is hem na een wild feest een keer bijna fataal geworden, heel misschien ook wel door een biertje teveel. Hij reed, oehoerend hard natuurlijk, ‘s-nachts naar huis, in een flauwe bocht ergens in de polder ging het mis en hij schoof een eind door, totdat hij een metalen kabel-tv-kast raakte. Zo ongeveer alles in/aan hem was gebroken, hij zat vol met titanium pinnen (die hij later trots liet zien).

Toen hij in het ziekenhuis wakker werd met alle ledematen aan touwen met katrollen en gewichten en gips, wilde hij eerst weten hoe het met de Kawa was. Niet bepaald goed, jammer... Of er iemand de volgende dag een stapel motorbladen mee kon nemen, kon hij alvast naar een andere op zoek. Dan vind je motorrijden echt wel leuk...
 
Ik rij nu dik 2 jaar motor...4 weken na het halen van m'n A kocht ik er 1 waar ik nu nog op rij :]
Aangezien ik al 25 jaar m'n B rijbewijs heb en ook al een jaartje of 15 op een schakelbrommer rondtuf , heb ik al vrij snel mijn eigen rijstijl ontwikkeld : niet van dat benauwde , lekker vlot door het verkeer maar ook weer niet idioot hard.
Wel is het zo dat als ik op de motor zit het idee heb dat koekblikkers allemaal zo gek als een draaideur zijn :+

Wat de killswitch aangaat : voor de eerste lessen AVB werd er uitgelegd waar die voor dient en met de tip er bij dat er altijd wel een mafklapper in een groep is die dat ding bedient nadat je van je plof bent afgestapt om ergens wat te drinken of zo _O-
Nadien er nooit meer over gehad , ook bij beide examens werden er geen vragen over gesteld.
 
Ik rij nu dik 2 jaar motor...4 weken na het halen van m'n A kocht ik er 1 waar ik nu nog op rij :]
Aangezien ik al 25 jaar m'n B rijbewijs heb en ook al een jaartje of 15 op een schakelbrommer rondtuf , heb ik al vrij snel mijn eigen rijstijl ontwikkeld : niet van dat benauwde , lekker vlot door het verkeer maar ook weer niet idioot hard.
Wel is het zo dat als ik op de motor zit het idee heb dat koekblikkers allemaal zo gek als een draaideur zijn :+

Wat de killswitch aangaat : voor de eerste lessen AVB werd er uitgelegd waar die voor dient en met de tip er bij dat er altijd wel een mafklapper in een groep is die dat ding bedient nadat je van je plof bent afgestapt om ergens wat te drinken of zo _O-
Nadien er nooit meer over gehad , ook bij beide examens werden er geen vragen over gesteld.

Zo rij ik ook, alsof iedereen gek is.
Nu moet ik zeggen dat een flink deel van de koekblikkers dat ook werkelijk is.

Nou ja, niet gek, maar in ieder geval niet met het verkeer bezig..
 
Mijn rijinstructeur was er eentje die er wel pap van lustte, en die had door heel nijmegen wat vrouwtjes zitten waar hij meer interesse in had dan de leerlingen..
Dus had hij altijd een copietje van een examenformulier bij zich, en dan liet hij je naar de volgende dame rijden, gaf zijn formulier en zei ga maar rijden, als je aangehouden wordt geef je aan dat je examen moet doen vandaag, en dan "wipte "hij naar binnen, en dan kon je je uitleven op een BMW 600 cc...
Examen was :
examinator gaf een paar straten op en reed achter je aan..
Rijd hier weg, naar de tunnel, keizer karelplein rond, en weer terug onder de tunnel..
Rijdt weg, hij moet stoppen voor een stoplicht, en ik reed door..
Toen ik onder de tunnel uitkwam reed hij er net in..
Daarna kwam hij bij me, zei nou je bent goed rondgekomen, dus rijd maar terug..

Dus nooit (echt) les gehad, examen van een kwartier, en dus nooit kunnen refereren aan wat ik "geleerd " zou moeten hebben..

Leef wel in "geleende" tijd zeg ik altijd...op mijn 19e met 160 van de motor gereden, 3 mnd ziekenhuis jaar revalidatie, maar had al weer een motor voor ik uit het ziekenhuis was

Mijn kameraad had een KH500 net als ik, en hij kwam op bezoek, en ging buiten onder mijn raam even de motor starten en laten lopen, zodat ik die heerlijke tweetakt uitlaatgassen kon ruiken...
 
Je moet ook inderdaad maar net een file tegenkomen tijdens je rijles, maar aan de andere kant kan je instructeur ook het een en ander er over uitleggen lijkt me. Ook dat heb ik niet eerder gezien
 
Je moet ook inderdaad maar net een file tegenkomen tijdens je rijles, maar aan de andere kant kan je instructeur ook het een en ander er over uitleggen lijkt me. Ook dat heb ik niet eerder gezien
Mijn instructeur had juist heel bewust een les gepland tijdens de avondspits. Hij vond het belangrijk dat ik dat tenminste een keer had gedaan. Dacht dus dat dat standaard was, maar nu blijkt het juist een uitzondering
 
Wat ben ik anders gaan doen ? Uhm, minder overdreven gaan kijken. Ik kijk bijvoorbeeld niet meer als ik van een rotonde af ga nog ff rechts over mn schouder en spiegels etc. Ik sjees gewoon door. Ik ga er vanuit dat toch echt niemand mij nog ff wil inhalen :Y.

Wel kijk ik zo veel mogelijk uit voor de witte strepen/vlakken en zebrapaden etc. Want, heb al genoeg filmpjes voorbij zien komen, waar dat toch geheid fout gaat.
 
Persoonlijk vind ik dat ze inderdaad wel wat meer met filerijden mogen doen tijdens rijlessen. Ook al is het niet bij het examen inbegrepen, is het wel iets waar je in de praktijk mee te maken krijgt. De eerste paar keren vond ik het toch best spannend om te doen en zeker lastig te bepalen in welke situaties het wel of niet te doen is (snelheid e.d.). Na menig keren voelt het wel vertrouwd, maar m'n zintuigen staan toch altijd weer extra op scherp dan dat ze al zijn op de motor. Je moet maar net zo'n idioot hebben die óf niet zit op te letten óf je het niet gunt om door de file te rijden te hebben.
Ook al rij ik zelf ook zeker niet altijd zo onwijs netjes, hou ik het er maar gewoon op dat er alleen maar idioten op de weg rijden die me niet zien, zodra ik op de motor stap. Je hebt het zo door of iemand je niet gezien heeft.

Toevallig vroeg ik hier tijdens het lessen naar, maar de instructeur zei dat veruit de meeste instructeurs dat simpelweg niet doen om verschillende redenen. Hij was zelf van mening dat omdat het 'gedoogd' gedrag is, het tijdens het lessen eigenlijk helemaal niet zou mogen. Daarnaast reed hij tijdens het lessen altijd in de auto achter z'n lessers aan, dus voor hem ook totaal niet handig.

Weer een andere instructeur zei dat het iets is wat je eigenlijk jezelf gewoon moet aanleren; niet dat hij er iets op tegen had, maar hij vond het iets wat je pas moet doen als je echt een beetje vertrouwd met je motor bent, en het was gewoon teveel risico voor de rijschool.

En weer een andere instructeur heb ik 't gewoon zien doen tijdens het lessen (toevallig reed ik toen een paar uurtjes achterop mee bij hem terwijl hij anderen les gaf, om er eens een andere kijk op te hebben). Niet perse in een lange file, maar bij stoplichten die op de snelweg voor een tunnel aangingen. Ik denk dat ze een rijtje van 10 auto's voor zich hadden, waarop hij zei "Kijk, wij zijn motorrijders, dan gaan we gewoon tussendoor" waarop hij voorop ging rijden op z'n dikke R1200GS, en de twee Z650tjes als kuikens erachteraan gingen.

(De rijschool waar we lesten had 4 instructeurs, en je werd expres bij verschillende instructeurs neergezet -tenzij je specifiek om iemand vroeg om je ergens verder mee te helpen ofzo- zodat je telkens een andere kijk op je rijden had.)
 
Maar er staat toch ook in alle theorieboeken allerlei regeltjes omtrent het filteren en een beetje motorrijder gaat dit vroeg of laat toch doen (mag ik hopen... een van de redenen dat je motor rijdt toch?). Juist in dat soort momenten ben je onwijs kwetsbaar, dus dan is het toch fijn, dat je er al het een en ander over hebt meegekregen en niet zelf (hardleers wellicht) dit soort dingen uit hoeft te zoeken
 
Dat filteren heb ik tijdens de lessen ook nooit gehad. Ik heb ook eigenlijk nooit files gezien toen ik met mijn AVD bezig was (in Utrecht nog wel, nu zou ik ervoor tekenen...). Ik vermoed dat het inderdaad iets te maken had met verhoogd risico voor de rijschool, je tikt er zonder een beetje ervaring toch sneller een spiegeltje af, en wat eerder al aangegeven is, namelijk dat er gewoon te weinig tijd is om iemand alles aan te leren.

De eerste keer dat ik met een motor een file tegenkwam wist ik dus niet hoe ik het precies moest aanpakken, en was ik ook nog wat te 'bang' dat ik niet genoeg ruimte zou hebben (breed stuur, brede zadeltassen), dus bleef ik een tijdje in de file meesukkelen. Toen kwam er een mede-motorrijder aan, die me een beetje verbaasd aankeek en zonder enige moeite tussen de file door stuurde. Waar hij op reed? Een Goldwing... :+ Toen was ik in ieder geval wel genezen van mijn 'aaah, ik ben te breed!'-gevoel.
 
Wat ben ik anders gaan doen ? Uhm, minder overdreven gaan kijken. Ik kijk bijvoorbeeld niet meer als ik van een rotonde af ga nog ff rechts over mn schouder en spiegels etc. Ik sjees gewoon door. Ik ga er vanuit dat toch echt niemand mij nog ff wil inhalen :Y.

Wel kijk ik zo veel mogelijk uit voor de witte strepen/vlakken en zebrapaden etc. Want, heb al genoeg filmpjes voorbij zien komen, waar dat toch geheid fout gaat.
Het "overdrijven kijken" is alleen maar goed voor de rij-instructeur en de examinator. Beide rijden achter je aan en kunnen niet van achteren zien of jij jouw ogen links en rechts laat gaan om te kijken. Door "overdreven te gaan kijken", dus door met je hele mik in de helm goed links en rechts te laten zwaaien zijn beide personen ervan overtuigd dat je elke straat en steeg goed ingekeken hebt. Daar is het eerder voor.

Als je gewoon rijdt en goed let op het verkeer om je heen weet je van te voren al of er wat aankomt of niet. Zelf rij ik ook op rotondes af of kruispunten en neem ze zonder "overdreven links en rechts" te kijken omdat ik op het aanrijden al zie of er verkeer aankomt en er voldoende ruimte is om ervoor te gaan of niet. Dat heet inzicht, situatie goed inschatten en rij-ervaring en je gezonde verstand gebruiken. Ook op de snelweg kijk ik niet altijd over mijn schouder, als je goed oplet en jezelf op de motor dusdanig positioneert tussen het verkeer weet je al op voorhand dat je voldoende ruimte links of rechts hebt zonder te kijken. Heeft mij al ene keer geholpen toen er 2 idioten in een drukke file ineens een fikse dot gas gaf waarbij de voorste ineens keihard moest remmen en de achterste met een fikse rotgang er achterop klapte. Ineens stonden er daar voor zowat 2000 kilo aan "oud ijzer" voor mijn neus doodstil en zonder om te kijken/blikken of blozen de boel op de motor gepasseerd omdat ik wist dat ik precies zo reed dat er naast mij geen auto's/vrachtwagen/Polenbusjes reden en er voldoende ruimte was om mijn motor om te gooien.

Die laatste statement van jou vind ik iets kwalijker. Je moet er altijd wel op bedacht zijn dat er op een bepaald moment er altijd van die lieden zijn die je toch voorbij willen omdat ze zich heer en meester voelen in hun gepimpte BMW of Mercedes. Je moet daar toch bedacht op blijven zijn. Sommigen kunnen het echt niet hebben als er een (voor hun gevoel) snellere motor voor hun blijft rijden terwijl ze zelf rondrijden in een gepimpte BMW karretje.
 
Dat filteren heb ik tijdens de lessen ook nooit gehad. Ik heb ook eigenlijk nooit files gezien toen ik met mijn AVD bezig was (in Utrecht nog wel, nu zou ik ervoor tekenen...). Ik vermoed dat het inderdaad iets te maken had met verhoogd risico voor de rijschool, je tikt er zonder een beetje ervaring toch sneller een spiegeltje af, en wat eerder al aangegeven is, namelijk dat er gewoon te weinig tijd is om iemand alles aan te leren.

De eerste keer dat ik met een motor een file tegenkwam wist ik dus niet hoe ik het precies moest aanpakken, en was ik ook nog wat te 'bang' dat ik niet genoeg ruimte zou hebben (breed stuur, brede zadeltassen), dus bleef ik een tijdje in de file meesukkelen. Toen kwam er een mede-motorrijder aan, die me een beetje verbaasd aankeek en zonder enige moeite tussen de file door stuurde. Waar hij op reed? Een Goldwing... :+ Toen was ik in ieder geval wel genezen van mijn 'aaah, ik ben te breed!'-gevoel.
_O- _O- _O-

Ik ken dat gevoel!

De eerste keer voor mij door de file rijden (ook nooit gehad tijdens de les) was ook direct een vuurdoop om U tegen te zeggen! Vanaf Wateringen tot voorbij de Benelux tunnel 1 lange rij stilstaande tot langzaam rijdende auto's. Dus bij Rijswijk de A4 op en bij afslag Delft Zuid was ik er al klaar mee! En inderdaad, constant maar in de spiegeltjes loeren naar mijn 2 zijkoffers... als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak.. Je zit jezelf helemaal gek te maken op de motor. En dan had ik toen nog een motor met een vollere kuip dan mijn huidige K1200GT, lekker breed ding ook dus ook de spiegels zelf was ook weer een probleem in de trant van als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak, als ik maar niks raak..... Totdat na enkele keren in de file rijden het kwartje viel bij mij! Verrek, als ik met de spiegels ertussendoor kan, dan gaat het met de koffers ook best wel lukken! En de koffers zitten lager dan de achteruitkijkspiegels van de meeste auto's ook! Dat helpt! En vanaf dat heldere moment sjees ik nu zonder pijn en moeite door de file. Kijk nu 3 tot 6 auto's vooruit wat betreft beweging en ruimte en stel me daar op in. Het heeft geen enkele nut om maar 1 auto vooruit te kijken, die ben je al voorbij eer je er erg in hebt. Zo ver mogelijk vooruit kijken en inschatten wat er gaat gebeuren en hoeveel ruimte er is is de beste advies wat ik je kan geven. Sjees nu met 50 a 60 tussen stilstaande auto's door, puur op kijken naar gedrag van mede weggebruikers en beschikbare ruimte.

Inderdaad is het best grappig om te zien hoe iemand op ene volle Goldwing lekker door de file rijdt en slalomt. Zelf enkele keren gezien op de A15 en de A20. Vind het behoorlijk knap dat het ook op zo'n fiets lukt!
 
Daarnaast reed hij tijdens het lessen altijd in de auto achter z'n lessers aan, dus voor hem ook totaal niet handig.

In 1993 reed mijn instructeur ook achter me aan in z'n auto....maar dat was nog in de tijd dat het niveau van de lesgevers niet erg hoog was. (uitzonderingen niet meegeteld)
Dat dit nog kan in NL? :?

In Be rijdt zelfs de examinator verplicht met een motor achter je aan...
 
Als je gewoon rijdt en goed let op het verkeer om je heen weet je van te voren al of er wat aankomt of niet. Zelf rij ik ook op rotondes af of kruispunten en neem ze zonder "overdreven links en rechts" te kijken omdat ik op het aanrijden al zie of er verkeer aankomt en er voldoende ruimte is om ervoor te gaan of niet. Dat heet inzicht, situatie goed inschatten en rij-ervaring en je gezonde verstand gebruiken. Ook op de snelweg kijk ik niet altijd over mijn schouder

Zoals gezegd, dat overdreven kijken is nergens voor nodig.

Maar die dode hoek ... die is er.... dus bij het verlaten van rotondes of bij het wisselen van rijstrook niet altijd onbelangrijk om toch maar eens over die schouder te kijken.

Inschatten en goed opletten in het verkeer is goed, maar niet altijd voldoende.
vb. een rotonde, tegenwoordig met zo'n speedpedelec's die tegen +50km/h aan komen rijden en ineens naast je zitten net wanneer je er af wil...
 
Terug
Bovenaan Onderaan