Als je eenmaal je rijbewijs hebt...

Vooral in Duitsland kunnen ze met zo'n dingen niet lachen.... gaat zelfs zo ver dat het ooit bijna tot verkeersagressie is gekomen op de snelweg.... zo'n dikke Mercedes die komt nrplaatkleven.... het is wat. :N

Ik geloof dat Duitsland een van de landen is waar je dus niet mag file-filteren....
-edit ik geloof dat ze bezig waren met motoren over de vluchtstrook dan mogen.

Italie is geloof ik al zo dat motor dan over vluchtstrook mag....

Als ik me goed herinner is het ook zo dat in Belgie de motor over een busbaan mag bij file? In Nederland iig niet.
Edit: mag dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat Duitsland een van de landen is waar je dus niet mag file-filteren....
:^

Je moet bij file een Rettungsgasse maken, linkerstrook naar links, rechterstrook naar rechts, er komt dan meer dan een srtook vrij, die is voor Hulpdienstren, niet voor motorrijders
 
Dus niet wettelijk bepaald...
Lijkt me dan logisch dat niet elke lesgever zich eraan gaat wagen, toch?
Waarom niet?
Er is ook geen wettelijke bepaling over kleding, maar is toch het eerste waar over gesproken wordt voor je uberhaupt op een motor stapt...helm is de enige verplichting met een E keur
 
In België is het wettelijk bepaald, en op die manier toegestaan. Maakt het allemaal net wat eenvoudiger...

Het is in Nederland wettelijk bepaald sinds 1991. Toen is de verkeersregel afgeschaft dat je niet met meer dan 2 motorvoertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook mag rijden. Dat is ook gedaan met de bedoeling het, toen gedoogde, tussen de file doorrijden te legaliseren.

Mits je geen andere regels breekt (overschrijden doorgetrokken streep, niet de voorgeschreven richting van rijstrook volgen, rijstrook gebruiken die niet voor een motor bedoeld is, etc.) mag je gewoon tussen de file doorrijden omdat bij filevorming het ook is toegestaan rechts in te halen.
Belangrijk daarbij is dat je ook artikel 5 niet overtreed, het (mogelijk) gevaar of hinder veroorzaken op de weg.

Het hele fileconvenant is opgesteld om in geval van een aanrijding duidelijk te krijgen wanneer een motorrijder zich nou verantwoordelijk heeft gedragen en de aansprakelijkheid volledig bij de automobilist ligt. De status van dat convenant is inmiddels dermate sterk dat een automobilist moet bewijzen dat de motorrijder zich niet aan het convenant heeft gehouden (niet meer dan 10km/h snelheidsverschil en niet harder dan 50km/h eigen snelheid). Kan die automobilist dat niet dan is deze volledig aansprakelijk voor de schade.

Het convenant is dus geen gedoogconstructie, ook geen vervangende wetgeving, maar iets om juridische duidelijkheid rondom aansprakelijkheid te krijgen. Als je je niet aan de afspraken in het convenant houdt, overtreedt je niet automatisch de wet. De wet is ruimer dan het convenant aangeeft.

Let wel op dat het convenant alleen van toepassing is op snelwegen. Van de juridische bescherming bij een aanrijding buiten de snelweg kan een motorrijder er dus geen gebruik van maken en zal in de meeste gevallen moeten bewijzen dat de automobilist een fout heeft gemaakt.
 
:^

Je moet bij file een Rettungsgasse maken, linkerstrook naar links, rechterstrook naar rechts, er komt dan meer dan een srtook vrij, die is voor Hulpdienstren, niet voor motorrijders


Oh ja, ditte :) iig op snelweg...
mooie is dat je dan af en toe toch nog een aso (automobilist) door die rettungssgasse ziet rijden. (al eens een aantal NL plaatjes gezien toen ik op roadtrip met vrienden in de file stond)

Bij verkeerslichten is het wss ook met deze gedachte daarom ook not-done om te filteren in Duitsland, al zijn er Duitse motorrijders die ik dat wel heb zien doen.
 
Eigenlijk gek dat ze bij de rijlessen geen aandacht besteden aan tussen de file door rijden
Elke motorrijder gaat het doen, en in het begin deed ik maar wat omdat niemand mij er iets over uitgelegd had
Zoals mijn instructeur het zei: "Dat vogel je maar lekker uit als je je rijbewijs hebt." :+
Reden waarom hij het in de les niet leerde is omdat het met 3 motoren tegelijk wat lastiger is, en je tijdens je examen ook niet gaat filteren (examinator zit in de auto tenslotte). Dat gezegd hebbende wel wat file tegengekomen (op de Uithof) en toen toch wel gefilterd omdat er geen doorkomen aan was.
 
Zoals mijn instructeur het zei: "Dat vogel je maar lekker uit als je je rijbewijs hebt." :+
Reden waarom hij het in de les niet leerde is omdat het met 3 motoren tegelijk wat lastiger is, en je tijdens je examen ook niet gaat filteren (examinator zit in de auto tenslotte). Dat gezegd hebbende wel wat file tegengekomen (op de Uithof) en toen toch wel gefilterd omdat er geen doorkomen aan was.

:+ Ik heb bij mijn examen wel een keertje een stukje gefilterd.
Van te voren gevraagd of het mocht, examinator gaf aan dat het mag maar niet persé handig is omdat ie mij dan kwijt kon raken en dan kon ie mij niet beoordelen.... waardoor ik zou kunnen zakken.
Stukje waar ik het uiteindelijk had gedaan was ergens de laatste paar 100M terug naar CBR...
 
Dus niet wettelijk bepaald...
Lijkt me dan logisch dat niet elke lesgever zich eraan gaat wagen, toch?
Je hoeft niet alles wettelijk te bepalen om aan te geven wat wél mag. Sinds 1991 (ja, dat is al 29 jaar geleden) is het niet meer verboden, dus mag het; klaar.. En de gedragsregels liggen al dusdanig vast (is zeer veel jurisprudentie over tot aan het hoogste hof) dat dit in de praktijk dus gewoon zeer goed geregeld is.
Al 29 jaar niet meer verboden en nog steeds mensen die claimen dat het 'gedoogd' is. Hoe sneu is dat eigenlijk wel niet? Ook wat ik vaak van automobilisten hoor, dat het niet mag etc. Staan ze je schaapachtig aan te kijken als je uitlegt dat het al 29 jaar toegestaan is. Soms dus al langer dan hoe oud men is, hun hele leven is het al toegestaan maar toch denken ze nog verboden en gedoogd. Hardnekkig die shit. Zelfs onder motorrijders..

ontopic: Tijdens mijn lessen ben ik een paar keer tussen een file door gegaan. Juist onder het mom: je gaat het ook doen als je je rijbewijs hebt. Maar ik begrijp dat men dat niet altijd wil doen, want meestal zijn lessers niet het meest bedreven in dit soort dingen. En zeker als je met z'n 2en bent (en instructeur, dus 3 motoren achter elkaar) dan is het soms niet echt praktisch. Die valbeugels helpen ook niet mee en als er eentje om kukelt tijdens het filteren heb je ook gelijk gezeik. Plus dat je gewoon niet overal een file tegen komt. Nu ik er zo over nadenk zou ik het ook niet zo snel doen mocht ik les geven :)
 
Waarom niet?
Er is ook geen wettelijke bepaling over kleding, maar is toch het eerste waar over gesproken wordt voor je uberhaupt op een motor stapt...helm is de enige verplichting met een E keur

Toch een verschil....

Beschermende kledij draagt bij tot uw eigen veiligheid, dat het geen verplichting is in NL wil niet zeggen dat je er niet goed aan doet om het wel te dragen.

Filefilteren heeft niets met eigen veiligheid te maken, als het dan ook nog eens nergens fatsoenlijk beschreven staat, waarom zou het dan gegeven moeten worden?

In België staat het fatsoenlijk beschreven, en nog wordt het niet altijd aangepakt tijdens de lessen. Meestal zit je ook niet snel vast in het verkeer maar goed.
Hier moet er maar 9u tot 12u les gevolgd worden, waarvan telkens de helft op de openbare weg... Het lijkt me logisch dat de aandacht tijdens die beperkte tijd elders in gestoken wordt.
 
Je hoeft niet alles wettelijk te bepalen om aan te geven wat wél mag.


Dat klopt, maar het zou toch handiger zijn moesten ze het in een wettekst gieten zoals dat in BE gebeurt, niet? Zeker als je ziet dat dit fenomeen bij jullie dus al 29 jaar voor discussies zorgt. :P







Juist onder het mom: je gaat het ook doen als je je rijbewijs hebt. Maar ik begrijp dat men dat niet altijd wil doen, want meestal zijn lessers niet het meest bedreven in dit soort dingen.

Dat vooral denk ik...
 
Jij durft. Lijkt me wel een risico om op je examen te doen. :)

Hihi, nou ja, in mijn lessen werd er bij mij relatief veel op gehamerd dat ik gemakkelijk weer als een automobilist aan het rijden was, lekker met de kudde mee...
En ondanks dat het tijdens mijn examen niet zo was, had ik wel het idee dat ik nog niet bewezen had dat ik ook van de voordelen van de motor gebruik durfde te maken.... Daarom besloten om een keertje te filteren :) verders in na-bespreking geen commentaar over gehad.

Edit: kon ook zijn omdat mijn instructeur de auto reed en ondertussen aan het kletsen was met de examinator. (en die dus al niet meer oplette) Dat weet ik niet, had daarvoor al eventjes geen richting instructies gehad behalve de laatste, "rij maar terug richting CBR".
 
Kan makkelijk, ik rij al 20 jaar over de busbaan en nog nooit bekeurd...

Okami dacht dat het mag in België, en dat klopt niet.

Op een busstrook mag je enkel rijden om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en om rechts af te slaan aan het volgende kruispunt.
Op een Bijzonder Overrijdbare Bedding mag je enkel rijden om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.


Dat je nog nooit bekeurd werd kan best. Ik rij ook al 27 jaar en doe regelmatig wel eens iets wat niet mag en toch heb ik enkel nog maar snelheidsovertredingen in de bus gehad. :P
 
Laatst bewerkt:
Precies dat kan je uit mijn post opmaken... zoals ik al zei: ik kom niet in de buuuuuurt van die busbaan
 
Respect dat je dan nog durft op te stappen
respect is in mijn ogen niet nodig.
Als je begint met motorrijden behoor je te weten dat het redelijk gevaarlijk kan zijn.
En als je dan stopt met motorrijden omdat er ongevallen gebeuren, dan heb je er blijkbaar van tevoren niet goed over nagedacht....

Ik blijf rijden zolang ik het kan, en zolang ik het leuk vindt.
Alle eigen ongevallen en die van vrienden, bekenden, kennissen en klanten waren erg genoeg, maar geen reden om bang te worden of te stoppen.

Er wordt mij regelmatig gevraagd waarom ik nog motor rij na dit alles.
Mijn antwoord is: "als je van de trap afvalt ga je toch ook niet verhuizen naar een bungalow?"
 
Dat zou ik dan weer niet aanraden, zeker niet bij een "modernere" motor.

Een killswitch schakelt abrupt de stroom uit, terwijl moderne motoren toch nog wel 't één en 't ander moeten wegschrijven bij het uischakelen via het contactslot.
Zo hebben ze het mij verteld, erg technisch ben ik niet aangelegd, maar ik kan er me wel een idee bij vormen...
Ik gebruik juist de Killswitch (Dodemansknop) veel vaker dan de contactsleutel.
Dit heeft een aantal redenen, waarvan de belangrijkste zijn:
1. De startblokkering wordt niet geactiveerd, dus ik hoef bij herstarten niet eerst de afstandsbediening op te zoeken. En die laat ik dus niet aan mijn contactsleutel zitten omdat zowel de afstandsbediening als ook het HISS-contactslot redelijk kwetsbaar zijn.
2. Het is veel makkelijker/sneller om op een helling de motor in de versnelling te zetten en om de vrij weer te vinden als je neutraal-lampje nog werkt.
3. Soms is het prettig/veiliger om even stil te staan zonder lopende motor, maar wel met verlichting (deels) aan.
 
In 10 lessen m’n A gehaald in eind 80, 7 jaar niet gereden, ZXR-750 gekocht en daar kon ik de eerste maand absoluut niet mee overweg. Alsof ik met een vuurpijl onderweg was waarvan de stok af en toe thuis bleef. M’n eerste lip-down pas gehad met XR-250. Dat voelde het zelfde als de keren met m’n brommer.
 
Ik heb in 2014 mijn VFR verkocht en tot voor kort dus niet meer gereden.

Begin Januari mijn " nieuwe " tweedehands Tuono opgehaald, naar huis rijden was best wel even spannend en met geknepen billen.

Later die week ritje gedaan van 200+ km binnendoor, blijkt dan toch een soort oergevoel te zijn wat weer bovenkomt.
Was weer als vanouds.

Ik denk wel dat snelweg rijden echt weer wennen zal zijn, binnenkort maar eens proberen.
Voordeel voor mij is dat ik al snel een dikke 1.5 miljoen of meer kilometers heb gemaakt vanwege mijn beroep.
Dan leer je een zesde zintuig te ontwikkelen waardoor je zaken ziet en voelt aankomen.
Daar blind op vertrouwen is overigens iets anders...
 
Laatst bewerkt:
Nou moet ik ook toegeven dat ik me een hele vreemde eend 🦆 vond toen ik na een paar jaar weer met de motor het verkeer in ging. Maar je gaat al heel snel het verloren zelfvertrouwen terugwinnen en waar je heel hakkelend begint met je body-language in het verkeer pak je ook daar weer heel snel de bluf-kapsonus mode weer op. Ik weet niet tot hoever geoorloofd is maar iedereen weet dat je de underdog bent op een motor, maar ook de underdog laat het kaas niet van zijn brood eten :)
 
We kennen ze, de rijtjes motorrijders, ganzepas, achter elkaar, geheid van of naar een parkeerplaats onderweg om byzondere verrichtingen te gaan doen, blijkt uit de stapel pilonnejes die de instructeur op zijn Versys 1000 of BMW-GS met opengeklapte systeemhelm voor aan het rijtje achterop zijn motor gebonden heeft.

Dan heb je dat rijbewijs en je eerste motor, die je na een topic daarover op M.-F. geopend te hebben toch niet gekocht hebt maar een die je al langer op het oog had.
Hoe ga je dan rijden. Schrik je je eigen niet te barsten in dat verkeer? Het is ineens geen les meer, geen auto achter je met examinator.

Hou je die rijstijl aan? Vertel eens wat je anders bent gaan doen? Aanleiding voor deze vraag was dat ik bijvoorbeeld wegrijden bij het verkeerslicht dat rare draaien met die helm nergens op vind slaan.

Rijbewijs in 5 weken gehaald, november 2018 gestart, en december 2018 alles afgerond.

Mijn eerste motor was een Bandit 650, ofwel; de allemans vriend.
Mijn eerste rit was dus ook met mijn vrouw achter me aan in de auto, een rit van 120 + km om die motor naar huis te brengen.
Schrikken? Nee...



Ik ben daarna net zoals met auto, mijn eigen rijstijl gaan ontwikkelen, en heb begin februari mijn shiver 750 gekocht, twee cilinder.
Ik denk dat ik nog lang niet uitgeleerd ben, en heb in sommige situaties ook echt wel geluk gehad... Onhandig, maar ook gewoon onoplettendheid had me misschien wel meer kunnen kosten dan alleen materiele schade.... (afstappen en denken dat je standaard uitstaat, en hem net op het dode punt nog kunnen opvangen etc, tot aan; 2 maten die oversteken op een N weg, en ik die daarop "aanneemt" dat het veilig is, een mercedes met een gangetje van 120+ van links, die een bruggetje zowat overspringt, die gelukkig kan uitwijken op rechts, omdat hij mij opeens op zijn weg vond...)

Dus; ik heb een goeie instructeur gehad, en heb mijn eigen fouten mogen overleven, en wijzer geworden...

(De eerste keer door de file heen, was wel briljant overigens, en ook vooraan de stoplichten etc.)

Ik ben me veel meer bewust van mijn kwetsbaarheid, maar vind het randje opzoeken ook leuk, die balans, moet er altijd zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan