Ben jij weleens in paniek of gevallen tijdens les

Nog nooit een paniekmoment gehad. Wel 1 keer de motor laten vallen tijdens het lessen. Noodstop, ik stopte niet helemaal recht, waardoor ik de balans verloor.

Vervolgens zelf het ding weer opgetuigd. Later hoorde ik over de 150kg had getild, was toen wel onder de indruk van mezelf :$
 
Haha de volgauto laten besturen door een B lesser. Mooie boel is dat.
Maar het kan erger. Zo heb ik een keer gezien dat een instructeur met zijn leerling achterop aan het rijden was. Ja leuk en aardig hoor, maar daar schiet je ook geen reet mee op natuurlijk.
Mijn instructeur bood dat toendertijd, jaren geleden, als extra service. Zijn leerlingen konden gratis achterop mee met de les van andere leerlingen. Best nuttig, want dan kun je gewoon eens kijken, in plaats van dat je jezelf op de motor moet concentreren. Dat was in het oude systeem trouwens, dus direct de weg op. Ik geloof dat leerlingen tegenwoordig met AVB / AVD meer motorbeheersing leren voordat ze de weg op mogen.
 
Nog nooit een paniekmoment gehad. Wel 1 keer de motor laten vallen tijdens het lessen. Noodstop, ik stopte niet helemaal recht, waardoor ik de balans verloor.

Vervolgens zelf het ding weer opgetuigd. Later hoorde ik over de 150kg had getild, was toen wel onder de indruk van mezelf :$
Die van mij krijg ik niet eens alleen meer om hoog :$ O-) ding weegt dan 235 kilo.
 
Nou ja ik vind het een rare gewaarwording. Maar als het geen rij les tijd kost dan is het natuurlijk niet erg.

Mijn eerste rij les was 3 minuten optrekken en afremmen en toen gelijk de weg op in de drukke spits. En dat zonder ooit voorheen op een motor/brommer/scooter te hebben gereden.

En ja, ik zweette het uit want ik vond het allemaal maar spannend maar toch wel de beste leermethode. Kreeg toen gelijk te horen dat als ik zo op mijn examen had gereden zonder pijn of moeite geslaagd zou zijn.
 
Ach kom, ook een toerfiets van 275 kilo kun je optillen als je de juiste techniek kent.

En adrenaline helpt een hoop, kan ik je vertellen ;)

Inderdaad, adrenaline en een beetje Anger als je je CBR voor de deur neerlegt, op probeert te tillen en per ongeluk op de claxon drukt zodat heel de straat even kan zien waar je precies ligt :X
Hij staat in no time weer overeind hoor

Tijdens het lessen een keertje neergelegd (langzame slalom), wel een mede lesser over de kop zien gaan bij het oefenen van de noodstop.
 
Wie is er in het oude systeem wel eens tijdens de rijlessen of met de oefenvergunning gevallen? (ik niet, ik wachte tot ik mijn eigen motor had :+ )

Volgens mij zijn er sinds de invoering van dat nieuwe systeem, dus met die AVB en AVD, veel meer lessers die onderuit gaan, of heb ik het mis?

Edit: maar vallen ze daarna ook minder dan wij, als ze eenmaal het papiertje hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ach kom, ook een toerfiets van 275 kilo kun je optillen als je de juiste techniek kent.

En adrenaline helpt een hoop, kan ik je vertellen ;)

ja moet je wle de juiste techniek kenne:P
( was dit trouwns niet je standaard uit klappen en ver volgens aan de ander kant staan met je rug "tegen" de fiets en hem zo langzaam tegen je lichaam op staande te zetten) beetje vaag uitgelegt ik weet het maar iets in die richting toch?
 
Laatst bewerkt:
ja moet je wle de juiste techniek kenne:P
( was dit trouwns niet je standaard uit klappen en ver volgens aan de ander kant staan met je rug "tegen" de fiets en hem zo langzaam tegen je lichaam op staande te zetten) beetje vaag uitgelegt ik weet het maar iets in die richting toch?
Zijn twee manieren ... overeind lopen met je knie als steun, of met je rug tegen de motor aan. In ieder geval moet de kracht uit je benen komen, niet uit je armen. Hoewel ik al wel eens een motor van ruim 230 kilo vanuit mijn armen en rug omhoog heb getrokken ... adrenaline en niet nadenken, maar hem meteen weer overeind willen hebben ... maar later voel je het wel!

Zijstandaard uit helpt maar één kant op trouwens :+
 
Laatst bewerkt:
Zijn twee manieren ... overeind lopen met je knie als steun, of met je rug tegen de motor aan. In ieder geval moet de kracht uit je benen komen, niet uit je armen. Hoewel ik al wel eens een motor van ruim 230 kilo vanuit mijn armen en rug omhoog heb getrokken ... adrenaline en niet nadenken, maar hem meteen weer overeind willen hebben ... maar later voel je het wel!

Zijstandaard uit helpt maar één kant op trouwens :+

Ik heb het geleerd met de rug.

Ik ben in de les een keer omgevallen op een kruising. (koppeling laten schieten terwijl ik bijna stilstond..)
Instructeur was binnen no time van de motor af, samen rechtop gezet en hij bitste meteen "opstappen en doorrijden". Ik was helemaal verbaasd en had zo eigenlijk geen tijd om echt te schrikken.

10 minuten later gestopt op rustig bedrijventerrein. Moest ik afstappen en legde hij de motor neer. "en zet hem nu zèlf maar overeind".
Leerzaam!
N.B. zijstandaard wèl vóór het tillen alvast uitzetten als de motor op de rechter zijkant ligt!! Ligt hij op links, dan kan je hem uitklappen als je de motor weer overeind hebt.
 
Laatst bewerkt:
Zijn twee manieren ... overeind lopen met je knie als steun, of met je rug tegen de motor aan. In ieder geval moet de kracht uit je benen komen, niet uit je armen. Hoewel ik al wel eens een motor van ruim 230 kilo vanuit mijn armen en rug omhoog heb getrokken ... adrenaline en niet nadenken, maar hem meteen weer overeind willen hebben ... maar later voel je het wel!

Zijstandaard uit helpt maar één kant op trouwens :+
zij standaard uit klappen en aan de zelfde kant omhoog zetten toch :+
 
Wat ik me nou afvraag.

Wie hier had er een instructeur die zelf op de motor meereed?

Die van mij kwam er altijd achteraan met de auto, achteraf bekeken had ik voor mijn gevoel meer van hem kunnen leren door naar hem te kijken
Bij mij volgt de instructeur op de motor. Een van de redenen waarom ik voor deze rijschool heb gekozen.

Haha de volgauto laten besturen door een B lesser. Mooie boel is dat.
Maar het kan erger. Zo heb ik een keer gezien dat een instructeur met zijn leerling achterop aan het rijden was. Ja leuk en aardig hoor, maar daar schiet je ook geen reet mee op natuurlijk.

Mijn instructeur rijdt ook met de auto erachter aan. Daar heb ik geen moeite mee.
Naar mijn mening kan hij dan veel beter zien wat ik doe.

Het enige kloterige is dat er 2 maanden tussen mijn AVB en AVD zit ivm vakantie enzo. Zit er aan te denken om naar een andere rijschool te gaan die geen vakantie heeft zodat ik eerder op kan.
Daarmee spoel ik dan wel 230 euro door de put maar ja.
Mijn eerste AVB les werd ik bij de instructeur achterop naar het oefenterrein gebracht, was 5 minuten rijden, niet zo'n ramp dus.

Mijn instructeur bood dat toendertijd, jaren geleden, als extra service. Zijn leerlingen konden gratis achterop mee met de les van andere leerlingen. Best nuttig, want dan kun je gewoon eens kijken, in plaats van dat je jezelf op de motor moet concentreren. Dat was in het oude systeem trouwens, dus direct de weg op. Ik geloof dat leerlingen tegenwoordig met AVB / AVD meer motorbeheersing leren voordat ze de weg op mogen.
Dat verschilt per rijschool. Van de overheid mag je de weg op als je B-rijbewijs of motortheorie hebt.

Wie is er in het oude systeem wel eens tijdens de rijlessen of met de oefenvergunning gevallen? (ik niet, ik wachte tot ik mijn eigen motor had :+ )

Volgens mij zijn er sinds de invoering van dat nieuwe systeem, dus met die AVB en AVD, veel meer lessers die onderuit gaan, of heb ik het mis?

Edit: maar vallen ze daarna ook minder dan wij, als ze eenmaal het papiertje hebben?
Bij de langzame oefeningen val je vrij snel om als je te weinig gas geeft of de voorrem gebruikt, dus dat zou best kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf een keer onderuit gegaan tijdens een uitwijk oefening met 50km. Dit omdat we oefeningen snel achter elkaar deden zoals uitwijken en vertragings oefening. Ik remd perongeluk tijdens het uitwijken, stom ik weet het. Maar ben met toch door gegaan met een gekneusde hand en gescheurde broek( was bijna einde les) soms moet ik er nog aan wennen als ik in een bocht hang maar gaat vanzelf over als ik vaker rij zeggen ze. Maar mocht je ooit onderuit gaan, ga dan door want als je dat niet doet durf het later ook niet meer. Gr
 
Wie is er in het oude systeem wel eens tijdens de rijlessen of met de oefenvergunning gevallen? (ik niet, ik wachte tot ik mijn eigen motor had :+ )

Volgens mij zijn er sinds de invoering van dat nieuwe systeem, dus met die AVB en AVD, veel meer lessers die onderuit gaan, of heb ik het mis?

Edit: maar vallen ze daarna ook minder dan wij, als ze eenmaal het papiertje hebben?

Ik vind eigenlijk dat er wel een wezenlijk verschil is tussen 'echt' vallen terwijl je rijdt dus, en omvallen wegens te weinig snelheid/afslaan motor etc.
Omvallen is niet erg, doet niet zeer en levert betrekkelijk weinig schade op (afhankelijk van valbeugels etc natuurlijk)
Vallen heeft toch wat meer impact.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja ik vind het een rare gewaarwording. Maar als het geen rij les tijd kost dan is het natuurlijk niet erg. Mijn eerste rij les was 3 minuten optrekken en afremmen en toen gelijk de weg op in de drukke spits. En dat zonder ooit voorheen op een motor/brommer/scooter te hebben gereden.

En ja, ik zweette het uit want ik vond het allemaal maar spannend maar toch wel de beste leermethode. Kreeg toen gelijk te horen dat als ik zo op mijn examen had gereden zonder pijn of moeite geslaagd zou zijn.
de les motor moet toch op de 1 of ander manier terug komen als hij z,n beurt gehad heeft:P
 
Een uurtje voor mijn AVB examen liet ik tijdens de oefeningen de motor voor het eerst vallen, was niet echt handig moment :X
Daarna nog een keer voor de deur van de rijschool, toen wilde de medelesser al naar me toe rennen om me te helpen maar werd teruggeroepen omdat ik het zelf moest doen _O-


Toen ik een week mijn rijbewijs in mijn zak had liet ik mijn eigen motor al een keer vallen :X

Instructeur reed altijd mee op de motor, was wel zo fijn :Y
 
Paar keer laten vallen.
- 2 keer op het oefen terijn bocht maken met te weinig snelheid/ te sherpe bocht en dan proberen op te vangen. (komt neer op dat het hem zachtjes op de grond legt )
- 1 keer na me examens me eigen motor laten vallen om de zelfde reden*
- 1 keer paniek momentje gehad tijdens een rit met een groep, van het dijkje af gegaan ... motor in het water, ben nu bezig om het te repareren :+

* mijn motor is 250 - 400 (400 staat op het frame ??) kg en die kreeg ik ook gewoon recht op dankzij "techniek" te gebruiken (naja half) ik voelde het de volgende dag wel in me rug/armen XD

Zilvere

PS, nee ik schaam me er niet voor dat ik ben gevallen, het verschil tussen een bijna momentje en een oops moment is heel klein en ik heb niet veel bijna momentjes XD.
 
Gelukkig nog nooit op z'n kant gelegen! Denk dat mijn instructeur geen spaan van mij heel had gehouden...Ik heb mijn oeps-momentjes wel gehad, maar heb het geluk dat ik vroeger veel pindakaas gegeten heb en dus groot en sterk genoeg ben om de XJ6N overeind te houden als het fout dreigt te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan