Ben jij weleens in paniek of gevallen tijdens les

Ik ben enkele keren gevallen tijdens AVB lessen, alle keren op (te) lage snelheid. Te weinig gas of voorrem gebruiken bij halve draai -> motor kantelt -> mijn kleine benen kunnen hem niet houden -> ik val samen met de motor om. Op wat deuken in mijn ego na heeft het geen schade opgeleverd.
 
tijdens mijn eerste rijexamen (op een honda dream) in een bocht op een modderplek geslipt en zijdelings door het prikkeldraad gevlogen...ik was gezakt en daar was ik het eigenlijk niet mee eens...
 
Een keer op de afrit uit de bocht gevlogen reed iets te hard O-)
Kon van 100 na 30 remmen om vervolgens tot stil stand te komen vlak voor het struik gewas.
Toen was het wel even schrikken.
 
met de motor wel gevallen(aangereden) en 1keer door een politie agent aangereden en thank god blijven zitten.
Gelukkig nog geen paniekaanvalletjes/momenten gehad, schrikmomenten blijf je houden omdat koekblikkers gewoon zó onberekenbaar zijn...

Ben een tijd shovelmachinist geweest, en toen had ik er in het begin wel last van als ik een serieuze/gevaarlijke fout maakte, wat voor mij het beste werkt is heel bewust in en uit ademen, dan is het acuut over en kan je héél snel een juiste beslissing nemen.
 
Paniek: nee. Wel frustratie vanwege niet lukkende oefeningen, haha.
Gevallen: ja. Te scherp een bocht willen maken, gewicht van de motor was nog wennen. Eerste keer kreeg ik hem niet alleen omhoog, de tweede keer wel: even het beestje leren kennen!
 
Paniek niet; wel gevallen; schuiver omdat ik met afgeschuind voorwiel net op het pilonnetje kwam en die gleed weg.
Les erop deed ik het in mijn broek voor pilonnen en toen moest ik er verplicht dwars overheen rijden....instructeur had mazzel dat ik geen terugspreekknop had! Wel gedaan; pilonnenangst is nooit meer over gegaan....gelukkig komen ze maar weinig voor op de openbare weg.
 
Tijdens rijles 1x keer gevallen, meer door weer en weg omstandigheden.

Noodrem oefenen, het had een half uurtje daarvoor geregend, dus de weg was nog wat vochtig.
Ik had al een oefening of 10 erop zitten en het remmen enzo verliep allemaal goed.
Toen kwam ik iets te veel naar links aan rijden, remde en zag mijn voorwiel op het randje va zo groot putdeksel glijden. Vervolgend schoof die van het asfalt af, op dat putdeksel.
En nat ijzer en hard remmen, met een schuifbeweging leidde tot een glijdende/schuivende motor.
Gelukkig stond ik bijna stil, dus meteen overeind en killswitch omgezet.
Geen schade op een krasje na op de nieuwe helm
 
Zo ben ik gevallen in de bocht in de stortregen bij het opdraaien van de N3 op de Staart richting Papendrecht met een gangetje van 60 km/h (tijdens het examen :X)

Dankzij leren pak niets aan overgehouden, maar was wel wat minder lachen ;p

ah, bij de gevangenis, bij die korte oprit.

ff off-topic: Daar zit dus een gevangenis, en klem ernaast aan de andere kant zit een Mc Donalds _O- _O- _O- zit je daar, achter de tralies :+
 
Gevallen tijdens het maken van een achtje. Laatste keer zei de instructeur, dus ik braaf weer uitvoeren, lage snelheid, voet op de rem. Begint de instructeur alvast de pilonnen op te ruimen, die loopt dus zo voor de motor langs. Ik stuur opzij met als gevolg dat ik door de lage snelheid omkieper. Op een schrammetje na niks aan over gehouden.
 
Nou ja niet in paniek hoor, maar ik heb hem weleens neergelegd tijdens een achtje. Niets bijzonders eigenlijk want er zitten toch valbeugels aan.
Ik ging te langzaam en ja dan hou je hem gewoon niet meer.
 
Heel stom : ik was all op examen niveau voor avb, met bijna alles.
Maar had nog nooit met de moter gelopen.
Toen ik hem achteruit in het vak wou zetten leunde de motor naar de andere kant, en kon ikhem neit meer tegen houden.....

Voelde me best wel stom haha.
wel op kunnnen rijden maar lopen ho maar....
 
Heel stom : ik was all op examen niveau voor avb, met bijna alles.
Maar had nog nooit met de moter gelopen.
Toen ik hem achteruit in het vak wou zetten leunde de motor naar de andere kant, en kon ikhem neit meer tegen houden.....

Voelde me best wel stom haha.
wel op kunnnen rijden maar lopen ho maar....
heb ik met wel eens gehad na mijn rijles sinds dien laat ik de motor gewoon tegen me aan leunen O-) O-)
 
apie123 spreekt precies ook nog van voor dat ik geboren was met zen 2 lessen
t'is ondertussen al 8u geworden naar het schijnt

Toch niet: 4 jaar geleden was het 2 lessen van 3 uur. Daarna mocht ik met een L de baan op.
En rijden met zo'n L of met een volwaardig rijbewijs komt ongeveer op hetzelfde neer: je mag rijden :]
 
Met m'n proefles op een oprit naar de snelweg met een grote bocht vooraf, ik durfde niet schuin genoeg te gaan en kwam op de buitenste rijstrook terecht. Gelukkig reed daar niemand. Was wel even schrikken.

En met inrijden voor het AVB examen moest ik een krappe bocht maken, maar op de 1 of andere manier gaf ik vol gas en door de paniek in combinatie met het afschuinen nog meer gas. Gelukkig zat toen wel in mn hoofd dat ik gelijk mn koppeling in moest trekken en dat deed ik dus ook, dus dat liep ook goed af. Maar het zal niet lekker hebben geklonken.
 
Nooit gevallen tijdens lessen. Wel tijdens mijn examen avb een stoppie gemaakt toen ik de noodstop moest doen. :p oepsie.

Roep de examinator keihard over het terrein naar een collega van hem. Kijk we hebben een stunter in ons midden! Minder leuk.

Examen wel gehaald trouwens Haha.
 
Laatst bewerkt:
Ja, heel lullig...Einde van de les motor terugrijden naar het pompstation, draaien, te weinig snelheid en zachtjes op zijn kant leggen. Instructrice heel rustig in mijn oortje..."wat doe je nou, leg maar neer, zet maar uit, niets aan de hand"
 
Nooit gevallen tijdens lessen. Eigenlijk maar één paniekmomentje: eerste snelwegrit, bocht niet op tijd aan zien komen, of liever gezegd vergeten "voor te bereiden" qua insturen/lichaamspositie, wegens gebrek aan ervaring ('t was de eerste keer snelwegrijden, immers). Ik zat op de een of andere manier "te licht" op mijn motor denk ik toen de bocht ineens allang begonnen was, en zag de vangrail wel heel dichtbij komen, en ik voelde me bijna zweven terwijl ik te arren moede met de bocht mee probeerde te sturen. De motor maakte de bocht toen wel, maar mijn lichaam ging niet helemaal mee, zeg maar. Ik zag mezelf al over de vangrail vliegen. Toen, onbewust, het beste gedaan dat ik kon doen, namelijk gewoon de bocht door kijken het stuur in dezelfde hoek houden, en wachten (nou ja, feitelijk bevroor ik tot op het bot van de schrik dus ik kon niet echt anders) tot mijn lichaam door de zwaartekracht weer op de motor zat. Daarna eigenlijk nooit meer zo iets gehad. Niemand wat gemerkt ook, maar ik heb daarna echt met trillende knietjes de rest van mijn les voortgezet en toen ik er 's avonds aan dacht kwam er toch een golfje misselijkheid op.

Ik heb wel op 't 50cc scootertje, veel langer geleden toen ik nog lang geen motor reed, wel eens een verkeersdrempel-van-de-buitencategorie gemist vlak voor een bocht (ja, ik reed tegen de 60 in een 30 km zone) omdat ik een mooie dame nakeek die de andere kant op liep op de stoep. Door de drempel werd mijn lichaam recht omhoog gelanceerd en was ik even in geheel gewichtsloze toestand, of correcter gezegd vrije val, terwijl de scooter wel op de weg bleef. En dan is het opeens wel heel hachelijk hoor... Meteen sturen had gegarandeerd tot een valpartij geleid want hij zou zó onder me zijn weggereden. Daar had ik gelukkig de ruimte om rechtdoor de stoep op de knallen en dan hard te remmen. Als daar iemand had gelopen... Ik moet er niet aan denken, ik had 'm nooit kunnen houden. Sindsdien ernstig gewerkt aan de vaardigheid om momenten van afleiding op tijd aan te kunnen zien komen. Mooie dames kun je op internet ook bekijken :)

O ja, nog wel een momentje bij lessen, toen een medecursist op het oefenterrein geroepen werd door de instructeur die aan de kant stond, en daardoor zonder zijn spiegels één blik waardig te gunnen vol in de ankers ging en naar links stuurde, dwars over mijn rijlijn heen terwijl ik er aan kwam. Het effect was wel cool, ik had een instinctieve trapfiets-reactie (vroeger veel "trapfiets street stunts" gedaan) en trapte hard en kort op mijn achterrem, waardoor ik een korte slip met het achterwiel maakte en daardoor nog nét achter hem langs schoot. Somehow niet eens een adrenalinestoot ervaren daarbij, maar een ouderwets trapfiets-slip-moment. Ik reed vrolijk verder maar de instructeur zei "stop maar even, je zult wel geschrokken zijn" en foeterde de medecursist uit. Ach, hij had ook mij kunnen uitfoeteren wegens onvoldoende afstand houden.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me nou afvraag.

Wie hier had er een instructeur die zelf op de motor meereed?

Die van mij kwam er altijd achteraan met de auto, achteraf bekeken had ik voor mijn gevoel meer van hem kunnen leren door naar hem te kijken
 
Wat ik me nou afvraag.

Wie hier had er een instructeur die zelf op de motor meereed?

Die van mij kwam er altijd achteraan met de auto, achteraf bekeken had ik voor mijn gevoel meer van hem kunnen leren door naar hem te kijken

De mijne (heb er een paar gehad) reed altijd op de motor mee, behalve de paar keer dat het regende en juist dan was hij altijd heel vrolijk vanuit zijn droge auto _O-
 
Wat ik me nou afvraag.

Wie hier had er een instructeur die zelf op de motor meereed?

Die van mij kwam er altijd achteraan met de auto, achteraf bekeken had ik voor mijn gevoel meer van hem kunnen leren door naar hem te kijken

[ongenuanceerde mening]

Een instructeur in een auto is geen échte motorrij instructeur

[/ongenuanceerde mening]

Ik heb er speciaal de rijschool op uitgezocht... Er zit er ook eentje bij mij in de buurt die ik wel eens heb zien rijden met 2 motoren en een leerling achter het stuur.... Da's efficient je leerlingen naaien!
 
Haha de volgauto laten besturen door een B lesser. Mooie boel is dat.
Maar het kan erger. Zo heb ik een keer gezien dat een instructeur met zijn leerling achterop aan het rijden was. Ja leuk en aardig hoor, maar daar schiet je ook geen reet mee op natuurlijk.

Mijn instructeur rijdt ook met de auto erachter aan. Daar heb ik geen moeite mee.
Naar mijn mening kan hij dan veel beter zien wat ik doe.

Het enige kloterige is dat er 2 maanden tussen mijn AVB en AVD zit ivm vakantie enzo. Zit er aan te denken om naar een andere rijschool te gaan die geen vakantie heeft zodat ik eerder op kan.
Daarmee spoel ik dan wel 230 euro door de put maar ja.
 
Laatst bewerkt:
Haha de volgauto laten besturen door een B lesser. Mooie boel is dat.
Maar het kan erger. Zo heb ik een keer gezien dat een instructeur met zijn leerling achterop aan het rijden was. Ja leuk en aardig hoor, maar daar schiet je ook geen reet mee op natuurlijk.

Mijn instructeur rijdt ook met de auto erachter aan. Daar heb ik geen moeite mee.
Naar mijn mening kan hij dan veel beter zien wat ik doe.

Het enige kloterige is dat er 2 maanden tussen mijn AVB en AVD zit ivm vakantie enzo. Zit er aan te denken om naar een andere rijschool te gaan die geen vakantie heeft zodat ik eerder op kan.
Daarmee spoel ik dan wel 230 euro door de put maar ja.

Beide rijscholen waarbij ik heb gelest reden, in ieder geval de allereerste les, met hun cursist achterop naar een AVB-oefenlocatie. Dat lijkt me vrij logisch ook. Was dat het niet gewoon dan?
 
Haha de volgauto laten besturen door een B lesser. Mooie boel is dat.
Maar het kan erger. Zo heb ik een keer gezien dat een instructeur met zijn leerling achterop aan het rijden was. Ja leuk en aardig hoor, maar daar schiet je ook geen reet mee op natuurlijk.
Mijn instructeur rijdt ook met de auto erachter aan. Daar heb ik geen moeite mee.
Naar mijn mening kan hij dan veel beter zien wat ik doe.

Het enige kloterige is dat er 2 maanden tussen mijn AVB en AVD zit ivm vakantie enzo. Zit er aan te denken om naar een andere rijschool te gaan die geen vakantie heeft zodat ik eerder op kan.
Daarmee spoel ik dan wel 230 euro door de put maar ja.
Dit gebeurde bij ons ook wel eens om een motor op te halen dus onlogisch is het niet(en nee dit ritje koste je geen rijles tijd 8-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan