CB750 K7 in aantocht...

vraagje: kan de kleppen/nokkenasdeksel eraf terwijl blok nog erin zit? Ik krijg de middelste schroeven niet los; framebuis zit in de weg....
 
Als ik het goed heb zijn dat je stationaire luchtschroeven.
Moet wel aan te komen zijn bij één van de honda classic onderdelenleveranciers. Zoals rene van manen.
 
Blok moet er uit.
Tenzij je ernstige lekkages of mankementen hebt geconstateerd zou ik dat klependeksel niet loshalen. Als de motor via de kick starter nog rond te draaien is en je voelt dat ie compressie heeft dan:

Verse olie er in, nieuw filtertje, via de bougiegaten een weinig olie in de cilinders laten lopen, kleppen stellen, nokkenas ketting stellen, contactpunten en ontsteking stellen, carburateurs er op, checken of je vonken hebt. Starten!

Dus beter om niet gelijk alles los te schroeven maar je er eerst op te richten het ding weer aan de praat te krijgen. Vaak moet je het elektrisch circuit ook nog fatsoeneren, in de loop der jaren zijn daar vaak kroonsteentjes en knijpstekkers opgekomen.
 
Als de motor er toch uit moet, kan je dan niet beter meteen ook klepspeling checken?

Uitkijken dat je niet teveel olie door de bougiegaten gooit trouwens, dat spul werkt namelijk behoorlijk compressie-verhogend.
 
@M'thijs: ik weet dondersgoed wie je bent kerl, heb ik je destijds niet meegenomen in m'n DSuper om onderdelen te halen voor je intussen ex-XS?
Shit wat voelde ik me lullig dat je motor er in Haaksbergen mee ophield, vooral ook omdat je dat eind was komen rijden naar mij toe zodat ik je helpen kon.
Als we dát van tevoren hadden geweten....
Jouw XS doet nu dienst als trike toch, zoiets heb ik ooit begrepen.
M'n ID ligt alweer 4 jaar uit elkaar voor een restauratie, 'kmis haar bij vlagen enorm maar heb met een CX een aardig alternatief.
Komt allemaal wel weer goed, mijn witte schicht gaat niet meer weg.
Succes met je CB man!
 
Laatst bewerkt:
Tja, onkruid vergaat niet!
Dat geldt voor de oude XS, die inderdaad werd gebruikt voor onderdelen om een trike te bouwen, als voor de DS (de mijne ben ik ook aan het opknappen, soms heel snel en heel veel, dan ligt het weer een paar maanden stil, zo op en af...) als voor de voorliefde voor Citroëns (gaaf dat je een CX hebt!) en CB's. Vorig jaar heb ik nog een avontuur gehad met de restauratie van een oude VW LT28 camper, bleek uiteindelijk ongeschikt voor een geplande reis naar Portugal, dus ding weer verkocht en toen had ik m'n buik voor van oldtimers. Dus mijn CB500 (die ik 5/6 jaar geleden heb gerestaureerd) als mijn CB750K2 heb ik toen verkocht. Van het geld + wat extra mijn Duc gekocht. Nu dus weer een CB, ik miste het toch.
Heb jij nog je XS'sen caferacers?

Nu weer even ontopic: ben gisterenavond flink aan het polijsten geweest, zal straks wel even foto's plaatsen. Is intensief, maar dankbaar werk! Wie weet kan ik vanavond een startpoging wagen! bedankt voor bovenstaande tips en suggesties.

Wordt (natuurlijk) vervolgd!
 
Heb jij nog je XS'sen caferacers?

Yup, alle drie...
de Japchop doet het eigenlijk altijd, de grijze caferacert heeft een harttransplantatie nodig na een vastgelopen blok en de 850 caferacert een complete heropbouw nadat ik er vorig jaar mei en ongeluk mee kreeg...
Dus projecten zát!
 
Hallo,

Zoals beloofd nog een paar foto's, ik ben druk aan het polijsten geweest en hierbij het resultaat!!!

Eerst de deksel van het schakelmechanisme, in oude, verweerde staat...
full
 
en NA het polijsten, samen met de dynamo-deksel die ik ook even had verwijderd...
full
 
Het was 's avonds laat, dus vandaar een beetje een donkere foto, maar zoek de verschillen met de chrome theepot!
full
 
En gisterenavond heb ik de andere kant gedaan, koppelingsdeksel losgehaald, gepolijst en weer gemonteerd:

full
 
Bedankt! Is vooral een kwestie van geduld en doorwerken. Wat het beste bleek te werken bij mij:
Eerst voorbehandelen door de aanslag zoveel mogelijk weg te poetsen, bijv. door een schuursponsje (zo'n groen/gele) te dopen in terpentine en dan te poetsen. Als de aanslag dieper zat, dan met schuurpapier, steeds fijnere korrel om de krasjes weer te verwijderen. als het aluminium egaal is (dan wel dof, maar vooral egaal is belangrijk) en redelijk krasvrij, dan de lappenschijf op de boormachine en met een staaf polijstwas naar hoogglans polijsten. Echt een dankbaar werkje!
 
De CB werkzaamheden liggen even stil, aangezien ik op was onderdelen zit te wachten. Maar te bizar: ik zat op marktplaats voor wat onderdelen te zoeken, toen ik een CB750 K7 tegenkwam van de 1e eigenaar. Zat een foeilelijke kuip op, de eigenaar had er een soort Goldwing van gemaakt... Maar als je daar doorheen keek, stond er een prachtige cb, met 4 uitlaten. Daar was het mij eigenlijk om te doen, dus uiteindelijk heb ik de motor gekocht!!! Voor een prikkie!

Hierbij wat foto's van de Honda die ik vrijdag kocht.
Loopt als een zonnetje, maar zag er bij aankoop niet uit!
Thuis heb ik dus eerst de foeilelijke kuip eraf gegooid, idem met de kofferset en het zadel. Origineel zadel erop, kleppen gesteld, ontsteking gesteld, bougies gereinigd, carbs nagekeken, knippers en koplamp teruggemonteerd en een middag poetsen met brillo en sop leverde een schitterende motor op. Een druk op de knop en hij loopt meteen heerlijk.
Gisterenavond plaatste ik nieuwe oliekeerringen in de voorvork (geef toch geen reet om voetbal)en nieuwe handvaten , vanavond nieuwe balhoofdlagers, plus verse motorolie+filter erin en dan issie tiptop!

Zie de foto's van voor en na!

Groet Matthijs
 
mooi he, ook al die lichtjes achterop!!!

Na een uur sleutelen en een paar uur poetsen werd ie zo:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan