Dieselproject

klopt, de ariel was een compact 2-in-1 blok... scheen te slecht te koelen...
ik ben benieuwd of dit ontwerp nog verder door wordt gevoerd..
de latere types niet meer, het blijft wel engels natuurlijk.
het schijnt een hele fijne zijspanmachine te zijn.
 
gerust.. echt toppie lijkt me de 1000cc BSA V twin met spannetje :9~~

Op "dieselkrad"een V-twin dieselmotor gezien (Chinees) een afgeleide van de Yanmar. Leuk motortje, erg licht en redelijk compact, ideaal voor ketting. 60-70 Kg , 800 CC , 20Pk dus de power zit wel snor. Vliegwiel draait met de klok mee, net andersom dan andere motoren. Oppassen dus.
 
hier een picture.
full
 
kan je nagaan hoe mooi dat wordt als je het blokje dwars in het frame plaatst.
wordt ie mooi kort, kardan er achter.
ik weet wel een hoop italiaanse onderdelen die daar goed bij passen *O*
 
andersom.. hmm dan heb je dus een probleem als je 'm in een rus of chinees wil zetten..
maarre, ik weet de basis van een dieselmotor, maar hoe meer uitleg ik rkijg, hoe tegenstrijdiger het in mijn zieke geest wordt...
is hier iemand die me wat kan uitleggen over een eenvoudig ende simpel 1 cylinder dieseltje?(trefwoorden, hoek van inspuiting, nagelen, timing/hoeveelheid etc.)
 
kan je nagaan hoe mooi dat wordt als je het blokje dwars in het frame plaatst.
wordt ie mooi kort, kardan er achter.
ik weet wel een hoop italiaanse onderdelen die daar goed bij passen *O*

Het vliegwiel zit dan aan de voorkant , hij draat immers met de klok mee(vanaf het vliegwiel gezien) . Op de foto zie je ook dat bij ketting het vliegwiel rechts zit. Hoe ze de ketting (wiel) eraan willen knopen weet ik niet maar vereist wel het nodige vliegwerk.

Het opneempunt is aan de andere kant.
Daar moet je dan ook de koppeling op bouwen, wordt ook weer een soort vliegwiel.

Het V-twin blokje leent zich meer voor kettingfietsen.
 
ik zie het probleem niet.
middenin dit vliegwiel zitten toch vier bouten?
de steek zal wel anders zijn maar een BMW vliegwiel heeft ook vier bouten.
dan kun je naar mijn mening met wat draaiwerk een BMW koppeling aan deze kant hangen.
 
ik zie het probleem niet.
middenin dit vliegwiel zitten toch vier bouten?
de steek zal wel anders zijn maar een BMW vliegwiel heeft ook vier bouten.
dan kun je naar mijn mening met wat draaiwerk een BMW koppeling aan deze kant hangen.
Dat lijkt me ook de meest elegante oplossing, zo'n BMW bak is ideaal. denk ineens aan het Enigma project waar een BMW bak aan een Alfa Romeo blok is geklust
 
ik zie het probleem niet.
middenin dit vliegwiel zitten toch vier bouten?
de steek zal wel anders zijn maar een BMW vliegwiel heeft ook vier bouten.
dan kun je naar mijn mening met wat draaiwerk een BMW koppeling aan deze kant hangen.

Dan rijdt je BMW achteruit. Dat is het probleem.
Zoals eerder gezegd, draait het vliegwiel met de klok mee.(vanaf vliegwielzijde.)
 
andersom.. hmm dan heb je dus een probleem als je 'm in een rus of chinees wil zetten..
maarre, ik weet de basis van een dieselmotor, maar hoe meer uitleg ik rkijg, hoe tegenstrijdiger het in mijn zieke geest wordt...
is hier iemand die me wat kan uitleggen over een eenvoudig ende simpel 1 cylinder dieseltje?(trefwoorden, hoek van inspuiting, nagelen, timing/hoeveelheid etc.)

Voor info moet je googlen.

Nadeel van een 1 cyl. is dat 1 cyl. gebruikt maakt van 1 vliegwiel en 1 blok etc. Gewicht, kosten zijn relatief hoog voor relatief laag vermogen.

Multicyl. blokken gebruiken hetzelfde vliegwiel, blokken zijn in verhouding kleiner en hebben relatief veel vermogen. En lopen soepeler.
 
ik ben al veel wezen googlen en mailen naar mensen die deze dingen importeren, maar niemand lijkt het echt te snappen, gezien veel info erg tegenstrijdig is!
ik dacht dat ik het wel wist hoe het werkte, maar nu snap ik er nix meer van..
vooral als ze beginnen over dat de hoek van injectie met de verstuiver afgesteld moet worden... :?
 
ik ben al veel wezen googlen en mailen naar mensen die deze dingen importeren, maar niemand lijkt het echt te snappen, gezien veel info erg tegenstrijdig is!
ik dacht dat ik het wel wist hoe het werkte, maar nu snap ik er nix meer van..
vooral als ze beginnen over dat de hoek van injectie met de verstuiver afgesteld moet worden... :?

is toch heel simpel hoor.

de verstuiver kan recht naar beneden spuiten maar ook onder een hoek,
ligt aan de afstelling.
een verstuiver is niks meer dan een cilinder met een afstelbare plunjer d'r in..

waar die paar jaar ambachtsschool al niet goed voor is geweest
 
ik ben al veel wezen googlen en mailen naar mensen die deze dingen importeren, maar niemand lijkt het echt te snappen, gezien veel info erg tegenstrijdig is!
ik dacht dat ik het wel wist hoe het werkte, maar nu snap ik er nix meer van..
vooral als ze beginnen over dat de hoek van injectie met de verstuiver afgesteld moet worden... :?

Onder de hoek wordt (waarschijnlijk) de hoek vanaf bdp bedoeld. Dat luisterd erg nauw.

De cylinder om de diesel onder druk te brengen is een erg nauwkeurig stukje werk.
Ooit eentje in mijn handen gehad die versleten was. Scheepsdieseltje. Dat kan ik echt nergens aan merken of zien, de slijtage. Het paste zo exact in elkaar alsof het geruimd was.

De verstuiver zit in de kop. Dat is een (ook fijn) stukje techniek. Als de druk groot genoeg is dan licht de diesel een klein plunjertje op waardoor er een klein openingetje in de kop onstaat. De diesel spuit dan onder hoge druk de cylinder in.
 
Laatst bewerkt:
het verhaal van Q weet ik nog zo niet..
dit is wat ik weet;

lucht wordt gecomprimeerd en vlak bij(ik dacht eerder op het BDP, want dan is de lucht het heetst?)wordt er diesel door de verstuiver( die uiteraard in de kop zit) gejaagd, die vernevelt de brandstof.

recent begrepen;(verbeter me als het niet klopt!)

de verstuiver is een soort overdrukventiel die bij een bep. druk even diesel doorlaat en deze ook vernevelt, dan krijg je dus een plof en het blok loopt.
de brandstofpomp(plunjer oid) pompt onder kennelijk hoge druk pulsgewijs diesel naar de verstuiver.
als je aan het gas trekt(vlieggewichtcentrifugaalmechanisme zit daar ergens) word niet alleen de hoeveelheid diesel vergroot, maar met het toerental verschuift het moment van inspuiting ook(om dezelfde renden als vooronst. bij een dieselblok)
de grotere ingespoten hoeveelheid duurt effe wat langer, over een aantal graden van het draaien voor het BDP. en begint ook eerder dus, naarmate het RPM stijgt. Dit samen(tijdstip en traject van injectie) is de inspuitingshoek(klopt dit?, zo niet leg het me SVP uit?)

hier dingen die ik niet snap;

door(bij dit blok) een Xtra pakking onder het deksel van de pomp te leggen, verlaat je de timing(is me aangeraden tegen nagelen en minder trillen). snappik. als de pomp door een nok wordt aangedreven, en je vergroot die afstand, laat die nok de pomp later pompen, en ook eerder mee ophouden..(vorm van de nok) maar de hoeveelhied ingespoten diesel neemt dan toch ook af logisch gezien????

de importeur zegt dus van niet!!!(maar legt dit niet uit..)
of blijft de hoeveelheid ingespoten diesel gelijk, omdat er zowieso een overmaat diesel word aangevoerd???(er is nl. een terugvoerslangetje van de verstuiver terug naar de tank)..
ik dacht dus, dat nagelen gaat wellicht ook over door de verminderde hoeveelheid brandstof..
enne, nee, de importeur heeft geen gegevens hierover...)
iemand iets zinnigs??
 
het verhaal van Q weet ik nog zo niet..
dit is wat ik weet;

lucht wordt gecomprimeerd en vlak bij(ik dacht eerder op het BDP, want dan is de lucht het heetst?)wordt er diesel door de verstuiver( die uiteraard in de kop zit) gejaagd, die vernevelt de brandstof.

recent begrepen;(verbeter me als het niet klopt!)

de verstuiver is een soort overdrukventiel die bij een bep. druk even diesel doorlaat en deze ook vernevelt, dan krijg je dus een plof en het blok loopt.
de brandstofpomp(plunjer oid) pompt onder kennelijk hoge druk pulsgewijs diesel naar de verstuiver.
als je aan het gas trekt(vlieggewichtcentrifugaalmechanisme zit daar ergens) word niet alleen de hoeveelheid diesel vergroot, maar met het toerental verschuift het moment van inspuiting ook(om dezelfde renden als vooronst. bij een dieselblok)
de grotere ingespoten hoeveelheid duurt effe wat langer, over een aantal graden van het draaien voor het BDP. en begint ook eerder dus, naarmate het RPM stijgt. Dit samen(tijdstip en traject van injectie) is de inspuitingshoek(klopt dit?, zo niet leg het me SVP uit?)

hier dingen die ik niet snap;

door(bij dit blok) een Xtra pakking onder het deksel van de pomp te leggen, verlaat je de timing(is me aangeraden tegen nagelen en minder trillen). snappik. als de pomp door een nok wordt aangedreven, en je vergroot die afstand, laat die nok de pomp later pompen, en ook eerder mee ophouden..(vorm van de nok) maar de hoeveelhied ingespoten diesel neemt dan toch ook af logisch gezien????

de importeur zegt dus van niet!!!(maar legt dit niet uit..)
of blijft de hoeveelheid ingespoten diesel gelijk, omdat er zowieso een overmaat diesel word aangevoerd???(er is nl. een terugvoerslangetje van de verstuiver terug naar de tank)..
ik dacht dus, dat nagelen gaat wellicht ook over door de verminderde hoeveelheid brandstof..
enne, nee, de importeur heeft geen gegevens hierover...)
iemand iets zinnigs??

die hoek is de hoek die kw knijper bedoeld.
het is de hoek in krukasgraden voor het injectiemoment, als je die veranderd klopt de boel niet meer.
ik begrijp van jou dat je een brandsofpomp hebt die door de krukas aangedreven wordt.
als je daar pakkingen onder zet verlaag je de druk, dat wil je al helemaal niet.
 
De druk blijft gelijk.
De inspuiting wordt vertraagd (hoek wordt kleiner). Dus een fractie latere inspuiting.

De pomp heeft een schroefkanaal om de pompwerking te stoppen, maw daardoor komt meer of minder diesel in de cyl.

Je hoeveelheid diesel regel je door dat pompcylindertje te verdraaien (met tandheugel), waardoor de groef eerder of later langs een terugloopkanaal loopt, als dat gebeurt zal de druk in de pompcyl. dalen en zal de veer in de verstuiver sluiten.
 
ok, dit laatste begrijp ik dus nog niet, ik mis de kennis over de pomp denk ik. eigenlijk moet ik nog andere lagers in het blok douwen maar ben bang dat al die timingdingen en zo eruit pleuren en ik het nooit meer goed in elkaar krijg...
klote dat er geen handboek van te krijgen is..
 
Wat voor motor is het, merk etc.

Handboeken zijn schaars. Lijkt wel of dat een afgeschermde tak is in de wereld van de dieselmotoren.
 
bij startwin motoren in loenen hebben ze een 1.3 dieseltje staan, schijnt 200 Nm te hebben :)
heb m gehoord, dat was de daaropvolgende 10minuten ook het laatste wat ik had gehoord.
Tis n prototype, maar zag er veelbelovend uit :)
 
bij startwin motoren in loenen hebben ze een 1.3 dieseltje staan, schijnt 200 Nm te hebben :)
heb m gehoord, dat was de daaropvolgende 10minuten ook het laatste wat ik had gehoord.
Tis n prototype, maar zag er veelbelovend uit :)
T's een 1,2, komt uit een Lupo.
 
het is een yanmar-imitatie, maar volgens anderen totaal anders.. ook verkocht als rotek of kipor, daar is dit weer een imitatie van. er zijn vele fabriekjes die deze dingen maken. het heeft dan ook geen merk...
 
het is een yanmar-imitatie, maar volgens anderen totaal anders.. ook verkocht als rotek of kipor, daar is dit weer een imitatie van. er zijn vele fabriekjes die deze dingen maken. het heeft dan ook geen merk...

Ja, Yanmar maakt een V-twin met horizontale cyl. en de krukas loopt dan verticaal. Dat is mooi voor grasmaaiers maar niet voor andere doeleinden. Yanmar waarschuwt voor namaak.

In china hebben ze dat blok aangepast en je kan er een kopen met zowel hor. als vert. krukas. De getoonde motor is met hor. krukas. Ze kunnen watergekoeld of luchtgekoeld zijn.
Ik heb in enkele jaren al heel wat (chinese) namen gezien waaronder dat blok verkocht werd. Geen touw aan vast te knopen.
 
vandaag een 3 mm dikke vulplaat gedraaid.
Ik gebruik een oud type koppelingsplaat die is 9mm dik. de nieuwe type's zijn 6 mm dik.
Om de plaat niet tussen de beidde drukplaten totaal vast te pletten moet ik er een vulplaat tussen stoppen.
De gaten moeten nog overgenomen worden.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan