Gevallen, 5 fracturen in 2 armen. Auw!

Heb ik vaker voorbij zien komen, gek genoeg vindt mijn hoofd die berekening moeilijker dan de eerder gegeven formule en bovendien, er is niks mis met denken dat je meer meters aflegt per seconde dan werkelijk het geval is.
Heb je aan het einde ineens 1.6 meter over. O-)Feit :PDie verwachting heb ik altijd als ik tricky situaties nader, in mijn geval dus bijna constant. O-)
Vorig jaar had ik een blokkerend voorwiel op nota bene droog wegdek met 90 km/h toen ik een camera te laat zag. ongeveer 4 meter gegleden en toen was ik er wel achter dat de rem los moest.
Wat ook gelijk mijn redding was, want het stuur was al begonnen met scheef wegzakken.
Ik heb 't stuur ook heel even los gelaten toen ik de rem losliet, en de gyroscopische kracht haar werk laten doen.
Niet bang om te vallen en mazzel zeg maar ;)
Ik denk dat je met die veronderstelling een prima schatting geeft.
Al brengen passieve veiligheden risicocompensatie te weeg.
Dat was bij de auto al zo en de motor volgt nu..
Het is verder een prima hulpmiddel zolang je er geen wonderen van verwacht, en zeker niet op de motor.Waarschijnlijk zijn die er niet, zonder ABS lig je dan sowieso.
Met ABS heb je een kans, geen grote overigens.

Je maakt mij aan het lachen.... *D
 
Die verwachting heb ik altijd als ik tricky situaties nader, in mijn geval dus bijna constant. O-)
Vorig jaar had ik een blokkerend voorwiel op nota bene droog wegdek met 90 km/h toen ik een camera te laat zag. ongeveer 4 meter gegleden en toen was ik er wel achter dat de rem los moest.
Wat ook gelijk mijn redding was, want het stuur was al begonnen met scheef wegzakken.
Ik heb 't stuur ook heel even los gelaten toen ik de rem losliet, en de gyroscopische kracht haar werk laten doen.
Niet bang om te vallen en mazzel zeg maar ;)

Beter leer je dan wat beter vooruitkijken en inschatten/ anticiperen, dan heb je die nl niet constant of iig niet zo vaak dat je die 0.25 moet halen.

Die je niet haalt trouwens.


Oohh....ja, tuurlijk, jij wel. Was ik even vergeten O-)

Toen het stuur scheef begon weg te zakken en heb je ook bewust nagedacht en het stuur loslaten als meest handige optie overwogen natuurlijk he... toch...??

En het wegzakken ? Hoe heb je dat eigenlijk waargenomen ?
Ik neem aan dat je bij je noodstop glijdend zo rijvaardig was dat je ver vooruit naar de horizon bleef kijken, anders was je met een blokerend voorwiel nl onheroepelijk onderuitgegaan.
Dus je voelde het stuur scheef wegzakken, liet de rem en het stuur als reactie daarop los ? Begrijp ik dat zo goed ?
 
Toen het stuur scheef begon weg te zakken en heb je ook bewust nagedacht en het stuur loslaten als meest handige optie overwogen natuurlijk he... toch...??

Nee, dat heb ik gedaan toen ik thuis op de bank zat.
Wat kun je het beste doen als je een blokkerend wiel hebt; Rem loslaten.

En het wegzakken ? Hoe heb je dat eigenlijk waargenomen ?

Voelen.

Ik neem aan dat je bij je noodstop glijdend zo rijvaardig was dat je ver vooruit naar de horizon bleef kijken, anders was je met een blokerend voorwiel nl onheroepelijk onderuitgegaan.
Dus je voelde het stuur scheef wegzakken, liet de rem en het stuur als reactie daarop los ? Begrijp ik dat zo goed ?

Dat klopt.
 
Ik pas je opmerkingen een heel klein beetje aan:

Sommige vrouwen hoeven niet te pronken, die weten dat ze zo al de moeite waard zijn en sommige mannen overdrijven graag, vooral over hun eigen kunnen O-)

Dat mag altijd natuurlijk, al heeft het niets met pronken/opscheppen of wat dan ook te maken.
Meer met een poging bewust te maken van..

Dat kan op vele vlakken waar je eigenlijk van tevoren nog nooit over hebt nagedacht.
Als je daar van tevoren over nadenkt kan het schelen in de afloop.
 
Valt mee zegt'ie. Lekker, 6 weken niet werken en intussen de mobiliteit en zelfredzaamheid van een gemiddelde 90-jarige...

Beterschap!
 
Kennis van mij is jarenlang politiemotorrijder geweest, is daarna instructeur geworden voor de motoropleidingen, ook de specialistische. Is iedere dag bezig met motoren met en zonder ABS en met de remoefeningen om die gasten te leren op zo kort mogelijke afstand te remmen. Kwam zelf met zijn eigen motor in een situatie en trapt gewoon z'n remmen vast met als gevolg dat hij de remvertraging van de zijkant van zijn motor kon vergelijken met die van een band :P

Als hij die 'fout' maakt dan durf ik niet te stellen dat er hier mensen zijn die wel zo berekend zijn dat ze de rem niet vaststampen en toch nog zo vlak voor het blokkeerpunt kunnen blijven remmen dat ze het ABS verbeteren. Zeker niet als er ook nog bij ingestuurd moet gaan worden !
Toch hadden we er vroeger één op MF, hij is inmiddels geband, die dit bij hoog en laag volhield.
 
Laatst bewerkt:
Kun je jezelf dan niet aanleren om "pompend" te remmen?
Als ik in de file rij en ik moet remmen, "knipper" ik altijd eerst met mijn remlicht.
Het waarschuwt de achterliggers en het leert mij ook om ook de rem te lossen tijdens remacties.
Pompend remmen? Wat levert dit je op behalve een langere remweg en onbalans? Remdruk moet je juist opbouwen. Als hij blokkeert moet je even snel lossen ja maar continu pompen zie ik het nut niet van in.
 
Pompend remmen? Wat levert dit je op behalve een langere remweg en onbalans? Remdruk moet je juist opbouwen. Als hij blokkeert moet je even snel lossen ja maar continu pompen zie ik het nut niet van in.

Het idee van ABS is dan ook dat je kunt blijven sturen.
Voor de ABS periode was dan ook de enige oplossing pompend remmen en nu doet dat ABS systeem dat voor je.
 
Blijven sturen? Ik weet het niet hoor, maar bij een uitwijkmanouvre is het de bedoeling dat je de rem lost..

Je kunt ook remmend uitwijken, alleen moet je niet te hard remmen.
Wat je met een recht wiel aan remvertraging kunt halen werkt niet onder een hellinghoek, dus daar zul je de remdruk moeten verminderen.
Lossen is natuurlijk altijd het beste, maar sommige hebben daar de meters niet voor en zullen dus blijven knijpen.
 
Het idee van ABS is dan ook dat je kunt blijven sturen.
Voor de ABS periode was dan ook de enige oplossing pompend remmen en nu doet dat ABS systeem dat voor je.
ja kan ook gewoon remmend insturen hoor, gelukkig wel, anders had het een stuk saaier geweest op de circuits
 
Bij twijfel gas geven.

Zal ook wel niet altijd werken, maar dan had je nu misschien in een ziekenhuis gelegen met verpleegsters om je kont af te vegen.
per saldo altijd nog beter, dan een slecht werkend abs
 
Veel succes met je blokkerende wielen want daar gaat het hier over.

Blokkerend wiel heb je alleen als je schrikt, daar is ABS ook voor ontworpen.
In veel gevallen dus zinvol, mits je kaarsrecht zit en je niet onder een hellinghoek bevind.
Anders dan bij vier wielen dus.

Waar in den beginne ook genoeg schade door is ontstaan omdat gebruikers ervan dachten: Ik kan nu altijd op tijd stilstaan...
 
Pompend remmen? Wat levert dit je op behalve een langere remweg en onbalans? Remdruk moet je juist opbouwen. Als hij blokkeert moet je even snel lossen ja maar continu pompen zie ik het nut niet van in.
Dat is mijn enige doel; de reflex aankweken om de rem ook te kunnen lossen bij blokkeren, niet continu pompen uiteraard.
 
Hoe hebben stalen remleidingen invloed op fading of vapour lock?

Niet, maar je geeft wel meer druk met je eerste knijp als je stalen remleidingen hebt.
Rubberen leidingen zetten enigszins uit, stalen niet.
 
Laatst bewerkt:
Niet, maar je geeft wel meer druk met je eerste knijp als je stalen remleidingen hebt.
Rubberen leidingen zetten enigszins uit, stalen niet.

Maakt dat ook dat je door het ABS kunt heenknijpen? Door teveel druk zodat het ABS overruled wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan