Gezakt

locuta

Die hard MF'er
11 jul 2007
316
0
Rotterdam
Ik had er een dag van tevoren al een heel slecht gevoel over. Intuïtie heet dat. Of eventueel 'een naderend gevoel dat Murphy's Law zich zal doen gelden.' En dat bleek helaas ook zo te zijn. Ik had dinsdagmorgen mijn motorrijexamen Bijzondere Verrichtingen en daar ben ik voor gezakt.

Het begon al geweldig: in plaats van dat we zoals altijd verzamelden bij de rijschool om vandaar naar de oefenlocatie te rijden, was ik gevraagd om direct met de auto naar het examenterrein te komen: om 09:30 zou de rest daar dan wel per motor arriveren en dan zouden we nog twee uur rustig kunnen oefenen alvorens het examen zou beginnen. Om 09:30 uur was er helemaal niemand. Om 09:45 nog steeds niet. Om 10:00 ook nog niet. Ik probeerde de rijschool te bellen, maar die kreeg ik niet te pakken. Daar word je dan helemaal niet nerveus van.

Toen ik uiteindelijk wel contact kreeg, bleek dat de rest vertraagd was omdat iemand haar rijbewijs was vergeten en een ander in de file stond. Pas om 10:15 uur arriveerde iedereen. Al die tijd regende het zo verschrikkelijk hard, dat het examenterrein meer op een zwembad dan op een parkeerplaats leek.

De rij-instructeur zou de motor meenemen waarop ik examen wilde doen. Die motor bleek echter bij vertrek stuk te zijn gegaan, dus moest ik op een andere rijden.

Bij het oefenen, wat de laatste lessen juist supergoed ging, ging nu praktisch alles mis wat mis kon gaan. Slecht remmen, geen halve draai naar links kunnen maken (wel feilloos naar rechts), pilonnen omrijden bij de langzame slalom, het kon niet op. Uiteraard bleef het regenen en kwam mijn duimnagel bij het toilet tussen de deur, vlak voordat mijn examen begon.

Toen dat eindelijk begon, regende het nog steeds. Je bent verplicht 7 oefeningen te doen, waarvoor je telkens 2 kansen krijgt. Elke eerste poging mislukte, behalve die bij de halve draai (naar rechts). Maar bij zowel de stopproef als de noodstop was ik er de tweede keer 100% van overtuigd dat ik het wel gehaald had. Sterker nog: bij de stopproef had ik het idee dat ik deze voor het eerst in mijn leven perfect had gedaan! Dat bleek volgens zowel examinator als instructeur echter niet het geval: ze zeiden dat ik te weinig met mijn voorrem had geremd, teveel met mijn achterrem en dat het achterwiel daardoor geblokkeerd was. Dat had ik dus niet gevoeld, maar zij hadden het wel gezien. Dus was het game over...

Ik wil graag de schuld geven aan mijn laarzen, die ervoor zorgden dat ik teveel mijn achterrem intrapte. Ook wil ik graag de schuld geven aan de regen, waardoor ik niet heel hard durfde te remmen. En aan de motor, die niet 'de mijne' was. Maar uiteindelijk haalden drie van de vier andere examenkandidaten hun examen wel, dus tja: het lag natuurlijk gewoon aan mijzelf in the end.

Dat maakt het natuurlijk nog frustrerender.
 
(oh ja: als ik het nu een beetje terug redeneer wat er mis ging, behalve al het genoemde, dan kwam het er met het remmen vooral op neer dat ik vanwege de regen niet echt durfde. Kan iemand me nu vertellen hoe het precies zit met nat wegdek: kun je net zo hard als normaal je rem inknijpen en is dan alleen de remafstand langer, of moet je ook echt voorzichtiger remmen?)
 
wel iets voorzichtiger.. maar gewoon hard remmen... kan makkelijk....
niet bang zijn.. zijn maar les motoren.. laat zien dat je durft en het wel kan!!
zolang je maar niet je achterrem blokkeerd :+
 
loser21.jpg









:+

Nee, zonder dollen. -O-
Balen maar helaas. Volgende keer beter en zorg dat je er van leert, dan heb je nog iets aan deze ervaring.

Wat betreft hard remmen in de regen, je moet natuurlijk wel in de gaten houden wat voor een ondergrond je hebt of wat de omstandigheden zijn (maar dat moet je bij droog ook doen).
Je hoeft niet te bescheten te remmen want anders rij je nog steeds tegen hetgeen aan wat je niet wil (alleen iets zachter).
Een blokkerend achterwiel kun je op sommige fietsen moeilijk voelen maar op de meeste wil het toch echt best lukken.
Kwestie van ervaring opdoen.
Overigens liever een blokkerend achterwiel dan die andere.
 
Inderdaad wat Martell zegt, al het goede komt in delen.
Als ik zo door je verhaal heen lees vraag ik me nog wel af of je er op dat tijdstip ook dat gevoel bij had? E.e.a. komt een beetje over als een self-fulfilling prophecy, maw als je denkt dat het allemaal fout loopt, gaat het dat ook.
Aan de andere kant kan ik me ook goed voostellen dat je achteraf zo gaat denken, ik zakte de 1e keer voor AVD en baalde ook, alleen ik vond de examinator een l*l ;)

Edit: inderdaad knudde van de rijschool men je zo lang laat wachten zonder bericht :N
 
Laatst bewerkt:
Gewoon weer opnieuw oefenen, als je het leuk vind om te doen, komt het vanzelf goed.

Over remmen is al van alles gezegd, nog een kleine aanvulling: om een blokerend achterwiel te voorkomen, gebruik je toch stiekum je achterrem niet ik gebruik deze nooit, kan er net zo goed een elastiekje aan maken
 
Wat een flapperige rijschool!! Om 45 minuten te laat op je afspraak te komen. Ik zou pis- en pisnijdig zijn. :(
Had die instructeur jou niet FF kunnen bellen om te zeggen dat ze verlaat waren? :?

Zonde inderdaad dat je door al die omstandigheden (jezelf incluis) gezakt bent. Bij het remmen komt het er op neer om de remdruk langzaamaan op te bouwen. Bij droog weer kun je dat iets verder opbouwen dan met regen. Als je de voorrem goed bedient, duikt je motor naar voren waardoor je voorwiel op de weg drukt. Regen of geen regen maakt dan niet zoveel uit. Een blokkerend achterwiel is JUIST bij regen erg gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:
balen man , op naar de herkansing.

vwb het remmen , ja dit kan ook hard in de regen hou je wel aan de basic
en dat is de remmen "aanzetten" en dan door gaan met druk opbouwen dus niet
ineens vol "angst" erin knijpen want dan blokkeert het wiel veel sneller.

vwb de achterrem , koop een aprilia dan doet de achterrem het gewoon niet _O- _O-
 
Bij mijn rijschool moest op de dag van examen iedereen om 7 uur aanwezig zijn om vervolgens nog 6 uur te lessen en daarna AVB examen te doen, als iemand er niet was of rijbewijs had vergeten, jammer dan, dan zorg je zelf maar dat je naar het examenterijn kwam en dan ging die motor mee op de aanhangwagen. Echt belachelijk dat ze je daar even 3 kwartier laten wachten.

De stopproef en noodstop zijn hele leuke oefeningen om te doen, maar vreselijk op het examen. Toen ik de noodstop eerste keer deed op het AVB examen vonden ze dat ik te langzaam reed, maar ik reed ongeveer 55 op de teller. Ze geloofden mij niet, dus ik opnieuw met net iets meer dan 60 aan komen rijden, zegt de examinator: 'nu reed je wel 50 he', ik zo: nee, ik reed 60. Mijn voorwiel blokkeerde overigens de tweede keer precies op het eind, maar was wel geslaagd, als hij eerder was geblokkeerd dan was ik gezakt. De snelle slalom ging door de zenuwen mis en het achtje door het gebruik van koppeling, wat ik mezelf verkeerd had aangeleerd, maar de instructeur schijnbaar nooit was opgevallen.
 
Laatst bewerkt:
Het komt allemaal wel goed, als je maar blijft volhouden...
Ik ben zelf 2 x gezakt voor me avd, maar ging gewoon door, en dan kom je er wel!

Succes!!!!
 
zonde man... volgende keer beter. en wat het remmen betreft, je kan in de regen meestal meer dan je denkt.


Waarom heb ik me met lessen dan 3 keer onderuit geremd tijdens de stopproeven in de regen? :P

@TS: balen, hopelijk gaat t de volgende keer beter. Gewoon blijven oefenen en er vertrouwen in hebben. De omstandigheden waren nu gewoon minder dus de volgende keer lukt t wel ;)
 
Klinkt vervelend wat je is overkomen.

Je weet het zelf mooi op te sommen, niet jou schuld, wel jou schuld.

Het blijft natuurlijk heel erg vervelend allemaal. Heel veel succes in ieder geval met je herkansing!
 
Persoon voor mij bij AVB examen remde zich onderuit vanwege nat wegdek (had gehoosd). Gevolg; sleutelbeen gebroken. Dat is niet lekker beginnen aan je examen weet ik nog
 
Eén van de andere examenkandidaten ging in de laatste les voorafgaand aan het examen (een uur van tevoren) nog hard onderuit. Zij haalde haar examen vervolgens wel. Uiteraard.

3 van de 5 slaagden.

Zit nu alweer dagen te wachten op bericht wanneer ik voor de 2e keer mag. Ik wil rijden!!
 
TS:

Ten eerste wat vervelend, maar gewoon doorzetten komt helemaal goed!

Wat ik vervolgens zou doen is dit gevoel en de acties van jou rijschool even aankaarten. Ik ben van mening dat je op zijn minst toch echt een gratis les hiervoor dient te krijgen. Zoals boven al wordt gesteld als iemand anders zijn dingen niet op orde heeft is dat dikke pech voor die, daar moet jij de dupe niet van worden. Want je betaald ondertussen wel voor die tijd en nu betaalde ik 45 euro per uur jij hebt 45 minuten moeten wachten. Dit heeft jou dus meer dan 33 euro gekost. Ik zou dit zeker even aankaarten en een nieuwe les eisen.

En tja het zakken zelf.... wat hier al eerder wordt gesteld een soort "Self-fulfilling prophecy". Ik heb beide examen in 1x gehaald, en ik geloofde er ook in dat dit kon. Jij moet gewoon geloven dat jij het kan! Heb je zelf dit vertrouwen nog niet gewoon bespreken met je instructeur, die van mij vertelde mij dat ik zelf veel te steng en te critische was en dat het allemaal wel los zou lopen. Nou toen dacht ik van 'dan zal het wel lukken'. Dus je moet er zelf ingeloven, doe je dat nog niet dan ben je nog niet klaar wat opgelost kan worden met een gesprek of extra lessen.

Over het remmen in de regen. Banden hebben in de regen minder (dat is niet geen) grip dan in het droge vanwege 2 factoren:
-Warmte
-Water

Eigenlijk komt het alleen door het water. Het water koelt het wegdek af waardoor het wegdek zelf kouder is, vervolgens komt jou band ook in contact met water waardoor jou band nog eens afkoelt. Een goede band heeft degelijk profiel om dit water snel weg te lozen en daardoor warmte langer vast te houden. Wat dit dus eigenlijk inhoud is dat je met goede banden tijdens regen minder grip hebt dan als het droog is. Maar doordat jij, helemaal als lesser, niet het uiterste van de band vraagt van wat hij aankan zal jij hier als je de bovenstaande tips (rustig op bouwen) in acht neemt niets van merken.

Ik zelf vond het wel handig om tijdens mijn lessen wat meer over de eigenschappen van motoren en hoe lastverdeling etc werkt te weten. Misschien heb jij daar iets aan om over je onzekerheid wat betreft regen te komen? Dan raad ik je de volgende site aan: De Luie Motorfiets: over Motorrijden

Succes!
 
Tnx voor de tips... het was gewoon suf: de remoefeningen gaan in de lessen juist altijd goed. Dat ik op een andere motor dan normaal zat was vervelend, maar daar zat de bottleneck niet. Die zat 'm in de regen (deels) en in de laarzen (met name). Ik had echt even twee maanden eerder moeten weten dat die verplicht waren, dan had ik ze toen al gekocht en ingelopen. Ik heb zo weinig gevoel in die rotdingen... en als je dan gaat remmen zonder te weten hoe hard je de achterrem precies intrapt en het regent ook nog... nou ja, dat ging dus niet lekker. Heb nu twee lessen gepland staan, 1 en 3 december uit mn hoofd, dan die laarzen maar eens verder uitproberen. Hoop dat dat helpt.

Blijft frustrerend allemaal. Maar ja, niets aan te doen.
 
Tnx voor de tips... het was gewoon suf: de remoefeningen gaan in de lessen juist altijd goed. Dat ik op een andere motor dan normaal zat was vervelend, maar daar zat de bottleneck niet. Die zat 'm in de regen (deels) en in de laarzen (met name). Ik had echt even twee maanden eerder moeten weten dat die verplicht waren, dan had ik ze toen al gekocht en ingelopen. Ik heb zo weinig gevoel in die rotdingen... en als je dan gaat remmen zonder te weten hoe hard je de achterrem precies intrapt en het regent ook nog... nou ja, dat ging dus niet lekker. Heb nu twee lessen gepland staan, 1 en 3 december uit mn hoofd, dan die laarzen maar eens verder uitproberen. Hoop dat dat helpt.

Blijft frustrerend allemaal. Maar ja, niets aan te doen.

Niet om het een of ander maar op wat voor fiets les je? De ER-5 heeft namelijk nog een trommelrem en hiervan is de feedback nou niet echt helder. Dit valt bij de Er-5 wat aan te passen, moet je ff aan je instructeur vragen. Maar in prinipe is het niet raar dat je, helemaal bij dusdanig krachtig remmen, je achterrem niet voelt. Ik heb hem bij mijn examen ook niet gebruikt om de rede dat ik hem niet goed genoeg kon voelen en anders kon blokkeren. Was echter wel afgekeurd :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan