Kilometerheffing ook voor motoren?

Ik zie niet in waarom motoren zouden worden uitgesloten, normaal rijdend op de weg heb je immers bijna net zo veel ruimte nodig als een auto: De ruimte naast je motor is toch niet te gebruiken (mag je hopen), en als je uitgaat van een veilige ruimtemarge voor- en achter je dan is de wat kortere lengte van de gemiddelde motor tov een auto rustig te verwaarlozen. Het is alleen als de boel vaststaat dat je beperkte breedte van de motor het mogelijk maakt ruimte te gebruiken waar auto's niet in passen, maar zolang het verkeer nog doorstroomt (en dat is wat we uiteindelijk willen) heb je daar weinig aan.
Jammer maar helaas. Behalve natuurlijk als er speciale smalle rijstroken voor motoren komen (altijd een plan) of wanneer motoren naast elkaar gaan rijden (slecht plan).

hmmm.... je volgende motor?? een Harley maar.....?
:z
 
:W

Enkele zaken wil ik aanhalen:

De spits: Oude (gepensioneerde) mensen gaan heel vaak met de wagen naar de bakker of elders tijdens de spits. Dat zou men beter ontmoedigen, ze hebben vaak gans de dag tijd om die zaken te regelen, maar die gewoonte leren ze vaak niet af.

Belangengroepen: Er wordt hier weer enorm gedacht in termen van belangengroepen (motards) die aan de vetpotten willen zitten, maar er niet aan willen bijdragen. Politiek zou beter niet over belangengroepen gaan, maar over de bevolking in het algemeen.

Neutraliteit: De staat heeft gelijk om motorrijden niet aan te moedigen om politieke of maatschappelijke redenen (fileproblemen bijvoorbeeld): Niet iedereen heeft het in zich om op een veilige, verantwoorde manier op twee wielen te rijden. Motorrijden is en blijft iets waar je een minimale aanleg voor nodig hebt, meer dan autorijden. Als je dat dan fiscaal bevoordeelt ten opzichte van autorijden, dan discrimineer je in feite grote categorien van mensen.. Ik zie bijvoorbeeld vele dames uit mijn omgeving niet rijden op twee wielen en ik zou het zeker ook niet willen. Neutraliteit daaromtrent vind ik dus aangewezen.
 
Oh ja, en de overheid is weldgelijk bekommerd om het fileprobleem:
Een uurtje file kost onze economie onwaarschijnlijk veel geld.
Als het economisch niet goed gaat, gaat het maatschappelijk ook niet goed en krijgt de overheid minder inkomsten.
Van zodra "filekosten" een bepaalde omvang bereiken, zou het zelfs voor een onderneming interessant kunnen worden om te delocaliseren.
 
hmmm.... je volgende motor?? een Harley maar.....?
:z
Niet als ik het kan voorkomen, maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken? :?

Of weet je niets beters in te brengen tegen het nauwelijks te verdedigen misverstand dat meer motoren minder files zou opleveren? Nogmaals, ieder voertuig op de snelweg met normale snelheid neemt al gauw 25-30 meter weglengte in (en da's nog beneden de algemeen veilig-geachte maar door niemand aangehouden afstand tot je voorligger), dus het maakt bar weinig verschil of dat voertuig nu een motor is of een dikke 4x4, of zelfs een Harley :+ . In de stad helpen meer motoren zeker, maar op de snelweg helpt het hooguit de individuele motorrijder zelf en dan alleen zodra de file er al staat. En als er echt veel motoren bij zouden komen is zelfs dat laatste te verwaarlozen.
 
Of weet je niets beters in te brengen tegen het nauwelijks te verdedigen misverstand dat meer motoren minder files zou opleveren? Nogmaals, ieder voertuig op de snelweg met normale snelheid neemt al gauw 25-30 meter weglengte in (en da's nog beneden de algemeen veilig-geachte maar door niemand aangehouden afstand tot je voorligger), dus het maakt bar weinig verschil of dat voertuig nu een motor is of een dikke 4x4, of zelfs een Harley :+ . In de stad helpen meer motoren zeker, maar op de snelweg helpt het hooguit de individuele motorrijder zelf en dan alleen zodra de file er al staat. En als er echt veel motoren bij zouden komen is zelfs dat laatste te verwaarlozen.

Niet meer eens, en jij hebt niet gelet op de andere argumenten die er zijn om bikers te vrijwaren. Ruimte(gebrek) is in zijn algemeenheid een probleem hier. Files hebben met wegcapaciteit te maken. Zodra deze ontstaan, of misschien moet ik zeggen bij langzaam rijdend of stagnerend verkeer, kunnen bikers gedisciplineerd iets versprongen van elkaar van 1 rijstrook gebruik maken. Ergo: twee commutende motorrijders op de plek van 1 auto. Jij haalt twee dingen door elkaar. Als verkeer zich op snelwegsnelheid kan verplaatsen, doen motorrijders er niet veel toe, mee eens. Maar dan kan ieder ook gewoon zijn veilige plekkie opzoeken en hoeven motorrijders niet versprongen/naast elkaar te rijden.

Min.Peijs heeft al voorgesteld om snelwegen rondom de grote steden beter te benutten door rijstroken te versmallen. Zeg 3 op de plek van oorspronkelijk 2, 4 i.p.v. 3. Met alleen motorrijders zou dit theoretisch 5 in de plaats van 3 kunnen zijn... De pechstrook kan nl. ook smaller.

Ik heb het argument genoemd van minder plek in beslag nemend qua parkeren, minder slijtage aan wegdek (200-300 kg in plaats van 1000-2500 kg!!..) en als motoren nog zuiniger kunnen worden (plus uitstootarmer), zouden ze heel veel kunnen bijdragen aan alle aan files gerelateerde problemen in Nederland.
 
Kilometerheffing is uiteindelijk de ultieme mogelijkheid om de gebruiker te laten betalen. Op dit moment betaald oma hier op de hoek met haar alto (levensgevaarlijk, maar goed) net zoveel wegenbelasting als buurman de leasebak. terwijl er een kilometertje of 60.000 verschil zit per jaar. Hoe oneerlijk kan een systeem zijn. Betalen per kilometer is dus al een hele vooruitgang wat dat betreft. Echter... waarom betalen we in essentie wegenbelasting?
Omdat we op uitstekend asfalt willen rijden, met minder geeen genoegen nemen, en dat moet betaald worden. Oma in haar alto van pak m beet 800 kilo maakt net ff iets minder stuk dan de gemiddelde terreinsloep a 2400 kilo. Wanneer ze ook dit gegeven mee gaan nemen in een eventuele berekening wie wat moet betalen wordt het alweer beter. (motor=200 kilo=weinig betalen)

Files zijn verschrikkelijk duur voor Nederland en dus voor ons allemaal. Opzich zou er dus via betaling controle uitgevoerd kunnen worden om een eventuele spreiding van de drukte te realiseren en op die manier ons allemaal geld te laten besparen. Vraag is of het eerlijk is om diegene die nog in de spits rijden alsnog te laten betalen. Een heffing op het preciese tijdstip dat het druk is zou beter zijn, maar er is nog steeds af te vragen hoe eerlijk.
Echter komen ook direct de snelheid en plaats en tijd-registratie om de hoek kijken als er overgegaan wordt tot 'spitsheffing'. En terwijl in een overgereguleerde maatschappij alles zo eerlijk mogelijk te regelen zou kunnen zijn...
haal je op die manier alle lol van het leven in zo'n maatschappij eruit. en daar heb ik nu net ff geen zin in.
 
Kilomterheffing. De vraag is niet OF die gaat komen, maar WANNEER die gaat komen. Was twee jaar gelden de tolpoortjes (systeem van Bluetooth en andere ideetjes van ene Roel Pieper) nog het idee, nu gaat de controle NOG verder.

-je kan straks met je voertuig niet meer gaan of staan, of men kan het herleiden uit de data
- je betaalt; wegenbelasting/kilometerheffingen/accijnzen/BTW/Tol en torenhoge branstofprijzen. Lang leve de mobiliteit _O-
-zo ook je GSM; daar wordt al alles van vasteghouden
-zo ook je (illegale) download via het web (Brein/BIG etc)
-je verstuurde mailtjes en internetgedrag...

ALLES gaat straks vastgelegd worden, maar veel WORDT al vastgelegd. Met als argument; veiligheid. Ik hoop echt dat die data heel goed beveiligd gaat worden, want als DIE informatie op straat komt te liggen :X

Ik prijs me gelukkig dat men ook straks illegale wheelies nog steeds niet kan detecteren via dit systeem :+

Of dat je een acceptgiro thuis krijgt met daarop; "te rappe versnelling" op de snelweg, want ook dat mag niet :+ De mogelijkheden zijn dan eindeloos.

Het wordt ECHT George Orwell's 1984. Big brother is echt OVERAL :W
 
Laatst bewerkt:
Waar blijft de KLiklijn voor a-sociaal rijgedrag? :+

Ik zal mijn (illegaal) vuurwerk maar eens goed gaan verstoppen, want ook DAAR bestaat sinds vorige week een nummer (kliklijn) voor :(

De wereld zal er een stuk vriendelijker door worden }) :W
 
Kilometerbeprijzing gaat zoals het er naar uitziet veel geld kosten: 4 tot 7 miljard euro. Er zijn meer bezwaren. Juist als mensen er voor hun werk op uit moeten, zullen zij de gevolgen van dit plan het meest in de portemonnee voelen. Kostprijsverhogend en dus slecht voor de economie. Hackers zullen er een continue sport van maken om de hele kilometerregistratie te omzeilen. Waterdicht maken zal bijgevolg een kostbare aangelegenheid worden, een permanente investering vergen en de overheid heeft er een handhavingstaak bij. Ik las in de krant dat met het huidige systeem voor vrachtauto's al heel veel problemen en storingen zijn. Het Plan Nouwen legt de nadruk op het gebruik van de auto, maar de ruimteclaim die de auto met zich meebrengt, is evengoed een probleem. Nogmaals kleinere vervoersmiddelen, en dus motoren, kunnen wel degelijk een deel van de oplossing leveren.

De weinige motorrijders die je ziet op de snelweg, laveren door de files heen. Ik weet van het Ministerie van Verkeer dat als er 5% minder verkeersaanbod is in de spits, dat 30% minder files oplevert. Het is iets versimpeld gesteld, maar als 1 op de 20 commuters met de motor zou gaan, zou dit al 30% minder files opleveren.
 
Kilometerbeprijzing gaat zoals het er naar uitziet veel geld kosten: 4 tot 7 miljard euro. Er zijn meer bezwaren. Juist als mensen er voor hun werk op uit moeten, zullen zij de gevolgen van dit plan het meest in de portemonnee voelen. Kostprijsverhogend en dus slecht voor de economie. Hackers zullen er een continue sport van maken om de hele kilometerregistratie te omzeilen. Waterdicht maken zal bijgevolg een kostbare aangelegenheid worden, een permanente investering vergen en de overheid heeft er een handhavingstaak bij. Ik las in de krant dat met het huidige systeem voor vrachtauto's al heel veel problemen en storingen zijn. Het Plan Nouwen legt de nadruk op het gebruik van de auto, maar de ruimteclaim die de auto met zich meebrengt, is evengoed een probleem. Nogmaals kleinere vervoersmiddelen, en dus motoren, kunnen wel degelijk een deel van de oplossing leveren.

De weinige motorrijders die je ziet op de snelweg, laveren door de files heen. Ik weet van het Ministerie van Verkeer dat als er 5% minder verkeersaanbod is in de spits, dat 30% minder files oplevert. Het is iets versimpeld gesteld, maar als 1 op de 20 commuters met de motor zou gaan, zou dit al 30% minder files opleveren.

Het maakt niet uit WAT het kost, het verdient zichzelf toch weer terug O-)
 
Kilometerheffing is uiteindelijk de ultieme mogelijkheid om de gebruiker te laten betalen. Op dit moment betaald oma hier op de hoek met haar alto ....

Quite right.

Betaal voor het gebruik en niet voor het bezit.

Schaf wegenbelasting EN verzekering EN nummerplaat tax EN tolgeld af.
Laat eenmaal per jaar bij de voertuigkeuring, bij elke wegcontrole, en bij elk garagebezoek, de kilometerstand in een centrale database registreren.

Gebruik deze gereden kilometers om in combinatie met een voertuigcategorie (risico/wegslijtage), verkeersovertreding en ongevalshistoriek een rijtax te bepalen. Grote bakken die veel verbruiken, veel slijtage veroorzaken, milieuhinder enzovoorts enzovoorts betalen zo veel meer per kilometer dan het omaaaatje met het altooootje.

En zo wordt een pekelfietsje ook best betaal & verzekerbaar, terwijl een dodge-ram bakbeest meschien wel terecht ietske meer zal kosten aan rijtax ...

:+
 
ik ga elke dag met de motor naar de universiteit om mijn bijdrage aan het verminderen van de drukte in de trein te leveren O-) en omdat het gewoon tijd scheelt.

Dat is 20km snelweg (van mijn huis tot aan de universiteit puur snelweg)...

als het zo doorgaat ben ik nog duurder uit met alles.
Volgens mij is het grootste probleem dat nederlanders niet meer op elkaar bouwen. Als half nederland zegt we staken/demonstreren/weet ik veel wat, wat alleen werkt als je met heel veel mensen zo'n actie uitvoert, gaat het grootste deel alsnog laf naar hun werk en alles.

voorbeeld. zodra ze van die leuke kastjes hebben die álles registreren gaat het voor mij te ver. Stel we besluiten hier met 300 man om zonder kenteken te gaan rijden (toch niet genoeg blauw om iedereen te pakken) dan doet misschien 4 man het, en dan is er opeens wel genoeg blauw.
 
Laat eenmaal per jaar bij de voertuigkeuring, bij elke wegcontrole, en bij elk garagebezoek, de kilometerstand in een centrale database registreren.

Gebruik deze gereden kilometers om in combinatie met een voertuigcategorie (risico/wegslijtage), verkeersovertreding en ongevalshistoriek een rijtax te bepalen. Grote bakken die veel verbruiken, veel slijtage veroorzaken, milieuhinder enzovoorts enzovoorts betalen zo veel meer per kilometer dan het omaaaatje met het altooootje.

En zo wordt een pekelfietsje ook best betaal & verzekerbaar, terwijl een dodge-ram bakbeest meschien wel terecht ietske meer zal kosten aan rijtax ...

:+

Now we're getting somewhere!
 
Terug
Bovenaan Onderaan