Onderuit.

ik zou voorrem doen, meer remkracht en makkelijker, maar je hebt eigenlijk 3 opties,
of je geeft idd meer gas en maakt de bocht sneller/scherper,
of je remt in de bocht met voorrem of achterem
of je stopt de bocht beweging, gaat stukje recht en maakt noodstop?

verder geen idee hoor, puur theorie :P

Mwah je kan natuurlijk ook gewoon rustig rijden als je niet weet of iemand je ziet, zodat je tijd zat hebt om te stoppen. (altijd met een rechte motor de rontonde nemen) En als er geen verkeer is dan kan je wel lekker plat gaan.

En idd, als je wilt remmen kan je beter je voorrem gebruiken, zelfs in een bocht heb je echt veel remkracht, maar niet teveel vragen want dan glij je alsnog onderuit. Maar bij hard remmen gaat je motor toch automatisch rechterop staan?

@TS: Sterkte met dit alles man! Hopen dat de schade meevalt. Echt rot -O-
 
Mwah je kan natuurlijk ook gewoon rustig rijden als je niet weet of iemand je ziet, zodat je tijd zat hebt om te stoppen. (altijd met een rechte motor de rontonde nemen) En als er geen verkeer is dan kan je wel lekker plat gaan.

Zo rijd ik ook over rotondes...
Veels te bang dat ik over het hoofd gezien word of door een guts diesel onderuit ga. -O-
Ik behoor gelukkig nog tot de nog-niet-omvergeschoffelde-club

Beterschap! En goed je nek in de gaten houden..
 
Bedankt allemaal !
Spierpijn was wel even vervelend in mijn armen vooral.
Zelfde lamme gevoel dat je hebt nadat je injecties hebt gehad voor je vakantie zeg maar.
Hoofd en nek lijkt niks mee aan de hand te zijn gelukkig, maar ik ben wel echt heel erg moe. Ben al lang blij dat ik niks heb gebroken ofzo.

Ik denk dat de schade wel mee zal vallen. Zal zo even wat foto's maken van de glijschade.
Mijn helm zag er al behoorlijk gehavend uit doordat deze jarenlang in mijn buddy van mijn scooter heeft gezeten met zand en sloten etc. Maar nu is het idd toch echt tijd om 'm te vervangen.
Kan ik dit ook gewoon opgeven als schadepost bij zijn verzekering ? Ik heb het namelijk niet ingevuld op het schadeformulier. Dacht ik toen niet echt over na aangezien ik nog vol adrenaline stond te shaken hehe.

Kudt, maar ik mag aannemen dat dit verzekeringstechnisch allemaal opgelost wordt.

Overigens is het oranje gedeelte van jouw motor dat zichtbaar is voor een auto niet zo heel erg groot. Dat leid ik tenminste af aan jou gebruikersafbeelding.
Het gedeelte dat oranje is is inderdaad vrij klein en ik zit er dan ook nog half met mijn been voor. Dus daar heb je inderdaad gelijk in. Toch maar zo'n fluorescerend hesje dan ? :+ ;)


He ... bloedspatten? = gewond zijn: Ben je in NL dan niet verplicht om de politie er bij te halen bij een ongeval met gewonden? In B wel hoor !
Ik had eigenlijk geen idee wat ik hoorde te doen behalve de schadeformulieren.
Maar het aparte is dus dat ik geen idee heb waar dat bloed vandaan is gekomen..
De verwondingen die ik heb zitten allemaal onder mijn kleding en handschoenen :?
Misschien dat het dan toch van mijn rechterhand is gekomen toen ik mijn handschoenen uitdeed ofzo.
 
Laatst bewerkt:
alweer eentje die zegt "ik had je niet gezien" |(
ik vraag me eigenlijk af wat de top 3 is van de koekblikkers na een ongeval,
T.S. succes met het herstel/spierpijn/emotionele schade

en idd helm en pak worden ook vergoed.... althans bij mij wel een aantal weken terug :Y
zeker nu je helm een buts gehad heeft....
 
Laatst bewerkt:
Tjee, da's echt zwaar kl..te voor je.....
Tja die koekblikkers worden naarmate de dagen korter worden steeds blinder als het om het opmerken van motorrijders gaat.....

Xenon setje zou misschien toch niet zo'n gek idee zijn....
 
Tjee, da's echt zwaar kl..te voor je.....
Tja die koekblikkers worden naarmate de dagen korter worden steeds blinder als het om het opmerken van motorrijders gaat.....

Xenon setje zou misschien toch niet zo'n gek idee zijn....


xenon of andere verlichting helpt weinig tegen die "ik had je niet gezien" figuren, ik krijg steeds vaker t idee dat blikkers teveel op de automatische piloot rijden en gewoon niet kijken(of wel kijken maar niks registreren zeg maar)

@TS:

Sterkte met de pijn! en succes met de verzekering en daarna je motor weer opbouwen!
 
Bedankt allemaal !....
Beterschap en succes met het afwikkelen van de schadetoestand. Volgens mij moet je die helm kunnen claimen, want je bent toch vol met je hoofd op de grond gevallen? Dat moet er vast wel aan te zien zijn.

Op rotondes is het uitkijken, dat heb ik een week of twee geleden zelf ook gemerkt. Ik reed rustig (net een paar honderd meter eerder een `nieuwe' motor opgehaald) een rotonde over, en er komt een of andere trut aanrijden die mij recht aankijkt, echt waar, en zo doorrijdt. Ik had echt geen ruimte om te remmen, maar ik kon nog wel wat naar links gaan waardoor we naast elkaar op de enkelbaans rotonde terecht kwamen (!). Ik keek opzij en zag haar wat schaapachtig en verbaasd opzij kijken, waarna ik er vlug voorlangs ben gegaan van de rotonde af. Ik had zelfs geen tijd om kwaad te worden :o ! Jammer genoeg had jij even wat minder geluk.
 
@TS Sterkte en beterschap! En, gezien de klap op je hoofd, vergeet je niet je helm te vervangen? Geen idee hoe hard het precies gegaan is (het klonk vrij hard), maar dan is hij niet veilig meer.

@De rest
Over dat remmen, ik heb met lessen geleerd dat als je ingestuurd bent je NOOIT met je voorrem moet remmen, dan trekt je motor naar binnen en pleur je omver. Volgens mij dus twee opties (qua remmen):
1. Motor recht en dan remmen met je voorrem
2. Met je achterrem remmen

Of werkt dit in de praktijk toch anders?
 
Bij rotondes waar ik verkeer vanuit de andere richtingen zie komen ga ik er al rustiger in, zo blijft de motor rechter, kan ik beter anticiperen op idioten en eventueel remmen als dat nodig is.

Remmen als je schuin hangt is funest. Het punt is dat de centrifugaalkracht je motor netjes schuin houdt zolang je snelheid houdt (de motor wil terug naar buiten (weer recht), maar jij dwingt 'm voortdurend in dezelfde schuine stand met je lichaam en bewegingen). Zodra je op de rem gaat terwijl je schuin hangt, verlies je de kracht die je motor omhoog dwingt en krijg je dus te maken met de tegenhanger van de centrifugaalkracht, namelijk de zwaartekracht.... en dat betekent dus... inderdaad op je bekkie.
Beetje bijremmen kan wel, voorrem of achterrem (in AVB doe je namelijk je halve draai / achtje ook met achterrem erbij), maar gewoon niet te veel.
(wellicht dat het met trainingen, bijvoorbeeld VRO wel geleerd kan worden???)

@TS succes en sterkte met de afhandeling. En je schrijft dat je voortdurend moe bent... dat klinkt als een (lichte) hersenschudding. Misschien toch even naar je huisarts ermee hoor!
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb je niet gezien.....zelf ik hoor die nog (zelf als ik op de fiets rij)

Vindt ik dan wel erg flatterend, maarja uiteindelijk heb je er niks aan.

Succes met de verzekering en vraag aan dat bedrijf die een expert stuurt of die ook zaken doet met de verzekering van de tegenpartij.
Zo ja, gelijk aandringen op een contra-expertise met een expert die geen zaken doet met de verzekering van de tegenpartij.
 
Ben van de week om een schadetaxatie gegaan, en het bedrag ligt boven de 500 euro..
Nu heb ik degene die me omver heeft geschoffeld gebeld, of hij zijn verzekeringsmaatschappij wil vragen een expert te sturen, maar daar reageerde hij nogal apart op: "Waarom bel je mij dan ?"

Moet ik dan zelf contact opnemen met zijn verzekeraar om een expert, of moet dat anders ?

EDIT: Ik heb een paar dagen na de val opeens uit het niets een dikke pijn in mijn nek, niet normaal ? Het leek eerst alsof er niets was, dus ik denk dat het gewoon een stijve nek is van de kou. Als het van het weekend nog niet weg is ga ik duidelijk even naar de dokter denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Schop...

Vandaag mijn fiets weggebracht voor de afspraak met de expert morgen.
Onderweg naar huis werd ik gebeld door de contactpersoon van de rechtshulp:
De knakker die mij omver heeft getikt blijkt al enige tijd niet meer te zijn verzekerd... :X

Nu gaan ze hem proberen persoonlijk aansprakelijk te stellen, en als hij daar binnen 4 weken niet op reageert proberen ze het Waarborgfonds.
Bizar dat iemand die niet verzekerd is toch nog zo'n 'sterke' positie heeft na het veroorzaken van een ongeluk.

En dan doodleuk gewoon zijn gegevens invullen op zijn schadeformulier.
Ik snap ook gelijk waarom hij aanvankelijk 'nee' zei toen ik vroeg of hij een schadeformulier bij zich had. En ook waarom hij zo apart reageerde toen ik 'm belde over de expert.

Erg apart. Ik dacht dat dat toch wel een misdrijf was om onverzekerd rond te rijden ?
 
2 dagen geleden tegen een auto geklapt. De automobiliste had mij ook niet gezien en mij geen voorrang verleend.
Beterschap en sterkte.
 
@De rest
Over dat remmen, ik heb met lessen geleerd dat als je ingestuurd bent je NOOIT met je voorrem moet remmen, dan trekt je motor naar binnen en pleur je omver. Volgens mij dus twee opties (qua remmen):
1. Motor recht en dan remmen met je voorrem
2. Met je achterrem remmen

Of werkt dit in de praktijk toch anders?

Mijn visie:
Achterrem hoor je alleen te gebruiken in langzame bochten, om een bullig motorblok of slaande ketting in toom te houden.

Wanneer je remt verplaatst het gewicht zich naar voren, waardoor je dus meer grip op je voorwiel krijgt, en minder grip achter. Daarom kan je het 'echte' remmen in een bocht beter met je voorrem doen. (maar liever de situatie uberhaupt voorkomen natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan