Ratmans dieselproject

Met de Dneprbakken moet je geluk hebben, maar dat is bij de gewone reguliere Dnepr met benz. motor ook zo. Helaas .
Indertijd heb ik met mijn Dnepr bakje toch in km de wereld rondgereden dus de bakken hoeven niet slecht te zijn.
Bovendien rijden er meer Dneprs met Daihatsu en Hatz motoren rond. Die v-bakken houden het heel goed.

Ik heb een v-bak van Dnepr opengemaakt en bestudeert. Het zit op zich heel goed in elkaar en als het materiaal goed is dan blijft het goed.

Je kan tandwielen kopen 3de en 4de die een hoge gearing hebben. de 3de weet ik niet uit mijn hoofd maar de 4de is 1:1.
Met een heel goede pullytrekker de primaire as uit elkaar te halen en met een 2 tons persje weer in elkaar te zetten.

Verder moet je de v-bak compleet uit elkaar halen en voorzien van nieuwe skf of fag lagers met keering aan een zijde, de buitenkant. Nieuwe keerringen aanbrengen en een nieuwe ( papieren) pakking tussen de eindplaat van de v-bak.

Kost wel wat (€ 200,= ) omtrent maar dan heb je hopelijk ook wat.
 
Alles op een rijtje gezet en voor het goedkope hoef ik niet een Dneprbak te nemen, wel als het om het cardan enzo gaat....
Een BMW of een guz bak hoeft niet duurder te zijn, BMW komt slecht uit heb ik begrepen dus dan blijft toch de aandrijflijn van Guzzi over.
Wellicht moet ik van het originele vliegwiel iets afdraaien om het passend te maken voor het Guzzi koppelingshuis (is ook ca 250mm incl starterkrans) hij past nog net in mijn draaibank in elk geval.
 
Alles op een rijtje gezet en voor het goedkope hoef ik niet een Dneprbak te nemen, wel als het om het cardan enzo gaat....
Een BMW of een guz bak hoeft niet duurder te zijn, BMW komt slecht uit heb ik begrepen dus dan blijft toch de aandrijflijn van Guzzi over.
Wellicht moet ik van het originele vliegwiel iets afdraaien om het passend te maken voor het Guzzi koppelingshuis (is ook ca 250mm incl starterkrans) hij past nog net in mijn draaibank in elk geval.

Je moet in elk geval een overbrenging hebben van in totaal 1:3,6 of liever nog 1:3,2.
Ik heb gehoord dat ook die eindaandr. te koop is voor Dnepr, weet alleen niet waar.

Maargoed , je hebt een Guzziebak op het oog met bijpassende eindaand. iets van 1:3,5. Dat is redelijk want dan kan je nog uit de voeten op de weg.

Ik weet niets over het vliegwiel van de Daihatsu automotor. De maten zijn van de industriele motor. 250 mm excl. tandkrans. daar komt ca 20 mm bij.

Je moet toch een flens maken om de v-bak op de diesel te kunnen monteren dus die diam kan je naar believen kiezen.

Ik heb een BMW diafragma koppeling in het vliegwiel gemonteerd, er moest 2 mm uitgedraaid worden. Daarna uitgebalanceerd.
 
In elk geval stof tot nadenken.

Ondetussen de eerste stappen genomen, een blokkie op het oog.

Een Charade op MP bleek al verkocht te zijn maar ik had ook belangstelling getoond voor een andere (duurder) in Belgie, nu bleek diegene de auto al naar de schroot te hebben gebracht maar had de motor eruitgehaald omdat ie pas gereviseerd was (vond ie zonde).

dat wordt een ritje Belgie binnenkort
 
Laatst bewerkt:
heb je dan wel alle besturing en voorgloei troep er bij?
Zit er niet bij, wel dynamo en startmotor.

volgens mij is er alleen een voorgloei automaat nodig, die haal ik wel hier bij de sloop of zo.
verder is er geen elektronica enzo nodig volgens mij. Misschien heb ik nog een voorgloeiautomaat liggen omdat ik daar in het verleden wel eens mee bezig ben geweest, deed toen een ombouw van traag voorgloeien naar snelgloei systeem (Bedford).

Radiator en ventilator zijn ook nog dingen die ik moet scoren, wordt ook weer struinen bij de sloop. 8-)
 
Als je weet waar de auto naar de sloperij is gebracht kun je misschien de delen daar zo weer ophalen.
Zonder geluk vaart niemand wel.
 
Zit er niet bij, wel dynamo en startmotor.

volgens mij is er alleen een voorgloei automaat nodig, die haal ik wel hier bij de sloop of zo.
verder is er geen elektronica enzo nodig volgens mij. Misschien heb ik nog een voorgloeiautomaat liggen omdat ik daar in het verleden wel eens mee bezig ben geweest, deed toen een ombouw van traag voorgloeien naar snelgloei systeem (Bedford).

Radiator en ventilator zijn ook nog dingen die ik moet scoren, wordt ook weer struinen bij de sloop. 8-)

Ook nog een tankje, een toerenteller 5000 rpm voor diesel , een luchtfilter, brandstoffilter, accu en een reservoir voor koelvloeistof.
Misschien ook een oliedrukmeter.
 
Als je weet waar de auto naar de sloperij is gebracht kun je misschien de delen daar zo weer ophalen.
Zonder geluk vaart niemand wel.
Zal lastig gaan....ik ga het blokje zondag ophalen in Antwerpen, sloop zal ook wel daar in de buurt zijn en dat is voor mij ruim 150Km verderop.
Toerenteller voor diesel heb ik nog liggen *O*
voor andere onderdelen zit ik niet vast aan Daihatsu, die vind ik dus wel bij de lokale sloop.
 
weer een mooi project Arie, topic gemarkeerd hoor. Kom zeker een keertje bij je kijken (ik neem aan niet bij je thuis, maar in je sleutelhok)
 
aha, plannen nemen concrete vormen aan!

volgens mij moet jij wel heel oud worden wil je alje ideen nog uit kunnen werken die je in je kop hebt *D
 
ik heb vanmiddag even de bigtwin ingekeken.
zoals die brit het gebouwd heeft hoef je hier niet eens naar de keuring te gaan :N
wat is wel grappig vond is dat hij ook de koppeling en versnellingsbak van de daihatsjoe gebruikt heeft.
hij heeft een open kardan naar wat mij een russische eindaandrijving lijkt.
die brit heeft natuurlijk geen zijspan.
hij heeft geen onderframe maar het blok als dragend deel gebruikt.
technisch best grappig opgelos, de afwerking vind ik echter niets.
 
ik heb vanmiddag even de bigtwin ingekeken.
zoals die brit het gebouwd heeft hoef je hier niet eens naar de keuring te gaan :N
wat is wel grappig vond is dat hij ook de koppeling en versnellingsbak van de daihatsjoe gebruikt heeft.
hij heeft een open kardan naar wat mij een russische eindaandrijving lijkt.
die brit heeft natuurlijk geen zijspan.
hij heeft geen onderframe maar het blok als dragend deel gebruikt.
technisch best grappig opgelos, de afwerking vind ik echter niets.

Motorblok vandaag opgehaald in Antwerpen, het is geen turbo maar wel geheel gereviseerd en voorzien van nieuwe distributieriemen en rollen. Ook de startmotor en dynamo zitten erbij, het blijft toch een mooi compact blokkie!
prijs 300 euro

vandaag ook even bij Kilowattknijper langs geweest, dat lag zo mooi op de route!
Het was weer een zeer leerzame middag, stuk wijzer geworden over framebouw, RDW beslommeringen en het benodigde tekenwerk.

De volgende stappen zijn nu om te bepalen hoe het frame opgebouwd moet worden, verder de verbinding met de versnellingsbak maken middels een koppelingshuis.
 
Na wat passen en meten heb ik een oplossing bedacht om de versnellingsbak (Guzzi) te koppelen aan de diesel.
De bedoeling is om het vliegwiel van Guzzi te gebruiken vanwege de koppeling enzo, er zal wel wat aangepast moeten worden en het gewicht moet ook overeen stemmen. Het vliegwiel is niet zo zwaar als die van KWK maar toch zwaarder dan bij een Guzzi.
De volgende stap is een hulp stuk om de v-bak en krukas in lijn te zetten, een as/bus om de assen te koppelen.

Er moet een koppelingshuis gemaakt worden die aan de ene zijde op het motorblok gemonteerd wordt en aan de anderzijde met stuk koppelingshuis verbonden is welke aan de v-bak vast zit. Ik wil deze maken van een stuk staaplaat waarop allemaal busjes gelast worden waarop de V-bak gebout kan worden. later maak ik de ruimte tussen busjes dicht met plaatjes staal,
De busjes kunnen gelast worden terwijl de v-bak op zijn plaats gehouden wordt door het eerder vervaardigde koppelstuk, zo weet ik zeker dat de bak goed uitgelijnd komt te zitten.

Nog een plaatje ter verduidelijking.
full




 
dat met die tussenplaat op busjes gaat wel goed.
het vliegwiel zal dezelfde afstand naar achter moeten komen, als je dat met een massieve plaat doet heb je gelijk een lekker vliegwiel.
hoe start zo'n dieseltje eigenlijk?
waar zit de startmotor?
ik neem aan dat hij bij een daihatsjoe ook op het vliegwiel zit.
als je dan het guzzi vliegwiel neemt zal de bosch of valeo het moeten trekken, dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
anders moet je de daihatsjoe startkrans om het guzzi vliegwiel lassen, dat is ook wat.
 
Het starten gaat bij de Daihatsu hetzelfde als bij Guzzi, ook lijken de startmotoren erg op elkaar.
Met een beetje geluk past het Guzzi vliegwiel zo of na kleine aanpassingen op het Daihatsublok, ze hebben allebei een pas gat van zo'n 22mm en 6 bevestigingsbouten.

misschien moet het guzzivliegwiel iets verzwaard worden, hoewel het originele vliegwiel niet zo zwaar is al bij KWK.
full


Het vliegwiel van de Daihatsu

 
De daihatsu heeft (gelukkig) geen conische opnemer. Ziet er hetzelfde uit als de opnemer van mijn blokje.
Misschien is het een kwestie van pasdraaien van je Guzzi vliegwiel. Hopelijk is de steek van de boutgaten hetzelfde.
 
Vandaag weer aan het puzzelen geweest, om te beginnen met de startmotor!
Daihatsu 1,4KW
Guzzi 0,5Kw
lijkt me niet slim om Guzzi startmotor te gebruiken......
De Daihatsu startmotor is veel groter dus past niet op de V-Bak van Guzzi, blijft toch de optie Dnepr over. Het aangegoten kopelingshuis blijft een groot nadeel, met vliegwielen kom ik wel uit maar de startmotor vormt nu het probleem. De prijs van een tweedehands V-bak valt ook tegen en daar komen nog een hoop omliggende onderdelen bij!

Dan toch maar Russische spullen :Y

welk type kan ik beste nemen?

Nu wat anders:

alvast een stuk staal geregeld voor het koppelingshuis welke aan de motorzijde komt, hier maakt het niet uit welke bak eraan komt te hangen. Deze is 6mm dik wat mij voor een flensrand stevig genoeg lijkt, hier komt dan nog een rand op rondom.
Aan de versnellingsbak zijde wil ik een adapter maken waarop de versnellingsbak weer gemonteerd wordt, wordt wel weer een heel gedoe om de zaak in lijn te krijgen.

full


foto van de plaat aan de motorzijde, had een stuk blik liggen wat ik als mal kon gebruiken om de lijnen af te tekenen. Dit was nog gebaseerd op het plan om de Guzzi bak aan te bouwen, ik krijg nu het idee om de plaat aan de Dneprbak te bouten en dan met afstandsteunen op het motorblok te bouten. Zoals eerder gezegd de ruimtes tussen de afstandsteunen opvullen met paatjes staal, op de foto valt te zien waar de startmotor moet komen (rechtsboven).

@KWK
hoe bedien je koppeling?



 
Terug
Bovenaan Onderaan