Rotonde in de voorrang en haaientanden voor fietsers

Dat is ook een aardige oplossing. Ik heb een tijdje in New Jersey gewoond en daar was op bijna alle doorgaande wegen het verboden om linksaf te slaan. Als het een kruising van doorgaande wegen in een dorpje was moest je inderdaad drie keer rechts, maar soms lag er ook een jughandle. Was even wennen in het begin maar het werkt best goed.

Privacy settings

Gevaarlijkste combinatie in auto: linksaf draaien terwijl je praat

Door: Lien Buyck
1/03/13 - 09u08 Bron: Daily Mail, Science Daily © Thinkstock.
We weten allemaal dat het gevaarlijk is om te telefoneren terwijl je achter het stuur zit, want dat leidt ons af van het verkeer. Maar volgens nieuw onderzoek wordt het nóg gevaarlijker als je dat praten combineert met afdraaien naar links. Meer nog: dat is niet alleen het geval als je een gsm vasthoudt, maar ook als je handenvrij belt of praat met een medepassagier.

Tot die conclusie kwam een Canadees onderzoeksteam na een reeks hersenscans bij 16 jonge bestuurders die een rijsimulator bedienden. Met een MRI-scanner konden de wetenschappers nagaan welke delen van de hersenen geactiveerd werden bij het uitvoeren van bepaalde moeilijke manoeuvres.

Het ging onder andere om het nemen van een bocht op een kruispunt, met of zonder aankomend verkeer, of het rijden met afleiding van een medepassagier of tijdens het handenvrij bellen.

Hersenactiviteit
Door het onderzoek konden de wetenschappers vaststellen dat simpele taken, zoals rechtdoor rijden, maar weinig hersenactiviteit opleverde. Voor het uitvoeren van een moeilijk manoeuvre heb je daarentegen het meest hersenkracht nodig.

Vooral de combinatie van een bocht naar links en praten bleek extreem gevaarlijk te zijn. Dat komt omdat de activiteit in de hersendelen die bepalend zijn voor het gezicht en het maken van beslissingen, die nodig zijn om te draaien naar links, sterk verminderd wordt tijdens het praten.



"Dat is het gevaarlijkste wat je kan doen op de weg, want je moet rekening houden met het komende verkeer, verkeerslichten en overstekende wandelaars", vindt onderzoeksleider dr. Tom Schweizer. "Daarvoor heb je de hersengebieden nodig die verantwoordelijk zijn voor de visuele aandacht en alertheid. Maar als je op hetzelfde moment nog een tweede taak uitvoert, zoals praten, raken die hersendelen te veel afgeleid. Het praten zorgt ervoor dat je brein minder kan helpen bij het rijden."

Autobouwers
Het is dus niet alleen gevaarlijk om je gsm vast te houden, maar ook om gewoon te praten. "Het is niet omdat je geen toestel vasthoudt, dat je niet afgeleid raakt. Handenvrij betekent niet hersenvrij", zegt dr. Schweizer.

De wetenschappers leggen een grote verantwoordelijkheid bij autobouwers, die de inbouw van bepaalde afleidende apparaten moeten herbekijken. "De autobouwers moeten de veiligheid verbeteren door minder apparaten te installeren of door het onmogelijk te maken om ze te bedienen als de auto in beweging is", besluiten de wetenschappers.
 
Oke ik heb net contact gehad met de wegbeheerder van gemeente Eindhoven. First of all gaf hij aan dat hij de problemen snapt want het is geen makkelijke rotonde.

Hij gaf aan dat de experts waar hij mee gesproken heeft van mening zijn dat de afstand die nodig is om aan te geven dat het fietspad geen onderdeel uitmaakt van de rotonde niet wettelijk bepaald is. Gemeentes hebben hiermee de vrijheid om dit met behulp van verkeerstekens aan te geven. Dat er hier discussie over mogelijk is is bekend.
 
Binnen de bebouwde kom fietser voorrang
Buiten de bebouwde kom auto voorrang
:^

Oke ik heb net contact gehad met de wegbeheerder van gemeente Eindhoven. First of all gaf hij aan dat hij de problemen snapt want het is geen makkelijke rotonde.

Hij gaf aan dat de experts waar hij mee gesproken heeft van mening zijn dat de afstand die nodig is om aan te geven dat het fietspad geen onderdeel uitmaakt van de rotonde niet wettelijk bepaald is. Gemeentes hebben hiermee de vrijheid om dit met behulp van verkeerstekens aan te geven. Dat er hier discussie over mogelijk is is bekend.

En gebeurd er nu ook wat mee dan? Of blijft het bij "je hebt gelijk & het is bekend".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan