Rotonde in de voorrang en haaientanden voor fietsers

Ja wat hear hear?
Iedere gebiedsontsluitingsweg is zo ingericht, fietsers moeten daar stoppen anders krijg je files.
En natuurlijk kun je het best zo timen dat je; of voor de fietser langs bent of zorgt dat je er achter langs rijdt.
En als dat niet lukt mag de fietser vertragen.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je nou heen wilt, Belgmans.

Ik wil iets meer plichten voor fietsers (+ controle op het naleven van die plichten uiteraard)
 
Ik wil iets meer plichten voor fietsers (+ controle op het naleven van die plichten uiteraard)
Het probleem met plichten voor fietsers is dat het niet te moeilijk moet zijn. Deze mensen hebben geen verplichtingen mbt verkeersexamens oid. Bij mij krijgen ze altijd een geluidssignaal mee om over na te denken als ze een fout maken. Laatst een meisje dat van links kwam maar voorrang nam omdat ze over een zebrapad fietstte ook eens lekker laten schrikken :9

Ze zag eruit alsof ze niet al te slim was en een jaar of 15 maar als ik ergens ben met veel fietsers pas ik mezelf maar gewoon aan en hou afstand.
 
Het probleem met plichten voor fietsers is dat het niet te moeilijk moet zijn. Deze mensen hebben geen verplichtingen mbt verkeersexamens oid. Bij mij krijgen ze altijd een geluidssignaal mee om over na te denken als ze een fout maken. Laatst een meisje dat van links kwam maar voorrang nam omdat ze over een zebrapad fietstte ook eens lekker laten schrikken :9
Er is in feite maar 1 regel die ze moeten onthouden en toepassen. Als ze verkeer willen kruisen moeten ze stoppen, afstappen, kijken, alle (gemotoriseerde) verkeer laten voorgaan/voorrang geven en als ze zeker zijn dat ze niemand zullen hinderen, mogen ze verder rijden (in feite moeten alle weggebruikers bovenstaande regel toepassen, dus het is niet alsof ik iets speciaals vraag)
Ze zag eruit alsof ze niet al te slim was en een jaar of 15 maar als ik ergens ben met veel fietsers pas ik mezelf maar gewoon aan en hou afstand.
:^
 
Er is in feite maar 1 regel die ze moeten onthouden en toepassen. Als ze verkeer willen kruisen moeten ze stoppen, afstappen, kijken, alle (gemotoriseerde) verkeer laten voorgaan/voorrang geven en als ze zeker zijn dat ze niemand zullen hinderen, mogen ze verder rijden (in feite moeten alle weggebruikers bovenstaande regel toepassen, dus het is niet alsof ik iets speciaals vraag)
Oh jij komt niet uit Nederland :+

Fietsers hebben hier dezelfde regels als gemotoriseerd verkeer. Rechts heeft voorrang e.d. in de stad is dat als fietser ook wel handig hier omdat je zo mensen motiveerd de fiets te pakken ipv de auto.
 
Oh jij komt niet uit Nederland :+

Fietsers hebben hier dezelfde regels als gemotoriseerd verkeer. Rechts heeft voorrang e.d. in de stad is dat als fietser ook wel handig hier omdat je zo mensen motiveerd de fiets te pakken ipv de auto.
Dan zou er toch helemaal géén probleem mogen zijn?
Het is als de regels per locatie anders worden ingevuld dat er conflictsituaties optreden.
Eenduidigheid zou ons (alle weggebruikers) véél vooruit helpen (in een ideale situatie dezelfde regels over héél het Europese vasteland)
 
Dan zou er toch helemaal géén probleem mogen zijn?
Het is als de regels per locatie anders worden ingevuld dat er conflictsituaties optreden.
Eenduidigheid zou ons (alle weggebruikers) véél vooruit helpen (in een ideale situatie dezelfde regels over héél het Europese vasteland)
Ik zou daar graag ook Ierland en Engeland aan toe willen voegen. Verder helemaal mee eens!
 
toen ik mijn motorrijles had (in B), hoorde ik een duidelijk "Gas geven en doorrijden, toen ik aarzelde om fietsers door te laten na het afrijden van de rotonde 3-4m...


Sindsdien ben ik van mening dat de fietsers maar moete stoppe en voorrang verlenen als er haaientanden staan..
 
Ik wil iets meer plichten voor fietsers (+ controle op het naleven van die plichten uiteraard)

Daar ben ik het wel mee eens. En niet eens zozeer meer plichten, maar vooral meer controle op de naleving. Als ik met de fiets naar mijn werk ga heb ik vooral last van andere fietsers die spookrijden over fietspaden, zonder licht rijden, geen voorrang verlenen, etc. etc.
 
Ik zou daar graag ook Ierland en Engeland aan toe willen voegen. Verder helemaal mee eens!

Eigenlijk vind ik links rijden veel prettiger dan rechts rijden. Als ik in de UK ben geweest ben ik notime gewend aan het links rijden en moet echt weer even omschakelen voor het rechts rijden.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat het veel prettiger is om zijstraten van rechts voorrang te geven als je op de linkerweghelft zit (je ziet ze veel beter), dan wanneer je op de rechterhelft zit.
 
Daar ben ik het wel mee eens. En niet eens zozeer meer plichten, maar vooral meer controle op de naleving. Als ik met de fiets naar mijn werk ga heb ik vooral last van andere fietsers die spookrijden over fietspaden, zonder licht rijden, geen voorrang verlenen, etc. etc.

Nee Mike, dat zie je verkeerd :+

Al die andere fietsers hebben last van 1 spookrijder :+ ;)

Maar wat dat betreft zou het wel eens wat zijn om de fietspaden in Nederland in zijn algemeen eens onder de loep te nemen. De ene keer heb je een fietspad met heen en weer fietsers, de andere keer aan beide kanten een fietspad maar iedereen fietst er maar op los...ga je niet veel wijzer van worden in Nederland in ieder geval.

Onze oosterburen hebben dat mijns inziens wederom aardig goed opgelost :Y Je behoort te fietsen aan de goede kant van de weg, tenzij anders aangegeven (dus een fietspad met twee banen). Doe je dat neit en de vriendelijke heren in groen (of tegenwoordig ook blauw volgens mij) kunnen je een bekeuring geven.

Lijkt me op zich een prima idee voor in Nederland. Aan beide kanten van de weg een fietspad, dan gewoon aan de goede kant fietsen of een boete. En als er maar aan 1 kant van de weg een fietspad is, het dan zo inrichten dat het een 2 baans fietspad wordt.
 
In de UK rijdt het makkelijker omdat de hoofdweg daar altijd voorrang heeft. En bij een T-kruising de doorgaande weg. In de UK hebben zo al veel langer rotondes. ze leggen gewoon een grote ronde plaat op het midden van een kruising en het is een rotonde. Daarom zijn de voorrangsregels daar zoveel eenvoudiger en natuurlijker. Hier proberen ze de snelheid eruit te halen door straatjes van rechts voorrang te geven. Dat is vragen om problemen.

Van fietsers hebben ze daar veel minder last en van fietspaden nog veel minder. Dus in de UK zullen ze dit probleem niet herkennen :+
 
In de UK rijdt het makkelijker omdat de hoofdweg daar altijd voorrang heeft. En bij een T-kruising de doorgaande weg. In de UK hebben zo al veel langer rotondes. ze leggen gewoon een grote ronde plaat op het midden van een kruising en het is een rotonde. Daarom zijn de voorrangsregels daar zoveel eenvoudiger en natuurlijker. Hier proberen ze de snelheid eruit te halen door straatjes van rechts voorrang te geven. Dat is vragen om problemen.

Van fietsers hebben ze daar veel minder last en van fietspaden nog veel minder. Dus in de UK zullen ze dit probleem niet herkennen :+

Als je in de UK met een fiets rijdt stopt er volgens mij binnen de kortste keren een busje en dan stappen er van die mensen uit die je een jas geven met van die lange mouwen :+

Opgeruimd staat netjes denken ze daar waarschijnlijk :+
 
Eigenlijk vind ik links rijden veel prettiger dan rechts rijden. Als ik in de UK ben geweest ben ik notime gewend aan het links rijden en moet echt weer even omschakelen voor het rechts rijden.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat het veel prettiger is om zijstraten van rechts voorrang te geven als je op de linkerweghelft zit (je ziet ze veel beter), dan wanneer je op de rechterhelft zit.

Als je tegen de as van de weg rijdt zit je nagenoeg in hetzelfde kijkveld als dat je in Engeland links rijdt.
In Nederland kennen we natuurlijk wel het rechts houden, zolang dat logisch is.
 
Eigenlijk vind ik links rijden veel prettiger dan rechts rijden. Als ik in de UK ben geweest ben ik notime gewend aan het links rijden en moet echt weer even omschakelen voor het rechts rijden.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat het veel prettiger is om zijstraten van rechts voorrang te geven als je op de linkerweghelft zit (je ziet ze veel beter), dan wanneer je op de rechterhelft zit.
Hier ben ik het ook wel mee eens, heb alleen nog nooit op de motor in engeland gereden, als je in een nederlandse auto daar rijdt is het wel vervelend maar in een engelse auto ben je zo gewend. Ookal wist ik de eerste keer niet of ik nou rechts of links voorrang moest geven :$ Daarnaast maakt het rechts voorrang geven als je links rijdt het voorrang geven wel moeilijker. Als je voorrang neemt is het makkelijker inderdaad.

Maar in de UK is het toch zo dat langzaam verkeer links moet houden zodat je er rechts voorbij kan?
 
In de UK rijdt het makkelijker omdat de hoofdweg daar altijd voorrang heeft. En bij een T-kruising de doorgaande weg. In de UK hebben zo al veel langer rotondes. ze leggen gewoon een grote ronde plaat op het midden van een kruising en het is een rotonde. Daarom zijn de voorrangsregels daar zoveel eenvoudiger en natuurlijker. Hier proberen ze de snelheid eruit te halen door straatjes van rechts voorrang te geven. Dat is vragen om problemen.

Van fietsers hebben ze daar veel minder last en van fietspaden nog veel minder. Dus in de UK zullen ze dit probleem niet herkennen :+
Hoewel ze wel vaak jaloers op NL zijn als ze zelf een fiets hebben!
 
Nee Mike, dat zie je verkeerd :+

Al die andere fietsers hebben last van 1 spookrijder :+ ;)

Maar wat dat betreft zou het wel eens wat zijn om de fietspaden in Nederland in zijn algemeen eens onder de loep te nemen. De ene keer heb je een fietspad met heen en weer fietsers, de andere keer aan beide kanten een fietspad maar iedereen fietst er maar op los...ga je niet veel wijzer van worden in Nederland in ieder geval.

Hier in de stad zijn er heel wat plaatsen waar fietsers (en ook bromfietsers) bewust spookrijden op het fietspad omdat ze dat scheelt de weg over te steken. Laatst op de Hoornbrug in Rijswijk weer twee snorfietsers die elkaar daardoor het ziekenhuis in reden. Dan staat er weer twee dagen een agent te controleren en schrijft wat boetes uit, maar dan is de urgentie er weer van af.

Maar ik heb inmiddels wel een heel wat relaxtere fietsroute gevonden, zelfs speciaal voor fietsers aangelegd om snel door de stad te komen, maar er rijdt bijna nooit een fietser omdat het 500 meter om is op ca. 4 km (maar je komt geen stoplichten tegen).

Overigens, die fietsroute loopt over een zogenaamde fietsstraat. Ook zo'n gedrocht bedacht door wegbeheerders met goede bedoelingen. Want de fietsers wordt verteld dat het daar de bedoeling is dat automobilisten niet inhalen en achter je blijven rijden. Maar er is geen enkele wettelijke manier om dat te regelen. Met als gevolg dat geirriteerde fietsers proberen om inhalende automobilisten af te blokken, terwijl het merendeel van die automobilisten vast niet eens weet de bedoeling van de wegbeheerder is. Er staat wel een bord "Fietsstraat", maar dat heeft geen enkele status en de meesten zullen niet eens weten wat de bedoeling is.
 
In de UK rijdt het makkelijker omdat de hoofdweg daar altijd voorrang heeft.

Dat maakt het leven ook makkelijker ja.

En bij een T-kruising de doorgaande weg. In de UK hebben zo al veel langer rotondes. ze leggen gewoon een grote ronde plaat op het midden van een kruising en het is een rotonde. Daarom zijn de voorrangsregels daar zoveel eenvoudiger en natuurlijker.

Wat er ook nog bij komt is dat je in de UK gewoon als er niets geregeld is altijd verkeer van rechts voorrang geeft, ook als je een rotonde op rijdt. En dat is in Nederland dan weer precies andersom.

Een ander pluspunt is dat in de UK de korte bocht juist de lange bocht voor moet laten gaan. M.a.w. als jij linksaf wilt en er staat tegemoetkomend iemand die rechtsaf wil dezelfde straat in, dan moet je die voor laten gaan. Voor de doorstroming is dat heel veel beter, want in Nederland kun je als linksafslaander heel lang wachten als er veel tegemoetkomend verkeer is.
 
Als je in Engeland linksaf gaat maak je toch de kortste bocht...

Dat klopt, en dan moet je degene die tegemoet en de lange bocht maakt voor laten gaan. In Nederland is het juist andersom, de korte bocht gaat voor de lange bocht en dat is slecht voor de doorstroming omdat een linksafslaander dan erg lang kan moeten wachten als het druk is.
 
Dat klopt, en dan moet je degene die tegemoet en de lange bocht maakt voor laten gaan. In Nederland is het juist andersom, de korte bocht gaat voor de lange bocht en dat is slecht voor de doorstroming omdat een linksafslaander dan erg lang kan moeten wachten als het druk is.

Waarom zou dat zijn? Puur uit interesse...
Zouden we hier statistisch gezien meer rechtsafslaan?
 
Dat klopt, en dan moet je degene die tegemoet en de lange bocht maakt voor laten gaan. In Nederland is het juist andersom, de korte bocht gaat voor de lange bocht en dat is slecht voor de doorstroming omdat een linksafslaander dan erg lang kan moeten wachten als het druk is.
Links afslaan gewoon verbieden, dit veroorzaakt teveel ongevallen.
Beter is 3x rechts of doorrijden tot rondpunt en 360° rondrijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan