Scooters, waarom zo populair?

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Vandaag mijn motorfiets weggebracht voor onderhoud, zaak doet niet aan leenmotorfietsen. Fiets of bromscooter wel mogelijk.

Ging uiteraard voor de bromscooter.

Weet mijn weg wel te vinden op de scoot, maar wat een verschil in sturen vergeleken met een (motor) fiets.

Stuurt echt voor geen meter zo'n scooter.
 
Iedereen die op een motor kan rijden kan ook op een scooter rijden.
Niet iedereen die op een scooter rijd kan ook motor rijden.

Dus ja, de goede moeten weer onder de kwade lijden :+
 
Einde mededeling?

Offtopic :z

Edit: Ed Honda, ben ik het niet mee eens. Geef eens een motorscooter aan een motorrijder. Onee, hij stuurt zo zenuwachtig met die kleine wieltjes. Hij wiebelt zo in de bochten met dat in rubbers opgehangen blokje. Ach en wee, zo weinig vermogen, hoe kun je hiermee nou iets inhalen. En geen tank tussen de beentjes, dit líjkt niet eens op motorrijden.

Ik heb zowel een motorfiets als motorscooter, maar ik moet de eerste motorrijder nog treffen die de motorscooter behoorlijk een bocht om krijgt. Om bovenstaande redenen :Z
 
Laatst bewerkt:
Zo'n grote buddy is behoorlijk handig om een vuilniszak met bontkraag in te stoppen, verder hoef je niet te denken over iets ingewikkelds als schakelen :)
 
Stuurt echt voor geen meter zo'n scooter.

49cc met 10" of 12" wieltjes niet echt nee, stap eens op een Yamaha T-Max 530, Gilera GP800 of iets in die geest en oordeel opnieuw. Goed, het zal nooit een motor worden, maar het grotere spul is best fijn. En een 125cc scootertje is niet verkeerd in de stad. Het is dat ik geen ruimte heb, anders had er nog best een motorscooter hier mogen staan.
 
Agh, populair? Ik zie motorscooters bijna nooit. Alles behalve populair.
Voor woon-werk lijken ze mij best fijn i.v.m. bagageruimte en een stukje gemak zonder schakelen. Maar verder....
 
Snap het ontwerp en waarom zo populair niet. Geometrie kan zo veel beter.
 
Motorscooters niet nee, maar het 49cc rotzooitje wel, omdat de mens lui is en gas geven genoeg is om ergens te komen. De meeste mensen met een scootertje zien het als vervoersmiddel en zullen dan ook weinig tot geen onderhoud plegen. Je kan er wat zooi op kwijt, gas geven en je komt waar je wezen wilt, want fietsen ga je van zweten. Ik zie collega's die met 10 minuten relaxt fietsen op het werk kunnen zijn, maar als nog de scooter pakken.

De echte jeugd rijdt op schakelbrommers, net als vroeger. Als ik 1 schakelbrommer per week zie mag ik al blij zijn.
 
Einde mededeling?

Offtopic :z

Edit: Ed Honda, ben ik het niet mee eens. Geef eens een motorscooter aan een motorrijder. Onee, hij stuurt zo zenuwachtig met die kleine wieltjes. Hij wiebelt zo in de bochten met dat in rubbers opgehangen blokje. Ach en wee, zo weinig vermogen, hoe kun je hiermee nou iets inhalen. En geen tank tussen de beentjes, dit líjkt niet eens op motorrijden.

Ik heb zowel een motorfiets als motorscooter, maar ik moet de eerste motorrijder nog treffen die de motorscooter behoorlijk een bocht om krijgt. Om bovenstaande redenen :Z


:^ Incl. Ikzelf.
Motorscooter geen ervaring mee. Maar vroeger altijd op een TS gereden. Mocht een keer even de scooter van een vriendin lenen. Kreeg hem ook niet fatsoenlijk de bocht door en reed hem ook nog eens bijna naar de klote door op een hoge stoeprand te rijden die voor de ts geen probleem was. :P

Waarschijnlijk is het gewoon even een kwestie van wennen, maar het rijdt toch anders.
 
1600_GM92377.JPG


Ik snap er ook niets van dat ze zo populair zijn.. *O*
 
Alles heeft zn plek. Ook scooters.

Bezorgpizza: lijkt me ideaal voor een bromscootertjes (hmm. enige opleiding zou geen kwaad kunnen).

Ik rijd s ochtends vaak gelijk-op met een dame op een klassieke Vespa (250cc?), en die ziet het puur als een snelle, comfortabele brommer-die-op-de-weg-mag... En een lol dat ze heeft bij filteren! Ze gaat nooit op "Power", maar puur op soepelheid, feilloos door elk passend gaatje.

Zelf heb ik (na 29jr geen motor!) enkele maanden op een scooter door Malaysia (Penang) ge-bromt. Een 125cc Honda Click, automaat met PFI motor: Lekker Vlot tot pakweg 70km/h (en vaak met de vlotsten weg bij Groen: klein mannetje, geen schakelverlies...).

Let wel: het is geen motor, dus je moet m dus (soepel) rijden als een scooter/brommertje...
Als je bochtjes gaat draaien (heuvels!), geen extreme dingen doen. Tis geen motor zoals wij die kennen.
Maar om door traffic heen te zippen: Ie-Dee-Aaal.
En wat heb ik Genoten!

Automaat was snel te leren (linkerhendel is een Rem, dat leer je snel!),
Het verkeer zelf was de grootste uitdaging. Niet te vergelijken (geen fietspaden, en scooters mogen alles, lekker makkelijk en soms bloedlink) Vooral vanwege de onverwachte manoeuvres van andere, achteropkomende, scooters-met-ballen; die jongens splitten rustig met 90km/h door een fluide file die 60km/h gaat. En Tooeet als je zelf de plek van 1 auto + marge will nemen, dat trekt de auto achter je niet...

Er is vast wel markt voor scooters in NL.
Ik kan me ook voorstellen dat je met een scooter van 250cc++ goed en comfortabel kan meekomen in NL (splitten en filteren in de spits), maar niet op de duitse autobahn. Niet iedereen wil per-se stoplichtsprintjes tegen bontkragen en proleten scoren (laat staan tegen een gixxer of tegen Hildo-met-opgewarmde-achterband - er is ergens een jouwbuis fragment...)

Maar de meeste motorrijders in NL (op dit forum) zijn toch iets "sportiever" en willen iets tussen de benen. Dat houd het leuk voor ons jongens (en meisjes).
Bovendien kan je voor woon-werk ook iets als n comfortabele Deauville nemen of een F800ST/GT: die zijn weer net iets meer motor, en je kan er ook nog eens mee naar Helsinki of Sofia (hehehe, good memories).
 
Blijft raar zo'n raceplee, na oefenen wel handiger dan een fiets.
 
Eens gelezen:
Een scooter is voor mannen die de wind door hun vagina willen voelen.
Daar bedoel ik uiteraard niets mee.
 
Tja, ieder zijn meug. Heb eens een dag op een Scarabeo 500 gereden. Best geinig, wel een beetje losjes in de heupen inderdaad. Na een paar km vond ik het wel saai worden.

Beetje schakelen koppelen op een fiets waarbij je een tank tussen je benen hebt, draagt veel meer bij aan een motorgevoel.
 
@TS.

Zal wel een scootertje met kleine wieltjes zijn geweest?

Mijn (2014) 400cc scooter ligt lekker op de weg en gaat als de brandweer, er zitten hele dikke ( a la Brembo) axiale remmen met ABS op, die b.v. ook op een KTM 900cc zitten als ook op een Truimph 1050 en op een BMW 1200.
Met mijn net nieuwe Pirelli Diablo's kan ik gewoon plat door de bocht

Monomuis geeft al een aantal sportmodellen aan
De sport scooter modellen (vaak gekenmerkt door minder opslag capaciteit) worden steeds beter en hebben best een goeie funfactor.

Ik denk dat er in de komende jaren zelfs 900 a' 1000cc scooters gaan komen, met minimaal
2 cilinders (misschien wel meer).

Overigens zou ik ondanks dat ik automaat rij ook zo maar een conventionele geschakeld fiets kunnen
nemen, het is maar net wat er op mijn pad komt maar voorlopig vindt ik het automaat rijden wel aantrekkelijk.

Mvg. WebEngine
 
:^ Incl. Ikzelf.
Motorscooter geen ervaring mee. Maar vroeger altijd op een TS gereden. Mocht een keer even de scooter van een vriendin lenen. Kreeg hem ook niet fatsoenlijk de bocht door en reed hem ook nog eens bijna naar de klote door op een hoge stoeprand te rijden die voor de ts geen probleem was. :P

Waarschijnlijk is het gewoon even een kwestie van wennen, maar het rijdt toch anders.

Het punt is m.i. dat mensen zonodig een (snor/brom/motor-) scooter willen vergelijken met een motorfiets. Er zijn heus een paar overeenkomsten, maar ook heel veel afwijkingen. Dus als je een motor verwacht terwijl je op een scooter zit, dan kom je inderdaad van een koude kermis thuis. Maar daarom krijg ik af en toe een beetje een sik van dat soort dommige posts. En helemaal als het als een algemene mededeling gebracht wordt :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan