Side deco's van systeemhelmen barsten door "klap" kinbak


Zomaar klakkeloos vervangen omdat 'ie een bepaalde leeftijd heeft? Neuh. Maar oude makelarij voldoet niet meer aan 'nieuwe' standaarden -in andere woorden, nieuwere helmen worden strenger getest- . Dit betekend niet dat de oude standaarden gelijk niks meer waard zijn, maar nieuwer is doorgaans veiliger. Een nieuwe middenklasse helm kan veiliger zijn dan een oude premiumbotsmuts.

Nadruk op kan, want laboratoriumtestjes vs praktijk, getalletjes en percentages vs écht op je muil gaan, etc.

En sommige materialen doorstaan de tand des tijds beter dan anderen.

</offtopic>
 
Een aardig artikel over de 5 jaar regel. Het is inderdaad zo algemeen dat het tegelijk niets zegt, en blijkbaar meer juridisch is dan iets anders.
Wel is het een feit dat het schuim en de vulling achteruit gaat, of je de helm nu draagt of niet. In de loop der tijd zal de helm minder comfortabel worden en mogelijk iets minder veilig.


Afgezien daarvan, nee het is niet normaal dat je helm nu al stuk is. Het merk/model is prima, het internet zou er vol mee moeten staan als het een probleem was. Kan ik zo snel niet vinden
 
HJC is niet het duurste merk maar nou ook niet bepaald een 'budget' merk te noemen. Zelf weinig ervaringen met HJC omdat de vorm van mijn hoofd niet past in een HJC helm, ze klemmen zonder enige uitzondering te veel op mijn voorhoofd. Heel in het begin van mijn motorcarriere wel korte tijd een HJC integraalhelm gehad, zonder problemen.
Nu een Neotec 2 gekocht als opvolger van een Neotec 1, die ik 7 jaar zonder problemen heb gedragen. Weliswaar geen forens dus het aantal kilometers valt mee, maar het sluitmechanisme toonde nog geen spoor van slijtage of wat ook.

En even een offtopic reactie aan Bart_T: het vervangen van helmen na een bepaalde periode heeft te maken met het verouderingsproces van het schuimmateriaal dat de impact moet opvangen bij een botsing. Heeft niets met nieuwe standaarden of zo te maken. Het absorptieschuim verliest na verloop van tijd door veroudering zijn effectiviteit.
 
Misschien dat je de helm in gebruik standaard te hard dicht hebt gesmeten? Anders kan ik het echt niet verklaren.
 
Veel goedkope semi-integraalhelmen zijn alleen getest en gekeurd met gesloten vizier. Je word dus geacht alleen stilstaand het vizier te openen. Misschien is de schade ontstaan door vaak open te rijden? Dan komen er behoorlijke krachten op het te openen deel en de bevestiging te staan.
 
Ik zal zeker niet zeggen dat het een must is om elk jaar je helm te vervangen, maar na 7 jaar is de beschermende werking van de helm wel dramatisch afgenomen. Ook bij zorgvuldig gebruik 😅
 
HJC zou ik geen budget merk noemen, ook geen B-merk. De is-max 2 is een goede middenklasser naar mijn idee. Heb hem zelf overigens ook.
'Budget' noem ik eerder de lidl-gamma-action helmen. Maar goed, dat is een mening.

Ik zou aanspraak proberen te maken op garantie, na een jaar hoort dit niet tenzij je hem hebt laten stuiteren. Misschien heb je een maandagochtend modelletje te pakken?

HJC maakt helmen in verschillende prijsklassen en staat gewoon goed bekend.
 
Een helm van 150 piek zit toch behoorlijk aan de onderkant van het segment. Overigens verbaas ik me sowieso vaak over het excuus dat je als beginnend bestuurder maar weinig budget hebt en dus voor een goedkope helm kiest. Wat mij betreft heb je dan je prio's verkeerd, want als je op een moment baat hebt bij goede beschermende kleding, dan is het wel als beginnend bestuurder. Mijn eerste uitrusting was duurder dan m'n motor.
 
Ik zal zeker niet zeggen dat het een must is om elk jaar je helm te vervangen, maar na 7 jaar is de beschermende werking van de helm wel dramatisch afgenomen. Ook bij zorgvuldig gebruik 😅
[/QUOTE
DRAMATISCH, ?? je bent nogal stellig in je overtuiging maar ik vind daarvoor nergens wetenschappelijke onderbouwing dus ga ik voorlopig op mijn eigen gevoel en waarneming af en reken ik er op dat hij nog wel een paar jaar mee gaat
 

Zie bijgaande:
Ik vind hem wel behoorlijk objectief, kan je van mening over verschillen natuurlijk maar het klinkt wel prima. 8 jaar na productie of 5 jaar na eerste gebruik of na 70k km, welke het eerste moge komen.
 
Je moet niet alles klakkeloos geloven wat ZE vertellen, volgens mij is het verkooppraat.
valt in de categorie : dat hep gestaan op fecebook>
Ik zeg toch niet dat ik ZE geloof. Het is me alleen eens verteld.
 
Mijn ervaring: de voorganger van de genoemde helm ruim 7 jaar gehad. Functioneerde nog alles prima van. De opvolger zoals genoemd nu 1,5 jaar en functioneert alles prima. Bij wekelijks gebruik.
 
Heb zo'n zelfde prijsklasse systeemhelm van HJC, zit geen breukje of scheurtje in, na meerdere jaren gebruik... Ik denk persoonlijk toch dat het ligt aan t opbergen, wegleggen, enz.. Alsof er iets zwaars op de helmen heeft gelegen/gestaan terwijl het systeem niet gesloten was. Die scheurtjes komen niet vanzelf iig, ook niet met broos plastic.
 
Ik zal zeker niet zeggen dat het een must is om elk jaar je helm te vervangen, maar na 7 jaar is de beschermende werking van de helm wel dramatisch afgenomen. Ook bij zorgvuldig gebruik 😅
Ok ik hap wel.Onderbouw je bewering eens met feiten of zit je gewoon te zuipen en roep je maar wat?
 
Inmiddels rij ik ook al enige jaren met een HJC helm. De IS-max II om precies te zijn en met volle tevredenheid. De helmen zouden zonder mishandeling nooit zo eruit mogen zien na een jaar. Dus tenzij jullie echt onwijs lomp met de helmen zijn omgegaan, zou ik teruggaan ermee.
 
Je hebt het over een "klap", wat voor klap heeft de helm gemaakt? Als een systeemhelm open staat kan hij uiteraard velen malen minder impact hebben dan dat hij dicht zit. Er is niet heel veel ondersteuning voor de onderkant.
 
Een helm van 150 piek zit toch behoorlijk aan de onderkant van het segment. Overigens verbaas ik me sowieso vaak over het excuus dat je als beginnend bestuurder maar weinig budget hebt en dus voor een goedkope helm kiest. Wat mij betreft heb je dan je prio's verkeerd, want als je op een moment baat hebt bij goede beschermende kleding, dan is het wel als beginnend bestuurder. Mijn eerste uitrusting was duurder dan m'n motor.

Twee jaar geleden kostte mijn exemplaar me €230. Omdat het niet het nieuwste model meer is, kost 'ie tegenwoordig minder; maar bij de meeste zaken zie ik hem nog steeds meer in de richting van €200.

Dat helmpje scoort trouwens prima in de test van Sharp.
 
Ik zal zeker niet zeggen dat het een must is om elk jaar je helm te vervangen, maar na 7 jaar is de beschermende werking van de helm wel dramatisch afgenomen. Ook bij zorgvuldig gebruik 😅
Al vaker geroepen. Bij het Engelse blad Fastbikes hebben ze ooit alle oude helmen van de redactieleden laten testen, en ze voldeden allemaal nog aan de destijds geldende normen. Ik berg mijn helm altijd op in een kast en zorg er goed voor, rijd ook slechts enkele duizenden km's per jaar. Een beetje kwaliteitshelm gaat dan vele jaren mee, vorige helm na jaar of 10 vervangen, vooral omdat ik iets nieuws wilde. Helm zit nog perfect en dat is denk ik één van de belangrijkste peilers.

Als het echt gevaarlijk zou zijn, zouden ze bij circuittrainingen ook wel aangeven dat een recente helm wordt geadviseerd.
 
Ik heb een shoei helm
Nu is het zo dat als een shoei helm na een paar jaar niet meer perfect zit,je hem bij een dealer aan kan laten passsen.
Dus ik bel een motorport zaak en vraag wat de mogelijkheden zijn.
Zijn vraag hoe oud is de helm
Ik zeg een jaar of 9 tot 10
Nieuwe kopen meneer
Ik zeg mag ik vragen waarom
Toen werd de telefoon er op gegooid ( vuile klootzak)
Hij weet niets maar dan ook totaal niets van hoe de helm gebruikt is of helemaal niet gebruikt is.
 
Een helm van 150 piek zit toch behoorlijk aan de onderkant van het segment. Overigens verbaas ik me sowieso vaak over het excuus dat je als beginnend bestuurder maar weinig budget hebt en dus voor een goedkope helm kiest. Wat mij betreft heb je dan je prio's verkeerd, want als je op een moment baat hebt bij goede beschermende kleding, dan is het wel als beginnend bestuurder. Mijn eerste uitrusting was duurder dan m'n motor.
Geld zegt niet alles.. Heb zelf ook een systeemhelm van Caberg (€170). Scoort prima met de Sharp test. Heb hem ook uitgetest door met 100km/u op de straat te klappen, leef nog steeds. Had wel een zware hersenschudding, maar misschien was het nog erger geweest met een helm die niet zo goed scoort.

Was overigens weinig aan de helm te zien na de crash, paar krasjes maar hij ging nog steeds open en dicht. Maar aan de binnenkant was wel een mooie deuk te zien. :)
 
Mijn meubelzaak heeft me geadviseerd om het bankstel elke 3 jaar te vervangen. Dat is nou eenmaal zo zeiden ze.
Mijn motorzaak heeft me dringend geadviseed om mijn laarzen na 2 jaar te vervangen. Waarom? nou gewoon /onzinlulverhaal/ daarom !! Dat is zo.
Mijn tuincentrum wil elke 4 jaar alle bomen en planten in mijn tuin vervangen, gewoon omdat nou eenmaal zo is, daar doe je niks aan. Je wilt toch zeker geen /onzinlulverhaal/ risico bomen en planten, nou dan?!

Oh ja en stickers en UV!!! Verf mag al helemaal niet. Nou ik neem mooi het risico niet. Ik geloof elk woord dat een verkoiper mij verteld. Altijd !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan