snelheid afhankelijk van schuin gaan??

bijna goed.

je vergeet dat, aannemende dat je geen extra gas geeft in de bocht, dat het meer kracht kost om de motorfiets "af te remmen" dan het blok in toeren te laten toe nemen.

"het heuveltjes effect"

Je geeft in een bocht toch altijd gas ??
 
bijna goed.

je vergeet dat, aannemende dat je geen extra gas geeft in de bocht, dat het meer kracht kost om de motorfiets "af te remmen" dan het blok in toeren te laten toe nemen.

"het heuveltjes effect"
Uhm, daar had ik inderdaad nog niet aangedacht |( Interessant onderwerp :)
 
Als ik het nog eens goed bekijk zie ik het volgende: De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel.

Klopt niet helemaal. Heeft er wel mee te maken maar wordt er niet direct door bepaald. Denk maar aan het blokkeren van je wielen bij 100 kmh.

Als je rechtop rijdt dan is de diameter groter dan als je schuin rijdt. Als je dus schuin rijdt leg je per omwenteling minder afstand af per tijdseenheid. Conclusie de snelheid gaat omlaag.

Als je je motor bij een bepaalde snelheid schuin legt (bij voorkeur in een bocht ;) ) blijft je snelheid gelijk en zullen dus meer omwentelingen moeten maken om in dezelfde tijd dezelfde afstand af te leggen. En dus zal je motor meer toeren maken, en je snelheidsmeter hierdoor omhoog gaan.
 
Als je de diameter van het wiel in het midden groter is dan op de rand, de stand van het gas en het toerental niet veranderd door andere oorzaken van buitenaf dan gaat de motor langzamer rijden.

Dus het toerental stijgt niet en de snelheid ook niet, tenzij je daar zelf iets aan gaat veranderen.

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de straat van band (midden of rand) overal het zelfde is tot het middenpunt van de as. En zal dus dit hele verhaal niet van toepassing zijn.
 
...
Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de straat van band (midden of rand) overal het zelfde is tot het middenpunt van de as. En zal dus dit hele verhaal niet van toepassing zijn.

voor Martin ff een tekeningetje. ;)

full
 
Als je de diameter van het wiel in het midden groter is dan op de rand, de stand van het gas en het toerental niet veranderd door andere oorzaken van buitenaf dan gaat de motor langzamer rijden.

Als jij er niets aan verandert, zal je snelheid altijd gelijk blijven. Wet van behoud van energie enzo. Als je dus door 'm schuin te leggen de diameter van je wiel 'verkleint', zal dit vanzelf sneller gaan draaien en daarna (net als bij afremmen op de motor) zullen snelheid en toerental zich aanpassen aan jouw gasstand.

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de straat van band (midden of rand) overal het zelfde is tot het middenpunt van de as. En zal dus dit hele verhaal niet van toepassing zijn.

Het gaat om de afstand tot de hartlijn door de as. Teken maar eens uit hoe je band er dan uit zou moeten zien!
 
Jij hebt inderdaad (beroerd snel) getekend hoe een motorband eruit ziet, maar ik bedoelde dat martinweb's band er uit zou zien als een autoband.
 
Jij hebt inderdaad (beroerd snel) getekend hoe een motorband eruit ziet, maar ik bedoelde dat martinweb's band er uit zou zien als een autoband.
ja, ik snap wat je bedoelt LOL

maar ik weiger ff in autoos te denken.
(maakt de zaak alleen maar ingewikkelder, want.., ook bij autoos geldt dit verhaal, in mindere maten welliswaar, maar toch..!!!! -door de vervorming van de band)
 
[me]TTeun heeft z'n piccie ook af. Moest nog even de ACAD-installatie afmaken... :z
[/me]


full
 
Ik zie het meer zo. Ik gok dat de straal overal het zelfde is, en dus ook de afstand naar het midden, of je nu schuin hangt of niet, en dus wordt het wiel niet 'kleiner'.

De enige manier om dit uit te zoeken is bij een bandenfabrikant uitzoeken of het oppervlak van de band elipsvormig is of van een cirkel. Is het van een cirkel klopt mijn verhaal, is het een elipse klopt het niet.

Dan zou je het ook kunnen gaan berekenen. Maar dit moet in AutoCad gebeuren wil je nog enige goede maten kunnen meten.

full
 
Als je in het hart van de as een denkbeeldige punt zet, precies op de hartlijn van de velg, en je bepaalt de afstand tot de buitenkant van je band, neem deze afstand (straal) en maak een cirkel rondom dit middenpunt van de as.
Als de band exact dezelfde ronding heeft als de cirkel, dan wijkt de snelheidsmeter hierdoor niet af, is de ronding groter, dan daalt de snelheidsaanduiding, is de ronding kleiner, dan stijgt de snelheidsaanduiding.
Dit geldt ook voor het toerental (als het een gedreven wiel betreft natuurlijk) ronding groter: toerental daalt, ronding kleiner: toerental stijgt., en dit alles bij een gelijkblijvende snelheid!

Ik hoop dat ik het enigszinds duidelijk uit heb kunnen leggen.
Groeten Paul.
 
Ik zie het meer zo. Ik gok dat de straal overal het zelfde is, en dus ook de afstand naar het midden, of je nu schuin hangt of niet, en dus wordt het wiel niet 'kleiner'.

De enige manier om dit uit te zoeken is bij een bandenfabrikant uitzoeken of het oppervlak van de band elipsvormig is of van een cirkel. Is het van een cirkel klopt mijn verhaal, is het een elipse klopt het niet.

Dan zou je het ook kunnen gaan berekenen. Maar dit moet in AutoCad gebeuren wil je nog enige goede maten kunnen meten.

full
jep, maar je moet het wel vanaf de as zien en niet het middenpunt
je as is 1 geheel en dus overal gelijk
je afstand word dus wel korter nu ineens
je opnemer zit ook aan de buitenkant en niet in het midden
 
Terug
Bovenaan Onderaan