Snelweg..

Floppy

Rookie
9 aug 2006
24
0
Berghem
allo,

Ik ben druk bezig met het halen van men rijbewijs, theorie en bijzondere verrichtingen heb ik al binnen. :) Moet over 2 weken op voor het laatste examen. Nou gaat tijdens de lessen eigenlijk alles wel lekker. Alleen die piep snelweg gaat niet goed en dan met namen het invoegen. :N Ik heb niet zoveel ervaring met snelwegen en daardoor kom ik "inschattingsvermogen" te kort als ik in wil gaan voegen. |(
Hebben jullie tips of eigen ervaringen die mij kunnen helpen???
greetings,
Floppy
 
Als je op de oprit rijd, dus nog niet op de invoegstrook, al kijken wat er aan komt op de snelweg. Probeer zo veel mogelijk te vermijden dat je achter een auto invoegt dus probeer er altijd eerst voorbij te komen. Pas hier wel op blikkers die willen uitvoegen. Ow ja... eerst spiegel checken op aankomend verkeer, dan nog ff je dooie hoek, knipper aan en invoegen. Geef hierbij ff een beetje extra gas bij want dan voorkom je (uiteraard NOOIT 100%) dat je verrast wordt door blikkers die van baan 2 of 3 naar de rechter baan duiken en dat je ingehaald gaat worden dor een snelle invoeger achter je. Houd hier dus ook rekening mee want gebeurt vaker dan je denkt.
In alle gevallen.. de gaskraan is je vriend. :Y Je rem niet!! :N

succes *O*
 
Invoegen begint eigenlijk al op het moment dat je naar de oprit van de snelweg rijdt. Als je over een viaduct rijdt dat de snelweg kruist, kan je al heel mooi een inschatting maken van de verkeersdrukte op de snelweg

Probeer zodra je op de oprit zelf zicht hebt op de snelweg zo snel mogelijk een inschatting te maken van de verkeersdrukte en de ruimte die er is. Een beetje afhankelijk van de situatie kan dat met direct zicht (bijvoorbeeld als je een oprit hebt met een U-bocht of L-bocht voorafgaand aan het invoegen) of als je parallel moet invoegen via spiegels en omkijken.

Vervolgens voer je de snelheid op tot ongeveer 100/110km/h of zorg je er in ieder geval voor dat je op zodanige snelheid komt dat je zonder al te groot snelheidsverschil kunt invoegen in de rechterrijstrook. Gebruik daarvoor de gehele invoegstrook indien noodzakelijk. Als er veel vrachtverkeer rijdt beperk je deze invoegsnelheid dus iets en ga je door tot 80/90km/h.

Terwijl je snelheid maakt kijk je in je spiegels en over je linkerschouder om te zien of de ruimte die je in wilt gaan vrij is. Richtingaanwijzer aan als er plaats en ruimte is en je begeeft je vervolgens rustig naar de rechterijstrook. Daarbij nog eens kijken of er echt geen verkeer aankomt kan zeker geen kwaad. Na het invoegen kies je positie iets links van het midden van je rijstrook en ga je verder met het inschatten van het verkeer en het verder aanpassen van je snelheid.

Houdt bij (vracht)verkeer op de rechterrijstrook rekening met het feit dat inhalende personenauto's wel eens vanaf de linkerrijstrook voor deze vrachtwagens op de rechterrijstrook willen invoegen, juist op die plaats die jij wenst te gebruiken om in te voegen. Vandaar dat hierboven staat dat het zeker geen kwaad kan om ook tijdens het invoegen het achteropkomend verkeer goed in de gaten te houden.

Tot slot vraag aan je instructeur om wat extra oefening op dit punt
 
Goede tips allemaal hierboven, maar op wat voor lesmotor rijd jij Floppy ?
Als je straks je eigen motor hebt, is dit meestal het makkelijkste, zeker als je wat vermogen onder je kont hebt (en dan heb ik het niet eens over 100pk of meer!) Maargoed, kijken en bepalen waartussen of waarvoor je wilt rijden is natuurlijk belangrijker dan goed het gas open gooien en de snelweg op te vliegen. En voor dat goede kijken/bepalen/anticiperen kan je dus bovenstaande tips gebruiken :]
 
ik denk niet dat je zo zeer moeite hebt met invoegen. dat stelt namelijk niets voor. is gewoon rustig om je heen kijken en van strook wisselen.

ik denk dat het probleem meer zit in het onder de indruk zijn van de snelheid en alles wat daarbij komt kijken op een gammele lesbrommer. (winddruk, trillende spiegels etc)

misshcen moet je je instructeur dus eens vragen om een les alleen maar snelweg te rijden. en dan ook af en toe 140 rijden en op die snelheden in gaan halen. klinkt eng, maar zoals ik al zei stelt het niets voor en moet je gewoon wennen aan de snelheid.
 
thx voor de tips tot dus ver...
mijn rij instructeur gaf als tip om met de auto deze week te gaan oefenen...
Maar volgens mij is dat het probleem niet... het is de snelheid de wind en zo dat voor de problemen zorgt...zoals KoffieJunk al zei... denk dat het al een hoop scheelt als je voor jezelf rijd want nu heb je nog die instructeur achter je dus je wilt het perfect doen (teminste ik dan)
ik rij trouwens op een 25kw les motor
 
Wat misschien ook handig is, zorg dat je niet in een te hoge versnelling gaat invoegen. Mocht je om wat voor reden dan ook gas moeten geven heb je (afh van het type motor) optimaal vermogen om ook vooruit te komen.

Goed kijken en rustig blijven was voor mij het sleutelwoord.. Je niet laten opjagen door het andere verkeer.
 
Zoals hiervoor al gezegd wordt, begin zo snel mogelijk te kijken naar een plaats waar je in kan voegen. Dit doe je dus al voordat je bij de blokmarkeringen aankomt. Wanneer je weet tussen welke auto's je wilt invoegen, kan je je acceleratie hierop aanpassen zodat je mooi vloeiend uitkomt op de plek waar je wilt invoegen.

Je knipperlicht mag je ook pas aanzetten wanneer je zeker weet dat je daar in gaat voegen, als je te vroeg je knipperlicht aanzet zorg je namelijk voor verwarring bij de automobilisten.

Een lesje snelweg is inderdaad goed om voor te stellen, een instructeur houdt er ook van als je zelf aangeeft waar je moeite mee hebt en hij heeft ongetwijfeld goede tips voor je.

Ik heb nu pas 3 maanden mijn rijbewijs (25kW) en ik begin invoegen op de snelwegen steeds leuker te vinden.
Ik denk dat een van de belangrijkste aspecten is dat je kalm blijft tijdens het invoegen. Probeer een paar keer achter elkaar extreem vroeg te kijken wat de situatie op de snelweg is, je ziet dan het onderlinge snelheidsverschil tussen de auto's beter en je zal ook merken dat je dan veel relaxeder in kan voegen.

Succes alvast met je lessen en natuurlijk je examen!
 
en vergeet niet er flink de vaart in te houden!

het is lastig op die 25kw fietsen maar het kan, plat met je neus op het stuur *O*
 
zelfs met een NX250 kun je uitstekend invoegen.

Zoek de ruimte en pas je snelheid daar op aan en gebruik vooral lekker de hele ruimte van de invoegstrook.

Is allemaal een kwestie van wat routine opbouwen.
Alhoewel sommigen het nooit zullen leren, stukje inzicht is ook belangrijk ;)
 
Rijksweg is in het begin wat anstig misschien. Maar gewoon niet denken en gasgeven. En zoals ook al gezegd heel vroeg kijken naar wat eraan komt en beetje gokken wie waar uitkomt.

Is dan goed te doen, ook met 25KW. Ik heb zelf een keer het commentaar van m'n instructeur gehad dat ik een auto naar de linkerbaan dwong. Dan zit het gewoon niet meer als lessers als mensen je geen ruimte geven. Dus in dat geval dan toch maar gas lossen op je examen.
 
thx voor de tips tot dus ver...
mijn rij instructeur gaf als tip om met de auto deze week te gaan oefenen...
Maar volgens mij is dat het probleem niet... het is de snelheid de wind en zo dat voor de problemen zorgt...zoals KoffieJunk al zei... denk dat het al een hoop scheelt als je voor jezelf rijd want nu heb je nog die instructeur achter je dus je wilt het perfect doen (teminste ik dan)
ik rij trouwens op een 25kw les motor

tja... ik had als lesmotor een motor zonder voorkuip en ruitje, dus ik had ook flink wat last van tegenwind!, nu heb ik een fz6-s fazer dus met ruitje, en geloof me, het is echt een plezier om een ruitje te hebben; goed voor je stroomlijn.

goed ontopic, de enige wat ik kan verzinnen is, gewoon op de invoegstrook blijven, 2x kijken en zeker van zijn dat je even hard rijd dan de voorligger, en ook om kijken om te zien of je ruimte hebt om in te voegen, en tja.. piece of a cake... (ik rij ook intensief, dus ik schrik niet zo van invoegen)

het belangrijkste is toch 2x kijken (zowel in spiegels als om je kijken, en dat 2x)
 
ik rij trouwens op een 25kw les motor

Ja weet je ook welk merk/type ? Op een NX250 kan je inderdaad prima op de snelweg invoegen, maar dat is wel altijd lastiger dan een CB500 of GS500, al vond ik mijn CB500 lesmotor ook een traag hok.

Zelfs met een CBR125 kan ik invoegen, maar dat is wel goed plannen en met een beetje lef 'm er tussen drukken als het echt druk is, maar een 125 is niet geschikt voor snelwegwerk.
Ik heb er in elk geval nooit moeite mee gehad, mijn instructeur zei ook altijd 'bij drie kwart van de bocht het gas open gooien en een mooi plekje zoeken'. Je hebt een motor, alleen hele snelle auto's kunnen een probleem worden, de rest wat over het algemeen op de weg rijd, heb je geen last van.
Straks heb je je eigen motor en voeg je gewoon met 160km/u in ofzo ;)
 
Ja weet je ook welk merk/type ? Op een NX250 kan je inderdaad prima op de snelweg invoegen, maar dat is wel altijd lastiger dan een CB500 of GS500, al vond ik mijn CB500 lesmotor ook een traag hok.

Zelfs met een CBR125 kan ik invoegen, maar dat is wel goed plannen en met een beetje lef 'm er tussen drukken als het echt druk is, maar een 125 is niet geschikt voor snelwegwerk.
Ik heb er in elk geval nooit moeite mee gehad, mijn instructeur zei ook altijd 'bij drie kwart van de bocht het gas open gooien en een mooi plekje zoeken'. Je hebt een motor, alleen hele snelle auto's kunnen een probleem worden, de rest wat over het algemeen op de weg rijd, heb je geen last van.
Straks heb je je eigen motor en voeg je gewoon met 160km/u in ofzo ;)

Straks zeker een stuurkuipje suzuki gs500 e }) nu nog maar even op de lesmotor rijden... weet niet precies wat voor type het is. Heb in iedergeval geen windschermpje en hij is rap zat 500cc. Dus aan de snelheid ligt het niet echt meer het inschatten van de ruimte waar ik hem tussen ga zetten.
van de week maar even gaan oefenen met de auto misschien dat dat toch een beetje helpt..
 
Klem je benen goed om de tank en ga zo plat mogelijk op de tank liggen :)

en dan genieten van de wind die je van je fiets probeerd te blazen :Y

Ik had er ook last van met lessen, daarom zal ik niet snel meer op een naked rijden 8-)

In de zomer is het wel lekker :P
 
Invoegen op de snelweg:

leuke examen-ervaring. ik ga de oprit op en kijk alvast welk verkeer er aan zit te komen ( gelukkig wel veel overzicht ) Zie ik daar een hele rits vrachtauto's achter elkaar naderen. Wat jezelf niet (en de examinator ook niet) wil hebben is dat je gaat invoegen tussen de vrachtauto's .... levensgevaarlijk.

Dus enige optie was toen 140-150 op de invoegstrook en ervoor belanden. Was wel leuk moet ik zeggen.
 
Dus aan de snelheid ligt het niet echt meer het inschatten van de ruimte waar ik hem tussen ga zetten.
van de week maar even gaan oefenen met de auto misschien dat dat toch een beetje helpt..

Lijkt me puur het feit dat je nog niet de rust hebt om in te schatten wat het verkeer doet. Je bent nog teveel bezig met het besturen zelf. In de auto heb je daar geen last van, dus of dat helpt?
 
Hoe vaak kom je al leerling motorrijder op je lesmoter op de 9500 Rpm? :)


Ik stiekem toch wel regelmatig O-)


Stan })
 
Hoe vaak kom je al leerling motorrijder op je lesmoter op de 9500 Rpm? :)


Ik stiekem toch wel regelmatig O-)


Stan })

ik ropte de cb500 vol door in de toeren als ik de snelweg op ging. wel lachen, bij 6000 toeren werd die wel ineens een stukkie rapper :P
en dan gewoon goed kijken en met 120 ofzo de snelweg op stuiteren. maja, ik vind het mooiste snelwegrijden, zowel met auto als motor :P dus dat kan er wel mee te maken hebben dat ik er nooit moeite mee heb gehad.
bij afrijden reed ik op de snelweg 125, word verwacht dat je snelle weggebruiker bent, dus beetje autos inhalen, en je hebt ook geen problemen of je autos die net wel net niet 120 rijden moet inhalen, want dat doe je dan automatisch.

en zoals al werd gezegt. benen klemmen, beetje voorover zitten en gaan met de banaan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan