ik heb met mijn SP1 een mooie route achter de rug:
vanuit Nederland, razen door Duitsland, passen rijden in de Zwitserse en Italiaanse Alpen en 'tot rust komen' in de Dolomieten en de Appenijnen.
Ik ben nu in Florence, vlieg dinsdag terug. De motor blijft tot mijn vakantie in augustus in Italie.
Ik ben onderweg tegen een technisch probleem aangelopen (dat al langer bestaat): de temperatuur loopt te hoog op, in situaties waar te weinig snelheid gemaakt wordt (zoals in de stad). Bij 121 graden waarschuwt de ECU, bij 130 graden stop ik ook wereklijk, teneinde koken van de koelvloeistof, schade en verschroeide ballen te voorkomen.
Ik heb bemerkt dat de fan (achter de linker radiator) niet draait. In ieder geval: niet gemerkt, dat deze wel draait.
De oorzaak zou een kapotte thermo switch of een defecte fan motor kunnnen zijn (oplossing in geval 1: thermo switch kortsluiten, in geval 2: fan motor vervangen)
Ik probeer de oorzaak op zo minimaal invasieve manier te achterhalen (dus zonder alles uit elkaar te halen), vanwge de beperkte sleutelogelijkheden onderweg, meer in het bijzonder: zonder het koelsysteem af te hoeven tappen.
Daarom heb ik de volgende vragen:
aan de linkerkant van de linker radiator zie ik een 'voeler' (die met 1 draad aangesloten is) en een steker:
1. Is deze voeler een thermo switch, die gepasseerd kan worden door de aansluitdraad rechtsreeks aan massa te leggen?
2. wat is de betekenis van de twee draden van de steker: zijn dat bijvoorbeeld de + en - van de fan motor of twee draden die naar een schakelaar (als de thermo switch of een relais gaan).
Ik wil als tijdelijke 'onderweg' oplossing de fan motor met een draad rechtstreeks aan de accu leggen (achter zekering en sleutelschakelaar uioteraard), maar ik kan niet zien zonder de radiator voorover geklapt te hebben (aftappen noodzakelijk) waar ik de draden van de fan motor kan bereiken.
Als de fan motor defect blijkt, moet deze uiteraard vervangen worden.
vanuit Nederland, razen door Duitsland, passen rijden in de Zwitserse en Italiaanse Alpen en 'tot rust komen' in de Dolomieten en de Appenijnen.
Ik ben nu in Florence, vlieg dinsdag terug. De motor blijft tot mijn vakantie in augustus in Italie.
Ik ben onderweg tegen een technisch probleem aangelopen (dat al langer bestaat): de temperatuur loopt te hoog op, in situaties waar te weinig snelheid gemaakt wordt (zoals in de stad). Bij 121 graden waarschuwt de ECU, bij 130 graden stop ik ook wereklijk, teneinde koken van de koelvloeistof, schade en verschroeide ballen te voorkomen.
Ik heb bemerkt dat de fan (achter de linker radiator) niet draait. In ieder geval: niet gemerkt, dat deze wel draait.
De oorzaak zou een kapotte thermo switch of een defecte fan motor kunnnen zijn (oplossing in geval 1: thermo switch kortsluiten, in geval 2: fan motor vervangen)
Ik probeer de oorzaak op zo minimaal invasieve manier te achterhalen (dus zonder alles uit elkaar te halen), vanwge de beperkte sleutelogelijkheden onderweg, meer in het bijzonder: zonder het koelsysteem af te hoeven tappen.
Daarom heb ik de volgende vragen:
aan de linkerkant van de linker radiator zie ik een 'voeler' (die met 1 draad aangesloten is) en een steker:
1. Is deze voeler een thermo switch, die gepasseerd kan worden door de aansluitdraad rechtsreeks aan massa te leggen?
2. wat is de betekenis van de twee draden van de steker: zijn dat bijvoorbeeld de + en - van de fan motor of twee draden die naar een schakelaar (als de thermo switch of een relais gaan).
Ik wil als tijdelijke 'onderweg' oplossing de fan motor met een draad rechtstreeks aan de accu leggen (achter zekering en sleutelschakelaar uioteraard), maar ik kan niet zien zonder de radiator voorover geklapt te hebben (aftappen noodzakelijk) waar ik de draden van de fan motor kan bereiken.
Als de fan motor defect blijkt, moet deze uiteraard vervangen worden.