Vastloper

ET01

Die hard MF'er
20 jan 2010
383
432
Oud-Gastel ( Brabant)
Hallo allemaal,

Sinds kort zit ik ook op dit forum en wel om de "oude brikken landmarkrally" mee te rijden.
Ik rij rond met een oude tweetaktscooter. Een Dürkopp Diana 200cc.
Op mijn laatste tocht van afgelopen weekend heb ik een vastloper gehad. Na 580 km gestrand in Rotterdam, gelukkig niet al te ver van huis.
Vandaag heb de de motor opengemaakt.
Wel even schrikken toen ik bij de zuiger kwam. Er zijn komplete stukken afgebroken. De hele onderrand is weg en ook een stuk uit de wand. De vastloper is uiteindelijk niet gekomen doordat de zuiger vastzat aan de cilinder, maar omdat stukken van de zuiger het vliegwiel/krukas blokkeerde. Zoiets heb ik nooit eerder gezien. De zuiger ziet er ook niet oververhit uit. Ook heeft de cilinder, wonder boven wonder, geen schade. Dit was een vrij nieuwe zuiger met pas een paar duizend kilometer gelopen.
Ook zitten er geen echte verkleuringen door oververhitting op de zuiger.
Is er hier iemand die zoiets wel eens heeft meegemaakt? Ik zou toch wel graag weten wat de oorzaak is voor ik de boel weer in elkaar zet.

full
 
Je zegt dat de zuiger pas nieuw was, maar wat is er toen met de cilinder gedaan? Is die geslepen of nieuwe nicasil, of niks aan gedaan en alleen een nieuwe zuiger?
Lijkt er namelijk op dat de cilinder te conisch is uitgesleten en je zuiger is gaan kantelen rond bdp, hierdoor gaat ie hard slijten op de spoelpoorten waardoor het kantelen steeds erger wordt waarna.... the rest is history ;)


niewe nicasil??? ben je wel lekker? heb je de 1ste post uberhaupt wel gelezen??
 
Ondderkant breekt inderdaad af als de zuiger te veel kantelt (was de cylinder te ruim ?? Is de cylinder gemeten voordat de boel weer in elkaar ging en de speling tussen zuiger en cylinder ?)

En voor nicasil; ATM in Oirschot, doen (of deden) ook werk voor HRC....
 
Terug
Bovenaan Onderaan