Vraag aan de ervaren motorrijder...

Huub22

MF'er
27 mrt 2006
218
0
Ben nu ondertussen al weer een paar weken bezig met met rijbewijs,

Heb me voertuigbeheersing en theorie gehaald, en nu ben ik druk bezig met
het laatste gedeelte ; namelijk op de weg ( verkeersdeelneming ).

Maar ik vind dat ik zo overdreven veel moet kijken als ik b.v. bij een kruising
afsla. ( links of rechtsaf )

Wel 2 / 3 keer ! En dan niet even snel achterom kijken en in de spiegel, nee
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Dode hoek

En daarna nog 3 x dit verhaal !

Is dit niet een beetje overdreven ?

Ik vroeg me af of jullie, als ervaren rijders dit ook zo overdreven doen...
 

Doe nou maar wat de instructeur van je vraagt, als je het papiertje hebt maak je gewoon een wheely en rij je al zwaaiend het kruispunt over :Y O-)
 
Dat is altijd zo, geldt ook voor de auto. Zo panisch kijken dat je helemaal geen tijd meer hebt voor het echte rijden en dan zak je :+

Zag afgelopen woensdag ofzo nog een reportage van kids die fietsexamen doen. Joh, denk je nou echt dat er ook maar een fietser is die overal netjes kijkt, netjes stopt en afstapt en overal zijn hand netjes uitsteekt?

Dat kost veel te veel tijd jongen ;)

En het is gewoon onnodig...
 
Ja, op je examen rijdt je anders dan in de praktijk.

Nu kijk je 3 keer, hopelijk neem je strax de moeite om 1 keer te kijken.
Je komt erachter dat sommige automobilisten dit ook al hebben weten te reduceren naar NUL keer.
En dan ben je blij dat jij nog 1 keertje gekeken hebt...
 
Ik kijk constant rond, en af en toe ook wel voor me.

Vind het wel handig om te weten wat er om me heel gebeurt, niet
alleen bij kruizingen.
 
2/3 keer veel ?.. jij kijkt dan zeker in de auto ook niet in je spiegels ?? :X
want daar heb je links/rechts/binnen spiegel en nog eens een dode hoek..


mjah anyway.. je gaat vanzelf meer in je spiegels kijken naarmate je langer op de fiets zit.. O-)
dat merk je als je een keer op een trapfiets gaat zitten, want dan wil ik zelfs in mijn spiegels kijken :X whaha _O-
 
kijk in de regel wel in me spiegels, wel makkelijk als je weet wat er om je heen gebeurt, maar tel niet hoevaak ik in de spiegels zit te loeren (af en toe eens) :)
 
Spiegels kijken is erg belangrijk. Zeker als je de bocht om bent nog eens goed checken... Er kan zomaar een politie auto of motor achter je zitten.
 
je inructeur is je kijkgedrag aan het inpeperen. doe nou maar wat ie zegt.
beter teveel kijken dan te weinig.
 
Het gaat erom eerst de kijkpatronen aan te leren en automatisch uit te kunnen voeren. Als je die eenmaal onder de knie hebt kun je in bepaalde gevallen selectiever te werk gaan. Dit vereist wel de nodige rijervaring. Je moet leren inschatten waar potentieel gevaar schuilt voor jou en hoe je dat afdekt.

Weet wel dat je zelfs zonder goed kijken vaak redelijk heelhuids ergens aan weet te komen. Maar die ene keer dat het misgaat kan weleens de laatste zijn die je meemaakt! Klinkt mss wat zwaar, maar is echt geen onzin!

Succes met het lessen
 
Overigens kan teveel en te vaak kijken ook hoor. Het kijken moet klaar zijn voor je je bocht inzet! Anders stuur je te laat in waardoor je makkelijk te wijd gaat. Extra controle of je eerste beslissing goed was doe je door je spiegels te controleren na de afslag. Dan kun je alsnog harder acceleren om iemand voor te blijven of als de situatie erom vraagt je tempo laag houden en je laten inhalen
 
Wat ze bij de rijlessen proberen, is er een automatisme van te maken. Je komt er hopelijk nooit achter waaróm......

Gewoon doen en vooral blijven doen. Pas als je er niet meer over hoeft na te denken (of er vragen over te stellen) is het goed......
 
Ik kan helaas alleen over mijn Daewoo ervaring vertellen (en nee, dat is ECHT geen auto.) Ik ben enkele keren door het oog van de naald gekropen door niet goed de dode hoek te checken. En die is echt enorm in dat kreng. Daar trap ik niet meer in :N
 
Ben nu ondertussen al weer een paar weken bezig met met rijbewijs,

Heb me voertuigbeheersing en theorie gehaald, en nu ben ik druk bezig met
het laatste gedeelte ; namelijk op de weg ( verkeersdeelneming ).

Maar ik vind dat ik zo overdreven veel moet kijken als ik b.v. bij een kruising
afsla. ( links of rechtsaf )

Wel 2 / 3 keer ! En dan niet even snel achterom kijken en in de spiegel, nee
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Dode hoek

En daarna nog 3 x dit verhaal !

Is dit niet een beetje overdreven ?

Ik vroeg me af of jullie, als ervaren rijders dit ook zo overdreven doen...

Lijkt een beetje overdreven ja...
Is het ook wel een beetje :X


Maar je zult merken hoe meer je rijdt hoe beter/meer je gaat kijken naar alles om je heen...

Vertrouw nooit een koekblikker oid. alleen jezelf...


;)


PS: Spiegels zijn wel makkelijk, vooral als er zo'n onopvallende plizie-auto achterje zit... ;)
 
Ben nu ondertussen al weer een paar weken bezig met met rijbewijs,

Heb me voertuigbeheersing en theorie gehaald, en nu ben ik druk bezig met
het laatste gedeelte ; namelijk op de weg ( verkeersdeelneming ).

Maar ik vind dat ik zo overdreven veel moet kijken als ik b.v. bij een kruising
afsla. ( links of rechtsaf )

Wel 2 / 3 keer ! En dan niet even snel achterom kijken en in de spiegel, nee
- Rechter spiegel
- Linker spiegel
- Dode hoek

En daarna nog 3 x dit verhaal !

Is dit niet een beetje overdreven ?

Ik vroeg me af of jullie, als ervaren rijders dit ook zo overdreven doen...

Er zit een groot verschil tussen kijken en observeren. De reden waarom er wordt aangeleerd om zoveel te kijken zit hem in het feit dat als je drie keer kijkt men denkt dat je het dan op z'n minst wel gezien moet hebben.
De pest is alleen dat je nu puur om de instructeur een plezier te doen je dus 3 keer kijkt en als je jezelf dan afvraagt wat heb ik nou eigenlijk gezien je het eigenlijk niet eens weet. Meestal als je je rijbewijs eindelijk hebt dan pas leer je echt rijden en zul je zien dat je soms echt wel 3 keer nodig hebt om alles goed te kunnen observeren.

Dus ff nog de instructeur een plezier ook op de plaatsen waarvan je denkt "kom op he, na 2 keer heb ik het echt wel geobserveerd".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan