Als ik thuis kom, of op het werk, zet ik m op de middenbok, start de motor, zet m in de versnelling en spuit dan ff ri de ketting tot ik denk dat hij wel genoeg heeft. Officieel moet het aan de binnenkant van de ketting, maar mijn vingers zijn me lief, dus doe het gewoon iets vaker. Eens in de zoveel tijd haal ik de kettingbeschermer eraf en maak die ff schoon.
Er zijn best wat mensen die dit zo doen.
Er zijn ook best wat mensen ( en M-Férs !! ) die zo een (deel van ) hun vinger(s) zijn kwijtgeraakt.
Er zijn ook veel mensen die een waarschuwing hebben gehad, even de draaiende ketting aangetikt, even tandwiel aangetikt, hun doekje vermorzeld zien worden enz enz, dat zijn de mensen die zelf hebben besloten hun ketting maar niet meer te smeren met een draaiende motor.
Je hoeft de ketting maar 1 keer rond te laten gaan terwijl je sprayt. Dat is 4 x aan je achterband draaien.
Doe jezelf een plezier...
Doe het zelf ook wel eens als beschreven.
Ketting smeren doe je aan de hand van de staat van de ketting en niet aan de hand van het aantal gereden kilometers. Zo kan het zijn dat je dagelijks moet smeren als je achter elkaar in de regen moet rijden.Bedankt iedereen voor jullie hulp. Het is enorm geaprecieerd!
Dus als je rijdt met regen = meer smeren dan gewoonlijk. Zal me hierin is indiepen.
Een vraagje nog, moet ik dit hier vragen of best ergens anders? Andere thread of subforum?
Ik wil mijn sv650n van '02 volledig naar sport bouwen dusja een volledige kuip installeren ook met onderkuip. Heb proberen zoeken maar vind de stukken moeilijk, enig idee waar ik dit kan vinden? Met dat ik toch veel snelweg doe en een volle kuip ook nog mooi is (want ik vind de s versie zonder onderkuip niet zo mooi eigelijk)
Ketting smeren doe je aan de hand van de staat van de ketting en niet aan de hand van het aantal gereden kilometers. Zo kan het zijn dat je dagelijks moet smeren als je achter elkaar in de regen moet rijden.
En met een cardanfiets hoef je alleen maar te stoppen voor koffieUiteraard, en dan kom je op een bepaald gemiddeld gereden km uit, om iemand die er niet van op de hoogte is om aan te geven hoe vaak je dat ongeveer zult moeten doen en zij dat graag afleiden aan het aantal km.
Er was ook al aangegeven dat de ketting zelf het best aangeeft wanneer het smeertijd is
En als je iedere dag 1 km door de regen rijdt...dan kun je er ook best een week over doen, terwijl met regen naar Zuid Frankrijk rijden wellicht resulteert in 3/4/5 x sprayen op dat ritje.
En met een cardanfiets hoef je alleen maar te stoppen voor koffie
En met een cardanfiets hoef je alleen maar te stoppen voor koffie
Het heeft beiden voor-en nadelen.
Ik heb beiden meerdere keren gehad, ik heb geen voorkeur.
Ook een fijne fiets schijnt zo'n VFR.
Zelf geen ervaring mee, maar ze schijnen net als vele andere Honda's behoorlijk dorstig te zijn.
Heb ooit eens een Honda Africa Twin gehad.
Reed lekker maar benzine verbruik was om te janken.
Kon er met rustig rijden amper 1 op 14 mee rijden en met vlot rijden ging het naar de 1 op 12.
Heb de machine snel weggedaan, want kreeg er op die manier geen plezier van.
Volgens mij is een SV650 juist een heel prima woon-werk motor..
Relatief zuinig, koppel onderin, volgens mij behoorlijk
En met 0 graden wordt het toch wel fris op een naked.
Er zijn best wat mensen die dit zo doen.
Er zijn ook best wat mensen ( en M-Férs !! ) die zo een (deel van ) hun vinger(s) zijn kwijtgeraakt.
Er zijn ook veel mensen die een waarschuwing hebben gehad, even de draaiende ketting aangetikt, even tandwiel aangetikt, hun doekje vermorzeld zien worden enz enz, dat zijn de mensen die zelf hebben besloten hun ketting maar niet meer te smeren met een draaiende motor.
Je hoeft de ketting maar 1 keer rond te laten gaan terwijl je sprayt. Dat is 4 x aan je achterband draaien.
Doe jezelf een plezier...
Ik heb afgelopen zaterdag voor woon-werk verkeer een R1200RT uit 2008 gekocht, in herfst en winter rijd ik liever niet op mijn Duc en eigenlijk sowieso liever niet woon-werk op mijn Duc omdat ik geen zin heb om de km-stand te verhogen door zoiets als woon-werk verkeer.
Er zijn genoeg geschikte fietsen voor woon-werk met cardan te krijgen maar ik wilde geen oud spul meer zoals de Deauville uit 1998 die ik tot 2 maanden geleden nog had.
De NC750X heb ik ook serieus overwogen, mijn hart lag echter bij de R1200RT en ik denk dat je een motor niet alleen met het verstand moet kopen maar ook je hart erin mee laten beslissen.
En ja dit is een ik-ben-blij-met-mijn-nieuwe-fiets reactie en ja ik rijd zonder koffers omdat dat in de file gewoon kut is.
[afbeelding]
Gewoon een vfr nemen... pre-vtec (<02)
Wat een hok.
Nu geloof ik best dat het een prima werkpaard is die 100x lekker rijdt dan mijn Yamaha.
Dat hoge ruitje ben ik jaloers op!
Voor minder geld koop je een betere Triumph Sprint, het driecilinderblok fietst rondjes om die overmatig complexe V4 van de VFR heen en is ook nog eens veel zuiniger. Betrouwbaarheid is ook uitstekend.
(wij van WC-eend)
Ze zijn niet het zuinigst. 300km op een tank van 21 liter (al kreeg ik er nooit meer dan 19 in)