Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hoogste versnelling, want laagste toeren = laagste verbruik
Doorgaans wel, zelfs als de motor niet lekker loopt.Dat klopt toch niet,..
Doorgaans wel, zelfs als de motor niet lekker loopt.
niet per se.
Als je te lage toeren draait moet de motor juist extra werken om em op toeren te houden.
Onderin heb je meestal namelijk een stuk minder koppel, dus accelereren kost meer moeite en dus benzine.
Maar op langere stukken op constant hoge(re) snelheid is de hoogste wel het zuinigst
Jah als je constant van snelheid wisselt is er niet echt een zuinigste versnelling aangezien je toch constant door de versnellingen schakelt om snelheid te maken/ af te remmen?Doorgaans wel, zelfs als de motor niet lekker loopt.
Meestal wel maar dan vooral bij constante snelheid. Als je in een (te) hoge versnelling gas moet bijgeven is dat funest voor je verbruik.
Doorgaans wel, zelfs als de motor niet lekker loopt.
Een Italiaans verhaalMijn verbruiksmeter vertelt een ander verhaal.
Hier haal je verbruik en specifiek verbruik door elkaar.Ik denk dat de motor het zuinigst loopt op het toerental waar hij het hoogste rendement heeft en dat hangt helemaal af van de motor zelf.
Hmm, waarom is het zo killing en wat zijn de problemen precies?Bij het autorijden wordt het zg 'nieuwe rijden' nogal gepropageerd en volgens mensen die er echt veel verstand van hebben is dat killing voor veel motoren. Men raadt bijvoorbeeld aan om bij 2000 a 2500 toeren door te schakelen en adviseert om 80 in vijf en 50 in vier te rijden.
Bij het autorijden wordt het zg 'nieuwe rijden' nogal gepropageerd en volgens mensen die er echt veel verstand van hebben is dat killing voor veel motoren. Men raadt bijvoorbeeld aan om bij 2000 a 2500 toeren door te schakelen en adviseert om 80 in vijf en 50 in vier te rijden.
Hoe lager de rpm bij een lage snelheid, hoe meer zijwaartse/voorwaartse druk er op uw cilinderwanden uitgevoerd wordt, dus, sneller versleten. Ook worden al uw lagers op de krukas en drijfstangen zeer zwaar belast. Lagers op de krukas bij bijvoorbeeld Renault 1.9DCI motoren met een bepaald jaartal dat ik even kwijt ben, zijn er overigens zeer gevoelig aan ... ik kan het wetenHmm, waarom is het zo killing en wat zijn de problemen precies?
50 doe ik af en toe ook in z'n vijf.. misschien toch maar eens niet doen dan.
zolang het niet gemeten/getest is voor jouw motor/auto, zul je het nooit weten
Hoe lager de rpm bij een lage snelheid, hoe meer zijwaartse/voorwaartse druk er op uw cilinderwanden uitgevoerd wordt, dus, sneller versleten. Ook worden al uw lagers op de krukas en drijfstangen zeer zwaar belast. Lagers op de krukas bij bijvoorbeeld Renault 1.9DCI motoren met een bepaald jaartal dat ik even kwijt ben, zijn er overigens zeer gevoelig aan ... ik kan het weten
Maar dat voel je meestal wel, als je te laag in toeren zit voel je dat de motor te veel moeite moet doen rond te geraken.
Diesels kunnen er wel beter tegen dan benzine motoren.
Met mijn GSX 750 F rijdt ik echter ook in 6e in de bbk, maar enkel als het platte baan is, en om op te trekken ga ik terug naar 5, bij bergop ook, en soms dan zelfs naar 4. Je voelt anders goed dat hij "te zwaar trekt".
Met mijn GSX F kom ik meestal uit op 1:22 tot 1:24. Maar dat betreft dan wel woon-werk verkeer.
Heb ooit een Passat 2.0TDI gehad (nog een van voor de sjoemelgeneratie ), 6vit, en bij 50 moest je die gewoon in zijn 4e houden, zelfs niet in 5de. Maar bij 90 mocht die reeds in zijn 6e, rare auto was dat ...