Zuinigste versnelling

Een motor is het zuinigst als er zo veel mogelijk van de opgeslagen energie in de brandstof wordt omgezet in kracht om het voertuig vooruit de duwen, en dus niet in verliezen (warmte / wrijving).
Bij dezelfde constante snelheid, zijn alle variabelen zoals rol- en luchtweerstand hetzelfde, dus komt het op de efficientie van de motor aan.

De vergissing die hier wordt gemaakt is dat het lijkt alsof je naar de maximale efficientie van een motor moet kijken, maar bij een constante snelheid rijd je deel-last, en geen vol-last. Die diagrammen zijn daarom niet van toepassing.

Over het algemeen is er bij deellast (je gebruikt bij constante (legale) snelheid meestal ruim onder de 50% van het potentieel) bijna geen sprake van zuigerkanteling e.d., waardoor je redelijkerwijs kunt stellen dat er bij minder toeren, minder verliezen optreden (er is eenvoudigweg minder afgelegde weg), en dus minder brandstof wordt gebruikt.

Maar: het is inderdaad per voertuig anders. Supersportieve motoren met zuigers met een heel kort rokje hebben b.v. eerder de neiging te kantelen bij lage toeren, en dus meer te wrijven.
 
Nog een toevoeging:

"deellast" is heel lang een lastige situatie geweest om het mengsel kloppend te krijgen. Met de komst van lambda sondes en slimme, snel regelende injectiesystemen lukt dat al veel beter.

Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het voorbeeld met de Volvo (een ouwe carb-bak) die bij lagere toeren toch onzuiniger liep. Blijkbaar was het mengsel bij een lager toerental onder deellast te rijk en ging er eenvoudigweg brandstof verloren (blinde gok natuurlijk, maar even als voorbeeld referentie).
 
Terug
Bovenaan Onderaan