70 uur

Al kostte het me het dubbele daarvan, ik zou het nooit willen missen.
In ieder geval andere rijschool proberen, misschien ook andere regio/stad/ pillen, maar niet nog een keer precies hetzelfde doen en dan ander resultaat verwachten, kans op succes is iets te klein.
 
Ik zou alleen geen medicijnen gaan gebruiken tijdens een rijexamen. Medicatie die je meer laat ontspannen draagt niet bij aan de rijbekwaamheid.
 
Informeer eens naar dat faalangstexamen idd: Faalangst rijexamen
Kijken als er zoiets is voor de motor.

Maar overleg duidelijk met je instructeur, wanneer hij zegt dat je het kunt halen dan kun je rijden en heb je of de zenuwen of gewoon pech.
Wanneer je instructeur zegt, nou dit wordt een probleem zou ik idd nog eens goed nadenken of ik door zou gaan.

Kortom, eens goed om de tafel met je instructeur.
 
Ik zou alleen geen medicijnen gaan gebruiken tijdens een rijexamen. Medicatie die je meer laat ontspannen draagt niet bij aan de rijbekwaamheid.
Magnesium helpt redelijk tegen stress en geeft geen bijwerkingen aan de rijbekwaamheid.
 
Als je bij Bruinsma hebt gelest zit je dus in de buurt van Utrecht. Ik zou eens bij motorrijschool Safety in Houten informeren. Ga dan bij Dick lessen. Als hij je niet ontspannen/gerust gesteld krijgt dan weet ik het ook niet meer ;)

Mijn vrouw heeft ook ontzettend last gehad van faalangst bij rijexamens (auto + motor) en heeft daar via de huisarts kalmeringsmiddelen voor gekregen. Zou je ook kunnen overwegen!

Succes :t
 
Ik zou alleen geen medicijnen gaan gebruiken tijdens een rijexamen. Medicatie die je meer laat ontspannen draagt niet bij aan de rijbekwaamheid.
Gaat meestal om een middeltje dat verhindert dat je bloeddruk te hoog wordt, zodat je niet gaat trillen. Wordt ook wel gebruikt door muzikanten en zelfs door chirurgen. Je wordt er niet duf van.

Kijk, een rijexamen is een soort optreden. Je hebt geoefend en je kan het allemaal wel. Maar dan is het grote moment daar, en is het opeens voor de grote prijs: je rijbewijs. Dat is wel effe spannender dan een rondje rijden met de instructeur die soms wat in je oor brabbelt. De hele tijd gaat door je hoofd: 'nu moet ik het echt goed doen'. Dat leidt natuurlijk onwijs af van het motorrijden waardoor je fouten gaat maken. Je moet dus proberen die gedachten zoveel mogelijk weg te duwen en je te focussen op goed motorrijden.

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik had zelf niet zoveel problemen met het afrijden. Tuurlijk voel je wel spanning, maar die motor doet het grootste deel van het werk, dus je hoeft je voornamelijk te richten op veilige verkeersdeelname. Da's best te doen. Met optredens kan ik soms wel echt gespannen zijn en dan is het moeilijk om je hoofd koel te houden. :+ Best weleens iets verknalt door zenuwen, die ik anders zonder moeite zou kunnen spelen.

Gesprekje met een professional of een middeltje uit de snoepdoos kan soms helpen. Maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel eventjes bezig geweest. AVD lessen gingen prima, en toch twee keer op een examen rare dingen doen die ik normaal nooit deed. Toen ook nog de pech dat ik twee keer bij dezelfde examinator moest afrijden. Toen ik hem de tweede keer weer zag, zakte de moed me direct al in de schoenen, en ben ik uiteindelijk gezakt omdat ik met invoegen te ver links zat (iets waar ik echt nog nooit commentaar op had gekregen). Toch volgehouden en een derde keer examen gedaan. Andere examinator, en een hele andere route, geslaagd zonder opmerkingen.

Ik heb ook echt wel even gedacht dat het misschien niet voor mij was, maar het is echt nu echt wel waard. Zou het motorrijden voor geen goud meer willen missen.
 
nee het waren bij 2 rijinstructeur. reed eerst bij bruinsma daarna ging ik overstappen naar knmv in Amsterdam. veel mensen zeggen dat Amsterdam te moeilijk is en Zaandam waarschijnlijk makkelijker.

Ik heb in Zaandam gelest en afgereden. Natuurlijk is dat makkelijker. Geen trambanen om te beginnen en het is vergeleken met het centrum van Amsterdam (of gewoon binnen de ring) een stuk rustiger en overzichtelijker. Fietsers en voetgangers gedragen zich over het algemeen prima. Nu is dat overal wel vergeleken met het debiele volk op de fiets in Amsterdam.

Neemt niet weg dat ook daar gewoon de verkeersregels gelden :)
Meer rust en overzicht heb je zeker wel!

Amsterdam is misschien wel de moeilijkste plek om te leren rijden.
 
Ik heb dan wel alles in 1x gehaald. Maar, ik had verdomd moeite met de AVB. Ik ben ook meer dan 4500 kwijtgeraakt aan alle lessen en ik heb er 2 jaar over gedaan. Toen liet ik de bike weer vallen en was ik weer lichtelijk bang en durfde ik niet meer te keren en alles. Maar, ik heb hem. En het maakt me nu niet meer uit dat het me meer dan 4500 euro gekost heeft.

Gewoon doorgaan en vaak kan je wel iets krijgen om rustiger te worden. Maar pas daar ook mee op, dat het een niet al te sterk goedje is.
 
Yep, da's behoorlijk kut. Hopelijk ben je die frustratie snel kwijt, want ook al kan je soms niet anders dan die irritatie ventileren, je schiet er helaas niets mee op.

Ik begrijp hoe het voelt, hoor; het kan best oneerlijk lijken dat de ene na een paar lesjes z'n rijbewijs al heeft terwijl jij tientallen uren ervoor moet ploeteren, om alsnog met lege handen naar huis te gaan. En sure, in sommige opzichten is dat ook niet helemaal eerlijk; want er zijn nou eenmaal aspecten waar je zelf geen controle over hebt. Jij zal misschien tijdens je examen in een lastige situatie terechtkomen, of net een examinator hebben die kritisch is op punten waar jij die niet zo handig in bent. Maar iedereen kan zo'n "makkelijk" of "moeilijk" examen voorgeschoteld krijgen. Dat het precies jou gebeurt voelt niet eerlijk, maarja, zo is het leven.

Je moet het ook relativeren en zien als een momentopname. Tuurlijk, een examen is een behoorlijk kutmoment om effe niet je dag te hebben, maar de volgende keer is alles anders. Misschien net zo kut, misschien ineens super meegaand.

Over jouw rijvaardigheid kan ik niets zeggen, maar we moeten maar vertrouwen op het inzicht van je instructeur. Als hij jou examen laat doen, dan denkt hij ook wel dat je het kan. Alleen maar slecht voor zijn slagingspercentage als jij niet slaagt.

Uit ervaring weet ik dat faalangst gewoon echt een tyfusprobleem kan zijn. Het heeft mij ook 2 pogingen voor m'n B rijbewijs gekost. Voor A heb ik alles in 1 keer gehaald, maar ook na ongeveer 60 uur les. Zelfs met ademhalingsoefeningen en 3 bananen in m'n mik zat ik nog als een houten klaas op de motor.

Anyway, het is en blijft een momentopname. Zuur, maar volgende keer beter. Als je erop blijft hangen heb je alleen jezelf ermee.

Enne, zodra je 'm eenmaal hebt, dan maakt het je geen drol met uit hoeveel tijd en geld het je heeft gekost. Ik heb er 10 maanden aan zaterdagen en meer dan 4 ruggen tegenaan gegooid, en het was elke cent en minuut waard.
 
Yep, da's behoorlijk kut. Hopelijk ben je die frustratie snel kwijt, want ook al kan je soms niet anders dan die irritatie ventileren, je schiet er helaas niets mee op.

Ik begrijp hoe het voelt, hoor; het kan best oneerlijk lijken dat de ene na een paar lesjes z'n rijbewijs al heeft terwijl jij tientallen uren ervoor moet ploeteren, om alsnog met lege handen naar huis te gaan. En sure, in sommige opzichten is dat ook niet helemaal eerlijk; want er zijn nou eenmaal aspecten waar je zelf geen controle over hebt. Jij zal misschien tijdens je examen in een lastige situatie terechtkomen, of net een examinator hebben die kritisch is op punten waar jij die niet zo handig in bent. Maar iedereen kan zo'n "makkelijk" of "moeilijk" examen voorgeschoteld krijgen. Dat het precies jou gebeurt voelt niet eerlijk, maarja, zo is het leven.

Je moet het ook relativeren en zien als een momentopname. Tuurlijk, een examen is een behoorlijk kutmoment om effe niet je dag te hebben, maar de volgende keer is alles anders. Misschien net zo kut, misschien ineens super meegaand.

Over jouw rijvaardigheid kan ik niets zeggen, maar we moeten maar vertrouwen op het inzicht van je instructeur. Als hij jou examen laat doen, dan denkt hij ook wel dat je het kan. Alleen maar slecht voor zijn slagingspercentage als jij niet slaagt.

Uit ervaring weet ik dat faalangst gewoon echt een tyfusprobleem kan zijn. Het heeft mij ook 2 pogingen voor m'n B rijbewijs gekost. Voor A heb ik alles in 1 keer gehaald, maar ook na ongeveer 60 uur les. Zelfs met ademhalingsoefeningen en 3 bananen in m'n mik zat ik nog als een houten klaas op de motor.

Anyway, het is en blijft een momentopname. Zuur, maar volgende keer beter. Als je erop blijft hangen heb je alleen jezelf ermee.

Enne, zodra je 'm eenmaal hebt, dan maakt het je geen drol met uit hoeveel tijd en geld het je heeft gekost. Ik heb er 10 maanden aan zaterdagen en meer dan 4 ruggen tegenaan gegooid, en het was elke cent en minuut waard.
Precies de laatste regels. Het maakt dan geen bal meer uit hoeveel het gekost heeft.
Ik heb een jaar lang al mijn geld wat ik overhield in de maand uitgegeven aan het rijlessen. Dat zou ik overigens niet aanraden hoor... xD
Maar moest en wou hem halen voor de winter aan. En dat was gelukt.
 
Yep, da's behoorlijk kut. Hopelijk ben je die frustratie snel kwijt, want ook al kan je soms niet anders dan die irritatie ventileren, je schiet er helaas niets mee op.

Ik begrijp hoe het voelt, hoor; het kan best oneerlijk lijken dat de ene na een paar lesjes z'n rijbewijs al heeft terwijl jij tientallen uren ervoor moet ploeteren, om alsnog met lege handen naar huis te gaan. En sure, in sommige opzichten is dat ook niet helemaal eerlijk; want er zijn nou eenmaal aspecten waar je zelf geen controle over hebt. Jij zal misschien tijdens je examen in een lastige situatie terechtkomen, of net een examinator hebben die kritisch is op punten waar jij die niet zo handig in bent. Maar iedereen kan zo'n "makkelijk" of "moeilijk" examen voorgeschoteld krijgen. Dat het precies jou gebeurt voelt niet eerlijk, maarja, zo is het leven.

Je moet het ook relativeren en zien als een momentopname. Tuurlijk, een examen is een behoorlijk kutmoment om effe niet je dag te hebben, maar de volgende keer is alles anders. Misschien net zo kut, misschien ineens super meegaand.

Over jouw rijvaardigheid kan ik niets zeggen, maar we moeten maar vertrouwen op het inzicht van je instructeur. Als hij jou examen laat doen, dan denkt hij ook wel dat je het kan. Alleen maar slecht voor zijn slagingspercentage als jij niet slaagt.

Uit ervaring weet ik dat faalangst gewoon echt een tyfusprobleem kan zijn. Het heeft mij ook 2 pogingen voor m'n B rijbewijs gekost. Voor A heb ik alles in 1 keer gehaald, maar ook na ongeveer 60 uur les. Zelfs met ademhalingsoefeningen en 3 bananen in m'n mik zat ik nog als een houten klaas op de motor.

Anyway, het is en blijft een momentopname. Zuur, maar volgende keer beter. Als je erop blijft hangen heb je alleen jezelf ermee.

Enne, zodra je 'm eenmaal hebt, dan maakt het je geen drol met uit hoeveel tijd en geld het je heeft gekost. Ik heb er 10 maanden aan zaterdagen en meer dan 4 ruggen tegenaan gegooid, en het was elke cent en minuut waard.
dankjewel Bart
 
Precies de laatste regels. Het maakt dan geen bal meer uit hoeveel het gekost heeft.
Ik heb een jaar lang al mijn geld wat ik overhield in de maand uitgegeven aan het rijlessen. Dat zou ik overigens niet aanraden hoor... xD
Maar moest en wou hem halen voor de winter aan. En dat was gelukt.
Dankjewel Malissa zo te zien ben ik niet de enige met faal angst probleem
 
Ik heb in Zaandam gelest en afgereden. Natuurlijk is dat makkelijker. Geen trambanen om te beginnen en het is vergeleken met het centrum van Amsterdam (of gewoon binnen de ring) een stuk rustiger en overzichtelijker. Fietsers en voetgangers gedragen zich over het algemeen prima. Nu is dat overal wel vergeleken met het debiele volk op de fiets in Amsterdam.

Neemt niet weg dat ook daar gewoon de verkeersregels gelden :)
Meer rust en overzicht heb je zeker wel!

Amsterdam is misschien wel de moeilijkste plek om te leren rijden.
ja denk ik ook, veel mensen zeggen gewoon Zaandam doen laat CBR niet je geld afpakken. want eenmaal bouw je ervaring op als je rijbewijs hebt niet les
 
Mooie emo post.

Als je net zo rijdt als hoe je schrijft begrijp ik het wel.

Maar goed als je na 70 uur nog steeds geen resultaat hebt, kan je wel een conclusie trekken. Eigenlijk had je dat al veel eerder moeten doen.

Je kan zoals zoveel mensen die zakken kwaad zijn op de wereld, maar jij zelf bent degene die dit resultaat neerzet.

En er wordt vaak geschermd met een bepaald percentage wat moet zakken etc maar als jij de sterren van de hemel rijdt dan is er geen examinator die jou het rijbewijs niet geeft.

Het is simpelweg niet goed genoeg, punt.
Blij dat jij geen examinator bent
 
als je het financieel nog kan op brengen gewoon doorgaan

zie dagelijks mensen rijden waar van je denkt how the fuck heb jij ooit je rijbewijs gehaald

En zoals eerder gezegd 2 keer zakken is echt niet gek tegenwoordig
 
Ik adviseer niets en je hebt het niet van mij... Maar ik ken iemand met faalangst die geen schijn van kans maakt op een officiëel examen, terwijl hij echt een talentvol bestuurder is. Hij is in 1x voor zijn A geslaagd met behulp van een shot CBD olie 🤫
 
Ik adviseer niets en je hebt het niet van mij... Maar ik ken iemand met faalangst die geen schijn van kans maakt op een officiëel examen, terwijl hij echt een talentvol bestuurder is. Hij is in 1x voor zijn A geslaagd met behulp van een shot CBD olie 🤫

Ik heb een tijd geleden CBD geprobeerd (I'll try anything once 😁) en durf het best aan te raden.

Er komt een soort natuurlijke kalmte over je heen, niks anders dan dat. Probeer het een keertje als je 'niks hoeft' en je zult merken dat het geen enkel ander of ongewenst effect heeft. Roken werkt (bij mij i.i.g.) directer en veel beter dan olie slikken. Maar anderen verkiezen de olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan