Die krengen moeten ze echt bij wet verbieden en allemaal de shredder in!!!tegenwoordig met zo'n speedpedelec's die tegen +50km/h aan komen rijden en ineens naast je zitten net wanneer je er af wil...
Laats bijna 1 op de motorkap v/d auto gehad...…..
Tuurlijk is het op de motor anders dan in de auto. En inderdaad, achteraf ff lekker zo iemand de huid vol schelden doet ook wonderen! Ben je gelijk van de stress af.Net daarom. Zo'n fietser op je motorkap doet niet zo'n zeer, maar met de motor ga je zelf ook tegen de vlakte.
Probleem is dat je het nooit uitgelegd krijgt wanneer je zo'n fietser op zijn voorrangsweggetje (aka fietspad) omver hebt geknald.
Dus toch maar eens over die schouder kijken dan.
En in jouw geval, kan je achteraf nog naroepen als je wil.
In 1993 reed mijn instructeur ook achter me aan in z'n auto....maar dat was nog in de tijd dat het niveau van de lesgevers niet erg hoog was. (uitzonderingen niet meegeteld)
Dat dit nog kan in NL?
In Be rijdt zelfs de examinator verplicht met een motor achter je aan...
Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.
Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
Hoe bedoel je? Je kijkt toch even het kruispunt over voordat je gas geeft?
Ook zo'n dingen als met z'n tweeën tegelijk les krijgen vind ik niet zo goed. Je betaald genoeg voor die lessen, niet? Dan wil ik ook één op één leskrijgen.
Tijdens een examen in BE verlangen ze dat je toont dat je vlot en veilig met een motor deel kan uitmaken van het verkeer. Naar mijn mening kan je dat niet beoordelen vanuit een volgauto. Niet meer dan logisch dat ook de examinator op de motor stapt.
De reply van @KvM moet je even goed doorlezen. Mijn idee is, als je nog een keer extra met je hoofd moet draaien heb je van tevoren niet opgelet. Natuurlijk hou je in de gaten wat er op die kruising aan de hand is maar dat kan je met een gezichtsveld van 170 graden wat we als mens hebben bijna zonder dat rare gedraai. Nou is dat maar één aspect.
Jaren geleden reed mijn instructeur altijd met zijn Nissan Patrol achter ons aan, meestal tegelijkertijd druk bellend met zijn autotelefoon, wat toen nog redelijk uitzonderlijk was. Soms -bij goed weer- met zijn Goldwing. Altijd 2 motoren ervoor.Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.
Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
Dit geldt ook voor rotondes e.d.
Ik blijf erbij dat die dode hoek onvermijdbaar is.
Minder dan bij een vrachtwagen, maar ook op de motor zit je ermee.... en dan zijn die snelle fietsers op een rotonde extra gevaarlijk.
Ik weet niet hoeveel dodehoekongevallen er in NL zijn met vrachtwagens, maar hier zijn er dat teveel... en ik denk niet dat die vrachtwagenchauffeurs niet of weinig vooruit kijken...
Dat vooruitziend kijken gaat idd 9/10 goed... maar net voor die ene keer... laat mij in veel gevallen toch maar een keertje over m'n schouder kijken.
Ik heb onlangs een nieuwe camionette aangeschaft, zo één zonder ruitje rechts. Ik merk telkens bij het verlaten van de rotonde dat ik dat extra zicht over m'n schouder toch wel mis.
Had het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal mee eens.Het "overdrijven kijken" is alleen maar goed voor de rij-instructeur en de examinator. Beide rijden achter je aan en kunnen niet van achteren zien of jij jouw ogen links en rechts laat gaan om te kijken. Door "overdreven te gaan kijken", dus door met je hele mik in de helm goed links en rechts te laten zwaaien zijn beide personen ervan overtuigd dat je elke straat en steeg goed ingekeken hebt. Daar is het eerder voor.
Als je gewoon rijdt en goed let op het verkeer om je heen weet je van te voren al of er wat aankomt of niet. Zelf rij ik ook op rotondes af of kruispunten en neem ze zonder "overdreven links en rechts" te kijken omdat ik op het aanrijden al zie of er verkeer aankomt en er voldoende ruimte is om ervoor te gaan of niet. Dat heet inzicht, situatie goed inschatten en rij-ervaring en je gezonde verstand gebruiken. Ook op de snelweg kijk ik niet altijd over mijn schouder, als je goed oplet en jezelf op de motor dusdanig positioneert tussen het verkeer weet je al op voorhand dat je voldoende ruimte links of rechts hebt zonder te kijken. Heeft mij al ene keer geholpen toen er 2 idioten in een drukke file ineens een fikse dot gas gaf waarbij de voorste ineens keihard moest remmen en de achterste met een fikse rotgang er achterop klapte. Ineens stonden er daar voor zowat 2000 kilo aan "oud ijzer" voor mijn neus doodstil en zonder om te kijken/blikken of blozen de boel op de motor gepasseerd omdat ik wist dat ik precies zo reed dat er naast mij geen auto's/vrachtwagen/Polenbusjes reden en er voldoende ruimte was om mijn motor om te gooien.
Die laatste statement van jou vind ik iets kwalijker. Je moet er altijd wel op bedacht zijn dat er op een bepaald moment er altijd van die lieden zijn die je toch voorbij willen omdat ze zich heer en meester voelen in hun gepimpte BMW of Mercedes. Je moet daar toch bedacht op blijven zijn. Sommigen kunnen het echt niet hebben als er een (voor hun gevoel) snellere motor voor hun blijft rijden terwijl ze zelf rondrijden in een gepimpte BMW karretje.
Yup, can confirm, van de zomer 1 les gehad met de instructeur in de auto achter mij en andere leerling. Hij in de airco, wij maar ploeteren met 30+ graden, snap het wel :D Verbaasde me dat hij nog redelijk vlot kon meekomen, maar was eerste AVD les, dus waarschijnlijk waren we nog niet zo snel.Yep; tenzij ze het in de afgelopen jaar om de één of ander reden veranderd hebben. Maar ik zie ze nog steeds geregeld rijden; 2 lessers met 'n dikke auto d'r achteraan.
Voor zover ik weet is het in NL de norm dat de examinator in de auto achter je aan rijdt. Die geeft instructies door aan de instructeur, die ernaast zit, en die ze weer aan jou doorgeeft. Onder andere zodat je een bekende stem en stijl van instructies geven doorkrijgt.
Vond het beetje wisselend. Soms wel fijn, maar ook wel keer met iemand gereden die redelijk treuzelde. Die les heb ik hem (en de instructeur) ook twee keer kwijtgereden. Andere les was met een meisje dat redelijk onzeker was en niet voorop durfde. Dat vond ik dan juist wel weer prima, reed het liefst vooropMwah, dat met z'n tweeën lessen vond ik eigenlijk nog niet eens zo'n punt. Een beetje niveauverschil op sommige vlakken kan dan best behulpzaam zijn; een beetje 'afkijken', zeg maar. En ik leste veel samen met m'n vriendin, dat was wel gezellig.
Vindt met z'n tweeën opzich niet zo erg, maar het niveau moet wel een beetje hetzelfde zijn. Ik had met de AVB lessen een mevrouw die nog niet zo handig was met de motor, dus meeste aandacht ging naar mevrouw terwijl ik vaak wat doelloos oefeningen aan het herhalen was omdat ik het allang onder de knie had..Ook zo'n dingen als met z'n tweeën tegelijk les krijgen vind ik niet zo goed. Je betaald genoeg voor die lessen, niet? Dan wil ik ook één op één leskrijgen.
Tijdens een examen in BE verlangen ze dat je toont dat je vlot en veilig met een motor deel kan uitmaken van het verkeer. Naar mijn mening kan je dat niet beoordelen vanuit een volgauto. Niet meer dan logisch dat ook de examinator op de motor stapt.
jawel Rob ook bijzondere verrichtingen moeten doen oa remmen slalom etcIk denk dat @FritsVrolijk en ik helemaal geen lesmotor hebben gezien.
Wees eerlijk elke motor is achterlijk snel En nu gaat ook de begrenzer er uit@FritsVrolijk Inderdaad! En geen gedoe met vermogenslimieten. Gewoon kiezen wat je wilt, vanaf de lesmotor meteen een 1000+ cc fiets.
En daar ging het vaak op mis...