kosten motor voor woonwerkverkeer

Kosten van mijn motor zijn een stuk hoger dan mn koekblik.
Dan heb ik het nog niet over de vrije tijd die ik erin steek.
Waarom allemaal? Omdat het leuk is.
It's a passion...right :]

Motorrijden is tegenwoordig niet meer zo goedkoop })
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt en sleutelen aan een :] is "much more fun" dan aan een koekblik en je hebt er meer voldoening van :Y

'k kan me ook geen leukere hobby voorstellen...behalve postzegels verzamelen dan hé _O-

dw5gcg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na jaren met de trein gereisd te hebben heb ik een motor gekocht. Dat scheelt me 45 minuten reistijd enkele reis (slechte aansluiting). Hiervoor had ik een auto (Audi A4 1.9 tdi) wat gewoon te duur was voor voornamelijk woon-werkverkeer. OV werd 100 procent vergoed, dus..

Ik ben nu weliswaar een stuk duurder uit dan met ov, maar het scheelt me gewoon 7,5u reistijd per week (vrije tijd is ook wat waard!) en ik geniet van het motorrijden. ;)

Dat genieten, dat doet het hem bij mij ook!
verder mijn ervaring:

Voorheen:
- Arnhem-Amersfoort per auto (trein icm. voor-natransport standaard 1,5 uur)
- met geluk duurt dat 45 minuten, standaard echter een uur, met pech tot 1,5 uur.
- km stand auto ging veel harder omhoog dan me lief was en 1 op 13 is ook niet heel zuinig te noemen (benzine).
- vanwege contractstatus mocht ik niet binnen parkeren :(
- 's avonds chagrijnig thuiskomen en jaloers op al die :] :] die er tussendoor mochten, tenzij ik zo laat was dat de files alweer waren opgelost.

Afgelopen januari A gehaald en een motor gekocht. Gewoon omdat ik dat wilde, niet eens met het doel om woon-werk te doen. Maar toch geprobeerd om te kijken of het wat was, en nu....

- Arnhem-Amersfoort meestal per motor (de laatste weken alleen maar)
- duurt met geluk 35 minuten, meestal tot 50 minuten
- kmstand gaat hard omhoog, maar met 67000 km kan ie nog wel even vooruit.
- verbruik 1 op 20
- motor mag gewoon binnen staan
- in de spits duurt de reist iets langer, maar feitelijk maakt het niet uit hoe laat ik vertrek om toch relaxed te rijden. Tussen de files door gaat ook steeds soepeler al blijft het oppassen.
- 's avonds ontspannen thuiskomen wat thuis ook wordt gewaardeerd :)

Kosten? Tja, ondanks het lagere verbruik heb niet al teveel illusies dat het zoveel goedkoper is. Onderhoud zal tov de auto niet heel veel verschillen, de aanschaf is ook goedkoper, maar verder? Kosten kleding ca. 1000 euro totaal inclusief helm en dan doe je niks geks. En dan ben ik ook nog geneigd kosten voor het halen van het A mee te rekenen.
 
Kosten voor het halen van je A moet je niet meerekenen,
tenzij je er drie jaar en 5x alle examens hebt gedaan.
Want dan loopt het wel in de papieren.

Motorpak en helm zijn terugkerende kosten, dus moet je wel meerekenen.
Je kunt rustig uit gaan van 5 jaar levensduur van die zaken.

En je kunt alles zo duur maken als je wilt.
Maar vooal het verbruik en de onderhoudsinterval (en kosten) zijn
handig om mee te nemen in de overpeinzingen.

Extra vrije tijd doordat je reistijd korter is is iets wat je niet makkelijk in geld uitdrukt.
Net als het plezier van het motorrijden, en de vrijheid niet aan de OV-tijden vast te zitten.

Prive auto nodig omdat je een dochter van 1 hebt, daar valt over te twisten.
De komende jaren kan ze voor niets mee in het OV...
Maar een auto is zeker handig, maar ook daar moet je goed opletten op verbruik en andere kosten.
 
Er zijn gewoon erg weinig data voor de Nederlandse situatie.

Ik ben overigens gestopt met de motor gebruiken voor woonwerk. In mijn nieuwe baan doe ik een groot deel van mijn werk in het buitenland (vliegtuig en trein), en ik kon het aanbod van een leaseauto niet laten liggen.

Maar mijn ervaring is dat je met een middenklasse motor toch al gauw op de 25 cent per kilometer komt, als je alles meerekent, en onderhoud uitbesteedt.
 
Nu ik er over na zit te denken, banden is ook wel een stuk duurder op de motor. 300 euro voor zo'n 10.000 km, da's toch wel aanmerkelijk meer dan autobanden....









en dan moet je niet, net als ik nu, tot 2 x toe binnen 14 dagen je gloednieuwe band lekrijden -O-
 
Laatst bewerkt:
Nu ik er over na zit te denken, banden is ook wel een stuk duurder op de motor. 300 euro voor zo'n 10.000 km, da's toch wel aanmerkelijk meer dan autobanden....









en dan moet je niet, net als ik nu, tot 2 x toe binnen 14 dagen je gloednieuwe band lekrijden -O-

Hmm dat is wel erg duur..
150 euro voor 20 K kan ook hoor..
 
bij km stand 129.600 de achter band vervangen, zat er op sinds 96.500
dus 10.000 km per band, het hoeft niet ;)

voor zat erop sinds 99.100 en is vervangen op 126.155. dit was een road attack.
nu zit er, zoals er achter altijd op gezeten heeft, een conti motion op, gaat wat langer mee :)

ik heb nu, op bijna 135.000 km en na bijna 40.000 km alles bijgehouden te hebben 11 cent per km :)
hierbij doe ik het onderhoud zelf. wel zijn er al kosten gemaakt welke niet snel weer verwacht hoeven te worden. remschijven voor bijvoorbeeld.
 
Nu ik er over na zit te denken, banden is ook wel een stuk duurder op de motor. 300 euro voor zo'n 10.000 km, da's toch wel aanmerkelijk meer dan autobanden....

en dan moet je niet, net als ik nu, tot 2 x toe binnen 14 dagen je gloednieuwe band lekrijden -O-
No one said that riding a bike is....cheap :]

En lek rijden doe je ook niet expres '(
('k let meestal wel wat er op de weg ligt)

Wel |( als het net bij een nieuwe band gebeurt })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan