kosten motor voor woonwerkverkeer

Heb je de prijzen van het OV wel eens bekeken :W , en ja, sommigen hebben t niet zo breed als anderen he. Niets verkeerd aan toch? Sommigen hebben wel woon-werkverkeer, maar geen (steady) salaris. Dan kan je dus wel zomaar wat shit kopen dat "binnen het budget past" maar voordat je weet wat dat budget is kun je niets kopen (of wel, en kom je in de financiële problemen).

Kijk eens bij mensen die financiële problemen hebben, meeste hebben geen idee waar hun geld blijft omdat ze altijd denken zoals bovenstaande gedachtegang :), door af en toe op dit soort "kostenposten" een sommetje te maken kun je dat voorkomen. Kost je echt geen uren en zeker met beperkt budget kan het wel eens flink schelen om je keuzes te heroverwegen.
Gelukkig zit er toch nog drie keer budget in je betoog :]
 
Ik woon in Utrecht. Er tussenin dus inderdaad. Nog steeds geen fietsafstand naar de meeste klanten :+

Feit is gewoon dat heel veel mensen voor hun werk afhankelijk zijn van een auto of motor. Wie geen leaseauto heeft (of leasemotor) is aangewezen op een km-vergoeding. 19 ct/km is gewoon ontoereikend.

Mijn werkgever vergoedt gelukkig meer dan die 19 cent, maar daarvan pikt de overheid dus doodleuk een deel in. En waarom? Het is toch geen inkomen, maar een gewone vergoeding voor daadwerkelijke onkosten die ik heb gemaakt om mijn werk uit te voeren.
Mee eens.
 
Heb in het verleden ook dagelijks met een C1 gereden en overwogen een zuinige diesel te kopen.

Na berekening kwam ik er achter dat ik pas vanaf 25.000km per jaar zou kunnen gaan besparen met de diesel. Is dan natuurlijk een iets grotere auto met wat meer comfort, maar iniiteel verwachtte ik (zoals de meesten waarschijnlijk) dat het toch wel in het voordeel van de diesel zou uitvallen, maar door onze wegenbelasting is dat voordeel dus grotendeels verdwenen.

De motor is ook leuk om voor de fun te gebruiken en kost weinig als ie een tijdje stil zou staan. Met een tweedehands houdt je de afschrijving van de motor ook nog binnen de perken.
 
Bovendien is het niet chill om hele hoge vaste lasten te hebben. Als er dan dingen veranderen in je situatie (ander werk, 2 dagen thuis werken, whatever) zit je vrijwel direct met een flinke kostenpost in je maag. Variabele lasten die met gebruik mee stijgen is dan prettiger. Het kantelpunt op 25.000 betekent dus dat het bij 30.000 nog steeds geen dikke centen scheelt en je benzineauto dus prima uit de voeten kan, maar dat het pas een beetje in het voordeel van de diesel gaat vallen.

Ik denk dat voor particulieren diesel in NL minder vaak verstandig is, dan particulieren zelf denken / berekenen. Op een auto tenminste, dieselmotoren is een gat in de markt, vraag maar aan eh, hoe heet die knakker? :9

full
 
Laatst bewerkt:
Ons gezinsblik rijdt op LPG (G3). Die tank zat er al in toen we hem kochten. En aangezien mijn vrouw behoorlijk wat kilometers maakt, kan dat bij ons echt wel uit. Maar een diesel is andere koek inderdaad.
 
Sommer diesel in Duitsland maakt (legaal omkatten) Enfield's motoren uit India. Er wordt een kleine dieselmotor in gezet die zeer zuinig is. Geheel gekeurd en ook in te voeren vanuit Duitsland.
Verwacht geen topprestaties. Voor de snelweg is die eigenlijk te langzaam met een top van pakweg 100/uur , maar wel een verbruik van 1:50 daaromtrent.
De wegenbelasting voor motoren op diesel is gelijk als die voor de benzine variant.
 
Maar zoiets klinkt meer als een leuk hobbyproject dan als een hij-doet-het-altijd-met-minimaal-onderhoud motorfiets.

Edit: bovendien, met een scherm, een topkoffer, en zijkoffers ... wat blijft er dan van de topsnelheid over?
 
Laatst bewerkt:
Maar zoiets klinkt meer als een leuk hobbyproject dan als een hij-doet-het-altijd-met-minimaal-onderhoud motorfiets.

Edit: bovendien, met een scherm, een topkoffer, en zijkoffers ... wat blijft er dan van de topsnelheid over?
het klinkt mij als zeer simpele techniek, beetje wat er niet aan zit gaat ook niet kapot. ik denk dat het zomaar een heel betrouwbaar ding kan blijken.
ja, de topsnelheid is inderdaad veel te laag, 120 moet toch minimaal wel gehaald kunnen worden om makkelijk door het nederlandse verkeer te bewegen.
 
Ik herhaal, sushi GS500.
Koop je voor bijna niks, rij tussen de 1:20 bij veel korte stukjes tot zelfs 1:30 bij lange afstanden met rustig rijden.
Onderdelen in overvloed en erg goedkoop itt bv Honda.

Zelf onderhoud plegen valt ook zeeeeeeer veel mee te besparen.
Elk uur dat je zelf knutselt bespaar je 60 euro mee.

Pas de koppelings platen vervangen en heb dik een uur op de deksel staan krabben om de oude pakking eraf te schrappen.

Snel verdient ;)
 
Laatst bewerkt:
Elk uur dat je zelf knutselt bespaar je 60 euro mee.

Pas de koppelings platen vervangen en heb dik een uur op de deksel staan krabben om de oude pakking eraf te schrappen.

Snel verdient ;)
Right... De wereld is wel mooi als je alles zo rooskleurig ziet ;)

Zal mooi worden als een monteur een uur op een deksel gaat zitten krabben, dat zie je zeker nog niet gebeuren :z
 
Hihi nee is wel gedeeltelijk waar ;)
Maar het blijft een takkenwerk en vooral precies werkje.
1 aluminium krul en je hebt een lekkende deksel.

Maar goed ik bedoel maar dat je Door zelf onderhoud te doen veel kan besparen.
 
Zelf onderhoud plegen valt ook zeeeeeeer veel mee te besparen.
Elk uur dat je zelf knutselt bespaar je 60 euro mee.

Pas de koppelings platen vervangen en heb dik een uur op de deksel staan krabben om de oude pakking eraf te schrappen.

Snel verdient ;)
Da's ook zo met een koekblik.

Beiden onderhoud ik niet zelf.
 
Dag oma!!

Ik heb hier heel veel redenaties en berekeningen gezien voor mensen die ca 100km p dag enkele reis woon-werk doen. Ik ben wel eens benieuwd naar hoe dit zich gaat verhouden als je ca 20km enkele reis zonder snelweg doet. Nog steeds lood om oud ijzer? Of is het dan wel ineens interessant om een zuinige motor(scooter) te kopen.
 
Hi. Denk je vooral moet nadenken wat handig voor je is? Gebruik je de motor ook voor reizen etc? Heb je hiernaast nog een auto? Mogelijkheid carpoolen?

Misschien met mooi weer op de fiets (lekker gezond, goed voor de conditie en het milieu)?

Het verhaal van de appels en peren...
 
dan zou ik gewoon een elektrische motor nemen. daar hoeft geen benzine in geen gepland onderhoud alleen af en toe wat remmen en banden en misschien een keer een wiellager op de lange termijn. en de meesten halen de 40km wel op een lading en anders laad je op je werk wat bij.
of een fiets natuurlijk al dan niet met elektrische ondersteuning.
 
Motor wordt gebruikt voor woon-werk en af en toe wat plezierritten. Alleen het vrouwtje heeft dan een auto, dus zelf geen motor ernaast.

Op de fiets is geen optie ivm mijn aversie tegen fietsen. Is dat een syndroom? En sport al redelijk veel, zeg maar.

Elektrisch zou nog een optie kunnen zijn, maar dan moet ik informeren naar laad mogelijkheden op het werk. Al denk ik dat een elektrische motor ver boven mijn budget zal zitten en ook een redelijk hoge afschrijving heeft.
 
Laatst bewerkt:
Motor wordt gebruikt voor woon-werk en af en toe wat plezierritten. Alleen het vrouwtje heeft dan een auto, dus zelf geen motor ernaast.

Op de fiets is geen optie ivm mijn aversie tegen fietsen. Is dat een syndroom? En sport al redelijk veel, zeg maar.

Elektrisch zou nog een optie kunnen zijn, maar dan moet ik informeren naar laad mogelijkheden op het werk. Al denk ik dat een elektrische motor ver boven mijn budget zal zitten en ook een redelijk hoge afschrijving heeft.

Dan neem je een fiets met trapondersteuning,
hoef je niet al te veel te doen onderweg, en ben je in een mum op je werk.
Voor pak m beet 1200 euro ben je klaar.
 
Kosten van mijn motor zijn een stuk hoger dan mn koekblik. Kan wel minder maargoed.
Op een supersport moet je geen 1 op 20 verwachten. Ik rij 1 op 10 ongeveer. Koop lekker snel slijtende sportbandjes omdat ik lekker plat door de bochten wil. Het oog wilt ook wat, koop je dure poetsmiddeltjes.
Dan heb ik het nog niet over de vrije tijd die ik erin steek.

Waarom allemaal? Omdat het leuk is.
 
Ik heb de keuze gemaakt om mijn diesel de deur uit te doen en een benzine terug te kopen icm motor.

Totaal rijd ik ca. 25k km per jaar waarvan 50/50 motor auto. De vaste lasten zijn zwaar omlaag gegaan (van 160 voor de auto naar ca. 75). En doordat de motor 1/20 loopt op mijn traject, is het voor mij voordeliger om het zo te doen.

Daarnaast vind ik het motor rijden ook veel leuker, dus dat maakt het nog interessanter.
 
Na jaren met de trein gereisd te hebben heb ik een motor gekocht. Dat scheelt me 45 minuten reistijd enkele reis (slechte aansluiting). Hiervoor had ik een auto (Audi A4 1.9 tdi) wat gewoon te duur was voor voornamelijk woon-werkverkeer. OV werd 100 procent vergoed, dus..

Ik ben circa 150 euro per maand aan brandstofkosten kwijt voor woon-werkverkeer. Daarvan wordt 135 vergoed door de werkgever.

Over een halfjaar koop ik er wel een simpele koekblik bij voor de dagen met sneeuwval en gladheid.

Ik ben nu weliswaar een stuk duurder uit dan met ov, maar het scheelt me gewoon 7,5u reistijd per week (vrije tijd is ook wat waard!) en ik geniet van het motorrijden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan