kosten motor voor woonwerkverkeer

Ga je er een motor + kleding voor aanschaffen is het idd marginaal. Het kan wat schelen, je wordt niet rijk en niet arm van het verschil als je een zuinig goedkoop motortje zoekt.

Heb je alle spullen al en kan en wil je zelf het onderhoud aan de motor doen kan het wel flink schelen. Ik heb vrijwel geen afschrijving op mn motor, kosten buiten standaardonderhoud zijn zeldzaam met een betrouwbaar type motor en brandstof verbruikt ie niet veel. Verzekering 50 per jaar als het dat al is, 120 mrb, prima op te brengen.

Wil je van een flinke diesel met 25k km voordeliger gaan rijden kan ik me voorstellen dat je in auto en motor een stapje terug moet doen, en dan kan je het net zo goed oplossen door een kleinere goedkoper te rijden diesel op te zoeken natuurlijk.
 
Ik rij voor mijn werk elke dag 76 kilometer per dag met mijn dieselkoekblik. deze auto heb ik privé nodig (dochter van 1) Maar begin me steeds meer af te vragen of het niet goedkoper is om een woon werk motor aan te schaffen. Gewoon een simpel 250cc motor/scooter.

Dus de vraag is eigenlijk: Is een benzineauto in combinatie met een motor/motorscooter voordeliger dan een diesel? Of is dat verwaarloosbaar?

ALS je dieselauto klein en zuinig is: onverslaanbaar (waarsch net zo zuinig, en droog, en meer transport mogelijkheid)..

De keuze voor een tweewieler moet je m.i. deels met je hart maken.
Dus als je scooteren of motoren leuk vind (en efficient: Vlotter!): 2wieler erbij nemen.
(en ik zou een kleine dieselauto gewoon aanhouden tot ie helemaal op is, beetje afh van hoeveel garagekosten je gaat krijgen, c.q. DHZ)
 
Zelf moet ik door een toltunnel voor m'n werk, om "uit" te komen op m'n vergoeding rij ik met een motor . ( lager tunnel tarief )

Uit '91 .. dus al lang afgeschreven ,
zou ik me een keer kunnen beheersen zou die vast wel goedkoper rijden als m'n benzine slurpertje uit '96 :)

Maar de snelheid , en mogelijkheden ( inhalen, veel landbouw verkeer ) , maakt mij het al waard om op 2 wielen naar het werk te komen.


Zou zeker m'n auto niet willen missen, verbouwen is toch lastig zonder pakezel .
 
Och en wat dacht je van de mogelijkheid de file te passeren. Ik ben zo verwend als motorrijder, dat ik me erger in de auto als ik in de file sta. Dan denk je, had ik maar...
 
Ik ga ook wel vaak met de falco. Maar dat duurder is dan mn diesel is sowieso een feit.
 
We krijgen van de overheid immers 19 cent de kilometer vergoed.......en men beweert dat het absoluut de kosten dekt..... |(

Niemand verplicht je om een auto te kopen. Die 19 ct krijg je ook als je op de fiets gaat. En waarom moet de overheid de vaste kosten van je auto betalen? Je kunt ook dichter bij je werk gaan wonen of werk zoeken wat dichter bij huis is.
Als je auto 1 op 10 rijdt zijn de benzine kosten al gedekt, is ie zuiniger dan hou je " over". Oh, en niet iedereen krijgt die 19ct van zijn werkgever. De werkgever mag ook meer geven maar dan betaal je belasting over het deel boven de 19ct.

Mijn auto rijdt 1:12 (benzine natuurlijk, diesel is voor tractoren en vrachtwagens), mijn motor 1:14 en dan rijdt ik altijd om als ik van het werk kom. Scheelt dus ook niks maar is wel veel leuker dan in het koekblik.
 
Ik ben ook overgestapt van de auto (V40 diesel) naar de motor (Fazer) met verbruik van 1:20. Maandelijks scheelt mij dit wel.

De fazer:
Belasting / verzekering = 18
5x tanken = 150
Totaal dus 168

Auto
Belasting / verzekering = 160
3x tanken = 225
Totaal dus 385

Nu heb ik heel snel geen afschrijving / onderhoud e.e. meegerekend. Deze heb ik namelijk op beide voertuigen en doet niet veel voor elkaar onder. Dit heb ik dus weggestreept in mijn overzicht.

Ik heb de V40 niet meer nodig omdat we nog een grotere auto voor de deur hebben en de V was echt voor mij alleen voor woon-werk.

Nu komt er nog wel een auto bij, maar die kost ca. 60 / mnd en totaal komt dan op ca. 250 met brandstof. Dat scheelt dus nog steeds goed 100 per maand.

Tevens weerhield de Volvo me ervan om motor te rijden. De diesel koste immers veel geld om stil te staan.
 
denk ook aan constant omkleden, dat kost je 45 kwartier per dag.
auto stap je zo in, met omkleden begin je toch 10 min eerder?
Thuis 2 keer op het werk 2x
 
denk ook aan constant omkleden, dat kost je 45 kwartier per dag.
auto stap je zo in, met omkleden begin je toch 10 min eerder?
Thuis 2 keer op het werk 2x
Ik hoorde dat iemand daardoor later uitklokte op het werk en zo meer verdiende. _O-
 
denk ook aan constant omkleden, dat kost je 45 kwartier per dag.
auto stap je zo in, met omkleden begin je toch 10 min eerder?
Thuis 2 keer op het werk 2x

45 kwartier :o Ik weet niet wat voor motorpak jij hebt, maar ik doe er echt niet 675 minuten over per dag.

On topic. Als het omkleden zo erg is en je hoeft niet in pak rond te lopen kan je ook gewoon een spijker motorbroek kopen en normaal uitziende motor schoenen. Ik heb testen gezien van spijker motorbroeken die er echt normaal uitzien, maar net zo goed beschermen als de gemiddelde textiele motorbroek.
 
45 kwartier :o Ik weet niet wat voor motorpak jij hebt, maar ik doe er echt niet 675 minuten over per dag.
Het is niet de bedoeling 45 minuten maal vier te doen. (is trouwens 180)
Zo erg is het ook weer niet. _O-

Geert bedoeld 45 minuten totaal. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij voor mijn werk elke dag 76 kilometer per dag met mijn dieselkoekblik. deze auto heb ik privé nodig (dochter van 1) Maar begin me steeds meer af te vragen of het niet goedkoper is om een woon werk motor aan te schaffen. Gewoon een simpel 250cc motor/scooter.

Dus de vraag is eigenlijk: Is een benzineauto in combinatie met een motor/motorscooter voordeliger dan een diesel? Of is dat verwaarloosbaar?

Honda PCX 125/150cc.
Verbruik 1:40 - 1:45, nieuwprijs rond de 2500 euro dacht ik.

Als ik geen leaseblik had gehad dan had ik het wel geweten, goedkoper kan je niet rijden :]
 
Laatst bewerkt:
jawel maar met een motor heeft een pcx150 natuurlijk dan weer weinig te maken. De meeste mensen stappen niet uit een dikke dieselwagen op een pc125 denk ik. Iets met verwend zijn / meer luxe gewend zijn ;)
 
jawel maar met een motor heeft een pcx150 natuurlijk dan weer weinig te maken. De meeste mensen stappen niet uit een dikke dieselwagen op een pc125 denk ik. Iets met verwend zijn / meer luxe gewend zijn ;)

Een 150cc heeft net zo weinig met een motor te maken als een 250cc. Dat is waar TS het namelijk over heeft ;) Als je goedkoop betrouwbaar vervoer van A naar B wilt is de PCX gewoon de beste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de bedoeling 45 minuten maal vier te doen. (is trouwens 180)
Zo erg is het ook weer niet. _O-

Geert bedoeld 45 minuten totaal. O-)
Hij deed eerder 45 maal 15 :P

Maar als er 45 minuten had gestaan was beter geweest :+
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook gaan rijden voor mijn werk nu en dacht ook slim en goedkoop af te zijn met een motor. Ik voor een motor kijken!!! Het begon bij het kijken naar een oudere xt660, vervolgens zag ik een leuke kawa z750, uiteindelijk een mv agusta brutale 910 gekocht waardoor ik alsnog opzoek ben naar een tweede motor omdat ik het zonde vind om met de agusta in slecht weer te rijden :X

Ik hoop dat je je eigen dus minder snel tot mooi spul laat verleiden als mij, want het wordt er niet goedkoper van _O-
 
Een 150cc heeft net zo weinig met een motor te maken als een 250cc. Dat is waar TS het namelijk over heeft ;) Als je goedkoop betrouwbaar vervoer van A naar B wilt is de PCX gewoon de beste keuze.
Ah ja, ik werd misleid door de topic titel, ging er van uit dat een motorscooter niet tot de opties behoorde maar als het dat wel doet heb je helemaal gelijk :Y
 
Een 150cc heeft net zo weinig met een motor te maken als een 250cc.

Nounou: in de jaren '50 en '60 reden hele volksstammen op een Jawaatje of iets dergelijks naar het werk, en in het weekend er samen met de vrouw erop uit.
Dat we sindsdien de lat hoger hebben gelegd ("een zware is je ware" of zoiets..) betekent niet dat een motor met 'maar' 250cc ineens geen motor meer is...
Een Honda CB250 heeft, voor z'n inhoud, nog prima prestaties.. het is alleen niets voor op de snelweg.

Als TS woon-werkt via hoofdzakelijk snelweg dan zou ik op zoek gaan naar een motor(scooter) van 400cc of meer, of het goedkoper is dan dieselen betwijfel ik net als de anderen.
Je kunt natuurlijk ook een Enfield Diesel kopen...
 
Niemand verplicht je om een auto te kopen. Die 19 ct krijg je ook als je op de fiets gaat. En waarom moet de overheid de vaste kosten van je auto betalen? Je kunt ook dichter bij je werk gaan wonen of werk zoeken wat dichter bij huis is.
:^
Oh, en niet iedereen krijgt die 19ct van zijn werkgever. De werkgever mag ook meer geven maar dan betaal je belasting over het deel boven de 19ct.
ja, sommige mensen krijgen echt triest weinig
in mijn geval, gewoon voor 5 dagen per week, krijg ik ongeveer 115 euro
ik moet daarvoor dan wel 76km enkele reis naar mijn werk toe :+

overigens kost het mij nu 12 cent per km.
ik heb met de motor nu iets meer dan 30.000 km gereden en heb een aantal van de grotere kostenposten al gehad dus het word al maar goedkoper (remschijven voor, kettingset, montage pro oiler)
ik zat voor de aanschaf van de schrijven, dat is het meest recent, al op 10 cent per km, dat moet weer haalbaar zijn voor mij.
deze prijs is alleen onderhoud en brandstof, dat dan weer wel
 
Een 150cc heeft net zo weinig met een motor te maken als een 250cc. Dat is waar TS het namelijk over heeft ;) Als je goedkoop betrouwbaar vervoer van A naar B wilt is de PCX gewoon de beste keuze.
met het verschil dat die 250 net iets harder zal kunnen. en wanneer je vooral veel op de snelweg zit is dat niet onhandig ;)
 
En dan nog, een motorscooter gaat gemiddeld minder lang mee en is trager. Ver onder de 12 cent ga je niet komen, dus dan zou ik liever op een 600 of 900 op leeftijd rijden dan een nieuw traag en niet waardevast voertuig. Wat je wint in verbruik raak je direct kwijt aan afschrijving, en 200.000 km zie ik uit een pcx niet komen.
 
En dan nog, een motorscooter gaat gemiddeld minder lang mee en is trager. Ver onder de 12 cent ga je niet komen, dus dan zou ik liever op een 600 of 900 op leeftijd rijden dan een nieuw traag en niet waardevast voertuig. Wat je wint in verbruik raak je direct kwijt aan afschrijving, en 200.000 km zie ik uit een pcx niet komen.

Op een snelweg heb je genoeg aan een top van 110kmph. Daarnaast is het natuurlijk onzin dat ze veel minder lang meegaan. De aanschafprijs van een nieuwe PCX is erg laag en je hebt fabrieksgarantie. Je afschrijvingscomponent voor een nieuw betrouwbaar vervoermiddel is daardoor ook erg laag. Desnoods koop je er één van 2 jaar met de kop eraf dan ben je voor 1500 euro met een 2012 PCX met een verbruik van 1:40 spekkoper als het gaat om goedkoop kilometers maken.

Ik durf wel een berekening maken. Bijv een GSR600 vs een PCX150 bij een kilometrage van 20k per jaar.
 
Laatst bewerkt:
Maar....dat kán echt niet, da's veel te hoog. We krijgen van de overheid immers 19 cent de kilometer vergoed.......en men beweert dat het absoluut de kosten dekt..... |(

Dan hebben medewerkers van de overheid mazzel. In de gezondheidszorg vindt men 8 cent de kilometer voldoende...vakbonden vonden dat blijkbaar ook en gingen akkoord. B|
 
Laatst bewerkt:
Op een snelweg heb je genoeg aan een top van 110kmph.
lets agree to disagree, inhalen met wat snelheidsverschil en het jezelf in veiligheid kunnen rijden door te acceleren ipv remmen is véél fijner. Er zijn genoeg stukken waar je 130 (gps) kmh mag, als dan op of voor 110 kmh op gps alles op is, is niet chill.

Daarnaast is het natuurlijk onzin dat ze veel minder lang meegaan. De aanschafprijs van een nieuwe PCX is erg laag en je hebt fabrieksgarantie. Je afschrijvingscomponent voor een nieuw betrouwbaar vervoermiddel is daardoor ook erg laag. Desnoods koop je er één van 2 jaar met de kop eraf dan ben je voor 1500 euro met een 2012 PCX met een verbruik van 1:40 spekkoper als het gaat om goedkoop kilometers maken.

Kleine cilinderinhoud 1 cilindertjes gaan minder lang mee, gemiddeld, dan grotere 4 cilinder in lijn motoren. Ze verbruiken ook minder inderdaad. De vraag is altijd waar ie stopt, maar 80 a 100.000 uit een PCX lijkt mij véél, eens?
Ik durf wel een berekening maken. Bijv een GSR600 vs een PCX150 bij een kilometrage van 20k per jaar.
Ik zou die berekening ook wel durven maken, de pcx gaat hem winnen als je het 5 jaar vol houdt 20.000 per jaar op een pcx te rijden. Het zou een blijk van karakter zijn, ik moet er iig niet aan denken voor het kleine verschil. Ga dan liever met wat meer vermogen en windbescherming de weg op voor die 100.000 km.

Voorbeeldje berekening:

2e hands Motor van 1000,- aanschaf met 40.000 op de klok die tot 200.000 gereden wordt. rijdt 160.000 km over 8 jaar = 8000 liter * 1,75 = 14.000 en 1000 euro afschrijving = 9,3 cent op basis van brandstof en afschrijving (dus ex onderhoud banden verzekering etc)

PCX 150 van 2800,- en 0 km die tot 100.000 km gereden wordt rijdt 100.000 km over 5 jaar = 2857 liter = 5000 brandstof en 2800,- afschrijving = 7800,- = 7,8 cent per kilometer op basis van brandstof en afschrijving. Dan zou ik een motor van 1000,- nog eens niet allrisk verzekeren maar WA en zijn er heel veel 2e hands onderdelen te krijgen en zul je uiteindelijk in dezelfde regionen uitkomen voor de 2.

Dan is de vraag, rij je liever een oudere motor met 100 pk waar je in de eerste periode wat aandacht aan zal moeten geven om hem klaar te maken. Of rij je liever een motorscooter. Motorscooter is nieuw (garantie), zuinig en langzaam maar schrijft af. Motor is ouder, niet zo zuinig maar véél sneller en pittiger.

Bovenstaande staat natuurlijk vol met aannames waarover de discussieren valt, maar het geeft een idee van de orde van grote van kostenverschillen op basis van aanschaf en brandstof. ;) :)
 
Dan hebben medewerkers van de overheid mazzel. In de gezondheidszorg vindt men 8 cent de kilometer voldoende...vakbonden vonden dat blijkbaar ook en gingen akkoord. B|

Terecht natuurlijk. Jullie rijden al gratis rond in die ambulances...... daar zou je eigenlijk voor moeten betalen... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan