Opknappen van een CB750 F2 SOHC

en hier gaan ze erin:
full
 
En gelijk goed lopen (samen met het benzinefilter dus). Geen ploffen meer bij stationair draaien! Moet hem nog afstellen met de colortune, maar in een 1e rit ook geen knallen meer uit de uitlaat. Even wennen weer dus :z
 
Heb de link weer gevonden waar de beschrijving staat hoe je een verkeerde startionairsproeier zou moeten herkennen, en welke je dan nodig zou hebben qua correctie (blijkbaar hebben harleys ook keihinn carburateurs :Y ):

http://motorvitamine.eu/www.motorvi...3016bb7cf6b85a98a&topic=790.msg14606#msg14606

Dit herkende ik:
2 sproeiermaten te klein en de motor zal hikken en overslaan als hij koud is en de motor zal onregelmatig lopen als je het gas vast houd als je langzaam rijd.
 
Update: nu had ik nog steeds het probleem dat mijn kleine tankje om de motor te synchroniseren vol met roest zat. Eens rond gekeken voor een andere oplossing, maar tot de conclusie gekomen dat dit toch wel ideaal is. :+
Toen eens rondgekeken hoe en wat met die tankcoatings en zo. Vrij duur allemaal daar koop je een ander tankje voor. En of dat houdt in een roestige tank betwijfel ik ook. Ook over electrolyse gelezen.
o.a hier:
Tank ontroesten met elektrolyse
:9

Klinkt super, heb pas zelf een electrische gelijkstroomvoeding in elkaar gebeund die dit zou moeten kunnen. Dus aan de slag:
full
 
Laatst bewerkt:
Een stalen pin in de tank, door een houten blokje voor de isolatie en de bevestiging. In de tank zit ongeveer 2,5 liter (warm) water met 150 gram bakpoeder gemengd (ja zo uit de supermarkt: 10 zakjes dus voor 5000 g bloem ;) ).
Prik erop en begint gelijk te bubbelen.

Op de plaatje op het net zie ik overal allerlei zooi uit de tank komen, Dat was hier dus niet. Beetje water wat eruit kwam door de bellen maar dat was het. Ruikt een beetje maar niet storend. Ik heb wel goed geventileerd ivm waterstof en zuurstof wat je opwekt.
Voeding op 12 V, wat zo rond de 5,5 tot 6 ampere uitkwam (de stroom loopt op). De tank wordt vrij warm, wat niet gek is als je er uren 60-75 W in ligt te stoken. Al met al met tussenpozen (alleen als ik thuis was natuurlijk aangezet) ongeveer 24 uur laten borrelen, net als 7up...

Hier de aansluiting de tank nog eens:
full
 
Laatst bewerkt:
De staaf zou er nogal van lijden las ik, bij mij werd die alleen brandschoon:
full

:P
 
De tank gespoeld, er zat nogal wat wit kalkachtig spul in, wat te verwachten was. Dit er goed uitgespoeld. Naspoelen met azijn heb ik ook gedaan dit werd aangeraden, maar had mi uiteindelijk geen zin: de tank bleef hetzelfde. Wel zat er een zwart laagje in, wat je met een vinger zo weg veegt, zie foto:

full
 
Laatst bewerkt:
... dus even boenen met een afwasborstel zo goed en zo kwaad als het kan, en na even spoelen, zie hier het resultaat (de tank had voorheen diep onderin flinke, en bovenin bij de vuldop lichte roest, heb er geen foto's van)
full
 
Onderin:
full

Super resultaat eigenlijk, zonder teveel rotzooi! Zelfs mijn voeding die goed heet werd heeft deze duurtest overleefd!

*O*

Alleen de benzinekraan zat natuurlijk helemaal dicht met die kalk dus even uit elkaar moeten halen...
 
Cool. De roest Fe2O3 (als ik me niet vergis) wordt dus omgezet in... wat eigenlijk. In ieder geval ontstaat er H2 want daarvoor moet je zo goed ventileren las ik. Maar wat is nu de precieze chemische reactie?
 
Laatst bewerkt:
Update: vandaag de motor met de Carbtune afgesteld (na de wissel van de stationairsproeiers). Bij de 1e cylinder was weinig te zien, die leek sowieso weinig te doen. Wat niet gek was omdat de synchronisatie ook nogal uit het lood lag.
Dus nummer 4 eens geprobeerd (aan de buitenkant van het blok is toch het handigst). Na eens goed de stationair-mengselschoef uitgedraaid te hebben kreeg ik nu toch echt wel een gele vlam te zien! Daarna weer ingedraaid en de slagen geteld.
Ditzelfde bij de 2e cylinder herhaald, wat vrij klote is omdat je daar bijna niet bij komt door het frame en met het hete blok en uitlaten waar je hand de hele tijd aan komt... toch gaf dit een aardig resultaat:

Ongeveer 2 1/16 slag uitgedraaid (2-en-een-beetje om nog preciezer te zijn). Origineel is dit 1 1/2 +- 1/2. Misschien zijn de sproeiers nog iets krap aan de maat. Maar in ieder geval een behoorlijk verbetering en ik denk dat dit er mee door kan :?
Ik zit aan de rijke kant van het blauwe spectrum (net geen gele vlam meer dus).

Hier het gebruikt spul ter illustratie (let op de custom schroevendraaier en de bougie waarvan ik het ringetje op de carbtune bougie heb overgezet. Origineel is dit een los, te groot ringetje wat in de praktijk onwerkbaar is.
full
 
Laatst bewerkt:
Ook nog even gesynchroniseerd met het ontroeste tankje...
Gelijk bleek dat cylinder 1 maar weinig meedeed, maar dat was snel opgelost.
Cylinders 1,3, en 4 (allemaal dus) moesten bijgesteld worden. Hier wat filmjes voor de leuk :)

Lange versie met carbtune en infuustankje in beeld:

Korte versie met alleen carbtune:
 
... dus even boenen met een afwasborstel zo goed en zo kwaad als het kan, en na even spoelen, zie hier het resultaat (de tank had voorheen diep onderin flinke, en bovenin bij de vuldop lichte roest, heb er geen foto's van)
[afbeelding]
Haha, ik vind het er erg Frankenstein uitzien dat electrolytisch ontroesten.

ik heb onlangs een tank met vloeibare ontroester ontroest, Fedox via Rustbuster.nl. De ontroester kost niet zoveel, een tientje of zo. Het is de coating die het duur maakt. Maar die heb jij eigenlijk ook nodig?
Het werkt wel perfect moet ik zeggen, dat ontroesten.
ook nog wat met HG roestverwijderaar van de bouwmarkt geprobeerd, dat werkt eerlijk gezegd net zo goed, voor 7 euro.
1 nachtje en hij is brandschoon.
 
Tijd voor wat updates. Motor liep al een tijd slecht af en aan. Probleem was niet de sproeiers, vlotter naalden ontsteking oid. Hij kreeg benzine...
Wat verder speuren leverde dit op:
 
full


Een klei scheurtje dus in de acceleratiepomp (het membraam ervan) B|
Al met al een paar maanden geduurd, en meerdere ritten verpest hierdoor :X
Maar na de reparatie weer :] :)
 
Laatst bewerkt:
Heb dit onderdeel wel vaker in de hand gehad, maar dit is later gebeurd... :Y
 
dank voor de info, maar heb de hele zolder al vol met zooi liggen met oa aan onderdelen een heel blok bij mekaar (was ook niet tillen als het in elkaar zou zitten...).
Dit blok is zo te zien geen f2 blok (niet zwart) waardoor interne onderdelen niet echt uitwisselbaar zijn. Of dit wat is, is van buiten moeilijk te zeggen (ook als je er naast staat). Heb eens een los blok gekocht voor 50 euro, was ook 50 euro waard bij nader inzien ;)
_O-
 
Laatst bewerkt:
Laatste paar dagen is de sleutelkoorts weer toegeslagen, ook omdat er toch niks meer te rijden valt volgens de belastingaanslag...
Hier weer wat plaatjes:
full
 
Ik had wat veel verschil tussen veerstijfheid voor en achter.
Achter heb ik nu vn die koni schokbrekers, waarvan de veer al stukken stijver is dan origineel. Niet erg, maar doordat die veren ook nor een cm of 2 langer zijn dan origoneel staat de fiets iets meer voorover. Daardoor stuurt hij beter, en je zit er beter op, maar duikt hij ook meer, zeker bij flink remmen.
Ook de demping kon wel wat beter in vergelijk tot achter.
Ook lekten de voorvorkkerringen (die ik zelf nog vervangen heb bij installatie van deze poten). Ze lekten vrijwel gelijk...
 
full

Let ook op de latten die de krik blokkeren in geval van zakken. Het blijft een hydraulische krik en de motor kiept misschien om als hij zo omlaag zakt.
 
Laatst bewerkt:
Keeringen lekkage blijkt te liggen aan op de kop montage van deze dingen. Ook nu was het compleet onduidelijk in welke richting deze horen |(. Geen plaatje op de verpakking of online te vinden!
Aan beide kanten zit namelijk zo'n veertje wat deze om de poot klemt. Heb ze nou maar eens andersom erop gezet.

Ook SAE30 olie gebruikt om meer demping te krijgen (ipv de al dikker SAE15e olie die ik had).

De handleiding hgeeft aan dat de luchtkamet 130 mm moet zijn zonder de veren in de poot. Bij 150 mm luchtkamer was ik al 400 ml olie kwijt, 200 per poot dus in vergelijk met 150 ml wat het werkplaats handboek aangeeft. Dus het daar maar eens even bij gehouden (zie 1e foto waar ik het op de handleiding erbij heb geschreven 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan