Opknappen van een CB750 F2 SOHC

full
8-)
 
Remmen zitten er nu ook in, alleen lek(te?) 1 ontluchtingnippel (zweten). Zat wel goed aangedraaid.
Maar eens eruit gedraaid en weer erin na snel schoonmaken. Natuurlijk zeek het eruit. |(
Nu hard aangedraaid en hopen dat het nu dicht blijft...
|(
 
Was net begonnen.... Onderdelen uitzoeken op de computer.
:)
Vandaar mijn snelle reacties!
 
Nog een vraagje aan de f2 kenners:
Hoe krijg je die brede 630 ketting nou handig met zijn tandwiel op de as? Is altijd een enorm geklooi. RR zit een uitsteeksel van het onder blok in de weg waardoor het een enorm geprobeerd en gewring wordt. Hier plaatjes van vandaag:
full
 
Laatst bewerkt:
Het achterwiel zit er nu nog niet in BTW
full

Ketting is eindeloos.
Tips zijn dus nog steeds welkom
 
Bovenaan bijvoeren van de ketting bedoel je in optie 1?
Idd moet dat sowieso om het tandwiel ver genoeg naar voren te krijgen en de spanning van de ketting te verminderen.

Toen ik mijn fiets kocht zat er een zeer versleten (kleiner dus ) tandwiel op met een nieuwe ketting. Toen ik er een bijpassend nieuw voor tandwiel bestelde kwam ik snel erachter waarom ze dat in 1e instantie niet vervangen hadden |(

Optie 2 lukt me niet, kan dat bij jou wel dan?
Ik krijg de ketting er nu met het achterwiel eruit wel op, maar ik krijg het achterwiel er niet uit met voortandwiel er op en ketting erop... Er zit dan niet genoeg speling op de ketting om deze over het achter tandwiel te krijgen.

Nu vraag ik me af: zou mijn ketting destijds te kort geklonken zijn met dat te kleine voortandwiel? Ik moet dus altijd het voor tandwiel loshalen om het achterwiel eruit te halen... en das klote -O-
 
Ik krijg de ketting er nu met het achterwiel eruit wel op, maar ik krijg het achterwiel er niet uit met voortandwiel er op en ketting erop... Er zit dan niet genoeg speling op de ketting om deze over het achter tandwiel te krijgen.

Nu vraag ik me af: zou mijn ketting destijds te kort geklonken zijn met dat te kleine voortandwiel? Ik moet dus altijd het voor tandwiel loshalen om het achterwiel eruit te halen... en das klote -O-

Dat verklaart toch alles. Je achterwiel moet eruit kunnen zonder je voorste kettingwiel los te halen. Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.

Ik had met de 630 ketting ook altijd een beetje moeite. Maar met wat gepiel ging het wel. Nu met een nieuwe 530 is het helemaal geen probleem meer.
 
idd optie 1... maar een korte ketting gaat zo natuurlijk niet werken...schakel bijplaatsen dan? dat worden er dan al 2 extra.... mhhh kleiner voortandwiel... topsnelheid rij je toch niet vaak (al dan niet nooit)
wordt het wel lekker rap van.
 
Het is me onderhand wel duidelijk geworden dat de lengte van de ketting dus niet klopt. Ik zal eerst de schakels maar eens nameten om te kijken hoe versleten deze op dit moment is.
Als hij nog goed is rij ik er nog wel even mee, het hoeft niet iedere dag uit elkaar...
 
Ketting gemeten, 16 schakels zoals op een paar plaatsen op het net gevonden: 305mm. 630 ketting heeft schakels van 19.05 mm
16*19.05 = 304.8 mm in nieuwstaat
Slijtage limiet = 307.8 mm
Zie gegevens: Regina Chain | Roller and conveyor chains
Die gaat nog wel even mee... :? :X 8-)

Schakels bijzetten loopt het waarschijnlijk ook niet eenpariger/rustiger van?
 
full

Hij zit weer in elkaar!
Ketting nog eens geprobeerd: als je de ketting aan de kant houdt, krijg je het ketting wiel er zo op. Maar dan het achterwiel: met de as er nog uit leg je dan zo de ketting erop *O*
Andere keren heb ik met loshalen de as er niet gelijk uitgehaald en dan gaat het dus niet.
 
Vandaag even kort getest: de remmen icm de nieuwe voorveren en demperolie werken erg goed. Remt en stopt enorm goed! Wat al jaren mistte :9
Aleen weer een klein beetje vochtig rond de ontluchtingsnippel van 1 van de remklauwen...
 
Die ontluchtingsnippel moet toch dicht te krijgen zijn?! Bestaat er niet zoiets als een mini-freesje om het afdichtvlak weer gezond te maken? Je hebt vast al een nieuwe nippel geprobeerd.
 
full

Nu met het juiste gereedschap een snelle nippelwissel, zodat de lekkage beperkt blijft. Had tussen alle Honda spul nog wel een fatsoenlijke nippel liggen. Wel aan gedacht, nog niet gedaan 8-)
 
[imgatt]
De nippel die eruit kwam. In het midden nogal grof qua oppervlak, alhoewel hij daar niet heeft aangelegen.
Die erin is gegaan wat over het hele puntje netjes glad.
Eens een paar keer flink in de rempomp geknepen, zag er goed uit tot nu toe O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan