Helaas max, goed geprobeerdHet is toch wielSPIN en geen wielSLIP...klein detail, groot verschil...En dan geeft de teller toch te veel aan...?
Je moet het WEL DEGELIJK vanuit het hart van de as zien, precies in het middelpunt van de velg/band.
Dat de opnemer aan de buitenkant gemonteerd zit
maakt geen kl*ten uit, hij telt slechts het aantal wielomwentelingen, en dat is aan de buitenzijde exact evenveel als in het hart.
Groeten Paul.
PS; de opmerking die geplaatst is over het minder aangeven van de km teller bij hoge snelheid vanwege de uitzetting van de band klopt inderdaad, alleen zet een moderne radiaalband niet zoveel meer uit.
Tevens is er bij hoge snelheden altijd een zeer klein percentage wielslip, waardoor de snelheidsmeter nog iets minder aangeeft.
Doch de gemiddelde snelheidsmeter wijkt standaard al zoveel af, dat dit slechts "peanuts"zijn.
Als je goede sportbanden hebt, dan klopt de bewering...
Sportbanden hebben een wanghoogte en bolling die zodanig is, dat de banden in het midden gewoon hoger zijn dan aan de randen... Hierdoor neemt de wielomtrek af en het toerental (door het "helling-effect") toe...
Er zijn wellicht ook banden die een dusdanige radius hebben, dat de hoogte exact gelijk blijft of zelfs groter wordt bij platter leggen... Maar wie wil die banden nou? Je kan niet erg schuin (snel a/h einde van je loopvlak) en het kost meer kracht om de motor de bocht in te krijgen.
Als je echt met afgeplatte sportbandjes rijdt, kan het dus misschien ook wel eens opgaan...
Vriend Joris,Euh, naarmate de hellingshoek groter wordt kan de radius van de band alleen maar kleiner worden. Anders kun je de bocht niet om Waarom valt een motor om als je hem loslaat? Omdat de banden bol zijn en niet hol.
[me]Joris is niet eigenwijs.[/me]
Volgens mij zijn we het al vele posts met elkaar eens, alleen zijn we niet zo goed in iets duidelijk uitleggen. En sommigen niet zo goed in begrijpend lezen.
Vriend Joris,
Je hebt helemaal gelijk
Maar....
Je kan wel zo een platte band hebben, dat de bolling van de band zodanig is, dat de afstand tot het middelpunt van de as toch groter wordt bij het platleggen... Dan is de band nog wel bol, maar niet bol genoeg om de grotere afstand naar het middelpunt van de as teniet te doen...
[me]Muis is ook niet eigenwijs, maar heeft wel gelijk...[/me]
Jij mag helemaal niet wedden van je moederOp vrijdag 12 juli 2002 22:54 schreef Joris het volgende:Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.
[Doorzeurmodus]Je hebt wel gelijk. Maar wat jij beschrijft bepaald of een band gemaakt is met het oog op rechtuitstabiliteit of op wendbaarheid. Niet over het toenemen van het toerental of het afnemen van de werkelijke snelheid in een bocht.
2 zaken die je absoluut niet met elkaar mag verwarren in dit verhaal zijn:
*Toerental is voor ieder onderdeel van het wiel gelijk. Van as tot loopvlak, zonder uitzondering.
*Omtreksnelheid is afhankelijk van de afstand loodrecht tot de rotatieas.
Maar ik stel voor dat we dit op een meeting een keer wetenschappelijk aan gaan tonen. Ik wil er een krat bier en 3 shoarmaschotels om verwedden.
[Doorzeurmodus]
...Maar de omtreksnelheid bepaalt hier ook mede het toerental! Bij sportbanden:
Als je de fiets instuurt, verklein je de omtrek van je wiel, waardoor de motor (kort) oploopt in toeren (terugschakel of helling-effect)... Hou je het gas constant, dan ga je langzamer terwijl je teller evenveel aangeeft... Wil je even snel(in echte km/h), moet je meer gas geven...
[/Doorzeurmodus]
Dus jij bent niet watje genoeg?[Door-doorzeurmodus]
Dat zeg ik ... GammaWat je beschrijft is bij ieder motor, scooter en bromfiets het geval. Je mag ze van mij allemaal gaan controleren. (Alleen niet bij de Boss-hoss want die heeft een vierkante achterband)
[/Door-doorzeurmodus]
[me]Joris gaat het voorbeeld van www.desmoquattro.nl volgen[/me]
Dus niet. maar lijkt me een leuk onderwerp als we elkaar een keer tegen komen IRL.
dat van die wielslip.., jadat komt er ook nog eens bij.
vergeet ff niet dat alles in theorie is, dus de snelheids verschillen zijn idd niet waarneembaar.
whahahaaaaa[Door-doorzeurmodus]
Dat zeg ik ... GammaWat je beschrijft is bij ieder motor, scooter en bromfiets het geval. Je mag ze van mij allemaal gaan controleren. (Alleen niet bij de Boss-hoss want die heeft een vierkante achterband)
[/Door-doorzeurmodus]
[me]Joris gaat het voorbeeld van www.desmoquattro.nl volgen[/me]
één dingetje nog:
1 - Zet je motor op de paddockstand
2 - Verf een stip op je glimrandje
3 - Gooi je wiel rond
4 - Kijk om welk punt die stip draait
5 - Indien de stip om het hart van het wiel draait, zal die gedurende de rotatie over het loopvlak naar het glimrandje aan de andere zijde van je band verplaatsen. Bel me dan even, want dan kom ik kijken.
Nope, is en blijft 1 heel wiel en dus niet meerdere stukken, alles draait even snel dus.
zou wat zijn zeg, mn linkerkant sneller dan de rechterkant van een wiel
Aantal omwentelingen is even hoog over de gehele band.
met deze verklaring ben ik het niet eens.
ik denk dat de straal van de band wijzigd, dus dat de straal van het wiel altijd haaks op de as blijft.
de aantal omwentelingen die het wiel maakt is bepalend voor de snelheids aanduiding. als de diameter van het wiel afneemt dan wijzigd ook de sneldheid.
oja, het geldt alleen voor het voorwiel en niet voor het achterwiel.Klopt, mits jou snelheid word gemeten op het voorwiel. Dan zie je nl de teller iets omhooggaan. dit is echter wel minimaal.
Volgends mij bijft het toerental van je motor wel gelijk. die veranderd alleen als jij meer of minder gas geeft of als je een helling neemt.
wist je dat het topje van de mast van een zeilboot veel meer afstand aflegt dan de boot.
straal van de band heeft erniks mee te maken, het gaat om de omtrek. Door de kleinere straal wordt de motor wel krachtiger....