Stoppen om tinnitus te voorkomen?

Giuseppe S

Die hard MF'er
25 apr 2018
304
48
Beste forum leden,

Nog net geen 2 jaar aan t rijden, en er komt een pieptoon in mijn oren. Inmiddels doorverwezen naar de KNO-arts, vanwege mijn leeftijd.

Rijden doe ik altijd altijd met oordopjes in, maar sinds ik die gebruik krijg ik dus oorsuizen waarvan er nu 1 permanent is.

Misschien dat KNO arts ineens een gek en helpend idee heeft, maar vooralsnog vrees ik voor t ergste, en moet ik wellicht de motor laten staan om erger te voorkomen. Dat zou ik zo stikzonde vinden en zo enorm jammer. De plannen voor mijn volledige rijbewijs gingen bijna door, 2 maandjes nog. Maar die blijven waarschijnlijk dus liggen.

Ik wilde mijn verhaal hier even kwijt, daar is t immers een forum voor(denk ik)

Misschien dat er iemand nog een ander briljant idee heeft ipv van stoppen met rijden...

Groetjes,

Giuseppe
 
Je hebt het over oordopjes, maar zijn dat dan de standaard dopjes? Misschien zijn otoplastiken een optie? Deze worden op maat gemaakt en daar kunnen verschillende filters in gezet worden zodat je (tot een bepaalde mate) kunt beslissen hoeveel geluid je wilt doorlaten.

Ik heb ze ook voor mn werk en ik ben er zo blij mee. Ze zijn van een zacht materiaal en ik heb filters die wel het meeste geluid wegnemen, maar een portofoon nog net kan verstaan.

Sterkte en succes in ieder geval met je zoektocht naar een oplossing!
 
Moldex Spark Plugs gebruik ik inderdaad. Ik heb op maat gemaakte otoplastiken maar dat zijn de harde varianten. Die maken het rijden alleen maar erger naar mijn idee. Zit ook een muziek filter in. Ik ga dit in ieder geval eens aankaarten bij de KNO arts. Dankjewel
 
Ik heb dit al jaaaaren aan beiden oren en heb ermee leren leven.
Prettig is het niet , wat muziek opzetten ook thuis en ik heb er minder last van omdat de muziek het gesuis , gepiep overstemd.
Maar daar mijn motorfiets voor laten staan , nooit.
Goede gehoorbescherming uitkiezen en dat is echt uitproberen om verdere beschadigingen te voorkomen.
 
Naast alle goede suggesties nog mijn verhaal:
Ik heb al een beetje tinnitus, en doe er alles aan om dat niet te laten verergeren.

Wat mij helpt (met *mijn* merkwaerdige oren) zijn alpine sleepsoft (!) pluggen, waarvan ik het filter heb dichtgestopt met een passend mini-schroefje.
Deze pluggen breng ik met het meegeleverde hulsje zeer diep in de gehoorgang in.
Om de steel van de padde(n)stoeltjes heb ik een stukje garen gebonden waarmee ik ze er weer uit kan trekken.

Dit werk voor mij nog het beste. Geen filter dus, dat vind ik al te luid.

Grappig is, dat met deze extra deming de in-helm entertainment audio veel beter kan horen - ook op de snelweg.
Ook verkeersgeluiden komen nu *beter* door, omdat m'n gehoor nu niet verzadigd is met herrie.

Maar ieder oor is anders, plastieken kunnen ook een optimale oplossing zijn. Ik ben sceptisch over "filters" , ik streef naar maximale demping.
But that's me.

(Tracer 900 met lage sportruit, Premier integraal helm, Freecom1 audio)
 
Ik ben geen KNO arts, maar is het niet zo dat Tinnitus wordt veroorzaakt door langdurige blootstelling aan teveel geluid? Als je pas 2 jaar rijdt, en dat ook altijd deed met oordoppen in, kan het dan niet veroorzaakt zijn door iets anders. Bv veel werk in lawaai of vaak te dicht bij boxen hebben gestaan in discotheken ofzo? En volgens mij kan het ook worden veroorzaakt door medische oorzaken zoals een infectie. Ik bedoel te zeggen, misschien heeft het wel een andere oorzaak dan het motorrijden. Ik zou vooral de bevindingen van de KNO arts even afwachten, die heeft er voor gestudeerd.
 
De motor betreft een Div600 uit 96 met een spoiler ruitje om de turbulentie weg te halen.

Ik weet inderdaad niet zeker of het door het rijden komt, luide situaties heb ik er weinig, ik heb voor mn gevoel snel "last" van geluid dus ben er vlug mee iets aan het lawaai te doen.

Maar ik kan me niks anders bedenken.

Filters hoeven van mij ook niet per se, maximale demping inderdaad.

Afwachten wat de arts zegt inderdaad, volgende maand. Tis gewoon enorm balen en soms ook paniekerig.
 
Het enige dat zou helpen is de geluiden volledig af te sluiten. dat het je oor niet meer in komt.
Ik heb een ervarinkje opgedaan toen ik in de scheepsbouw werkte: Men ging met een pneumatische hamer de naam van het schip in de huid hakken alwaar ik achter zat, een grove schatting zo'n 200 dB, ver over de pijngrens. Ik heb de oorproppen tegen mijn trommelvliezen aangeduwd en dat hielp niet, het geluid wordt op enig moment niet meer door de gehoororganen/gangen doorgegeven maar door de rest van je hoofd. De proppen moesten door de EHBO verwijderd worden, zo diep had ik ze eringepropt en nog deed het geluid pijn.

Bedoel dus te zeggen dat als je heel erg geluidsgevoelig bent dat demping op enig moment niet meer gaat helpen... Ik had er alleen geen oorsuizen van...
 
Meestal hoor je de piep pas écht hard als je de oordoppen in doet. Ook als je dan afstapt na een ritje.. dus dan is het een beetje een kip/ei verhaal. Als je goede schuimpjes hebt gebruikt en goed in hebt gedaan dan zou je er toch niet echt gehoorschade, op de motor, van op moeten lopen zou je denken.

Ga eens staan tijdens het rijden met je hoofd uit de turbulentie van het scherm, moet je eens kijken hoe stil het waarschijnlijk wordt..

Anyway, ik heb keiharde tinnitus (oorzaak onbekend) maar zal daarom nooit stoppen met motorrijden. Heb dan ook 3M 1100 schuimpjes in, die hebben behoorlijke demping. Heb niet het idee dat m'n tinnitus erger is geworden in de afgelopen jaren en rij behoorlijk wat op de motor (wel altijd nakeds met laag windschermpje).
 
Geen idee of het voorbij is gekomen maar probeer schuimpjes. Volgens mij dempt niets meer dan de 37db schuimpjes. Ik gebruik die zelf ook.

De helm kan veel uitmaken. Ik heb twee helmen een Shoei Qwest en een duurdere HJC RPHA 11. Met de laatste kan ik niet prettig rijden want ondanks de schuimpjes laat deze veel te veel windruis door op de snelweg tenzij ik 90/100 (op de teller) ga rijden. Wat ik nooit doe....

Een ruitje kan ervoor zorgen dat de wind juist net verkeerd onder of tegen de helm komt. Die er eens afhalen of een andere proberen zou kunnen helpen.

Schuimpjes zijn een goedkoop probeersel. Maak ze lekker nat de eerste keer als je ze indoet dat helpt. Gewoon ff onder de kraan of zorgen dat je oren vochtig zijn helpt ook. Desnoods ff met een wattenstaafje nat maken van binnen. Het is heel belangrijk dat ze er goed in zitten want een 0.01mm kiertje laat veel geluid door (goed is niet perse diep er in).
 
Geen idee of het voorbij is gekomen maar probeer schuimpjes. Volgens mij dempt niets meer dan de 37db schuimpjes. Ik gebruik die zelf ook.

De helm kan veel uitmaken. Ik heb twee helmen een Shoei Qwest en een duurdere HJC RPHA 11. Met de laatste kan ik niet prettig rijden want ondanks de schuimpjes laat deze veel te veel windruis door op de snelweg tenzij ik 90/100 (op de teller) ga rijden. Wat ik nooit doe....

Een ruitje kan ervoor zorgen dat de wind juist net verkeerd onder of tegen de helm komt. Die er eens afhalen of een andere proberen zou kunnen helpen.

Schuimpjes zijn een goedkoop probeersel. Maak ze lekker nat de eerste keer als je ze indoet dat helpt. Gewoon ff onder de kraan of zorgen dat je oren vochtig zijn helpt ook. Desnoods ff met een wattenstaafje nat maken van binnen. Het is heel belangrijk dat ze er goed in zitten want een 0.01mm kiertje laat veel geluid door (goed is niet perse diep er in).
Dat is een mooie tip om je akoestisch van de butienwereld af te sluiten, maar willen we niet , bijvoorbeeld, de eigen motor horen? hulpdiensten?
 
Nee, je rijdt compleet doof rondt.
-O- Ja, dat is ook wat ik begreep...

Maar daarom vraag ik ook of de geluiden van bijvoorbeeld een Ambulance, die wel door speciefieke oordoppen en autoplastieken doorkomen niet belangrijk gevonden worden.
Kan natuurlijk, maar het beste motorpak beschermt je niet tegen een Magirus van de brandweer met 2000 liter water aan boord
 
Weet je zeker dat het door de motor komt?
Ik heb er ook sinds een maand of 2 last van. Dacht ook dat het komt doordat ik een keer een half uurtje zonder doppen op m'n streetfighter had gereden. Dat terwijl ik em al een aantal jaar heb en daarvoor altijd zonder doppen reed.
Maar je kan het ook (tijdelijk) door stress krijgen. Bij mij kwam het eigenlijk vlak voordat ik m'n huis kocht waar ik de komende maanden aan 't verbouwen ben met alle bijkomende stress. Die link legde ik pas later. Merk namelijk ook dat het niveau van ruis per dag verschilt en als k een dagje lekker ontspannen niets doe is het opeens veel minder.
 
Weet je zeker dat het door de motor komt?
Ik heb er ook sinds een maand of 2 last van. Dacht ook dat het komt doordat ik een keer een half uurtje zonder doppen op m'n streetfighter had gereden. Dat terwijl ik em al een aantal jaar heb en daarvoor altijd zonder doppen reed.
Maar je kan het ook (tijdelijk) door stress krijgen. Bij mij kwam het eigenlijk vlak voordat ik m'n huis kocht waar ik de komende maanden aan 't verbouwen ben met alle bijkomende stress. Die link legde ik pas later. Merk namelijk ook dat het niveau van ruis per dag verschilt en als k een dagje lekker ontspannen niets doe is het opeens veel minder.
:^ :^

Da's zo ontzettend waar!!!
 
Even wachten op de KNO arts. Bij mij begon het een paar maanden geleden ook tot het niveau dat een fatsoenlijk gesprek voeren niet mogelijk was. Het komt waarschijnlijk bij mij door hooikoorts. Geen loopneus of iets dergelijks, maar mijn oren reageren erop. Afgelopen week toen het een tijdje slecht weer was geweest nergens last van. Afgelopen weekend met kamperen in het gras met goed weer was ik steeds weer blij als ik aan de medicijnen kon.
 
Geen idee of het voorbij is gekomen maar probeer schuimpjes. Volgens mij dempt niets meer dan de 37db schuimpjes. Ik gebruik die zelf ook.
Schuimpjes zijn een goedkoop probeersel. Maak ze lekker nat de eerste keer als je ze indoet dat helpt. Gewoon ff onder de kraan of zorgen dat je oren vochtig zijn helpt ook. Desnoods ff met een wattenstaafje nat maken van binnen. Het is heel belangrijk dat ze er goed in zitten want een 0.01mm kiertje laat veel geluid door (goed is niet perse diep er in).
Ik rij zelf ook met schuimpjes. Ideaal!
Maar vanwaar het natmaken? Dat doe ik namelijk nooit ;)
 
Ik zou voor de zekerheid een paar oorkappen extra gebruiken naast de oorpluggen.....just to be sure!

Dat gaat dan weer zo opvallen.

Ik heb het overigens ook maar heb er (nog) geen serieuze hinder van ondervonden.

Jaar in jaar uit zwaar mechanisch werk en de daarbij horende geluiden. Vooral na een dag intenstief werk (lees; veel herrie) lig ik op bed echt naar een fluitketel te luisteren. Niet tof.
 
De motor betreft een Div600 uit 96 met een spoiler ruitje om de turbulentie weg te halen.
Maar, wat voor helm draag je? Dat kan nogal verschil maken. Mijn Shoei RYD is véééél stiller dan m'n oude XR1100. En die was véééél stiller dan de HJC IS-17 die ik ooit voor m'n ex heb gekocht (heb ik eens een paar dagen gedragen toen ik de voering van m'n XR1100 had gewassen.

Ik weet inderdaad niet zeker of het door het rijden komt, luide situaties heb ik er weinig, ik heb voor mn gevoel snel "last" van geluid dus ben er vlug mee iets aan het lawaai te doen.
Als je er snel last van hebt, dan moet je het ook al tijdens het rijden merken, of in ieder geval zodra je je helm afzet en oordoppen uitneemt.
Als er teveel lawaai je helm in komt dan kom je ook wat meer vermoeid op je bestemming aan.

Ikzelf rijd al een paar jaar met Isolates. Geen filter, gewoon helemaal dicht. Is een stuk rustiger dan met de oordoppen met filter die ik daarvoor had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan