Volle sluiting.....gt500

Ruud1325

MF'er
20 okt 2014
191
22
Beste ik heb maar weer eens een elektra probleem....
Ikheb zaterdag een nieuwe accu gestoken in mijn gt500 en tot mijn grote verrassing pas..volle sluiting.
Voorheen geen enkel probleem nu rook uit de silicium gelijkrichter, nu had ik nog een nieuwe liggen dus snel gewisseld maar zonder resultaat.
Nu alles los gemaakt, behalve contact bedrading echter als ik de gelijkrichter los maak van frame dan blijft alles in en zodra ik deze tegen frame aan houd pats grote vonk.
Ik verdenk toch de gelijkrichter, maar weet niet wat de fout kan zijn, misschien zijn er alternatieve gelijkrichters voor de gt 500.
Alle tips , voorstellen, ideeën zijn welkom....

Ruud
 
Je hebt toch een zekering in de pluskabel aan de accu zitten? Hoeveel spanning heb je in de accu? Gebeurt hetzelfde met een paar verbruikers aan, verlichting?
 
Ik kijk morgen even hoe de gelijkrichter inelkaar zit.
 
Je zou zonder de gelijkrichter kunnen werken als je alleen van de accu gebruik maakt. Daar heb je niks aan want hij laait niet bij. De gelijkrichter is een aggenebbisj ding met vage solderingen, draad dat ieder ogenblik af kan breken
 
Was er een probleem met je oude accu? Misschien niet, maar werd het probleem veroorzaakt door de rijdende (gelijk)-richter. Dat is mijn oordeel en daarmee moet je het doen😉
 
1619469470461.png


1619469867488.png
 
Je kan met een flinke lamp in serie wel deducerend vaststellen waar de sluiting zit, wel effe je bobines lostrekken. En in serie betekent tussen de bron en de sluiting, voor jou dus de accu en de berdrading



🤷‍♂️ 🤷‍♂️ 🤷‍♂️ 😱😱😱😱|(|(

1619510078801.png
 
Bedankt voor de schetsen echter had ik deze al gevonden en geheel nagelopen, en vanochtend maar weer eens maar hij blijft spetteren.
Als ik contact sleutel op “ uit” zet en de massa dan tegen het frame houd dan knalt de zekering eruit trouwens als contact sleutel op “ aan” staat ook maar dat was wel duidelijk denk.
Ik had een slecht gevoel bij de gelijkrichter maar ga twijfelen of ik het daar wel moet zoeken, hen nu alles na gelopen zoals alle verbindingen e.d. om uitte sluiten of er toch ergens een sluiting zou kunnen zijn ontstaan op het moment dat de zekering nog aan de verkeerde kant zat en toen hij dus begon te roken.
Ook hier geen resultaat, wat me wel opvalt is dat de clignoteur nu blijft plakken, maar dat ter zijde.....
Waar kan ik beginnen, ik heB ook alle verbindingen losgemaakt en toen geprobeerd op te bouwen , stekker voor stekker maar bij de eerste was het al fout...heel vreemd.....
Wie komt met goede raad..
Ps ik heb ook niet echt een oplossingsgericht plan voor handen....
 
Nogmaals, eem lampie in serie met de installatie en dan dingen lostrekken tot het lampie uit gaat

Toen we aan de GT250 begonnen hadden we ook een clignoteur dingetje. De motor sloeg af en aan en af en aan op het ritme van de richtingaanwijzers. Wel flink aan de berdrading bezig geweest, nu is het perfect. Trek effe de clignoteur los om te beginnen

En een woonplaats in je profiel is niet om te laten weten waar we een GT500 kunnen stelen maar om te kijken of we iemand in de buurt hebben die langs kan komen of waar je terecht kan, die zijn er zat, op M.-F.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, heb je problemen gelezen.ik heb eens een soortgelijk probleem gehad met de gt500. Wat ik toen heb gedaan is laten doormeten en daar kwam gek genoeg niet veel uit.
Pulsercoil naast hetvliegwiel vervangen, een rc30 bij erik potze besteld en gemonteerd en ik dacht het cdi kastje onder zadel vernieuwd, oude gelijkrichter/rectifier laten vervallen en rc30 van Potze ervoor terug, daarna starten lopen en lange ritten mee gemaakt, alles bleef werken, het is wel 8 jaar terug dus pin me niet geheel vast, misschien heb je er iets aan, als die electra is vervangen heb je een betrouwbaar iets aan de GT500, en ze rijden heerlijk, tankset ook laten spuiten bij Potze, op zijn site is mijn set op foto te zien,
P1070534.JPG
P1060550.JPG
gr René
 
Laatst bewerkt:
Zolang het over een Suzuki met contactpunten zou gaan wel...
 
ik meen dat de GT500 geen contactpunten heeft in tegenstelling tot de T500
In beide schema's zie ik geen electronica daarvoor, ik kan het ook verkeerd hebben. Maar eigenlijk hebben alle GT's die door mijn handen gegaan zijn puntjes.
 
Het is voor mij even geleden, het was de eerste van GT serie met afwijkende onderhoudsvrije ontsteking, er is ook een kleine pulser-coil boven het draaiende vliegwiel links op het motorblok, Potze heeft die toen uit Japan laten overkomen, maar ben bijna zeker dat er geen contactpunten in zitten, wel twee grote spoelen voor licht etc. Maar kan fout zitten hoor! Wil wel even zoeken, heb ergens nog een schema
 
Terug
Bovenaan Onderaan