Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

Denk niet dat ze dat zo bedoelen.
Meer om wat ervaring te delen.



:^ Ik vind het ook absoluut niet erg om andermans ervaring aan te horen. In die verhalen komt ook nog nuttige informatie voorbij. Tussen neus en lippen door is er nog een boel goede info voorbij gekomen, ik moet de startpost eigenlijk bijna helemaal gaan herschijven, met name zo'n dunne foliedeken in je pakketje is een goed idee...

En maar hopen dat we het allemaal niet nodig gaan hebben.
 
Wie zich afvraagt hoe zo’n flinterdun reddingsdekentje iemand warm kan houden: haal hem eens uit de verpakking en wikkel hem losjes om je hoofd (Losjes, niet stikken aub ;)). Zelf kon ik niet geloven hoeveel warmte je daarmee vasthoudt/reflecteert, dit kan echt verschil maken bij een slachtoffer.
En ze kosten ook nog eens geen drol, paar euro max. bij bv. de Action af en toe.
.
 
Ik heb dat in de auto wel allemaal bij... Er is nog plek zat in mijn bandenplaksetje, zeker als ik de compressor er uit haal
 
Op de motor heb ik een "pennen-etui" met twee snelverbandjes, een zelfklevend windsel en wat pleisters.(en een schaar) Daarmee kan je al heel veel. Zo'n reddingsdeken heb ik wel in de auto maar nog niet op de motor., Wel een goed idee. Ook goed om onder iemand te leggen. Het is plastic dus trekt de kou veel minder op.
 
Wie zich afvraagt hoe zo’n flinterdun reddingsdekentje iemand warm kan houden: haal hem eens uit de verpakking en wikkel hem losjes om je hoofd (Losjes, niet stikken aub ;)). Zelf kon ik niet geloven hoeveel warmte je daarmee vasthoudt/reflecteert, dit kan echt verschil maken bij een slachtoffer.
En ze kosten ook nog eens geen drol, paar euro max. bij bv. de Action af en toe.
.

En niet alleen bij onderkoeling, als je hem omdraait (zilveren kant naar buiten) ook tegen oververhitting
 
Ook weer een ding om aan de startpost toe te voegen :t
 
En niet alleen bij onderkoeling, als je hem omdraait (zilveren kant naar buiten) ook tegen oververhitting

Inderdaad: zilveren kant naar binnen tegen afkoeling, zilveren kant naar buiten tegen oververhitting. In dat laatste geval hoeft ie natuurlijk niet om de patient heen gewikkeld te worden. Een zonnescherm maken tussen twee motoren werkt ook. Kun je er zelf ook bij :-)

(En als je afvraagt hoeveel verschil dat kleurtje maakt moet je maar eens voor een open haard of een brandend fornuis gaan staan met die deken in beide richtingen voor je :-) )
 
En niet alleen bij onderkoeling, als je hem omdraait (zilveren kant naar buiten) ook tegen oververhitting
Doe iemand aub niet die deken om tegen oververhitting. Hij kan zijn warmte dan niet meer kwijt. En dat kan letterlijk levensgevaarlijk zijn. Als zonnescherm gebruiken b.v. tussen twee motoren zoals al geschreven is wel een prima idee.
Het verschil tussen goud en zilver is er wel, maar in beide gevallen houdt de deken warmte vast!
 
Ik heb toch ook nergens gezegd dat je het slachtoffer moet inwikkelen?

Afgelopen zomer in die dagen dat het 40 graden was terplaatse geweest bij een aanrijding waarbij iemand bekneld zat in een auto. De zon stond vol op de voorruit te branden. Daar hebben we zo'n deken over de voorruit gelegd, scheelde echt enorm. Er zijn meer opties dan direct over of om een slachtoffer heen leggen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de titel van dit topic lees, dan denk ik als eerste aan PAMAN

P= persoonlijke veiligheid (als je zelf ook nog wordt aangereden dan is er nog een probleem bij)
A= andermans veiligheid (zorgen dat anderen ook veilig blijven)
M= markeren van de plaats ongeval
A= alarmeren Bel 112
N= noodzakelijke 1e hulp verlenen.

Deze volgorde zuig ik niet uit mijn duim maar is een algemeen toegepaste werkwijze!
 
Als ik de titel van dit topic lees, dan denk ik als eerste aan PAMAN

P= persoonlijke veiligheid (als je zelf ook nog wordt aangereden dan is er nog een probleem bij)
A= andermans veiligheid (zorgen dat anderen ook veilig blijven)
M= markeren van de plaats ongeval
A= alarmeren Bel 112
N= noodzakelijke 1e hulp verlenen.

Deze volgorde zuig ik niet uit mijn duim maar is een algemeen toegepaste werkwijze!

Deze is iets beter,

Melden en alarmeren

Veiligheidsmaatregelen treffen

Ongeval verkennen

Medische hulp verlenen en slachtoffer bevrijden

Altijd zo snel mogelijk alarmeren, natuurlijk staat je eigen veiligheid op de eerste plaats maar je wilt zo snel mogelijk de hulpdiensten aanrijdend hebben
 
Paman is de militaire variant eigelijk
 
Deze is iets beter,

Melden en alarmeren

Veiligheidsmaatregelen treffen

Ongeval verkennen

Medische hulp verlenen en slachtoffer bevrijden

Altijd zo snel mogelijk alarmeren, natuurlijk staat je eigen veiligheid op de eerste plaats maar je wilt zo snel mogelijk de hulpdiensten aanrijdend hebben
Nee, die is niet beter. Eigen veiligheid en veiligheid van slachtoffer en eventuele andere helpers staat bovenaan. Je kunt nog zo snel 112 willen bellen, maar voorkom eerst dat het erger wordt!
Het verkennen van het ongeval doe je als je 112 belt. De mensen op de meldkamer vertellen precies wat je moet doen. Daar hoort ook het verkennen bij. Of je een slachtoffer moet bevrijden is ook maar de vraag. Ga dat niet op eigen houtje doen.

Als een slachtoffer klem zit in een brandende auto zal de volgorde anders zijn. Logisch.
 
Nee, die is niet beter. Eigen veiligheid en veiligheid van slachtoffer en eventuele andere helpers staat bovenaan. Je kunt nog zo snel 112 willen bellen, maar voorkom eerst dat het erger wordt!
Het verkennen van het ongeval doe je als je 112 belt. De mensen op de meldkamer vertellen precies wat je moet doen. Daar hoort ook het verkennen bij. Of je een slachtoffer moet bevrijden is ook maar de vraag. Ga dat niet op eigen houtje doen.

Als een slachtoffer klem zit in een brandende auto zal de volgorde anders zijn. Logisch.
Eigen veiligheid staat voorop, veiligheid van slachtoffers betekend dat je eerst 112 bel en dan pas ga helpen.
Zij zullen je adviseren en de risico's inventariseren.
Ze kunnen ook zorgen dat er rijbanen worden afgesloten waardoor je veilig naar het slachtoffer kunt gaan.
Slachtoffer bevrijden doe je in principe niet als je als eerste ter plaatse komt, is er geen gevaar voor het slachtoffer laat je hem/haar in het voertuig zitten om ernstiger te voorkomen. Is de omgeving een risico en je kunt een slachtoffer veilig verplaatsen dan doe je dat op advies van 112.
 
Is de omgeving een risico en je kunt een slachtoffer veilig verplaatsen dan doe je dat op advies van 112.
Soms is verplaatsen geen feestje!!
Een maat van me had een ongeval. Bleek later dat ie z'n heup had gebroken.
Hij lag midden op de weg in de volle zon midden in de zomer in Z.Frankrijk. Beetje erg heet was 't...............
Langs de weg stond een boom. Dus met een paar man heel-heel voorzichtig opgetild en in het gras in de schaduw van de boom gelegd.
Eeeeeeh, ja.........................Hij GILDE het uit!!!
 
Soms is verplaatsen geen feestje!!
Een maat van me had een ongeval. Bleek later dat ie z'n heup had gebroken.
Hij lag midden op de weg in de volle zon midden in de zomer in Z.Frankrijk. Beetje erg heet was 't...............
Langs de weg stond een boom. Dus met een paar man heel-heel voorzichtig opgetild en in het gras in de schaduw van de boom gelegd.
Eeeeeeh, ja.........................Hij GILDE het uit!!!
Dat is wel een groot risico met een gebroken heup. Daar zitten nogal wat (slag) aders en kun je echt serieus letsel verergeren.
Snap ook dat hij heeft liggen gillen.....
 
Laatst bewerkt:
Soms is verplaatsen geen feestje!!
Een maat van me had een ongeval. Bleek later dat ie z'n heup had gebroken.
Hij lag midden op de weg in de volle zon midden in de zomer in Z.Frankrijk. Beetje erg heet was 't...............
Langs de weg stond een boom. Dus met een paar man heel-heel voorzichtig opgetild en in het gras in de schaduw van de boom gelegd.
Eeeeeeh, ja.........................Hij GILDE het uit!!!
Daar heb je dan, als brave volger van dit topic ;) straks ook zo'n aludekentje voor. Met twee man vasthouden en schaduw creeren.
 
Misschien een handige tip wbt een 'dekentje' om simpel te kunnen onthouden welke kant je wanneer moet gebruiken.
Goud is Koud!!
Onderkoeling, gouden kant naar buiten richten uiteraard



Zo heb je (indirect aan dit topic) ook voor je zelf een goede maatstaaf voor je eigen gezondheid wat betreft uitdroging, met name de erg warme dagen
op de motor, en dan al helemaal als je, net als mij, een kompleet zwart pak draagt..
Let op je urine (kleur en geur)
Als je alleen maar water plast, ben je goed gehydrateerd.
Hoe donker de kleur (en de geur die erbij vrij komt) des te slechter je vocht-graad is.


Let er maar eens op, je zult verbaasd staan, als je het al niet weet.
 
Na mijn klapper was ik bij kennis, en wist ook precies wat ik wel en niet mankeerde. De Ambulance broeders gevraagd of de helm af mocht, en aangegeven dat een nekklem/fixatie niet nodig was. Gelukkig luisterden ze daar naar, daar was ik toen erg blij mee. Niet alles is in protocollen te vatten.
 
Mijn 2 centen:

Ik zou in de OP iets zetten in het kader van "Als de helm af moet kijk of deze de rode nood sluitingen heeft." Puur het vermelden dat ze er soms zijn en dus het afnemen makkelijker en veiliger maken. Maar goed, beter lekker oplaten en wachten op hulpdiensten.

Verder is de OP al aardig compleet. Ik ga op de motor niet tig dingen meenemen die van toepassing kunnen zijn. Bijna alles wat in de OP staat kan je al wel doen en als een slachtoffer in de zon ligt kan ik met mijn motorjas ook wel voor schaduw of warmte zorgen.



Wel "leuk" om te melden. Helaas geldt ook hier ervaring maakt de meester. Zo ben ik een keer in alle vroegte bij een ongeval gekomen met de vrachtwagen. 3 auto's betrokken. 1 persoon op slag dood, 1 zwaar gewond en de 3e was niet gewond (op een wrak gereden). Was nog een 4e auto die het ongeval wel had gezien en ik dus van de andere kant.
Leermomentjes voor mij persoonlijk: Ik blijf uitstekend kalm. Eerst je jas aan dan naar het ongeval, je gaat namelijk niet terug om je jas oid op te halen (zo heb ik een uur lang zonder jas in de koude morgen gestaan bij het slachtoffer en later infuus vasthouden). Verder neem gelijk je EHBO koffer mee en in de nacht een zaklamp!!! Eerste wat de hulpdienst deed was in de auto kijken of er nog meer mensen in zaten, helemaal niet aan gedacht. Ik was op dat moment bezig met de zwaargewonde vrouw die wel bij kennis was (min of meer).
 
Laatst bewerkt:
(gelukkig) nog nooit slachtoffers hoeven helpen (wel een paar keer zelf slachtoffer geweest), goeie tips hier!
Denk dat ik me met gezond verstand ook wel een eind red.

Wel 2x bij brand geholpen 1x zelf geblust en erger voorkomen,1x was te groot voor de tuinslang, nat houden tot de hulpdienst kwam, zij hebben het af gemaakt,zijn ze beter in

Commanderen en bevelen ging me best goed af O-)
 
Heel veel van deze dingen kun je ook leren tijdens de BHV training die je werkgever je misschien wel wil geven (Ik heb de eerste dag vorige week gehad) Hierbij werd ook aangehaald dat je een oververhit persoon niet moet inwikkelen in een foliedeken.

De allerbelangrijkste is en blijft daarbij je eigen veiligheid.

db
 
(gelukkig) nog nooit slachtoffers hoeven helpen (wel een paar keer zelf slachtoffer geweest), goeie tips hier!
Denk dat ik me met gezond verstand ook wel een eind red.
Dit dus!
Gezond verstand gebruiken! Dan ben je al een eind onderweg. Als er dan ook nog (enige) EHBO-kennis is, dan schiet het al flink op.

Mensen erbij die in paniek raken, daar zit je zeker niet op te wachten!!
Beter wel IETS doen dan als een waanzinnige rond lopen springen!!
 
En als motorrijder ben je vaak als eerste ter plaatse vooraan de verse file.

Zo kwam ik eens aan bij een beknelling na een zware frontale klapper. Was net een paar minuten geleden gebeurd, maar niemand keek naar de beknelde persoon om. Veel witte rook uit de auto, dus mensen hielden afstand. Witte rook is waterdamp/koelvloeistof, dus ik ben de auto in geklommen, en naast het slachtoffer gaan zitten. Door jassen/dekens onder zijn kont te schuiven, nam ik de spanning op zijn benen weg. Ik stelde hem gerust, legde uit dat de rook niet gevaarlijk was, en dat ik bij hem zou blijven.

Het waren wel de langste 5 minuten van mijn leven.

Je denkt er verder ook niet over na, je doet het gewoon. Er is tenslotte op dat moment niemand anders die het doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan