Weet je wat je te doen staat als je getuige bent van een ongeval?

dus ik ben de auto in geklommen,
Ben in zo'n situatie alert op airbags die nog niet afgegaan zijn. Er hoeft niet veel voor nodig te zijn om een sensor alsnog te triggeren. Als de brandweer komt plaatsen ze niet voor niets een stuurhoes over het stuur, om te zorgen dat de airbag niet in het gezicht van het slachtoffer klapt.
 
Misschien een handige tip wbt een 'dekentje' om simpel te kunnen onthouden welke kant je wanneer moet gebruiken.
Goud is Koud!!

Handig ezelsbruggetje!
Ik zou in de OP iets zetten in het kader van "Als de helm af moet kijk of deze de rode nood sluitingen heeft." Puur het vermelden dat ze er soms zijn en dus het afnemen makkelijker en veiliger maken. Maar goed, beter lekker oplaten en wachten op hulpdiensten.

Zou ik inderdaad ook doen, als er geen directe noodzaak (door bv verstikking) is om de helm af te nemen dan lekker laten zitten en wachten op ambulancepersoneel.


Hierbij werd ook aangehaald dat je een oververhit persoon niet moet inwikkelen in een foliedeken.

Hittestuwing is vooral indien mogelijk verplaatsen naar een koele of schaduwrijke plek, zoveel mogelijk kleding uit en koelen. Die schaduwrijke plek kan je zelf maken als die er niet is, bijvoorbeeld met
 
ik zie nogal wat reacties voorbijkomen over het verplaatsen van het slachtoffer bij bijvoorbeeld warmte e.d.
Regel nummer 1, een slachtoffer nooit verplaatsen (je weet immers niet wat hij/zij heeft) tenzij er levensgevaar dreigt!

Dat hangt er sterk vanaf wat voor soort slachtoffer, ik heb afgelopen jaar op die hete dagen diverse gevallen hittestuwing gehad, zolang die verder geen letsel hebben kan je ze prima verplaatsen.
 
ik zie nogal wat reacties voorbijkomen over het verplaatsen van het slachtoffer bij bijvoorbeeld warmte e.d.
Regel nummer 1, een slachtoffer nooit verplaatsen (je weet immers niet wat hij/zij heeft) tenzij er levensgevaar dreigt!
Dat staat omschreven als dat je een slactoffer niet alleen niet mag verplatsen maar dat je die helemaal niet mag manipuleren met stabiele ziggingen dus al helemaal niet verplaatsen, veilig stellen is toch een dingetje, als mijn motorrijder bij een brandende auto ligt trek ik hem toch 10 meter daarvandaan... ergo, ik ga het duidelijker omschrijven...
 
ik zie nogal wat reacties voorbijkomen over het verplaatsen van het slachtoffer bij bijvoorbeeld warmte e.d.
Regel nummer 1, een slachtoffer nooit verplaatsen (je weet immers niet wat hij/zij heeft) tenzij er levensgevaar dreigt!
Op zich heb je volledig gelijk!
Maar in geval zoals ik beschreef was het wel duidelijk de klacht vnl in bovenbeen/ heup zat.
Daar was de pijn en daar was ook het 'behang' eraf.
Hij was door de lucht alleen op z'n 'kont' gevallen. Heb dat zelf 'zien gebeuren'.
Volledig bij kennis, geen rug/ nek/ hoofd-klachten. Heup dus gebroken!
 
Ik heb in al die jaren slachtoffers gezien, die ogenschijnlijk niets mankeren, en achteraf behoorlijk letsel hadden.
Dat varieert van een gebroken nek, gebroken enkels waar men nog op liep tot gebroken benen die droog de overkant van de sloot bereikte en daarna nog over hek klommen om weg te komen van de ongevalsplek. Waar wij een een ladder over de sloot moesten leggen om droog over te komen.
 
Ik heb in al die jaren slachtoffers gezien, die ogenschijnlijk niets mankeren, en achteraf behoorlijk letsel hadden.
Dat varieert van een gebroken nek, gebroken enkels waar men nog op liep tot gebroken benen die droog de overkant van de sloot bereikte en daarna nog over hek klommen om weg te komen van de ongevalsplek. Waar wij een een ladder over de sloot moesten leggen om droog over te komen.
Volgens mij moet je je verhaal afmaken, ofwel, wat wil je hier mee zeggen?
 
Volgens mij moet je je verhaal afmaken, ofwel, wat wil je hier mee zeggen?
Ik denk dat hij wil zeggen dat adrenaline zorgt voor bijzondere effecten, en dat je de beoordeling of een slachtoffer verplaatst mag worden over moet laten aan professionals (tenzij gevaar vanuit de omgeving, zoals eerder genoemd), en niet zonder meer af moet gaan op de mening van een slachtoffer. Prima toevoeging.
 
Adrenaline is sterk spul.
Gasten op circuit crashen, staan op, naar de motor om hem op te tillen en komen er dan achter een gebroken been te hebben.

Schaduw kan je maken, die (meestal) paar minuten tot de hulpdienst er is overleeft hij wel in de schaduw van mijn jas.
 
Goed bezig @Rob RD !

Ik heb niet alles gelezen, dus het kan al eens genoemd zijn. In Duitsland zijn de eerste voorbijgangers verplicht om te stoppen en hulp te verlenen totdat de hulpdiensten er zijn. Zou mooi zijn als we dat hier ook zouden hebben.
 
Ik ga vrijdag even de startpost opnieuw in elkaar zetten. Inclusief de vele, vele zeer nuttige tips en opmerkingen.

Waar wij een een ladder over de sloot moesten leggen om


Effe zitten puzzelen maar een ladder gaat het niet worden bij mijn onderweg-calamiteiten-setje ;)
 
t belangrijkste en moeilijkste is denk ik ,rustig te blijven !
en je kan nog zo geleerd zijn maar dat kun je niet leren dat heb je of je hebt het niet. ik heb BHV'ers in paniek zien raken bij een bedrijfsongeval omdat ze alles tegelijk wilden doen en er dus niks effectiefs meer uit hun vingers kwam. dat je ze gewoon een hand op de schouder moet leggen en zeggen doe dit als niet erkend maar rustige medewerken zodat de BHV'er eindelijk gaat handelen.
en de meesten mensen gaan niet handelen maar toekijken totdat je ze persoonlijk vraagt of opdracht geeft om te helpen met iets concreets.
en het slachtoffer is meestal niet de enige die hulp nodig heeft ook al is hij of zij de gene met de zichtbare wonden.

en voor de genen die beter voorbereid willen zijn als ze met de motor weg zijn met een driehoekdoek (mitella), reddingsdeken en een snelverband en wat creativiteit kun je zeer veel levensreddende handelingen uitvoeren ook als er geen andere hulp in de buurt is en die zijn compact genoeg dat je ze op eigenlijk elke motor mee kan nemen.

en als het niet stikt noodzakelijk is verwijder geen kleding om bij wonden te komen. kleding is een goede barrière om vuil bij de wond weg te houden. het bloeden stoppen of stelpen kan meestal ook prima met de kleding er nog op. je bent geen dokter je hoeft geen correcte diagnose te stellen je moet het leven redden zodat je bij de dokter kan komen.

probeer om het slachtoffer niet te laten bewegen (behalve als het nodig is om een direct gevaar af te wenden) ondersteun hem/haar desnoods met je eigen spierkracht of lichaamspositie als hij/zij zelf moeite heeft om in positie te blijven.

als je water bij je hebt kan je dat prima gebruiken om brandwonden te koelen (uitlaten zijn heet) maar als je zelf ook met de motor bent heb je maar weinig bij je en dan is je water dus zo op, dus probeer het op te vangen met je waterdichte pak zodat je het zelfde beetje vaker kunt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
ik zie nogal wat reacties voorbijkomen over het verplaatsen van het slachtoffer bij bijvoorbeeld warmte e.d.
Regel nummer 1, een slachtoffer nooit verplaatsen (je weet immers niet wat hij/zij heeft) tenzij er levensgevaar dreigt!

Vitale functies boven letsel..

Al ligt een persoon midden op de snelweg,
Dan is dit een stuk veiliger als op de vluchtstrook.
Hoe raar dit ook klinkt.

Vluchtstrook = passanten vliegen voorbij
Midden op de weg = passanten MOETEN wel stoppen
 
Anyhow, de nooit komt er niet in te staan. Er zijn gevallen dat ik ook liever even uit de line of fire gehaald zou willen worden met mijn letsel
 
Ben in zo'n situatie alert op airbags die nog niet afgegaan zijn. Er hoeft niet veel voor nodig te zijn om een sensor alsnog te triggeren. Als de brandweer komt plaatsen ze niet voor niets een stuurhoes over het stuur, om te zorgen dat de airbag niet in het gezicht van het slachtoffer klapt.
Goed advies, wij plaatsen gelijk een airbaghoes over het stuur als die nog niet is afgegaan en gaan absoluut niet op de bijrijdersplaats zitten als de airbag nog niet is afgegaan. Wanneer die afgaat en jij zit daar met je hoofd in de buurt gaat het licht echt uit.
 
Ik heb in al die jaren slachtoffers gezien, die ogenschijnlijk niets mankeren, en achteraf behoorlijk letsel hadden.
Dat varieert van een gebroken nek, gebroken enkels waar men nog op liep tot gebroken benen die droog de overkant van de sloot bereikte en daarna nog over hek klommen om weg te komen van de ongevalsplek. Waar wij een een ladder over de sloot moesten leggen om droog over te komen.
Herkenbaar, slachtoffers die naast de auto lopen, gewoon goed aanspreekbaar zijn en binnen 2 uur op de iC liggen vanwege interne bloedingen.
 
Goed bezig @Rob RD !

Ik heb niet alles gelezen, dus het kan al eens genoemd zijn. In Duitsland zijn de eerste voorbijgangers verplicht om te stoppen en hulp te verlenen totdat de hulpdiensten er zijn. Zou mooi zijn als we dat hier ook zouden hebben.

Dat stoppen kan ik me nog voorstellen en dat is ook niet meer dan menselijk, maar dat hulp verlenen is lang niet voor iedereen weggelegd. Zo zou ik niet weten wat te doen.
 
Dat stoppen kan ik me nog voorstellen en dat is ook niet meer dan menselijk, maar dat hulp verlenen is lang niet voor iedereen weggelegd. Zo zou ik niet weten wat te doen.
Als je als een van de eerste bent:
  • Zorgen dat het aankomende verkeer een andere route kiest (motor er ruim voor, aandacht trekken)
  • Bij het slachtoffer blijven, ook al kun je niets doen, het scheelt voor zo iemand of er iemand bij is of dat ze je laten liggen.
  • 112 bellen, hun adviezen aan aanwijzingen volgen
  • EHBO kit aanbieden aan mensen die er wat meer mee kunnen
  • Mensen aanspreken om te helpen
Als er al een bult mensen omheen staat om te helpen kun je het beste zorgen dat je inderdaad doorrijdt. Zorg dat de hulpdiensten er bij kunnen.
 
Als je als een van de eerste bent:
  • Zorgen dat het aankomende verkeer een andere route kiest (motor er ruim voor, aandacht trekken)
Ondanks de goede bedoelingen, een gemiddelde motor is daar niet voor geschikt (gebrek aan opvallende verlichting, reflectie, opvallende toestanden). Ook houdt een motor een auto die op hoge snelheid aan komt rijden niet tegen (vormt zelfs gevaar).

Op een drukke snelweg die al stil staat of een weg waar het aanrijdgevaar klein is voegt die motor niets toe. Beschermen doet hij in het geval van gevaar niet tot nauwelijks. En in het geval van een autoweg of snelweg, als je motor onverhoopt platgereden wordt door een auto, vraag ik me af wat een verzekering daar dan van vindt. Je zet je motor immers stil op de rijbaan.

Als je opvallende kleding hebt, kun je het verkeer wel waarschuwen. Maar ga nooit op de rijbaan staan, en ga al helemaal niet voor een auto staan om hem tot stoppen te dwingen. Dat heb ik zelfs een professional eens zien doen. Doet alleen maar pijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan