Joh, just for the record: We rijden al op E07.
De Euro95 uit de pomp is al enkele jaren geen pure benzine meer.
We krijgen langzaamaan steeds meer ethanol, tot we in 2020 10% ethanol in de benzine hebben.
We zitten nu op 7%, volgend jaar zal het allicht 8% zijn, etc etc.
Wat van belang is, is dat als je de motor langere tijd weg zet, je de tank tot de nok toe vol gooit.
Dat was het sowieso al in verband met condens en eventueel optredende roest, maar met ethanol is de brandstof ook nog licht hygroscopisch geworden.
Dat betekent dat er dus letterlijk water in je brandstof terecht komt omdat het wordt aangetrokken uit de lucht. Dus zelfs onder de vloeistofspiegel kan je tank dan gaan roesten, wat dan weer je brandstoffilter en carbs/injectie terecht komt.
Als je tank helemaal vol zit en er geen lucht bij is, kan er ook geen vocht in terecht komen, dus gaat je tank niet roesten.
Dan is er nog het puntje dat ethanol rubber afdichtingen kan opvreten.
Gelukkig hebben we sinds de midden jaren 90 al vrij veel ethanolbestendig rubber.
Maargoed, het kan natuurlijk nogsteeds gebeuren want niet alle auto's/motoren zijn aangepast, dus je moet er iets meer op verdacht zijn dat er benzinelekjes kunnen optreden.
Als je dan nieuwe stukjes rubber koopt, zijn die inmiddels bestand tegen ethanol.
Preventief vervangen is ook een optie.
Voor auto's kan Ethanol een probleem zijn, maar dat is vrij sporadisch. Vooral de direct inspuitende systemen (dus injectie direct in de cylinder ipv in inlaattraject) hebben er eerder last van.
Dat vind je onder andere in Mitsubishi GDI motoren en Volkswagen's TSI (Stratified Injection) modellen.
De Mitsubishi's zijn inmiddels al ouder en zijn er niet op aangepast. De modellen van Volkswagen kunnen er wel gewoon mee overweg.
Dat zit hem vooral in de smerende werking van benzine, terwijl ethanol juist smeermiddelen oplost. De injectoren van een direct inspuitend systeem staan onder veel hogere druk en hebben de smering nodig om fatsoenlijk te werken.
Volkswagen schijnt dat anders te hebben opgelost.
Voor systemen die injectie hebben in het inlaattraject of zelfs gewoon carburateurs gebruiken, is er verder eigenlijk weinig aan de hand.
Ethanol heeft dan wel een lagere energetische waarde en brand heter dan benzine, maar in de kleine hoeveelheden die het in benzine zit, maakt het weinig uit.
Als je motor is voorzien van een lambdasonde, dan stelt hij automatisch bij (die 10% wordt prima opgevangen met bijregelen vanuit de computer) en bij carburateurs is het een kwestie van opnieuw laten afstellen.
Wat betreft de opmerkingen over dat het weer zo'n overheidsmaatregel is, is er veel meer te zeggen.
Het gebruik van Ethanol verkleint de CO2 cirkel van duizenden jaren naar slechts enkele tientallen jaren.
Het effect op het broeikaseffect zou dus op de lange termijn zeker merkbaar moeten zijn.
Hoe meer ethanol we gebruiken, hoe meer planten we daar voor moeten gaan verbouwen. Meer planten is een grotere CO2 absorbtie en dus minder broeikaseffect.
Dus op z'n minst zou de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer moeten stabiliseren (c.q. stoppen met stijgen) en over de komende 1000 jaar moeten gaan afnemen.
Daarbij brand Ethanol schoner dan benzine, met minder schadelijke restproducten in de uitlaatgassen. Dus ook smog-vorming in dichtbevolkte stedelijke gebieden zou fors minder moeten worden op termijn.
Editje erbij:
Ethanol heeft trouwens nog andere voordelen.
De klopvastheid (c.q. het octaangetal) is veel hoger dan die van zelfs de beste benzine op de markt.
Dat maakt de weg vrij voor grootschaliger inzet van turbo's en superchargers, en voor hogere compressie nivo's in de motor. Meer compressie (of dat dan in de motor zelf is of middels een externe turbo/supercharger) betekent ook een beter gebruik van het uitzettingscoefficient. Per arbeidsslag van een cylinder wordt er een grotere afstand (up/down) afgelegd door de zuiger en verzet deze dus meer werk.
En dat betekent meer vermogen.
Of je verbrand gewoon meer brandstof (met een turbo) en geeft de zuiger een hardere mep.
Om het op z'n Clarkson's te zeggen: POOOWEEEEEEERRRRR!!!!!
Dus stel dat je nu fatsoenlijk aan E85 kan komen, je vervangt alle rubbers in het brandstoftraject en verbouwt je motor met een 'grotere' krukas, andere zuigers, etc etc voor hogere compressie, dan heb je ook meer vermogen te pakken dan wat je ooit met benzine zou kunnen halen.
Of je monteert een turbo/supercharger ipv andere inwendige onderdelen, voor hetzelfde effect.