Frankrijk

rudivermeij

MF'er
27 apr 2011
84
1
Deventer
Ja er is al veel over gezegt maar ik doe het toch nog eens.

Ik ben net terug van mijn vakantie in Frankrijk (ja echt ik ging er vrijwillig heen)

Ik ben ook heel wat motorrijders tegengekomen en er viel mij toch heel veel op.

1: veel fransen rijden echt als gekken en dan ook echt absurd idioot, waardoor ik wel wat meer begrijp dat de franse overheid zich druk maakt om de veiligheid

2: veel fransen rijden zonder enige beschermende kleding behalve een helm, dus ook zonder reflectie wat verplicht is dacht ik.

3: ook de motoragenten rijden met minimale beschreming en ik zag er ook 1 zonder stickers op zijn helm.

4: het alcohol gebruik is toch wel zorgwekkend daar, ik heb er diverse gezien die nogal beschonken achter het stuur kruipen. wat mischien de blaastesten kan verklaren (heb er geen gekocht, vind het onzin

5: Fransen zijn echt heel vriendelijke mensen. ik spreek ongeveer 3 woorden frans maar werd steeds weer met een glimlach geholpen en kreeg zelfs een keer een compliment voor mijn pogingen frans.

er wordt altijd veel gezeurt over frankrijk en de fransen maar als je een beetje moeite doet krijg je heel veel terug.
dus leer een paar woorden en neem een hoe en wat boekje mee en je zult zien het is best een leuk land en het zijn best vriendelijke mensen.
 
De Franse automobilisten houden overigens erg rekening met motorrijders, ze gaan voor je aan de kant terwijl je gewoon rustig achter ze rijd.
 
Zelfs als je 2 motoren achterop de trailer heb staan en ze knallen je voorbij op de Periferique met een noodgang letterlijk tussen het verkeer door, groeten ze je nog door een voetje uit te steken... :P
 
Ik ben op een verbindingsroute afgelopen vakantie ~4 uur in Frankrijk geweest en dat was alweer genoeg om dat takkeland de komende eeuw te blacklisten.
 
fransen rijden in inderdaad als idioten, zijn motorrijders gunstig gezind en lusten wel een borrel bij de lunch om daarna weer vrolijk in de auto te stappen. Maar dat is toch wel redelijk algemeen bekend, dus om daar nou een topic voor te starten...
 
In Wallonië (België) doen ze vaak alsof ze je niet verstaan, lachen ze je uit of gedragen zich zodanig arrogant dat je doorgaat. Dat heb ik al meermaals ondervonden maar er zijn ook vriendelijke mensen, vooral in de kleine dorpjes. In Frankrijk hangt ervan af in welke regio je bent maar als ze merken dat je moeite doet om Frans te praten helpen ze je als je er niet uit komt. Inderdaad, ze rijden daar allemaal als gekken en trekken zich haast geen bal aan van veiligheid of verkeersregels. Ik kom regelmatig in Parijs en wat je daar allemaal ziet is met geen pen te beschrijven. Op ouderjaarsnacht lekker vieren met liters champane onder de eiffeltoren en daarna ladderzat op de motor kruipen terwijl ome agent laat begaan.
 
mm ik vind het arrogant zijn wel meevallen, zeker nu de economie daar slecht gaat
 
Laatst bewerkt:
Ja er is al veel over gezegt maar ik doe het toch nog eens.

Ik ben net terug van mijn vakantie in Frankrijk (ja echt ik ging er vrijwillig heen)

Ik ben ook heel wat motorrijders tegengekomen en er viel mij toch heel veel op.

1: veel fransen rijden echt als gekken en dan ook echt absurd idioot, waardoor ik wel wat meer begrijp dat de franse overheid zich druk maakt om de veiligheid

2: veel fransen rijden zonder enige beschermende kleding behalve een helm, dus ook zonder reflectie wat verplicht is dacht ik.

3: ook de motoragenten rijden met minimale beschreming en ik zag er ook 1 zonder stickers op zijn helm.

4: het alcohol gebruik is toch wel zorgwekkend daar, ik heb er diverse gezien die nogal beschonken achter het stuur kruipen. wat mischien de blaastesten kan verklaren (heb er geen gekocht, vind het onzin

5: Fransen zijn echt heel vriendelijke mensen. ik spreek ongeveer 3 woorden frans maar werd steeds weer met een glimlach geholpen en kreeg zelfs een keer een compliment voor mijn pogingen frans.

er wordt altijd veel gezeurt over frankrijk en de fransen maar als je een beetje moeite doet krijg je heel veel terug.
dus leer een paar woorden en neem een hoe en wat boekje mee en je zult zien het is best een leuk land en het zijn best vriendelijke mensen.
ga volgend jaar eens naar italie ;)
 
In Wallonië (België) doen ze vaak alsof ze je niet verstaan, lachen ze je uit of gedragen zich zodanig arrogant dat je doorgaat. Dat heb ik al meermaals ondervonden maar er zijn ook vriendelijke mensen, vooral in de kleine dorpjes.

Dat was 3 weekenden geleden inderdaad bijzonder irrrtant... En arrogant. Je suis un touriste stupide, neem gewoon mn geld. B|

Ik ben op een verbindingsroute afgelopen vakantie ~4 uur in Frankrijk geweest en dat was alweer genoeg om dat takkeland de komende eeuw te blacklisten.

Dat had ik met Wallonië. Die gasten en dames kunnen daar niet rijden. :N Vrouwen in Nl rijden beter, stukken beter!
 
In Wallonië (België) doen ze vaak alsof ze je niet verstaan, lachen ze je uit of gedragen zich zodanig arrogant dat je doorgaat. Dat heb ik al meermaals ondervonden maar er zijn ook vriendelijke mensen, vooral in de kleine dorpjes. In Frankrijk hangt ervan af in welke regio je bent maar als ze merken dat je moeite doet om Frans te praten helpen ze je als je er niet uit komt. Inderdaad, ze rijden daar allemaal als gekken en trekken zich haast geen bal aan van veiligheid of verkeersregels. Ik kom regelmatig in Parijs en wat je daar allemaal ziet is met geen pen te beschrijven. Op ouderjaarsnacht lekker vieren met liters champane onder de eiffeltoren en daarna ladderzat op de motor kruipen terwijl ome agent laat begaan.

Ooit in Belgie met pech komen te staan . En in het Frans via de praatpaal moeten uitleggen dat het achterwiel van de motor dreigde los te lopen omdat er iets afgebroken was, terwijl de dienstdoende Belg weigerde ook maar een woord Nederlands te verstaan.

Ik denk dat die zich (net als mn medereizigers) echt rot gelachen heeft om mijn gestuntel, binnensmonds gevloek etc. *D
 
Zit momenteel in frankrijk, en dit land is het motorwalhalla...
morgen terug naar NL, de 30e weer terug naar de alpen.....
geen mooier motorland dan frankrijk.....
 
Ooit in Belgie met pech komen te staan . En in het Frans via de praatpaal moeten uitleggen dat het achterwiel van de motor dreigde los te lopen omdat er iets afgebroken was, terwijl de dienstdoende Belg weigerde ook maar een woord Nederlands te verstaan.

Ik denk dat die zich (net als mn medereizigers) echt rot gelachen heeft om mijn gestuntel, binnensmonds gevloek etc. *D
Dan kunnen ze toch echt mijn reet likken en zou ik gewoon in het NL door blijven lullen...
 
Indeed. Ze krijgen daar van huis uit meer er in gestampt dat je als autorijder alles moet doen om motorrijders niet in de weg te zitten. Ik durf te zeggen dat men over het algemeen zelfs een soort respect voor de motorrijder heeft, dat in Nederland 20 jaar geleden al is verdwenen (uitgaande van de verhalen van mijn pa).

Ik stopte een jaar of 4 terug in een afgelegen dorpje bij een pompstation, er stond "self service" maar de eigenaar kwam meteen naar buiten om hem vol te tanken. Tegelijk kwam de vrouw van de eigenaar naar buiten, stuurde mij naar de zijkant van het gebouw waar een bankje in de schaduw stond en gaf me een koud glas drinken (het was 30+ graden).

Dat zie je hier gewoon niet meer.
 
Dat respect hebben ze rond Straatsburg anders niet.

Enkele voorbeelden.
- Gewoon er tussen zeilen als je in dichte blokformatie rijdt.
- Degene voorop had een auto achter zich die wou wat onnodig profiel van zijn band schrapen, zo dicht zat ie erachter.
- Over het algemeen hebben langsgeparkeerde auto's in Amsterdam meer ruimte tussen de bumpers dan de Fransen op de snelweg.
 
Tja, op de A1 rond Amsterdam rijdt het ook een stuk minder dan op een landweggetje in Noord Friesland...
 
Ik woon in Zwitserland vlakbij de grens met Frankrijk, en kom dus geregeld in Frankrijk. Ik vind het een zeer vriendelijk en hulpvaardig volk, nooit geen problemen. Het is ook maar net hoe je je gedraagt. Ik zie wel eens van die Hollanders hier bijvoorbeeld bij tankstations, en dan meteen Engels gaan lullen, nee, doe dat gewoon niet. Probeer op z'n minst tot 10 te leren tellen in het Frans (no pun intented) dan gaat het allemaal een stuk beter. Omdat er een taal-barriere is, betekent dat niet dat Fransen arrogant zijn.

Het is wel een nationalistisch volkje, dat dan weer wel. En dat mag ook best, één van de mooiste landen ter wereld hebben die Fransen. En die taal is ook echt prachtig.

Vive la France! :)
 
Laatst bewerkt:
ook net terug uit frankrijk, het blijft voor een Nederlander wel leuk om een motoragent met korte mouwen in zijn overhemd op de motor te zien....
dat plaatst de huidige discussie TAV beschermende kleding weer in het juiste perspectief.
overigens, met een kudde nederlanders in dichte blokformatie op een franse weg rijden? daar kun je in Nederland al een bekeuring voor krijgen.
Niet doen. franse politie heeft meestal een redelijk gevoel voor humor, ( tenminste , de enige keer dat ik een( -politie-) bmw r1100 een wheely heb zien maken was in parijs.) maar er zijn grenzen.....

als ik hier in de buurt een groep duitsers in dichte blokformatie de weg zie blokkeren , terwijl ik toch echt veel haast heb om naar het werk te gaan kan ik er ook niet voor in staan dat ik netjes afstand houd bij het inhalen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan