Opknappen van een CB750 F2 SOHC

Nu zaten er van die lelijke imitatie zijkapjes op, zelf met instalatiekabel vastgemaakt! Ik heb er 1 origineel kapje bijgekregen, en kon er verder nog eentje bijkopen.
Die wat erbij zat was helaas kapot, een stuk eruit gebroken waar een bevestigingspunt gezeten had...
Een goede aanleiding om eens wat met polyester en matjes ta gaan kliederen. Eerst het gat dicht gemaakt, met hout heb ik daarna het bevestigingspunt nagemaakt:

full
 
Ook nog een scheur verstevigd inde foto hierboven. Nog eentje van de andere kant (ook al wat plamuur erop):
full

Stinkt trouwens wel onnoemelijk dat spul! En het blijkt dat je beter wat teveel verharder als te weinig kunt gebruiken :X
 
Kijk en als je dan toch bezig bent: alles eraf! Want het bleek dat de lak over een andere laag was gespoten zonder te schuren :r Dus de verfafbijt erop maar...
full

Verde rbleek er nog wat plamuur onder te zitten, dus dat werd 5 weken schuren en plamuren (rijmt trouwens :P ) tot het weer een beetje strak werd.
 
De tank was origineel trouwens donkerblauw metallic, met rode stukken en gouden striping: een F1 tank lijkt me? De F2 is namelijk (zover als ik weet) alleen in bordeaux-rood en zwart geleverd.
 
Het kleinere grut ntuurlijk ook effe meegepakt: tellerranden worden mattig zwart ipv de lakkleur van de tank:
full
 
Dan moet alle elektro los, want dat gaat allemaal door de lamp heen. En dat is natuurlijk weer een kans om het goed aan te pakken bij het aansluiten. Nu bleek dat mijn toeter een gaar geluidje maakte omdat hij via de koplamp geaard was |( . Alles met soldeer en krimpkous afgewerkt. Ook had ik al wat van die japanse knijpstekkertjes gekocht, en die kwamen natuurlijk goed van pas. Ook de knippelichten opnieuw bedraad om wat kroonsteentjes :r kwijt te worden. Daar bleek dat er wat onderdelen van een fitting misten, dus zelf een halve fitting gefabriceerd van wat veertjes, plastic ringetjes en soldeer! Ook effe een nieuw contactslot erop en een nieuwe koppelingsschakelaar voor de startonderbreking. En als je dan toch in de buurt bent ook effe de bovenste plaat van de vork gespoten. :9
full
 
De reflector en lamp zelf moet er nog bij gepropt worden...

Wel mooi dat ze bij honda bij alle electrische verbruikers een aardedraad trekken, die op 1 punt op het frame bijeenkomen. Geen gekloot met ground-loops, voor de ingewijden ;) .

full
 
Kijk en die tank moest natuurlijk ook nog:
Ontroesten, want die dubbele plaat onder de typeplaatjes vraagt natuurlijk om problemen. Er waren daar dus blazen onder de lak gekomen. De plaatjes wat omhooggebogen en de roest zoveel mogelijk verwijderd. Daarna met roestoplosser weggebeten, daarna met roestomvormer.
De rst van de tank heb ik eerst geplamuurd met 2 componenten plamuur, daarna met fijne afwerkplamuur op oplosbasis, en dan nog spuitplamuur. Dat was zo'n 5 weekenden werk :Z. Gelukkig heb ik dit al eens op de auto geoefend }) .
full
 
Met de spuitplamuur zie je of je nog een putje oid vergeten bent. Het bleek trouwens wel dat die plamuur op oplosbasis niet echt goed hield op de spuitplamuur (andersom wel!) :? Dus eerst maar een beetje primer voor er weer wat plamuur op de kleine oneffenheden kon.
full
 
En dan de primer erop. Let op dat handvat wat ik voor 1.50 eur gekocht heb :9 . Werkt echt perfect, geen lamme vingers meer van het inhouden van de knop! Ik had het natuurlijk ook kunnen laten spuiten en eerlijk is eerlijk met een spuitbus wordt het wat minder strak. Maar ik wil echt alles zelf doen, en zoals gezegd had ik dit ook als op mijn auto getest :Y .
Maar de temperatuur moet echt goed zijn en in een garage is het dus echt te koud in de winter. Dus dan maar naar binnen :X nu is alles bedekt met een fijn poeder |( . Nou ja je moet er wat voor over hebben he 8-) .
full
 
Die handvatten voor eop een spuitbus zijn origineel zwart trouwen. Ik heb hem direct rood gespoten toen ik hem al kwijt was voordat ik hem 1 keer gebruikt had :)
En dan is de tijd aangebroken (na 1 laag primer) om 2 lagen metallic blauw erop te zetten :P .
full

 
Die ventilator op de achtergrond was om de nevel door het dakraam te blazen, werkt harstikke goed, zo kwam er ook geen verflucht in de rest van het hus te hangen: goede afzuiging dus. Ik wachtte trouwens wel steeds even tot de lak stofdroog was voordat hij op de max. stand ging.
En dan het allermoeilijkste, waar hje alles mee kunt verbrazzen: de blanke lak. Die wil alleen maar drijven. Een bouwlamp had ik erbij en als je die schuin achter je hebt kun je aan de relectie in de tank zien of er (net!) genoeg op zit. Ging verbazend goed trouwens, 2 lagen erop en alleen het tankdopje verkloot. Maar dat is gemakkelijk nog eens te spuiten, ook in een niet zo verwarmde ruimte omdat dat ding plat is en de lak dan dus niet gauw drijft.
Dat was dus een lange middag werk, maar ik ben er erg tevreden mee *O*
full
 
ziet er idd netjes uit *D

lak wel uit laten harden (duurt ong 14 dagen normaal)
 
Laatst bewerkt:
da's idd mooi zeg! geen originele striping meer (als dat nog verkrijgbaar is) :?
Ben benieuwd naar de rest! Succes!
 
Ja ik heb het lakwerk idd een paar weekjes 3 of zo laten liggen op een veilige plaats.
De striping gaat er denk ik niet meer op, ik heb deze nog nergens verkrijgbaar gezien.
De achterkant van de motor is toch al noiet origineel meer. Het spatbord zit er niet meer op en de beugels achter zijn wat verlast om het achterlicht hoger te krijgen. Ook is dit geheel nogal scheef. Er komt daarom was anders voor. De originele plaats van het achterlicht pastte niet echt goed bij het Giuliari-zitgedeelte en achterkontje. Zou dit aftermarket zijn trouwens of is dit origineel leverbaar geweest? Onder het zadel stond "february 1978".
 
Na al het spuitwerk was het natuurlijk tijd om de plaatjes weer op de zijkapjes en tank te monteren. De zijkapjes die ik er eerst op had hadden er trouwens geen en dan was toch een groot gemis '(
De plaatjes op de zijkappen plaatsen was niet zo'n probleem omdat ik met een vooruitziende blijk al een paar van die ronde klemmetjes nieuw aangeschaft had.
De tank was een ander verhaal. Ik wilde nl tektyl onder de plaatjes hebben om het gezeik met de roest niet te herhalen. Verder wilde ik popnagels grbruiken, ipv de zelftappers die er eerst inzaten. Daarme beschadig je de lak natuurlijk gegarandeerd, dus heb ik de hele zaak eerst helemaal ingesausd 8-) .
De gaten van de plaatjes kwament ook niet echt overeen met de gaten van de tank :? , dus daar moest wat geluchtdremeld worden. Goede kans om alle plaatjes eens opnieuw te spuiten met langzaamdrogende zwarte spuitverf, zodat ik weer kans had de verf op de letters er vanaf te vegen.
Het popnagelen wilde alleen met 1 popnagel niet echt, zodat de luchtdremel er alweer bij kwam kijken |( , en de tektyl een flinke zooi ervan maakte...
Uiteindelijk kwam toch alles goed omdat ik een popnagel van een maat groter heb afgevijld tot precies de juiste diameter. Waarschijnlijk was het gaatje in de tank wat groter geworden door de zelftappers of door slecht uitboren door een vorige eigenaar.
full
 
full

Verde heb ik hier het originele kontje (echt origineel?, wie weet hetantwoord :? ) weer gemonteerd. Eigenlijk wilde ik een soort cafe-racer achtig kontje fabriceren, maar ben hier maar even halverwege mee gestopt omdat het weer er wel erg goed begint uit te zien :] . Dat wordt volgende winter dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan