Opknappen van een CB750 F2 SOHC

Tja het originele "bakje/laatste stuk achterspatbord" paste toch niet echt bij dit kontje. Het stak er veel te ver onderuit, incl de chromen opbok/passagierbeugels die erg ver door naar achteren lopen (zie de eerste foto's). Verder is de "kertboom" van acherlamp en knipperlicht ook niet echt wat ik als mooi kan bestempelen '( .
Dat is dus niks, en ben ik begonnen met het zelf fabriceren van een nieuw achterspatbord, nieuwe opbokbeugels (toch wel erg nodig bij deze motor), en een nieuwe bevestiging van het achterlicht, knipperlichten en kenteken. Op je rug plakken met ducktape is nl ook niet alles 8-)
Het is de bedoeling dat deze nieuwe delen de lijn van het kontje zo min mogelijk verstoren. Het meeste wordt dus mattig zwart }) .
Bijna alles wordt trouwens van 2mm plaat omdat je dit nog net met elektroden kunt lassen, en verder heeft dit nog wat sterkte zodat er een lamp aan het spatbord kan hangen en een zware gereedschapsrol er boven op kan liggen.
full

 
Spuitwerk ziet er strak uit! Zeker voor spuitbussen! Waar heb je mee gespoten? Ik kan me voorstellen dat spuitbussenlak alleen niet echt benzinebestendig is, of valt dat mee? (is geen 2k, of wel?)
 
Het is autolak, dus dat is in principe wel benzinebestendig. Als het nog nat is kun je het met thinner wegwassen, wasbenzine/terpentine werkt niet echt.
Als het goed uitgehard is, dus na een week of 2 a 3, is het echt goed hard, en krijg je het met thinner ook niet meer weg. Ik heb mijn auto er ook mee gespoten rond de benzineklep en dat bleef beter blinken dan de rest van de auto... *D
2 componenten kan wel wat beter zijn, maar dit is op zich ook geen slecht spul. En 2 k krijg je niet in een spuitbus, voor zover ik weet.
Het was trouwens gewoon van dat spul van Motip, wat je bij bijna iedere automaterialenzaak kunt kopen. 8-)
 
ok ben benieuwd...heb zelf slechte ervaringen met Motip op m'n blok. Was absoluut niet benzinebestendig.... Maar goed: wel een mooie goedkope oplossing zo en nogmaals: 't ziet er top uit!
 
Wow! Goed bezig zeg! Ik hoop echt voor je dat die Motip lak houdt, zelf heb ik een keer een perfect (met Motip) gespoten tank van mijn Honda CD50 verruineerd door benzine te lekken bij het tanken.

Ik moet wel zeggen dat de klepslijpactie me niet zo slim lijkt, gezien het feit dat zo'n 2ehands kleppie iets van een tientje zal kosten... Als ie nu weer verrot gaat ben je weer een nieuwe pakkingset verder + alle tijd e.d. Nou ja, hopelijk houdt ie het nog een tijdje.

Verder: hulde voor alle het snelle en nette sleutelwerk!

Wat heb je trouwens met die verrotte zuiger (foto hieervan!? O-) :Y) gedaan? 2e hands er voor in de plaats?
 
Zoals gezegd, dat van die klep zien we wel weer... 8-)
(Deze kleppen zijn echt moeilijk uit te halen en den ben je er met een tientje ook niet. Verder zit je dan weer met inslijpen van de klep en zitting en ik weet niet of je dan met slijppasta redt. Beter is het dan om de zaak professioneel te laten inslijpen, en dan is het weer de vraag of je niet een gloednieuwe klep (nog zeldzamer) moet hebben, aangezien de diameter van de klepzitting in de kop groter wordt. Het was de gok wel waard tot nu toe...)

Die stukken metaal die ik op de foto heb zijn van die verrotte zuiger. Die was dus al vervangen (en waarschijnlijk de cylinder) opnieuw gehoond, dusdaatr hoefde op zich niks aan te gebeuren. Er zwierven alleen wat losse delen van de zuiger door het blok...
|(

full


Achteraf was het misschien niet echt nodig het blok uit elkaar te halen, maar het was de enige manier om zeker te weten dat er niet iets echt goed mis was. En als je dan toch bezig bent... ook wat aan dat olieverbruik gedaan. :9 en zo'n gespoten blok ziet er toch wel aardig uit.
 
Nog een update, nu wel echt recent :9
Nu heb ik dus nog een middagje gelast en gebraden en nu zie het kontje er onderhuids als volgt uit:
full


De opstaande randen zijn er vooral voor om niet teveel nattigheid naar binnen te krijgen en dat die gereedschapsrol blijft liggen. Ook geeft dit nog wat stevigheid.
 
Als je goed kijkt zie je de lamp al op de 1e foto zitten, ik heb nl nu ook een bevestigingsplaat voor de lamp gefabriceerd. Dit is wel nog niet af, want de lamp mag van achter niet in de nattigheid zitten. Daar komt dus een metalen behuizing om heen, die ook weer wat stevigheid geeft. De nummerplaat zit met dat stuk ducktape vast trouwens ;)
De opboksteunen zijn nu gelakt en de knipperlichtbeugels ook. Dat zit wat scheef omdat dit alles alleen maar was om even te passen.
Trouwens alles gewoon met elektroden gelast, 2.5 mm 8-)
full
 
En dan nu effe de laatste (tot de volgende laswerkzaamheden)

Wat nog moet gebeuren trouwens, voor de lente/zomer:
Stalen achterstuk afmaken (lampmontage verstevigen en waterdicht maken, houder gereedschapsrol en wellicht een steun voor het kontje)
Achterkant onderhuids spuiten
Kontje spuiten (als het wat warmer wordt, nu in de garage 8-) )
Draden trekken achterlamp en knipperlichten
Koplamp terug in zijn huis frotten
 
Laatst bewerkt:
Nog effe een update, de onderdelen zijn nu zowat klaar: de achterkant van de lamp is nu een waterdicht doosje van staal, en een gereedschapsrolhouder MET balustrade _O-
In de primer:
full
 
en in de juiste kleur gespoten:
Er zitten ook al bevestigingspunten aan voor de bedrading. Alleen de nummerplaat heeft de vorige eigenaar nogal degelijk (met 6 boutjes) vastgezet, en die gaten waren alle 6 niet te hergebruiken omdat ze op de vreemdste plaatsen zaten. Het lijkt nu net of ik beschoten ben van achter oid 8-) Misschien toch een blauwe plaat erop... (1978...) :?
full
 
Laatst bewerkt:
En toen kon de koplamp er weer terug in (wat een geeikel met die stekkertjes zeg, pastte dus echt van geen meter B| . Na 3x op een andere manier en 2 keer losgegane stekkertjes weer vastgemaakt te hebben nu toch bijna alles weer werkend. Nou ja alleen de groot licht indicatie , maar dat kan ook best een kapot lampje zijn 8-)

Toen een ander spatbord erop, een tijdje terug aangeschaft. Deze F2 spatborden hebben vooraan aan de rand een plaatje eronder gepuntlast voor de stevigheid. En daar was het natuurlijk lekker door de chroom aan het roesten. Dus tijd voor vervanging.

En dan is zo'n 4-in 1 niet zo handig, bijna nergens plaats om de krik eronder te zetten. Ik dacht eerst een paar kratjes bier aan de achterkant hangen, maar als ik er zelf op ga zitten kantelt hij nog niet over de bok naar achter.
Dus maar wat blokjes hout tusen de uitlaat gefrot en krikken maar onder het blok (wel waar een ophangspuntdraadeind er door zit!).
full
 
En dan nu het resultaat:
full

Om die ongein met de roest te voorkomen maar direct wat grijze tektyl op de onderkant gespoten, als je goed kijkt op de foto zie je dat zitten. Zonder flits trouwens niet hoor.
En lekker bling bling dit ding *D

De voorkant is nu dus af :]
Nu achter nog afmaken :z

Wat is nou beter: een gele plaat met "kogelgaten" of zal ik toch voor blauw (de plaat en niet de bouten ;) ....1978.... ) gaan?
 
OK, ik denk ook dat blauw beter bij de kleur van de motor past. Dit geel trekt alle aandacht op zich zo :r

Not even de zaak monteren aan de achterkant (spatbord en lamp/plaat-houder). Ook de kabels van de qhterlamp getrokken, die van de lamp zijn origineel, de knippelichtkabels waren al zelf gefabriekt door een vorige eigenaar, dus dit heb ik toch maar even met soldeer en krimpkous overgedaan. De oude kabels pastten sowieso niet, want de knipperbollen zitten nu op een heel andere plaats :Y
full
 
Effe het zijaanzicht op eea te verduidelijken:
Alles dus zo hoog mogelijk om de lijn van het kontje ;) niet te verstoren en de knipperkerstboom verplaatst dus.
Onderhuids mag het kabelwerk wat domineren, van buitenaf is dat niet de bedoeling iig.
full
 
De achterkant moet nog effe gespoten worden, een plauwe plaat geregeld e.d, maar na zo'n 4 maanden. Eigenlijk 9 maanden op 25 km tussendoor als motorblok-check (in de vrieskou) na...
Nu al zo'n 100 km weer erop zitten en het rijdt lekker, super soepel blok. Hij slaat bij 1 kick aan! Ook door de vorkrevisie een betere wegligging.
Nog een plaatje:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan