positie snelweg: midden

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
626
Gelderland
Het valt mij op dat vele nieuwe motorrijders midden op de snelweg strook rijden. Ik had altijd geleerd: doe dat niet, als het niet hoeft. De reden achter links of rechts van het midden rijden is het mijden van olie, stenen, spijkers, etc. Rechts of links van het midden is meestal in de spoor van een vrachtwagen of auto rijden. En die rijden het spoor schoon vaak.

Wat denken jullie? Is inmiddels dit link en rechts rijden van het midden achterhaald?
 
Ik heb ook geleerd op het midden van de rijstrook ( rijbewijs voor de motor 2 jaar geleden gehaald, van de auto 30 jaar geleden.)
Maarrrrrr na 2 jaar en 30dkm vind ik dat midden op de weg niet verstandig is, iig niet op de snelweg... ik heb het idee dat uit het midden veiliger is. Sws als het druk is om je in de spiegels te rijden(dat je gezien word), en je verder vooruit kunt kijken. Ik wissel sws veel van positie op de weg; dwz niet statisch op 1 plek.
 
Ik heb mijn rijbewijs alweer ongeveer 2 à 3 jaar geleden gehaald, maar ik kan mij dit niet specifiek meer herinneren. Wat je zegt van schoon rijden klinkt wel logische, maar op datzelfde spoor heb je ook spoorvorming. Voor een motor lijkt mij dat net iets gevaarlijker als je er niet uit kan komen wanneer het nodig is.

Persoonlijk rij ik in het midden van de weg als het gewoon normaal/rustig is. Meer de reden ervoor is dat ik net iets meer afstand heb links en rechts van eventuele mede weggebruikers die iets zitten te zwabberen.
 
Kan me herinneren inderdaad dat mijn instructeur zei dat je het midden van links en het midden van rechts hebt, en het beste is om in het midden van links te rijden. Daardoor heb je ook automatisch dat je niet over de grote witte pijlen hoeft te rijden maar het puntje daarvan. En anders in het midden van rechts.

Persoonlijk ligt het eraan hoe de strook zelf is, soms heb je precies van die zwarte tarstrepen in het ‘midden van links’, die nogal glad zijn bij hoge snelheden..
Maar helemaal in het midden rijden doe ik niet, voelt een beetje onnatuurlijk omdat het me nooit zo is aangeleerd.
 
Tegen mij heeft nog nooit een instructeur wat gezegd (die waren er toen niet), dus ik zeg het zelf maar: de olieresten liggen in het midden. Toch heb ik vaak de neiging om in het midden te rijden. En natuurlijk zo veel mogelijk de snelweg mijden.
 
Er zijn - afhankelijk van de precieze omstandigheden op enig moment - talrijke goede redenen te bedenken om links van het midden te rijden, en - eveneens afhankelijk van de omstandigheden, maar dan andere - talrijke goede redenen om rechts van het midden te rijden. Ik kan zo snel even geen goede reden bedenken om precies in het midden te rijden, maar er zullen zich vast omstandigheden kunnen voordoen die dat verstandig maken, op enig moment. Bijvoorbeeld als er zich obstakels links en rechts van het midden bevinden, en tegenliggers het uitwijken verhinderen. Onwaarschijnlijk, maar alles kan.

Feit: er is niet 1 juiste positie op de weg. De juiste positie hangt af van de omstandigheden, en natuurlijk de mate waarin je in staat bent om risico te herkennen, en wat met dat inzicht te doen. Je kunt hetzelfde wegvak tien keer achtereen rijden, en tien keer kan een andere positionering de verstandigste zijn: omstandigheden zijn veranderlijk, daarom is kijken, zien, begrijpen en handelen zo belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij altijd links of rechts van het midden van de rijstrook. Vanwege de troep, olie en roadkill.
Met regen zeker omdat na lange droogte de olie op het water komt drijven en de zaak glad wordt.
 
Alleen wordt remmen een probleem.

Nou precies, dat is ook wat ik een beetje verstopt probeer weer te geven.
Je moet je goed bewust zijn op welke positie, je wat van plan bent.
Ik rijd ook over witte pijlen, putdeksels, spoorvorming, vuile weggedeelten, maar ik leg hem niet plat, draai het gas vol open, of knijp in mijn remmen.

Gezien worden is bijna het belangrijkste waar je als motorrijder voor moet zorgen. Is dat dan een andere positie op de weg dan dat de rijinstructeur verteld heeft, dan zou ik dat doen. Tenzij je een handeling moet doen die deze positie niet toelaat.
 
Ik wissel vaak van positie, om op te vallen. Tenminste, dat ik is mij verweten dat ik strak links reed toen ik meedeed aan een RMT.....

Sinsdien, dus niet strak aan het gas hangen.....ook met snelheid wisselen al valt dat met lange stukken/drukte op een snelweg niet mee....|( Ok, ff aan het gas lurken om een pakketje auto’s voorbij te gaan brengt even wat afwisseling....:+
 
Mij is (3 jaar geleden) geleerd om op de snelweg standaard links van het midden te rijden. Praktisch in het linker spoor waar auto's en vrachtwagens in rijden.

De reden was altijd dat a) je in twee spiegels van automobilisten zichtbaar bent. Zowel de rechter buitenspiegel en binnenspiegel. b) De sporen schoner waren van troep en je c) verder langs auto's en vooral busjes naar voren kan kijken dan er pal achter blijven rijden.
 
Mij is juist geleerd om recht in lijn met de bestuurder van de auto's te gaan rijden. Dan rij je het meeste in het zicht.

:t
Ofwel links van het midden..
Zie jij de bestuurder, dan ziet de bestuurder jou..

Voor mij, al te lang geleden om te onthoudenO-)
 
Ik zat gisteren achter een motorrijder die structureel rechts / in het rechter spoor reed. Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat dat iig het laatste is dat je moet doen. Zelf rij ik altijd net links van de hartlijn.
 
Iets links uit het midden is me 5 jaar geleden geleerd. Inderdaad zodat je beter gezien wordt.

Maar: Ik zie ook wel eens mensen die links van het midden opvatten als: tegen de linkerlijn en daar mag je niet weg. Mijn vader is daar ster in. Die rijdt ook op 2x1baans wegen op de middenstreep. Ook als er een vrachtwagen langs komt. Dat is ook weer niet de bedoeling.

Ik rij over heel de rijstrook. Om zicht te halen bijvoorbeeld of om duidelijk te maken aan verkeer op een andere baan dat ik daar ook nog rij.
 
Als ik ooit ergens op de rechter rijstrook (in geval van meerdere rijstroken he...) rijd,
dan inderdaad links van het midden.
Op de linker rijstrook rechts van het midden.
En bij meerdere rijstroken afhankelijk van de positie van het overige verkeer.

Stelregel: zorg dat je zichtbaar bent.
 
Je moet rijden daar waar het veilig is op de weg, theorie is leuk, maar de praktijk is belangrijker, ver en breed kijken, soms links, soms rechts, en soms in het midden van de rijbaan rijden, leer jezelf (na het behalen van je A) een dynamische rijstijl aan, zonder beperkingen, maak gebruik van de ruimte en breedte van de wegen, benut alle mogelijkheden die de wegen te bieden hebben.
 
Hangt van de drukte op de snelweg af.

Als het rustig is rijd ik op een kwart afstand van de linkerkant van mijn rijbaan. Zo blijf je het zichtbaarst en krijgen automobilisten niet de neiging om jou baan "in te pikken"

Als het druk wordt ,tegen het ontstaan van een file aan, rij ik veel meer "tussen" de linkerbaan en de baan rechts daarvan. Omdat je dan bij een noodstop nog ruimte hebt om tussen de rijen auto's in te schieten (meer remweg ruimte), je kunt makkelijk en snel van baan wisselen om gebruik te maken van de gaten links en rechts in de rijen, je rijd jezelf "in de spiegel" van de automobilisten en als alles tot stilstand komt kun je direct het filerijden oppikken en tussen de rijen in gaan rijden.

Dit alles gebaseerd op gezond verstand en ruim 40 jaar rijervaring :)
 
Meestal ieeetsje links van het midden.
Zeker niet in de bandenspoor van de auto's, dat is behoorlijk ver links op de strook in praktijk. Dat doen jullie in de praktijk wel?

Vraag me dan ook af of ze allemaal niet gewoon hetzelfde bedoelen: net links van het midden. De een zal het midden noemen, omdat hij niet bedoelt 'in het linkerbandenspoor op de strook', de ander zal het links noemen, want precies in het midden is het ook niet...
 
Het hangt allemaal af van de situatie:

Ik rij rustig: tikje links van het midden
Busje voor me: links, om er langs te kunnen kijken
Ik wil er langs: links, om zichtbaar te zijn
Ik wil er echt langs: links, dan weer rechts, dan weer links
Met andere rijder: precies het tegenovergestelde van de andere motorrijder
Kans op file, onrustig rijgedrag van auto's voor je: meer rechts, zodat er uitwijk mogelijkheden zijn tussen de auto's door.
File: tussen twee banen in
Pech: vluchtstrook, zoveel mogelijk rechts :+

Stelregel: in ieder geval de baan zo bezet houden dat het niet bij een blikker in zijn hoofd komt om er naast te gaan rijden op mijn baan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan