Rechtsaf vanaf de Rotonde

Dat is hier in de buurt wel anders want de schooljeugd fietst gewoon door.
(en ook als ze voorrang moeten verlenen)

Maar wat jij ermee doet is mij om het even.
Ik heb uitgelegd hoe het juridisch in elkaar steekt, doe er je voordeel mee. O-)

:+

Jij verward “schuld hebben” met “aansprakelijk zijn”. De fietsers hebben absoluut GEEN voorrang maar jij moet WEL alle schad3 dokken als ze onder je voorbumper zitten. Overigens, als je aan k7nt tonen dat de oorzaak in roekeloos handelen van de fietser zit, hoef je niks te betalen.
Beide zitten namelijk fout: jij mag geen voorrang nemen als je het niet krijgt en de fietsers moeten het verlenen. Normaal gedeelde aansprakelijkheid maar omdat fietsers geen WA verzekering voor hun voertuig hebben, komt alles tlv de motorrijder of automobilist.
 
Jij verward “schuld hebben” met “aansprakelijk zijn”. De fietsers hebben absoluut GEEN voorrang maar jij moet WEL alle schad3 dokken als ze onder je voorbumper zitten. Overigens, als je aan k7nt tonen dat de oorzaak in roekeloos handelen van de fietser zit, hoef je niks te betalen.
Beide zitten namelijk fout: jij mag geen voorrang nemen als je het niet krijgt en de fietsers moeten het verlenen. Normaal gedeelde aansprakelijkheid maar omdat fietsers geen WA verzekering voor hun voertuig hebben, komt alles tlv de motorrijder of automobilist.
:N
Lees mijn post van 10:17 eens door?
 
Verkeerstechnisch gezien zijn die fietsers rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, en als dat op een rotonde niet zo is dan is het op een doorgaande weg wel zo, de haaientanden zouden gelden voor kruisend verkeer, niet voor afslaand verkeer. Fietsers hebben dus voorrang. De wet zegt echter dat ondanks haaientanden de fietsers ook afslaand verkeer op dezelfde weg voorrang verlenen aanduiden. Aanduiden, want de plicht om voorrang te verlenen komt voort uit het bord B6, de haaientanden zijn een reminder en geven geen plichten

BAKSTEEN, WAAR BEN JE

====================================================================
Artikel 80. Haaientanden

Haaientanden hebben de volgende betekenis: De bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Haaientanden hebben dus een zelfstandige betekenis. Er hoeft geen voorrangsbord meer bij te staan.

====================================================================
Aldus het RVV / Bron: Infopolitie.nl
 
Laatst bewerkt:
Daarom riep ik al om Baksteen :)

Ik ben er van overtuigd dat het gemis van een duidelijke regel opgelost wordt door een enorme dosis tolerantie wat de Nederlanders in het verkeer hebben. Ik spreek regelmatig Duitsers, het verkeer is vaak een issue omdat de Duisters een enorme verkeersstress hebben. Als ze dan eens naar Sittard moeten roemen ze de Nederlanders, onze 130 max, en de manier waarop wij ons gedragen, in het verkeer en algemeen. Nedelanders zijn "locker". Toen ik op een gegeven moment uitlegde dat bijvoorbeeld een vrachtwagen die mij rijdende op een voorrangsweg niet aan ziet komen niet boven op zijn rem hoeft te staan als ik binnen zijn gezichtveld opdoem maar gewoon voorrang krijgt viel zijn muil open... het werkt... Moet maar wat op die spiegels verzinnen... En weet je, het is niet eens voor mezelf, ik hoef niet te stoppen, 't is voor de collega's in het verkeer...
 
Had ik je al antwoord op gegeven toch?

Al gebruik je je knippers nog zo goed en zijn ze beter zichtbaar dan nu het geval is, als je te vlot rijdt op een rotonde en daarbij een beroerde lijn stuurt krijg je bijna iedere bestuurder wel aan het twijfelen. :Y

MBM heeft dus wel een punt O-)


Ondanks dat ik (bijna) 60 ben wil ik best eens sportief rijden, op de rotondes heb ik nog steeds de juiste lijn om die sportief te nemen nog niet gevonden. Dat komt ook omdat bijna geen twee rotondes hetzelfde zijn. Daar heb ik Jaren geleden al es een topique over gestart. Om je knipper in het zicht te rijden moet je wel een hele rare capriool uithalen. Vooral op grote rotondes zal het wel een optie zijn.
 
Totdat je er eentje onverhoopt onder hebt liggen......
Tuurlijk doe je dat niet expres en die fietser ook niet maar....
stel dat hij letsel heeft (of erger) en een advocaat stort zich op deze zaak.
Die gaat jouw dus aansprakelijk stellen omdat jij geen voorrang verleende.

Die kan en zal jou sowieso aansprakelijk stellen, omdat je dat als automobilist ALTIJD bent als je een fietser aanrijdt. Ongeacht haaietanden en voorrangsborden.

Let op, je bent aansprakelijk niet persee schuldig.
 
Die kan en zal jou sowieso aansprakelijk stellen, omdat je dat als automobilist ALTIJD bent als je een fietser aanrijdt. Ongeacht haaietanden en voorrangsborden.

Let op, je bent aansprakelijk niet persee schuldig.

Zo strak als hier omschreven is dit allemaal niet meer.



Haaientanden

Voorrang wordt geregeld door het plaatsen van verkeersborden en het schilderen van haaientanden. Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisend verkeer. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld. Daarvoor blijft de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ gelden. Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er evident sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:



het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt

het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.



https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2009/06/13/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes/



Stuk tekst uit 2002, 16 jaar oud.... en afkomstig van een particuliere website die een eigen belang heeft.



De jurisprudentie waar ze het over hebben.... ik kan m zo 1,2,3 niet terug vinden ?





Ik vind het wel een toffe uitleg:

<5 meter hoort bij de doorgaande weg.

>10 meter hoort het bij de kruisende weg.

en tussen 5 en 10 meter zoek het zelf maar uit ! :? _O-



Ik kan me er niet zomaar bij neerleggen dat deze omschrijving ook juridisch ergens is vastgelegd :N
 
Antwoord: Otto van Boggelen, Fietsberaad
‘De rijinstructeur heeft een punt: het bord B6 betekent ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’. Maar dit gaat niet boven de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’. Een rotonde (inclusief fietspad) is eigenlijk een eindeloze voorrangsweg. Zolang de afslaande automobilist op dezelfde weg is als de fietser, moet deze vrije doorgang geven aan fietsers die rechtdoor gaan.



Pas als de automobilist enkele meters op de zijweg heeft afgelegd, is hij voor een fietser een bestuurder op de kruisende weg. Dan moet de fietser voorrang verlenen als het bord B6 er staat. Maar om hoeveel meter het gaat is niet duidelijk. Voor de automobilisten en fietsers geldt daarom de basisregel: laat de ander voorgaan bij twijfel.’

Bron: www.verkeerskunde.nl

Over dit vraagstuk heeft de SWOV zich uiteraard ook uitvoerig gebogen. Het is bepaald niet eenvoudig, aan de ene kant dienen rotondes om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Aan de andere zijde is er in Nederland een zeer actieve fietslobby die claimt dat je het fietsen ontmoedigt als de fietser te pas en te onpas overal maar de partij moet zijn die voorrang moet verlenen. Er is een soort compromis gevonden door binnen de bebouwde kom de fietser 'in de voorrang' te houden bij rotondes en buiten de bebouwde kom 'buiten de voorrang'. Niettemin: als het fietspad deel uitmaakt van de rotonde geldt het als dezelfde weg, en rechtdoor op dezelfde weg gaat dan voor, ondanks eventueel geplaatste voorrangsborden en/of haaietanden want voorrang verlenen en 'voor laten gaan' zijn twee wezenlijk verschillende dingen.

n.b. het benoemde compromis is niet overal consequent toegepast.
 
Laatst bewerkt:
Het gebeurt nooooit O-) eigenlijk dat ik richting vergeet aan te geven als, of eigenlijk wanneer ik een rotonde verlaat. Maar die knipper zit zo ver naar achter dat menigeen hem niet ziet, dus ook niet ziet knipperen. Ja, de auto achter me, maar daar heb ik niks mee van doen.
Hrt gebeurt dus wel dat degene die de rontonde op wil staat te toetenen, nou heb ik daar geen boodschap aan, maar jongens in een vrachtwagen ofzo, die weer 10 versnellingen terug kunnen laat ik liever weten dat ik afsla... Ik zou niet weten wat de oplossing is. Misschien onwijs lange pootjes aan de rechterknipper :r

Hoe zou het toch komen dat nogal wat automobilisten 'geen boodschap hebben aan' motorrijders?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik het niet gehad over linksaf :P

Maar het wordt door de instructeurs wel aangegeven dat ze bij het CBR graag zien dat wanneer je de rotonde driekwart rond wil (sjeez, wat veel woorden voor gewoon linksaf) je eerst je knipper naar links doet en pas na de 2de 'afslag' je knipper naar rechts doet.

Precies zo hoort het het.

Vroeger was dit al zo totdat er een paar geleden het niet meer mocht en nu moet het bij het afrijden gelukkig weer wel.

Communiceren met de medeweggebruikers heet dat.
 
Hoe zou het toch komen dat nogal wat automobilisten 'geen boodschap hebben aan' motorrijders?

Da's toch een ander soort boodschap.

Kijk, mij doen ze geen pijn met hun middelvinger en getoeter, dat ik het liever voorkom omdat ik verkeersvriendelijk ben is aan mij.

Dat de automobilist geen boodschap heeft aan die motorrijder en het blik er dus even voorgooit omdat hij toch in die stalen kooi zit die bij mij uit vlees en ribben bestaat (en vet :P) is een heel ander verhaal...

En ik probéér het juist netjes te doen
 
Herkenbaar, maar gelukkig vind ik alleen het rijden in de zomer wat minder (meer auto's, meer motoren en die afgrijselijke warmte.) In de andere seizoenen merk ik weinig van het misgunnen.

Da's toch een ander soort boodschap.

Kijk, mij doen ze geen pijn met hun middelvinger en getoeter, dat ik het liever voorkom omdat ik verkeersvriendelijk ben is aan mij.

Dat de automobilist geen boodschap heeft aan die motorrijder en het blik er dus even voorgooit omdat hij toch in die stalen kooi zit die bij mij uit vlees en ribben bestaat (en vet :P) is een heel ander verhaal...

En ik probéér het juist netjes te doen
 
Herkenbaar, maar gelukkig vind ik alleen het rijden in de zomer wat minder (meer auto's, meer motoren en die afgrijselijke warmte.) In de andere seizoenen merk ik weinig van het misgunnen.

Dat is denk ik eerder omdat iedereen denkt dat het in de zomer "lekker" rijden is...
<sarcasm> :Y 25+ graden vol in motor-pak is zeker lekkerder rijden.... :Y </sarcasm>
 
Daarvoor heb ik zo'n Alpinestars "doorwaai" jas gekocht en jawel: het werkt
 
Ik ook. Daarom veel te lang zitten zweten
 
Heb je een Hijgend Hert? Dan is alles boven de 3 graden vetoplossend
 
Laatst bewerkt:
Precies zo hoort het het.

Vroeger was dit al zo totdat er een paar geleden het niet meer mocht en nu moet het bij het afrijden gelukkig weer wel.

Communiceren met de medeweggebruikers heet dat.
Niks communiceren. Ik vind het geknipper naar links op een rotonde maar 1 ding communiceren:" kijk mij eens stompzinning rijden zonder de regels te kennen". En al helemaal als je alleen maar knippert voor driekwart rond. Zodra je op die rotonde zit is er precies niemand die nog aan jou ziet of jij net die rotonde opkomt of daar al een kwartier rondjes op rijdt. Qua communicatie zegt links knipperen verkeerstechnisch precies hetzelfde als niet knipperen, namelijk :"ik sla nu niet af".

Totaal overbodig dus en wat mij betreft een slechte zaak als dat idd door het cbr wordt opgelegd.
Leer mensen die rotonde liever gewoon snappen dan stompzinnige signalen te laten afgeven.
 
Laatst bewerkt:
Niks communiceren. Ik vind het geknipper naar links op een rotonde maar 1 ding communiceren:" kijk mij eens stompzinning rijden zonder de regels te kennen". En al helemaal als je alleen maar knippert voor driekwart rond. Zodra je op die rotonde zit is er precies niemand die nog aan jou ziet of jij net die rotonde opkomt of daar al een kwartier rondjes op rijdt. Qua communicatie zegt links knipperen verkeerstechnisch precies hetzelfde als niet knipperen, namelijk :"ik sla nu niet af".

Totaal overbodig dus en wat mij betreft een slechte zaak als dat idd door het cbr wordt opgelegd.
Leer mensen die rotonde liever gewoon snappen dan stompzinnige signalen te laten afgeven.

Ik was ook voorstander van het rijden volgens de regels (en dus geen 'richting' aangeven op rotondes anders dan naar rechts) Maar vandaag de dag hoef je de regels blijkbaar alleen te weten als je af rijdt of als er een opvallende agent in de buurt is. (en zelfs voor oom agent sta ik regelmatig voor niets te wachten als hij de rotone verlaat zonder richting aan te geven)

Ik vind het wel fijn als bestuurders op de rotonde aangeven dat ze de rotonde niet verlaten. Sta je iig niet voor Jan l*l te wachten met auto's in je nek die niet verwachtte dat je zou stoppen voor een bestuurder die zonder richting aan te geven de rotonde verlaten.

Rotondes zijn al een hele verbetering voor de doorstroming ten opzichte van gelijkwaardige kruispunten of stoplichten. En door een beetje rekening te houden met elkaar gaat het alleen maar beter worden.
 
Nog even naar aanleiding van de openings-post: Als enige motorfiets een type-goedkeuring heeft voor de openbare weg, dan mogen we er toch minstens van uit gaan dat de knippers zichtbaar zijn voor de overige weggebruikers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan