Rechtsaf vanaf de Rotonde

Plus alle andere automobilisten die achter op je rijden omdat ze niet verwachten dat je een fietser voorrang gaat geven die haaientanden en een voorrangsbord voor z'n neus heeft.
Vind het een vreemd iets, het zal papiertechnisch vast kloppen, maar in de praktijk lijkt het me vrij waardeloos.

Dat gebeurt hier dus wel, rijden erg veel Belgen rond hier (grensgemeente) en die stoppen allemaal als er een fietser aan komt ondanks het haaientanden en B06 bord.
Regelmatig flink voor in de ankers gemoeten.
Sowieso zijn de regels voor rotonde's maar vaag en telkens anders.
Mij hebben ze geleerd voor 3/4 rond richting aan naar links.
Een agent heeft me later verteld, alleen richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde.

Persoonlijk vind ik het veel duidelijker als er alleen richting aan word gegeven als mensen de rotonde verlaten.

Hier liggen rotonde's zoals eerder gepost: Meerendonkstraat_1+18072008.JPG (image)

In bijvoorbeeld Veldhoven is het weer zo:
xnzup1.png
 
Eigenlijk is een rotonde de mentale sloper van de regel "rechts gaat voor links". Het is niet anders, maar links gaat gewoon voor, al waar de rotonde een gelijkwaardige kruising vervangt
 
Eigenlijk is een rotonde de mentale sloper van de regel "rechts gaat voor links". Het is niet anders, maar links gaat gewoon voor, al waar de rotonde een gelijkwaardige kruising vervangt

Heu, als dat zo is, dan geldt dat toch ook voor elke kruising waar de voorrang is geregeld met borden en of tekens op de weg? En wie of wat wordt er mentaal gesloopt dan?
 
NC, vergelijk een rotonde waar alle op en afritten standaard gelijk zijn met de gelijkwaardige kruising die daar vroeger lag.
Als je op die gelijkwaardige kruisingmet twee aankwam had degene van rechts voorrang. Die rotonde bepaalt dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft (ook al staan er geen tekens op) en dus degene die op de gelijkwaardige kruising van links zou komen nu op de vervangende rotonde ineens voorrang heeft. Mentaal, okee... we kunnen wel wat hebben...
 
Laatst bewerkt:
Als er geen tekens op een rotonde staan dan heeft rechts gewoon voorrang. Dan mag je er dus oprijden en moet degene op de rotonde jou erop laten.
Zo'n rotonde was er zo'n 10 jaar terug in Eindhoven nog.

Wat je nu bijna overal ziet zijn voorrangsrotondes. Ik ken er geen zonder tekens.
 
NC, vergelijk een rotonde waar alle op en afritten standaard gelijk zijn met de gelijkwaardige kruising die daar vroeger lag.
Als je op die gelijkwaardige kruisingmet twee aankwam had degene van rechts voorrang. Die rotonde bepaalt dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft (ook al staan er geen tekens op) en dus degene die op de gelijkwaardige kruising van links zou komen nu op de vervangende rotonde ineens voorrang heeft. Mentaal, okee... we kunnen wel wat hebben...

Ik kan je stellingname niet helemaal volgen vrees ik. Laten we eens een voorbeeld er bij nemen: Het Keizer Karelplein in Nijmegen. Daar worden 6 wegen aan elkaar verbonden middels een traditionele rotonde d.w.z. geen borden of verkeerstekens waarmee de voorrang wordt geregeld. Hier heeft het verkeer op de rotonde dus geen voorrang, de toevoerwegen hebben vanwege 'rechts gaat voor' voorrang op het verkeer op de rotonde... Ergo: de rotonde bepaalt helemaal niets, verkeersregels en -tekens daarentegen wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, maar ik heb ooit iets aparts gelezen:
Bij een rotonde waarbij een fietspad rondom loopt die haaientanden heeft richting de rotonde moet de auto/motor die afslaat alsnog voorrang verlenen aan de fietsers omdat een rotonde eigenlijk een kruispunt is.
Ik snap de logica hier totaal niet van, waarom zou het fietspad dan haaientanden hebben?
Ik ga even een voorbeeld zoeken.
 
Als er geen tekens op een rotonde staan dan heeft rechts gewoon voorrang. Dan mag je er dus oprijden en moet degene op de rotonde jou erop laten.
Zo'n rotonde was er zo'n 10 jaar terug in Eindhoven nog.

Wat je nu bijna overal ziet zijn voorrangsrotondes. Ik ken er geen zonder tekens.

Dat klopt idd. Had ik fout
 
Dat gebeurt hier dus wel, rijden erg veel Belgen rond hier (grensgemeente) en die stoppen allemaal als er een fietser aan komt ondanks het haaientanden en B06 bord.
Regelmatig flink voor in de ankers gemoeten.
Sowieso zijn de regels voor rotonde's maar vaag en telkens anders.
Mij hebben ze geleerd voor 3/4 rond richting aan naar links.
Een agent heeft me later verteld, alleen richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde.


Persoonlijk vind ik het veel duidelijker als er alleen richting aan word gegeven als mensen de rotonde verlaten.

Hier liggen rotonde's zoals eerder gepost: Meerendonkstraat_1+18072008.JPG (image)

In bijvoorbeeld Veldhoven is het weer zo:
[afbeelding]
De regel is dat je alleen richting aan moet geven als je de rotonde verlaat.
Een rotonde is verkeerstechnisch een rechte weg die rond loopt.
Het is echter niet verboden, als je de rotonde 'linksaf' wilt nemen om naar links te knipperen en pas op moment dat je de gewenste afslag bereikt om dan de knipper om te zetten naar rechts. Dan is voor alle verkeer wat voor de rotonde staat te wachten duidelijk wat je van plan bent.
Ikzelf ervaar het ook als prettig als anderen zo handelen.
 
Ik heb de knipperlichten in mijn spiegels. Deze zitten dan ook boven de koplamp ipv laag aan de zijkanten.

Ik merk dat ik prima opval met deze motor vergeleken met voorgaande. Vooral in de file en dan is de motor nog helemaal zwart ook.

Op rotondes of andere plekken merk ik ook dat men ziet wat ik ga doen. Geen getwijfel of iets.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het knipperlicht naar links.

Ik doe dat vaak. Afhankelijk van de rotonde en de situatie.
 
Ik kan je stellingname niet helemaal volgen vrees ik. Laten we eens een voorbeeld er bij nemen: Het Keizer Karelplein in Nijmegen. Daar worden 6 wegen aan elkaar verbonden middels een traditionele rotonde d.w.z. geen borden of verkeerstekens waarmee de voorrang wordt geregeld. Hier heeft het verkeer op de rotonde dus geen voorrang, de toevoerwegen hebben vanwege 'rechts gaat voor' voorrang op het verkeer op de rotonde... Ergo: de rotonde bepaalt helemaal niets, verkeersregels en -tekens daarentegen wel.

Er staan anders wel verkeerslichten op de toevoegen die betalen wanneer men het Keizer Karelplein op mag. Dus ook dat is weer met iets anders
 
De regel is dat je alleen richting aan moet geven als je de rotonde verlaat.
Een rotonde is verkeerstechnisch een rechte weg die rond loopt.
Het is echter niet verboden, als je de rotonde 'linksaf' wilt nemen om naar links te knipperen en pas op moment dat je de gewenste afslag bereikt om dan de knipper om te zetten naar rechts. Dan is voor alle verkeer wat voor de rotonde staat te wachten duidelijk wat je van plan bent.
Ikzelf ervaar het ook als prettig als anderen zo handelen.

Dat is allemaal leuk en aardig bij mensen die het snappen en een beetje kunnen autorijden. Voor veel mensen zijn het echter te veel handelingen in te korte tijd, waardoor ze of pas richting aangeven naar rechts als ze al half van de rotonde af zijn, of gewoon lekker links knipperend de rotonde afrijden.
B|
Waardoor je nog voor joker staat te wachten.
 
Dat is allemaal leuk en aardig bij mensen die het snappen en een beetje kunnen autorijden. Voor veel mensen zijn het echter te veel handelingen in te korte tijd, waardoor ze of pas richting aangeven naar rechts als ze al half van de rotonde af zijn, of gewoon lekker links knipperend de rotonde afrijden.
B|
Waardoor je nog voor joker staat te wachten.
Hiermee sla je de spijker op zijn kop!
Daarom zou het goed zijn om iedere 15 jaar een mini-herexamen te moeten doen.
Alle verschrikkelijke kneuzen worden uit het voertuig gehaald wat ze niet (meer) beheersen.
Alle anderen kunnen de puntjes op de i zetten en als nodig met enkele lesjes weer up-to-date worden gemaakt. Voor sommigen is het beter dat ze de auto/ motor voorgoed laten staan!

Bij de 'slechtste chaufeur van NL' is duidelijk dat er veel mensen rond rijden die een gevaar zijn voor zichzelf, maar ook voor alle onschuldigen die aangereden kunnen gaan worden. Dat kan ikzelf zijn maar JIJ net zo goed. Zit je straks in een rolstoel door zo'n flapdrol! ;(

Toen ik net-aan 18 was heb ik mijn RBW gehaald. Met 75 krijg ik eerste oproep om me bij de dokter te melden. Als je verzwijgt dat je inmiddels epilepsie hebt of volledig de kluts kwijt kan je toch weer 10jaar verder rijden. Over verkeersinzicht en nieuwe verkeersregels wordt in het geheel niet gesproken. :X
Zit er straks weer zo'n oudje voor je die niet verder kan zien dan 3m voor de motorkap.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n setje oma's en opa's wordt bij ons op het werk opa en oma Tingeling genoemd. Dan weet iedereen wat je bedoelt.
 
De regel is dat je alleen richting aan moet geven als je de rotonde verlaat.
Een rotonde is verkeerstechnisch een rechte weg die rond loopt.
Het is echter niet verboden, als je de rotonde 'linksaf' wilt nemen om naar links te knipperen en pas op moment dat je de gewenste afslag bereikt om dan de knipper om te zetten naar rechts. Dan is voor alle verkeer wat voor de rotonde staat te wachten duidelijk wat je van plan bent.
Ikzelf ervaar het ook als prettig als anderen zo handelen.

Tegenwoordig wordt er bij het lessen aangeleerd en verwacht bij het afrijden dat bij:
-Rechtsaf voor de rotonde al gelijk rechts richting wordt aangegeven.
-Rechtdoor je geen richting aangeeft en rechts richting aangeeft voor het verlaten van de rotonde.
-Linksaf je links richting aan geeft en dan rechts richting aangeeft voor het verlaten van de rotonde.

Er zijn inderdaad een aantal jaren geweest dat de rotonde gezien werd als een ronde rechte weg. Mijn oudste twee kinderen hebben dit ook nog meegemaakt bij hun autorijbewijs.
Bij de jongste en het motorrijbewijs van de middelste was het CBR weer bij zinnen gekomen en verwacht weer dat je communiceert met medeweggebruikers. *O*
 
Dat is allemaal leuk en aardig bij mensen die het snappen en een beetje kunnen autorijden. Voor veel mensen zijn het echter te veel handelingen in te korte tijd, waardoor ze of pas richting aangeven naar rechts als ze al half van de rotonde af zijn, of gewoon lekker links knipperend de rotonde afrijden.
B|
Waardoor je nog voor joker staat te wachten.

Iemand die dit niet kan, zouden ze van de weg moeten halen en zijn rijbewijs innemen.
Voor diegene waarvoor dit serieus te veel handelingen is, is niet in staat om veilig door het verkeer te gaan. Het OV of een taxi lijkt mij voor deze personen beter.
 
Iemand die dit niet kan, zouden ze van de weg moeten halen en zijn rijbewijs innemen.
Voor diegene waarvoor dit serieus te veel handelingen is, is niet in staat om veilig door het verkeer te gaan. Het OV of een taxi lijkt mij voor deze personen beter.

Volledig mee eens, maar toch zal je er nog van staan te kijken voor hoeveel mensen dit nog te moeilijk is. En die hebben ook gewoon een rijbewijs gehaald.
 
Bijdehandje... tenzij ik me vergis word het zo zelfs geleerd tegenwoordig.
:Y

Toev.: Ik wens het er trouwens ook niet op te gokken dta de gemiddelde andere weggebruiker 'een inschatting maakt op basis van mijn bewegingen' welke kant op ik ga. Dat gaat geheid fout.
 
Laatst bewerkt:
Zodanig je bocht maken dat anderen niet hoeven te twijfelen waar je heen gaat! ;)

Dat is met een motor best lastig omdat de eerste beweging van het voorwiel de andere kant op is als je een bocht inzet. Ga er dus niet vanuit dat het voor een niet-motorrijder duidelijk is welke kant je op gaat.
 
De regel is dat je alleen richting aan moet geven als je de rotonde verlaat.
Een rotonde is verkeerstechnisch een rechte weg die rond loopt.
Het is echter niet verboden, als je de rotonde 'linksaf' wilt nemen om naar links te knipperen en pas op moment dat je de gewenste afslag bereikt om dan de knipper om te zetten naar rechts. Dan is voor alle verkeer wat voor de rotonde staat te wachten duidelijk wat je van plan bent.
Ikzelf ervaar het ook als prettig als anderen zo handelen.

Dito. Ik ben altijd blij dat, als ik sta te wachten, al op voorhand kan zien wat de ander gaat doen.
Geef zelf ook richting aan als ik naar links ga op een rotonde.
 
Aldus de rijprocedure van o.a. het CBR. (Hele rijprocedure is te vinden op de website van het CBR):

Rotonde
Een rotonde is een knooppunt van wegen (anders dan een
kruispunt) waarop het verkeer in een rondgaande beweging
verwerkt wordt.
Een rotonde wordt aangeduid met bord D1 van bijlage 1 van het
RVV 1990.
Op een rotonde zijn tegenliggers dus in theorie uitgesloten.
Op pleinen die niet zijn aangeduid met bord D1 zijn de wettelijke
uitzonderingsbepalingen niet van toepassing.
In het verleden werd vooral bij complexe kruispunten (bijvoorbeeld
met meer dan vier aansluitingen) een vlottere afwikkeling van het
verkeer beoogd, door middel van een rotonde.
Tegenwoordig besluit men vaak kruispunten te reconstrueren tot
minirotondes. Dit uit snelheidsbeperkend oogpunt, waardoor de
veiligheid ter plaatse wordt vergroot.
Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten 89
Op rotondes is met name de inrichting en het gewenste gedrag
afwijkend. Juist dát aspect maakt van zo’n traditionele rotonde een
bijzonder weggedeelte.

Belangen andere weggebruikers
Geen gevaar of meer dan noodzakelijke hinder voor andere
weggebruikers veroorzaken.
Dit geldt ten opzichte van alle verkeer, ongeacht waar zich dat
bevindt of vanuit welke richting dat nadert.

Kijkgedrag
Bij het naderen, oprijden, berijden en verlaten van de rotonde
goed opletten.
Op een rotonde dient een groot aantal handelingen te worden
uitgevoerd. Daarbij zullen veelal andere weggebruikers betrokken
zijn. Daarom is het belangrijk dat bestuurders voortdurend alert zij
90 Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten
Bij bord B6 op de toeleidende weg zal het kijkgedrag nog nadrukkelijker
op die situatie worden afgestemd.

n Op de rotonde
Bij het verplaatsen naar een andere rijstrook goed kijken of hierbij
andere bestuurders niet gehinderd worden. Vooral in die situaties
is het belangrijk dat het weggedeelte achter en naast het voertuig
wordt gecontroleerd.
Door in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel en over de rechterschouder
te kijken kan men zien of men op dat moment niet
rechts wordt ingehaald.
Door in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en over de linkerschouder
te kijken, blijft men alert op het gedrag van bestuurders
die eventueel links willen inhalen.
Dat kijken mag niet ontaarden in achterom kijken, te vaak of
onnodig lang over de schouder kijken. Hierdoor kan ongewenste
koersverandering optreden.
Bovendien ziet men dan niet wat er voor de auto gebeurt.

n Bij het verlaten
Hierbij het eventuele verkeer rechts naast het voertuig observeren
door in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel en over de rechterschouder
te kijken.
Extra aandacht is vereist voor fietsstroken, (eventueel vrijliggende)
fietspaden en voetpaden.

Voorrang/voor laten gaan
Voor het oprijden van en bij het rijden op een rotonde wordt
aan de wettelijke voorrangsverplichting voldaan.
Bij het verlaten van de rotonde wordt het verkeer dat het plein
blijft volgen, voorgelaten. Denk hierbij ook aan het verkeer op een
vrijliggend fietspad.

Plaats op de weg/plaats van handeling
De te volgen rijrichting en de verkeersintensiteit zijn bepalend
voor de te volgen rijstrook of de plaats op de rijbaan.
Bij het naderen, berijden en verlaten vrij liggende fietspaden
niet blokkeren.
Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten 91
Alleen zo kan een optimale verkeersafwikkeling worden gerealiseerd.

Zoveel mogelijk wordt in het midden van de rijstrook gereden.
Suggestiestroken (zonder symbolen) en fietsstroken (onderbroken
strepen) in principe niet berijden. Bij afslaan kunnen andere
normen gelden. Deze zijn opgenomen bij het onderdeel kruispunten.
n Op rotondes met drie rijstroken
Indien deze, evenals de toeleidende weg, niet zijn voorzien van
vakindeling met pijlen:
Bij het kwart ronden
– tijdig op de toeleidende weg de rechterrijstrook gaan berijden
– bij nadering van de rotonde de handelingen verrichten die vóór
het afslaan naar rechts moeten worden uitgevoerd
– vanuit deze positie de rotonde oprijden, volgen en verlaten.
Bij het half ronden
– op de toeleidende weg bij voorkeur de middenstrook gaan
berijden
– vanuit die positie de rotonde oprijden
– zodra de afslag van het kwart ronden is gepasseerd, naar de
rechterrijstrook overgaan en de handelingen verrichten die vóór
het afslaan naar rechts moeten worden uitgevoerd
– de rotonde verlaten.
Bij het driekwart ronden
– op de toeleidende weg bij voorkeur de linkerstrook gaan
berijden
– vanuit die positie de rotonde oprijden
– op de rotonde de linkerrijstrook berijden
– zodra de afslag van het kwart ronden is gepasseerd, overgaan
naar de middenrijstrook
– zodra de afslag van het half ronden is gepasseerd, overgaan
naar de rechterrijstrook en de handelingen verrichten die vóór
het afslaan naar rechts moeten worden uitgevoerd
– daarna de rotonde verlaten.
92 Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten
Bij het geheel ronden
– op de toeleidende weg bij voorkeur de linkerstrook gaan
berijden
– vanuit die positie de rotonde oprijden
– op de rotonde de linkerrijstrook berijden
– zodra de afslag van het half ronden is gepasseerd overgaan naar
de middenstrook
– zodra de afslag van het driekwart ronden is gepasseerd, overgaan
naar de rechterrijstrook en vervolgens de handelingen
verrichten die vóór het afslaan naar rechts moeten worden
uitgevoerd
– daarna de rotonde verlaten.
n Op rotondes met twee rijstroken
Hier is de procedure gelijk aan die op rotondes met drie rijstroken,
met dien verstande dat:
– bij kwart en half ronden voor middenrijstrook rechterrijstrook
gelezen moet worden
– bij driekwart ronden de linkerrijstrook bereden wordt tot de
afslag voor het halfronden is gepasseerd
– bij geheel ronden de linkerrijstrook bereden wordt tot de afslag
voor driekwart ronden is gepasseerd.
Deze procedure is niet altijd van toepassing:
– op asymmetrische pleinen
– op rotondes zonder rijstroken
– op rotondes met verkeerslichten en rijstroken voorzien van
pijlen
– bij intensief verkeer;
– voor alle soorten voertuigen waarmee gereden wordt.
Indien het niet mogelijk is deze procedure te volgen, de wijze van
rijden aanpassen.
Het gaan naar een andere rijstrook gebeurt in een vloeiende lijn.

Snelheid
Nabij en op de rotonde de snelheid zódanig regelen dat alle
handelingen op een veilige wijze kunnen worden uitgevoerd.
Bij aanwezigheid van bord B6 de snelheid waarmee de rotonde
wordt genaderd en opgereden, nóg nadrukkelijker op de situatie
afstemmen.
Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten 93

Reageren op verkeerslichten en aanwijzingen
Gevolg geven aan de, voor de gekozen rijrichting bestemde,
verkeerslichten.
Bij verkeerslichten waarvan het gele licht knippert, is extra voorzichtigheid
geboden.

Reageren op overige verkeerstekens
Gevolg geven aan tekens op het wegdek en/of andere verkeerstekens
die een gebod of verbod inhouden.
Indien de rijbaan van de toeleidende weg naar de rotonde is
verdeeld in rijstroken met daarin pijlen, zo vroeg mogelijk de juiste
rijstrook gaan volgen. Dit is met name afhankelijk van de richting
die gekozen wordt.
Ook op de rotonde steeds die rijstrook volgen waarin de pijlen
overeenstemmen met de gekozen richting.

Het geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt
veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er
van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.
Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste
afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde
richting aangeven naar rechts.
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig
richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking
stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden.
Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan
het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer
langer in werking te laten (minirotondes).
Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan
het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders
zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang
rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven
richting.
94 Rijprocedure B 2013 / gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten

Vertragen, remmen, stoppen
Indien de omstandigheden dit eisen, tijdig afremmen en
zonodig stoppen.
Niet zonder noodzaak zódanig remmen dat daardoor gevaar of
hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.
Steeds afremmen op een aan de situatie aangepaste wijze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan