Redenen voor om te gaan motorrijden

Haha, 't zijn toch ook altijd de vrouwen die achter de mannen staan en zeggen wat ze moeten doen! O-)


kuchproestkuch


:P

On-topic: Ik heb gewacht tot ik 21 was, en ben als eerst voor mijn Atje gegaan. Ik had maar 1 argument nodig om voor de motor te gaan ipv de auto. Motorrijden is veel leuker :)
 
Haha, inderdaad.. Kan beter gelijk een vrouw tot vrouw gesprek voeren als die slome mannen liggen te pitten.. ;)


tss, t zijn altijd weer de mannen die zeggen dat ze t zelf wel even oplossen, maar ondertussen... :P Xandra, ik heb je net btw toegevoegd op hyves :P
 
Van de mensen die ik ken haalt niemand zijn rijbewijs als de persoon in kwestie weinig interesse heeft in het voertuig wat je ermee kan gaan besturen.
Eén van deze heeft van haar ouders het autorijbewijs "kado" gekregen, terwijl ze dit absoluut niet wil en veel liever op de motor zou zitten.

gevolg is dat ze zelfs met het halen van de theorie al de grootste moeite heeft en dan moet de praktijk nog komen. Deels omdat zenuwen een grote rol spelen, maar ook omdat de "drive" mist om het autorijbewijs te halen.

Ik heb eerst mijn motorrijbewijs gehaald. Pas een paar jaar later de auto erbij omdat dat in de winter praktischer bleek te zijn en openbaar vervoer geen optie is in zeeland, want dat is er niet in die mate dat je zonder eigen vervoer afkunt.

Als student of scholier die zelf vervoer moet betalen is een motor simpelweg vele malen goedkoper in gebruik, mits je zelf het een en ander leert qua onderhoud. Voordelen in de file zijn al genoemd en als je kijkt hoe vaak het echt regent als je op de motor zit of zou moeten zitten dan valt dat heel erg mee en er bestaat ook nog zoiets als een regenpak.

Maar: In je latere leven met gezin, kinderen, boodschappen doen, huis verbouwen of even naar de ikea, kinderen naar de dokter/school/zwemles whatever brengen dan is een auto heel wat praktischer. (kun je ook met een zijspan en misschien wil je helemaal geen gezin later) Dus voor huisje boompje beestje is B handiger, maar dat is vooral voor anderen.

Puur voor jezelf is A voldoende in een normale situatie.
 
Eeyz iedereen!

Ik word binnekort 18 en wil heel graag beginnen met motorrijlessen. Aangezien mijn ouders de lessen als cadeau willen geven willen ze wel eerst weten of t niet beter is om toch maar voor de auto te gaan B| . Dus.. wie weet nog een goede reden om motorrijlessen te kiezen ipv autorijlessen? :]

Hallo Curz,

een heleboel dingen zijn al opgenoemd, en misschien ga ik er wel een aantal herhalen, maar heb even geen tijd om alle pagina's door te lezen.

Ik ben zelf begonnen met mijn autorijbewijs. Ik wilde een tijdje gaan werken, iets in de buurt van koerierswerk oid, zodat ik op een niet al te vermoeiende manier (lekker achter het stuur, radiotje aan enz) mijn geld kon verdienen: voor mijn motor & motorrijbewijs).
Dat is ook gebeurd, heb mijn B rijbewijs nu ongeveer 1 jaar, en ik vind het autorijden best 'saai' worden.
Praktische kanten van auto zijn ons allen bekend denk ik.

Motor is een ander verhaal, ik heb mijn rijbewijs nu 1 maand, en heb een Honda CBR600f. Voor mij is het motorrijden eigenlijk nog iets van 10-15 jaar geleden, het was altijd een soort 'droom' van me, om te gaan motorrijden.
Nu is het dus zover, en het is echt stukken leuker dan autorijden........die vrijheid, die je voor je gevoel op de motor hebt, is toch wel appart. Het hele motorrijderswereldje, het gezwaai naar iedereen, hoeveel aanspraak je opeens hebt als je met je motorpak de eerste beste motorzaak in wandelt......... gewoon leuk allemaal.

Bedankt wel dat je een heel stuk kwetsbaarder op de motor bent, goede kleding & helm is dus belangrijk (en misschien: levensbelang). Bezuinig daar dus niet op.

Als ik jou een tip mag geven: ga éérst autorijden. Leer het verkeer kennen, ga je vanuit je koekblik eens verbazen over wat voor mafketels je op de weg ziet. En bedenk daarbij eens situaties dat jij daar op de motor had gezeten, en 1 of andere idioot vergeet zijn richtingaanwijzer aan te doen, voor hij afslaat...... klapt bot op de rem, en jij zit er bijna bovenop enz.
Het leren 'lezen' van het verkeer (verkeersinzicht / gevaarherkenning) kun je beter veilig vanuit de auto gaan leren, voordat je je op de motor in het verkeer waagt.

Succes.
 
Net zoals Kajotan heb ik niet het hele topic doorgelezen dus misschien is dit al eerder gezegd.

Volgens mij gaat het er bij de keuze tussen A en B om wat je met je rijbewijs kan doen direct na het behalen ervan. De meeste mensen die hun B halen mogen dan in de auto van paps en/of mams rijden. Met je A als 18 jarige moet je op een 25kW fiets beginnen, niet iedere ouder heeft zo'n fiets staan en niet iedere 18-jarige kan er zelf een kopen EN onderhouden. Oftewel, wil je na het behalen van je rijbewijs er ook meteen gebruik van kunnen maken, dan valt de keuze (helaas) vaak op het B rijbewijs.

Mijn zusje van (net) 18 heet ervoor gekozen te wachten met haar A rijbewijs tot ze haar eigen motor kan financieren (rijbewijs is al gefinancierd). Als je echt graag wil motorrijden is het misschien het 'beste' te wachten tot ook jij je eigen motor kan kopen en onderhouden en dan pas je rijbewijs te halen. Want geloof mij, je rijbewijs halen en er daarna geen gebruik van kunnen maken is zeer frustrerend, ik ging zelf namelijk 3 dagen na behalen van mijn A voor 5 maanden stagevaren aan boord van een containerschip.
 
Wat stupid hierboven zegt, ga niet aan je A beginnen als je niet ook een (goedkope) motor en kleding+helm kunt betalen! Reken €1000 tot €2000 voor je rijbewijs (aangezien je nog geen B hebt), plus €1000 voor een motor in rijdbare staat en iets van €500 voor (nieuwe) beschermende kleding.

Met het budget voor het rijbewijs kun je geluk hebben als je talent hebt en gemotiveerd bent. Met een motor van €1000 zul je zelf moeten leren sleutelen, voor minder kan ook maar reken er dan op dat je ook nog wat kwijt gaat zijn aan onderdelen/slijtage. Wat beschermende kleding betreft, je kunt met een beetje geluk en geduld een prima 2e hands pak scoren van bijvoorbeeld dit forum, maar een redelijke nieuwe helm (die wil je echt niet 2e hands) ben je al gauw €150 kwijt.
 
Heb zelf nu 2 jaar mijn B en ben net begonnen met A. Ik heb dus met B leren rijden, ideaal want je bent toch een stuk minder kwetsbaar mocht je een inschattingsfout maken of iets dergelijks. Nu ik aan mij A begin hoef ik alleen nog maar het motorrijden te leren en hoefik me niet meer te concentreren op alle mogelijke verkeersregels etc omdat dit al een automatisme is geworden in die 2 jaar. Behalve dan het te hard rijden, daar moet ik tijdens de rijlessen toch nog op letten :P.

Daarbij heb je toch wel een budget van een 4000-5000 euro nodig om je rijbewijs te betalen en een beetje fatsoenlijke kleding en motor te kopen.
 
Net zoals Kajotan heb ik niet het hele topic doorgelezen dus misschien is dit al eerder gezegd.

Volgens mij gaat het er bij de keuze tussen A en B om wat je met je rijbewijs kan doen direct na het behalen ervan. De meeste mensen die hun B halen mogen dan in de auto van paps en/of mams rijden. Met je A als 18 jarige moet je op een 25kW fiets beginnen, niet iedere ouder heeft zo'n fiets staan en niet iedere 18-jarige kan er zelf een kopen EN onderhouden. Oftewel, wil je na het behalen van je rijbewijs er ook meteen gebruik van kunnen maken, dan valt de keuze (helaas) vaak op het B rijbewijs.

Mijn zusje van (net) 18 heet ervoor gekozen te wachten met haar A rijbewijs tot ze haar eigen motor kan financieren (rijbewijs is al gefinancierd). Als je echt graag wil motorrijden is het misschien het 'beste' te wachten tot ook jij je eigen motor kan kopen en onderhouden en dan pas je rijbewijs te halen. Want geloof mij, je rijbewijs halen en er daarna geen gebruik van kunnen maken is zeer frustrerend, ik ging zelf namelijk 3 dagen na behalen van mijn A voor 5 maanden stagevaren aan boord van een containerschip.

:^

+1

Motorrijden is leuk en zo................autorijden is helaas 100x praktischer :Y

FF naar de disco.....wie rijdt? Owh met z'n allen achterop de 25Kw _O-

Owh, het stormt en sneeuwt en weet ik veel.........dan maar de auto.......owhnee geen rijbewijs.
Nee, leuk bedacht maar mijn eerlijke mening is dat je gewoon echt veel en veeeeel beter af bent met eerst je B-tje.
 
Ik ben ook eerst voor m'n auto'tje gegaan, daar veel ervaring op de weg opgedaan en toen voor t Atje. Zo zat wordt je van de file's hier om de randstad heen....
Nu heerlijk er tussendoor!!!
 
Nee, leuk bedacht maar mijn eerlijke mening is dat je gewoon echt veel en veeeeel beter af bent met eerst je B-tje.

Hier ben ik toch niet mee eens, het ligt er volledig aan waar je je rijbewijs voor wil gebruiken. Als je het voor elkaar kan krijgen om naast je A ook meteen een leuke motor en kleding te kopen kan je als (bijvoorbeeld) student prima zonder je B. Je hebt immers dan je OV-S en de motor is er dan puur voor het plezier, er zijn altijd wel vrienden/familie te vinden met een B rijbewijs om die auto te rijden naar dat feest. Je bent met je A nooit de bob. *O*

In veel situaties is een B rijbewijs verstandiger, helemaal mee eens, maar er zijn genoeg uitzonderingen. Zoals Fiah zegt is het financiële plaatje van de TS van belang, maar misschien heeft ze wel een manier om aan een leuke 25kW motor en goede kleding te komen. Er zijn genoeg studenten die (af en toe) op de motor (en vaak nog hele mooie ook) naar school gaan, die hebben echt niet allemaal ook hun B. Het kán dus wel.
 
Motor:

+Goedkope(re) verzekering
+Lage(re) wegenbelasting
+Zuinig
+Wendbaar
+Snel
+Geen files
+Je kan altijd en overal gratis voor de deur parkeren
+Vaak kan je om de lussen van de trajectcontrole heen
+Gevoel van vrijheid :]
+Je zit lekker buiten :]
+Leukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleuk :]

-Je kan minder meenemen op de motor, maar er zijn tig mogelijkheden om toch heel veel mee te nemen.
-Als het regent wordt je nat en als het koud is krijg je het koud. Maar daar kan je je allemaal heel goed op kleden.
-Je bent kwetsbaarder. Voorzichtig zijn, goed opletten, goed anticiperen, veel meer kan je er niet aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Tis allemaal al wel gezegd... maar ook bij mij:

Auto praktisch en handig, motor puur fun/hobby.

Heb niet voor niets een Mazda uit 1990 met 235.000km op de teller...
En:

Aprilia RS125 (1e motor)
Aprilia RS250 (Pimp fiets)
Suzuki GS500 (Sleutel geval)
 
Motor:

+Goedkope(re) verzekering
+Lage(re) wegenbelasting
+Zuinig
+Wendbaar
+Snel
+Geen files
+Je kan altijd en overal gratis voor de deur parkeren
+Vaak kan je om de lussen van de trajectcontrole heen
+Gevoel van vrijheid :]
+Je zit lekker buiten :]
+Leukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleukleuk :]

-Je kan minder meenemen op de motor, maar er zijn tig mogelijkheden om toch heel veel mee te nemen.
-Als het regent wordt je nat en als het koud is krijg je het koud. Maar daar kan je je allemaal heel goed op kleden.
-Je bent kwetsbaarder. Voorzichtig zijn, goed opletten, goed anticiperen, veel meer kan je er niet aan doen.


YEA :^
 
Tis allemaal al wel gezegd... maar ook bij mij:

Auto praktisch en handig, motor puur fun/hobby.

Heb niet voor niets een Mazda uit 1990 met 235.000km op de teller...
En:

Aprilia RS125 (1e motor)
Aprilia RS250 (Pimp fiets)
Suzuki GS500 (Sleutel geval)

ik heb auto en motor, maar 90% van de ritjes die ik doe is met de motor. uit praktische overweging...

een auto is alleen praktisch als je of grote objecten wil meenemen of met meer als 2 personen weg wil....
 
Laatst bewerkt:
Motorrijlessen: omdat t veel leuker is *O* Ben ik ook mee begonnen (ben nog bezig met lessen). Maar inderdaad zoals er al eerder is gezegd, auto kan in bepaalde situaties praktischer zijn en motorrijden is gewoon leuk. *D Dus als je straks iets van een motor kunt betalen en geen hele goede reden hebt om eerst je B te halen: ga voor A! ;)
 
goede raad is zelden leuk maar hier komt ie dan ''auto''!!!! ik weet niet of je al op je zelf woont
maar shoppen bij de appie hein op zaterdag is veul handiger met een auto. grt peter
 
tja,rij nu 30 jaar motor,bijna elke dag.
mijn dochters zijn opgegroeid op 2 wielen,maar halen altijd eerst hun auto rijbewijs,op mijn advies.
Beginners fouten in de auto(voorrangs dingen en zo),kan je beter met de auto maken als met de motor.Ook verkeers inzicht is beter als je dat,aldoende,leert in de auto.
Motor rijbewijs halen,als auto rijden vanzelf gaat,de bekeuringen mee vallen,en je wat korting hebt op gebouwd voor de verzekering.
Dus mijn advies is als je 18 bent auto rb halen,dan 5 jaar aanklungelen,dan motor rb halen. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan