Klopt wel... Van de wang naar het hart van je velg is een kleiner stukje dan van je loopvlak naar het hart van de velg... Scheelt dus wel degelijk... De mate waarin hangt erg af van je band.
Klopt als een bus en is waar.Klopt wel... Van de wang naar het hart van je velg is een kleiner stukje dan van je loopvlak naar het hart van de velg... Scheelt dus wel degelijk... De mate waarin hangt erg af van je band.
dus als ik 2 gelijke velgen heb, de 1 met een band waarvan de wanghoogte 1 cm is en de 2e met een band waarvan de wanghoogte 50 cm is, dan moeten ze allebij evenveel omwentelingen maken om een zelfde afstand te overbruggen
Het aantal omwentelingen van de velg bepaalt de snelheid. En aangezien de velg niet veranderd, verandert de snelheid ook niet. Simpel, nietwaar?
En de bolling van de band maakt dus niet uit, alsmede de straal.
Theorie van de Topicstarter zou beste eens kunnen kloppen, maar je motor zal er echt niet meer toeren van gaan draaien, dat heeft naar mijn idee niets te maken met de omwentelingssnelheid van de wielen, maar met hoeveel gas je geeft... (of je toerenteller moet aan je wiel gekoppeld zijn?)
als je de berg af gaat, gaat het toerental ook omhoog, al doe je je gas dicht.Als je koppeling niet is ingeknepen, dan bepaald de stand van het gas het toerental. De snelheid kan wel hoger of lager worden. De logica is simpel, om meer toeren te kunnen draaien moet het gas verder open, aangezien je dat niet wijzigt, blijft het toerental gelijk.
Klopt als een bus. Echter ben ik van de situatie uitgegaan de het een vlakke bocht is, waarvoor je geen "val" versnelling krijgt.als je de berg af gaat, gaat het toerental ook omhoog, al doe je je gas dicht.
1: als je een bocht door gaat, dan doe je dat met een trekkende motor. (dus je geeft een beetje extra gas.)Klopt als een bus. Echter ben ik van de situatie uitgegaan de het een vlakke bocht is, waarvoor je geen "val" versnelling krijgt.
Theorie van de Topicstarter zou beste eens kunnen kloppen, maar je motor zal er echt niet meer toeren van gaan draaien, dat heeft naar mijn idee niets te maken met de omwentelingssnelheid van de wielen, maar met hoeveel gas je geeft... (of je toerenteller moet aan je wiel gekoppeld zijn?)
bijna goed.Als ik het nog eens goed bekijk zie ik het volgende: De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel. Als je rechtop rijdt dan is de diameter groter dan als je schuin rijdt. Als je dus schuin rijdt leg je per omwenteling minder afstand af per tijdseenheid. Conclusie de snelheid gaat omlaag. Maar als je met een trekkende motor de bocht door gaat geef je gas, je maakt daardoor meer toeren, dus meer omwentelingen met als gevolg een toename in snelheid.
Als je dus een klein beetje meer gas geeft in de bocht dan blijft je werkelijke (dus niet op teller) snelheid gelijk maar neemt het aantal toeren toe.
Echter als je in een vlakke bocht het zelfde aantal toeren houdt, dan is het aantal omwentelingen constant, maar omdat de diameter aan de rand kleiner is dan in het midden zal je snelheid afnemen.
Ik hoop dat jullie het allemaal snappen