CONTROLES

buiten dat.... de strekking van de column gaat niet zozeer over het boetebedrag, quota, o.i.d. het gaat erom dat er onderzoek gedaan wordt ( kost geld) met een uitkomst die we allemaal al kennen ( had geld kunnen besparen) maar ze doen er in het vervolg niets mee, omdat dat niet de case was waarom er onderzoek naar werd gedaan ( geld op kunnen brengen)

Nu moet er straks eerst weer een onderzoek komen ( kost nog meer geld) om er misschien wel wat mee te kunnen doen. ( eindelijk na twee keer geld uitgeven met een oplossing/verbetering komen)

Door deze onzin (en het gebeurt elke dag tientallen keren bij de overheid) krijg je dat gat in de begroting nooit weg.......
 
buiten dat.... de strekking van de column gaat niet zozeer over het boetebedrag, quota, o.i.d. het gaat erom dat er onderzoek gedaan wordt ( kost geld) met een uitkomst die we allemaal al kennen ( had geld kunnen besparen) maar ze doen er in het vervolg niets mee, omdat dat niet de case was waarom er onderzoek naar werd gedaan ( geld op kunnen brengen)

Nu moet er straks eerst weer een onderzoek komen ( kost nog meer geld) om er misschien wel wat mee te kunnen doen. ( eindelijk na twee keer geld uitgeven met een oplossing/verbetering komen)

Door deze onzin (en het gebeurt elke dag tientallen keren bij de overheid) krijg je dat gat in de begroting nooit weg.......

Ach, dat geld gaat ook ergens heen en daar is een bedrijf weer bij gebaad.
Die betalen weer lonen, kantoorruimtes, werkplaatsen, nemen energie af, mensen zijn van de straat en dus uit de WW en het geld komt vanzelf weer terug bij de belasting. *O*
 
Ach, dat geld gaat ook ergens heen en daar is een bedrijf weer bij gebaad.
Die betalen weer lonen, kantoorruimtes, werkplaatsen, nemen energie af, mensen zijn van de straat en dus uit de WW en het geld komt vanzelf weer terug bij de belasting. *O*

zo kun je het ook uitleggen ( of beter gezegd goedpraten) maar door dit soort gedoe prijzen we ons als land uit de markt en komt ons geld niet uit bij onze belastingdienst maar bij eentje van een ander land..... omdat zelfs de overheid massaal in het buitenland in gaat kopen omdat het in NL allemaal te duur wordt mede omdat je bij een kleine overschreiding al bijna voor 2 dagen eten af mag dragen aan de bodemloze put. ( de neerwaartse spiraal)
 
Betrap mezelf er met de auto ook altijd op dat ik tóch even m'n rem aantik als ik zo'n ding zie staan. Óók als ik m'n cruisecontrol keurig op 120Km/h heb staan op de A2 van E'hoven naar Maastricht (dagelijkse rit).
 
Wie weet de prijsjes van verkeersovertredingen in Noorwegen?
 
Kwam deze column tegen op de telegraaf

Controles Europese binnengrenzen verlengd

CONTROLES

AMSTERDAM - Onlangs met tikkeltje kromme tenen een non-verhaal over ’het nut’ van snelheidscontroles gelezen. Een paar handige bliksems wist de hand te leggen op allerlei meetlusuitkomsten, die eigenlijk alleen voor ambtenaarsogen bedoeld waren. En wat kwam daaruit naar voren?

Automobilisten blijken af te remmen voor snélheidscontroles!Stóp de persen! Als dat geen nieuws is. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat ze (we) keihard doorknallen? Natúúrlijk wordt er geremd, da’s een automatisme. Over ademhalen denk je toch ook niet na? Ook al ben ik nog zo diep in gedachten, bij die paal op de A9 gaat vanzelf de voet van het gas. Het is bij mij zelfs zo erg, dat bij het zien van een diender ook wordt geremd wanneer ik helemáál niet te snel ga. Tweede natuur.Mij ontging ook volledig de logica in de verdere conclusie: omdat er voor en na de check toch te hard wordt gereden, zou al dat gecontroleer nutteloos zijn. Grotere waanzin is zelden gehoord. Ik rijd graag een beetje door, ben geen wegpiraat, maar wil best toegeven dat de naald nu en dan tien, twintig bóven het toegestane maximum schommelt.
Let op, dit is een openbaar forum, ALLES wordt ooit eens tegen je gebruikt.
Afwijking van de meter meegenomen ga je dan slechts een pietsie te snel. Maar ik ken mezelf! Wanneer er duizend procent zeker geen controlepunten zouden kunnen opdoemen, dan zou de verleiding nu en dan misschien niet kunnen worden weerstaan om nóg iets harder te gaan. Dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje. En ik ben niet de enige.Maar het gaat eigenlijk niet om ’nut’ qua verkeerseducatie, maar om ’nut’ qua pecunia. Uitermate bevredigend zijn ze dan, die controles. De staatskas wordt er fijn door gespekt.
Maar neen hoor, snelheidscontroles zijn er om de overstekende kindjes te beschermen.
Maar het mooiste moet nog komen, de verslaggevende naïevelingen besluiten hun betoog met een opzienbarende ontdekking: overheidsinstanties hebben nog nooit genoemde meetlusgegevens gebruikt om het effect van hun eigen controles tegen het licht te houden. Nee, natuurlijk niet, dat interesseert ze geen fluit! Als je maar weet wáár er vooral te snel wordt gereden. Daar wordt namelijk wél naar gekeken! Dan kun je namelijk mooi op de financieel aantrekkelijkste plekken gaan staan.




Kosten/Baten
(maarja, wij nederlanders zeuren wel, maar onze rug rechten en protesteren tegen deze piraterij, nee, dat is niet aan ons besteedt.......... want dan hebben we niets meer te zeuren......)
:^

Wat kunnen we (in BE is hetzelfde aan de hand) doen?
 
Sorry Chief ik zeur me idd een slag in de rondte.. ik denk persoonlijk dat al zoude we met heel mf daar staan... dat t niks uit zou maken.... (of ik begrijp je verkeerd)

En ja.. telegraaf....... stakkers..
Héél MF = 100000 leden?
Met de 40000 antipedo handtekeningen kunnen blijkbaar wel dingen veranderd worden.
(maar met de paar miljoen stemmen van een referendum dan weer niet)
 
Flitsen 10 % verkeersveiligheid en 90% staats kast vullen. Gasten staan meestal op plaatsen waar ze kunnen scoren. Verkeersveiligheid zou gebaat zijn, met nationaal verbod inhalen vrachtwagens. Vroeger kreeg je altijd het verhaal, dat hard rijden weinig uit haalt in dit landje. Dus begin eens bij vrachtwagens, die met geringe marge, zijn collega aan het inhalen is. De files "harmonica effect" die er achter gaan ontstaan, geven het tijdsverlies en daarna de verkeersonveiligheid, omdat de echte verloren tijd ingehaald moet worden.
In BE is het voor vrachtwagens verboden in te halen bij neerslag en is het verboden tussen 6 en 19 u op 2vaks banen. Hoeveel keer, denk je, dat daar wordt op gecontroleerd? En wat denk je dat de boete is?
 
Want? Leg even uit graag, want ik snap niet wat je bedoelt?

Wil ik wel even op reageren.

De quota zoals jij dat noemt heeft niets te maken met wie wat doet.
Er wordt gewoon gesteld dat opsporingsambtenaar zoveel boetes moet uitschrijven, ongeacht wie het geld krijgt.
Of dat nu een agent of boa is maakt niet uit.
Daar komt dus het bonnen quotum vandaan.
Het bepalen van het aantal bonnen per persoon wordt van boven af bepaald en staat los van de rest.

Groet,
 
Klikje, dus laat dat "prijsjes" maar weg :o

[edit]En 100 NKr = ~ €13,- [/edit]
Wij gaan binnenkort met een fiks aantal BeemeRTs daar naar toe.....maar eens netjes aan de snelheid houden, dat zat al tussen de oortjes.
Maar ja, het natuurschoon maakt veel goed en met lekker rustig toeren kunnen we daar dan ook meer van genieten.
 
Het gaat niet alleen om gedragsverandering. Anders kun je iedere crimineel veroordelen tot heropvoedingskamp en klaar. Boetedoening aan de maatschappij is ook onderdeel van iedere straf. Bij verkeersboetes zitten beide in de boetebedragen verwerkt. In NL zijn de kosten van hardrijders voor de maatschappij blijkbaar hoger, vanwege onze druk bezette infrastructuur wellicht. Onze inkomens zijn ook hoger over het algemeen. Zeg nou zelf, van 7 tientjes worden jij en ik niet echt (w)arm dus ik vind het wel terecht dat de bedragen hoger zijn.
Als je zegt dat het in vergelijk tot andere straffen erg hoog is, dat vind ik ook maar ik vind dan eerder dat de andere straffen te laag zijn!

Ik wil ook nog even ingaan op de kritiek op de politie; vaak krijgt de politie de schuld van de boetes en dat zij geldkloppers zijn. Ten eerste: de politie bepaalt helemaal niks. Trias politica; scheiding van wetgevende, handhavende en rechterlijke macht. De wetgever bepaalt, de politie controleert en de rechter oordeelt. Fundamenteel in iedere democratie. Áls je dus wilt klagen over (de hoogteof reden van) boetes, moet je niet bij oom agent zijn maar bij de politieke partij waar je de laatste verkiezingen op gestemd hebt.
Ten tweede: de boetes worden geïnd door het cjib en die hebben niets met de politie te maken. Alle verhalen over quota etc. zijn dus vwb snelheidsovertredingen "totaler Quatsch"!

Nou 70 euro vind ik best een hoop geld. :P Nog even over de gedragsverandering waar ik het over had. Dat smiley bord op de foto vind ik een goed voorbeeld. De regel is dat je niet te hard mag rijden binnen de bbk. Hier in nederland zetten ze dan dus een flitspaal neer, het liefst verborgen achter een verkeersbord ofzo en al je even niet oplet en 5 te hard rijdt, heb je al een acceptgiro op de mat.

Dan wordt ik er persoonlijk liever metteen opgewezen dat ik fout zit zodat ik snelheid kan minderen wat uiteindelijk het doel is van de regel. Iedereen gaat van het gas af bij flitspalen en geeft weer gas bij. Bij zo'n smiley bord wordt je er op gewezen dat je binnen de bbk te hard rijdt en dat de mensen die daar wonen dat niet tof vinden. :( Ik pas dan mijn gedrag wel aan en rij rustig door het dorpje. :)

Als ik pas 3 weken later op mijn fout gewezen wordt door middel van een acceptgiro voor 5 te hard ofzo dan denk ik alleen: nou volgende keer daar op dat stuk even opletten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Langs de Franse snelwegen (kom er net weer vandaan) staat er af en toe een bord (vrij vertaald):
Voor uw eigen veiligheid wordt er over 3 km op snelheid gecontroleerd, rem af.

Na 3 kilometer heeft iedereen de tijd gehad om zonder paniekerig te remmen een tijdje 100 te rijden. Daarna gaat vloeiend het gas er weer op.

Prima toch?
 
In italie is dat ook zo.
Dan heb je eerst een groot wit bord en 100m verder staat een flitser.
Iedereen hard op de rem en vervolgens weer knallen. Ik vind dat een beetje het doel voorbij streven. :z
 
Langs de Franse snelwegen (kom er net weer vandaan) staat er af en toe een bord (vrij vertaald):
Voor uw eigen veiligheid wordt er over 3 km op snelheid gecontroleerd, rem af.

Na 3 kilometer heeft iedereen de tijd gehad om zonder paniekerig te remmen een tijdje 100 te rijden. Daarna gaat vloeiend het gas er weer op.

Prima toch?
Spijtig genoeg zullen deze borden binnenkort weggehaald worden... (de overheid mist teveel inkomsten)

Snelheidscontroles: Frankrijk verbiedt flitslokaties in je tomtom -:- Weblog over Frankrijk -:- Het hurktoilet, Frankrijkgids
 
Langs de Franse snelwegen (kom er net weer vandaan) staat er af en toe een bord (vrij vertaald):
Voor uw eigen veiligheid wordt er over 3 km op snelheid gecontroleerd, rem af.

Na 3 kilometer heeft iedereen de tijd gehad om zonder paniekerig te remmen een tijdje 100 te rijden. Daarna gaat vloeiend het gas er weer op.

Prima toch?
Dat wordt inderdaad afgeschaft, maar het veiligheidsbeleid zit daar wel een stuk beter in elkaar.

Policy is om op de gevaarlijkste punten te controleren, aldus vrienden die bij de Gendarmerie zitten. Het resultaat is dat ze dus vaak in de bebouwde kom staan en flitsen net voor een plek met veel voetgangers, of op een gevaarlijke kruising waar ongelukken zijn gebeurt. Werkt prima en je hoeft je geen zorgen te maken als je op een "veilig" stuk het gas opentrekt.

Behalve bij Peage-stations dan :X
 
Langs de Franse snelwegen (kom er net weer vandaan) staat er af en toe een bord (vrij vertaald):
Voor uw eigen veiligheid wordt er over 3 km op snelheid gecontroleerd, rem af.

Na 3 kilometer heeft iedereen de tijd gehad om zonder paniekerig te remmen een tijdje 100 te rijden. Daarna gaat vloeiend het gas er weer op.

Prima toch?

en die regel dat dat bord er staat, wordt / is dus in frankrijk afgeschaft.... hoop dat je mazzel hebt gehad

edit: te laat :(

:+
 
Laatst bewerkt:
Drinky heeft wel een punt. Ik was pas een weekje in oostenrijk. de hoteleigenaar had een boete voor 40 te hard gekregen, dat was 70 euro. Ik weet niet of het binnen of buiten de bbk was. Hier betaal je voor 5 te hard op een 80 weg al 36 euro. Hij viel zowat van zijn stoel toen ie hoorde wat 40 te hard hier kost.

In een hotel in zuid duitsland kwamen we een groep belgen tegen die dezelde vakantie hadden gedaan maar op de terugreis waren. Die waren met de hele groep in oostenrijk gepakt met 100 in de 80. Bleef 16km over. Er werden willekeurig 2 van de groep van 6 uitgekozen en die kregen de boete. 25 euro pp en dat moesten ze maar met de groep delen volgens de agent. 8-)

We hebben in oostenrijk een week veel binnendoor gereden en daar viel me het volgende op. Hier staat in ieder gehucht een flitspaal. Daar staan in dorpjes vaak van dit soort borden.

[afbeelding]

Het gaat uiteindelijk toch om een gedragsverandering? Dat kan ook op deze manier. :) Hier zitten ze metteen weer in je portemonnee te graaien. :P


full
Sorry
 
Terug
Bovenaan Onderaan